2022. 07. 06.

Kombinált közlekedés? Nem lehetetlen!

A Magyar Kerékpárosklub és a MÁV-csoport közös sajtótájékoztatóján jártunk, ahova még a Miniszterelnökségről is olyan embert küldtek, aki nem csak képen látott kerékpáros közlekedést. Sok érdekességet nem vártunk, de megnézhettük az egyik legbiztonságosabb kerékpártárolót.









A mikrofonhoz először Földiák János, a MÁV-START szolgáltatásfejlesztés vezetője lépett, aki megszállott kerékpáros. Saját bevallása szerint életének legnagyobb részét drótszamár nyergében töltötte, de mindössze 15 éve látja, hogy nem valami fura fazonként tekintenek rá, hanem valóban közlekedési módként kezdik egyre többen elfogadni a jelenséget. Ugyanekkor kezdődött meg a MÁV-csoporton belül is, hogy főleg az elővárosi vonalak által elért állomásokon kerékpárok tárolásának lehetőségét is tervezték és építették. Szavai szerint a vasút az ajtótól ajtóig eljutásban vagy a turisztikailag érdekes helyek felfedezésében csak akkor lehet sikeres, ha kapcsolódik a városokhoz, ehhez a P+R mellett a B+R is megoldás lehet, sőt a helyi hálózatok (városi és elővárosi) is fontos szerepet játszanak ebben. Viszont a kerékpár csak vasúti járművön szállítható és mindkettő fenntartható közlekedési mód – a közlekedési zöld fordulat legjobb megoldása.

A vasút a kerékpárszállítás fejlesztésében látja a jövő egyik sarokkövét, hiszen a pandémiás időszak alatt egy átmeneti visszaesés után (és feltehetően a beérő belföldi fejlesztéseknek köszönhetően) 2021-ben éves alapon 36%-kal több kerékpárt szállítottak el, mint egy évvel korábban. A kapacitások viszont végesek, a tavalyi nyáron voltak a szezonális céloknál problémák is a tervezettnél nagyobb igényekkor. Ennek a törekvésnek eredménye a kibelezett BDzx és Bmx Bdmpee kocsik megjelenése. Viszont a mindennapi ingázás során a kerékpárok szállítása helyett a kerékpárok állomási tárolása lehet célravezető, hiszen így nem feltétlenül kell magunkkal vinni a kétkerekűt. Mivel Gödöllőn tartották a sajtóeseményt, példaként hozta föl a város szerkezetét, ahol bármilyen irányban 10 perc kényelmes tekeréssel haza lehet jutni az állomásról.

Földiák János, a MÁV-START szolgáltatásfejlesztés vezetője

A következő megszólaló Kürti Gábor Dezső volt, aki bringás körökben Kükü néven egy igazi legenda, és korábban kőkemény bringásnak tartotta magát. De az MK megalakításával átalakult a véleménye és a közlekedési problémákat szerették volna megoldani, ami jó a városoknak és jó az embereknek is. Az elmúlt 10 évben 40%-kal (167 ezer jármű) nőtt Pest megyében a forgalomba helyezett gépjárművek száma, ami plusz forgalmat generál és leginkább az urban sprawl [városszétfolyás] folyamatát erősíti, de hatásai a közműhálózatok elégtelensége (vízkorlátozások léptek életbe az elmúlt héten több helyen) és a közsszolgáltatások elérhetetlensége (köznevelési intézmények, hivatalok). A szinte kizárólagos egyéni gépjárműhasználat visszaszorítása érdekében szükség lenne szemléletformálásra, ami az előnyök és hátrányok számba vételével kezdődik és egy kompromisszumos megoldáshoz vezet. Ebben a mátrixban viszont más európai országokhoz hasonlóan itthon is a vasút kell vigye a legnagyobb szeletet, ahogy az egyébként a már felújított vonalak utasszámai alapján látható is. A vasúti szakasz előtt és után viszont más módot kell keresni az eljutásra, ami a helyi sajátosságokat figyelembe véve lehet más és más.

