Baleset nehezíti a vonatközlekedést Magyarországon, ezúttal Herceghalom és Biatorbágy között ütközött két tehervonat, a roncsok elzárják az ország legfontosabb nyugati kapcsolatát.
A MÁV-csoport 03:07-kor kelt bejegyzése szerint – melyet azóta többször frisítettek – a súlyos károkkal járó, közfeltűnést keltő esemény 00:19-kor következett be. Az iEMIG felületén a közlemény kiadásakor a 471 500 pályaszámú mozdony ikonja látszott, de a korábbinál sokkal korrektebb módon a MÁV-csoport nem tett hivatalos említést az érintett szerelvényeket továbbító vasútvállalatokról.
A kisiklott szerelvényből délutánra már csak azok a járművek maradtak a helyszínen, amelyek mentéséhez a daru szükséges.
A pálya egy darabon mintegy 40 centimétert hajlott el oldalra a baleset következtében.
A szolnoki daru nagy erőkkel dolgozik a helyreállításon
A MÁV-csoport szóvivője, Biber Anett adott pontos, szabatos tájékoztatást sajtónak a helyszínen.
Az utasok elszállítása egészen kaotikus módon történik: Biatorbágyig csak az S10-es jelzésű vonatok közlekednek, onnét Herceghalom állomásig a Volánbusz által bztosított pótlóbuszokkal lehet eljutni, ahonnét újra az S10-es vonatok megszokott dupla-FLIRT szerelvénye a kínálat. S12-es vonatot csak Oroszlány és Tatabánya között keressünk, az átszállás ebben a relációban erősen esetleges. A Győrön át Hegyeshalom/Sopron/Szombathely felé közlekedő IC-k a MÁV-os szakaszon nem közlekednek, a GYSEV saját területén FLIRT-ök közlekednek az IC-k vonatszámaiban, hogy Győr állomást tehermentesítsék. A Budapestről Zürichbe induló railjet (rjx 162), az IC 912 Savaria, az IC 932 Tűztorony és az IC 949 Arrabona nem közlekedett, az első müncheni railjet (rjx 60) Tatabányától közlekedett a saját menetrendje szerint – az utasok majd megoldják az eljutásukat jeligére. Több railjet nem is jön be az országba, mindegyik Hegyeshalomban fordul. A nagymarosi hegyomlás miatt elterelt EC 130/131 Báthory pótolta az EC 142 Hortobágy Budapest–Győr szakaszát Székesfehérvár–Komárom útirányon át, a NGy 346/347 Dacia, az EC 280/281 Metropolitan és az EN 476/477 Metropol elvileg szintén erre közlekedett/fog közlekedni, ami jelentős késést okoz. A többi kis-EC Bicskén, az EN 462/463 Wiener Walzer/Kálmán Imre Tatabányán fordul Bécs felé, a Püspökladányba 22 perc késéssel beeső EC 146 Transilvania-Szamos csak Budapest-Keletiig közlekedik és az EC 143 is innen indul majd.
A baleset súlyosságát mutatja, hogy 10 órakor már hivatalosan is bevallottan akár napokig fog tartani a kisiklott és egymásra torlódott kocsik mentése, illetve az eseményben megrongálódott pályaszakasz helyreállítása. Az M4-es metrón és a Volánbusz Kelenföld–Bicske járatain ugyan elfogadják a vonatokra szóló jegyeket és bérleteket, de legalább a mai napon a győri fővonalon felármentessé váltak a vonatok, illetve a vonathoz kötött jegyek is szabadon felhasználhatóak. Aki mégsem kísérli meg a kalandtúrát, annak az Ügyfélszolgálatot és az állomási pénztárakat ajánlotta a MÁV-csoport, de díjmentes visszaváltást explicit nem írnak.
Busz és vonat között várakozó átszálló utasok Herceghalomban.
A Volánbusz MÁV-csoportba való integrálásának jele a viszonylag flottul összeálló vonatpótlás. Más kérdés, hogy típuskavalkád volt bőven.
