2022. 06. 07.

Szlovák fűnyíró

„Kis pénz, kis foci.” „Nincs kéz, nincs csoki.” A szlovák vasúton pedig ha nincs pénz, nincs kocsi. Se vonat. Szomorú a közeljövő és a hosszútávú előrejelzések sem bíztatóak.






500 ülőhely: ennyivel lesz kevesebb napi forgalomban Szlovákiában 2022. június 22-étől. Néhány vonat csak kevesebb kocsival közlekedik attól a naptól, ám lesznek olyanok amelyek eltűnnek a menetrendből. Természetesen az ok, a pénztelenség: bár szüntelenül próbálnak forrásokat keríteni, egyelőre sikertelenül. A szünetelő vonatok első lépcsőben egyelőre két vonalat érintenek, de ha nem változik a ZSSK pénzügyi helyzete, további lépésekre lehet szükség.

354 millió euró: ennyit kértek a vasút képviselői a 2022-es évre összesen, azonban már ebből is csak 330 milliót kaptak – és akkor még az elektromos áram, valamint a fosszilis üzemanyagok árának elszállásáról nem is esett szó, amikor ez a döntés született. A vasúttársaság a kevesebb pénzre való tekintettel, átszervezésekre kényszerült, ezzel mintegy 29 millió eurót sikerült spórolni, ám ez nem elég. A vasúttársaság vezetése többször jelezte a kormány felé, hogy ritkításokra lesz szükség, ha nem érkezik több pénz. Pénz pedig nem érkezett, így 2022. május 31-én a ZSSK meghirdette, hogy mely vonatok nem közlekednek ideiglenesen.

A hétvégi menetrendből kikerülnek az RR 705, az RR 706 és a RR 712 számú, Považan nevű vonatok a Pozsony–Zsolna tengelyről, így ezek a továbbiakban csak munkanapokon közlekednek. Szintén a hétvégi közlekedést érinti hogy csak munkanapokon jár majd az RR 910 és az RR 923 (Gemeran) Kassa és Zólyom között, valamint Zólyom és Besztercebánya között az R 940, R 941 és az R 942 (Fatran) vonatok közlekedésében lesz változás. RR 870 Zámčan július 1. és szeptember 2. között egyáltalán nem közlekedik majd.

Mellár Marcell