Kürti Gábor Dezső, a Magyar Kerékpárosklub elnöke

Érdekességként elmondta, hogy az utóbbi évtizedben újonnan bejegyzett gépjárművek mennyisége akkora, hogy szorosan egymásra állítva az M1-es autópályán Budapesttől Hegyeshalomig 4 sávon sem férne el, tehát ezt már nem lehet újabb és nagyobb P+R-területekkel orvosolni. A vasútállomások környékén csak nagyon drágán lehet megfelelő telekhez hozzájutni, az építkezés is sokba kerül, a hatása pedig a forgalom növekedése. Amíg egy autóparkoló millió forintos nagyságrend, addig a kerékpároknak bőven elég egy néhány tízezer forintos korlát, amihez több is láncolható. Felméréseik szerint a lakosság 70%-a rendelkezik kerékpárral és a többségnek legfeljebb 3 km távolságot kellene megtenni a közeli vasútállomásig, ami akár napi szinten sem feltétlenül megeröltető. Ha az átlagos holland utastól eltérően nem szeretne valaki két kerékpárt tartani, akkor használhatja a roller-, kerékpár- vagy mopedbérlési szolgáltatásokat is, amennyiben nem a városi közösségi közlekedést kívánja használni. Reményei szerint – a jelenlegi adatok alapján nem feltétlenül a BMT-ben prognosztizált 2030-ra – Budapesten akár organikusan is megduplázható a kerékpárosok aránya, ehhez pedig jó segítég lehet a vasútállomások kerékpáros szempontú fejlesztése.

Gödöllő új állomásépülete előtt minden fa körül 2-3 kerékpár várta a korláthoz lakatolva gazdája visszatérését

Végül Madarász-Losonczy Bálint került sorra, aki szintén a két évtizeddel ezelőtt indult holland fejlesztéseket említette: mára 500 ezer kerékpár számára állnak rendelkezésre tárolók, illetve 20%-kal növekedett az utasforgalom is. Ott a vasúti utasok 62%-a kerékpárral érkezik, tehát itthon is van benne potenciál. A városaink élhetőségét pozitív irányban befolyásolja ennek a két közlekedési módnak a kombinációja, illetve az egészség megőrzésében is fontos lehet. Természetesen nem szabad elfeldni azokat a munkaköröket, ahol praktikum vagy kényszer a gépjármű használata, de nekik a kisebb forgalom miatt lesz könnyebb elvégezni a napi munkát. Budapest és környéke számára készül a kerékpáros közlekedés helyzetét feltáró és a jövőbeli célokat kijelölő stratégia, amely alapján konkrét fejlesztések valósulhatnak meg.

Madarász-Losonczy Bálint, a Miniszterelnökség Aktív Mobilitás Főosztályának vezetője

Gödöllőn az állomás átalakításakor sikerült egy régi raktárépületnek új feladatot találni, így nem került elbontásra. A fedett és kamerákkal őrzött kerékpártárolóban 100 bringa kényelmesen elfér, mégis üresen láttuk. Az ajtókon olvasható, hogy 3:30 és 23:30 között van nyitva a tároló, de azon túl a megadott telefonszámon is lehet bebocsátást nyerni.

Újrahasznosítás nagyban: a rakodó vágányának a helyén van a háziperon, de a régi teherautó-feljáró is az autóparkolóba vezet, így nem kell lépcsőzni a bejutáshoz

Korlátok, kamerák megvannak, mégis az állomás teljes területén szétszórva lakatolják le az utasok a kerékpárokat

Az MK Közelíts másképp! kampánya ugyan lassan véget ér, de a kombinált közlekedésről írottakkal egyet tudunk érteni.

Az idei Bringázz a munkába! játék plakátja egyes vonatokon is megjelent a járatinformációs kijelzőkön

Adorján Péter