Elővárosi MAN Lion's City...
...a budapesti agglomerációból ismerős kék Volvo 7900-asok...
...de még a távolsági forgalomból kikapott Nepolan is sorban állt az utasokért.
Herceghalomba érkezik Győr felől egy dupla FLIRT. Volt igény a vonatra, hiszen szinte mindent a személyvonat pótol a hegyesi vonalon.
Érdemi irányítás, terelés nélkül az utasok árkon-bokron keresztül (is) közlekedtek a buszok és a vonat között. Mondjuk az állomás nem ekkora forgalomra van méretezve...
Az utasok tájékoztatása meg smafu?
Emberileg és szakmailag is érthetetlen, mi tarthatott két és fél óráig az esemény bekövetkezése és a publikus információk megjelenése között. Az valószínűleg az első bejelentésből is egyértelmű kellett legyen, hogy a pályaszakasz tartósan járhatatlan lesz és már idejekorán – nem a napi első S10-es indulása előtt 3 (!) perccel – meg lehetett volna kezdeni az utastájékoztatást és csökkenteni a MÁVINFORM posztjai alatt tapasztalt, midkét oldalon kialakult feszültségeket. Plusz egy fekete pont a MÁV üzemirányításának, hogy a RegioJet vonatairól semmilyen említés nincs, mintha azok nem ezt az infrastruktúrát használnák, az utasok egymáson próbálnak segíteni a hozzászólások segítségével, ahogy ezt a múltkori Keletis eseménynél is tették.
A magyar nyelvű oldalon két helyen is kattintható a balesetről szóló tájékoztatás, az angol és a német nyelvű oldalon viszont csak egy magyar felirat figyelmeztet. A MÁV app indításkor szintén csak magyar nyelven közli, hogy nézzük meg a weboldalon a változásokat. Minimum érdekes, hogy a JÉ-rendszer heti szinten bekövetkező leállásairól tudnak magyartól eltérő nyelven írni, akkor egy ennyire sok problémát okozó esetről miért nincs legalább másfél mondat angolul?
Tippelgetni nem kívánunk, de egyetlen hiba biztosan nem vezethetett ilyen balesethez. A hivatalos vizsgálatot a KBSZ végzi, a büntetések kiszabása pedig az illetékes bíróság dolga lesz. A helyszínen elhangzott, hogy a baleset a jobb vágányon (Győr irányú) történt, ahol mintegy 100 méter hosszban kell cserélni a vágányzatot, mivel az körülbelül 40 centiméterrel mozdult el a helyéről. Amennyiben a szolnoki honállomású daruszerelvény sikeresen végzi a munkát, holnap a bal vágányt (Budapest irányú) visszaadhatják a forgalomnak, de néhány perces késést okozó 40 km/órás munkavédelmi lassúmenetet vezetnek be.
A helyzetet súlyosbította, hogy Ferencváros és Kelenföld között felsővezeték-szakadás miatt lehetetlenült el a közlekedés dél körül. Az S36-os, G43-as elővárosi és a pécsi IC vonatok Kelenföldön fordultak, ahova a MÁV-csoport szerint az M2-es metróval lehetett eljutni a Keletiből.
Frissítés 19:50-kor:
Cikkünk megjelenése után alig 10 perccel immár angol nyelven is olvashatóak a legfontosabb információk, mivel a MÁVINFORM profilján megjelent a lentebb látható bejegyzés. A weboldalon a korábban látott állapotok fogadják a magyarul nem boldugoló utasokat, ami a nyári szezon csúcsán kevésnek tűnik.
Cikkünk megjelenése után alig 10 perccel immár angol nyelven is olvashatóak a legfontosabb információk, mivel a MÁVINFORM profilján megjelent a lentebb látható bejegyzés. A weboldalon a korábban látott állapotok fogadják a magyarul nem boldugoló utasokat, ami a nyári szezon csúcsán kevésnek tűnik.
Adorján Péter, Halász Péter