Idén a június 18-ról 19-re virradó éjszaka zajlott az „Osztrák Dunakanyarban”, azaz a Wachau régióban az ilyenkor szokásos szentivánéji ünnepség, melyre szokás szerint mindenféle közlekedési eszközön érkeztek a vendégek - a kocsisorok és számtalan dunai kirándulóhajó mellett 4 különvonat és a Wachauban extra esti vonatai is szállították a nagyérdeműt. Sötétedés előtt néztünk körül a vonalon - képes beszámolónk a hajtás után!
Az „Osztrák Dunakanyar”, azaz a Wachau-régió ad helyt minden nyáron a napfordulós fény-ünnepségnek, melynek keretében az év leghosszabb napjának estéjén tüzeket gyújtanak a festő hegyek lankáin és látványos tüzijátékkal ünneplik a nyári napéjegyenlőséget. Az esemény komoly tömeget vonz, és már csak a völgy szűk falvai miatt is maximálisan célszerű, hogy a látogatók jelentős része dunai hajókon és különvonatokon érkezik a helyszínre. Utóbbiak rendszerint 18 és 19 óra között érkeznek a látványosságok központjául szolgáló, festői Spitz an der Donau városka állomására, majd a 22 órakor kezdődő tüzijáték végeztével, 23 óra után indulnak vissza - többnyire Bécs felé. Az alkalomra rendszerint 3 osztrák különvonat érkezik, továbbá már jó ideje szokásos a MÁV-Nosztalgia, illetve újabban a MÁV Rail Tours különvonata. Ezen kívül a Krems an der Donau–Emmersdorf an der Donau vonalszakaszt üzemeltető NÖVOG szokásos napi 4 vonatpárján kívül ilyenkor két esti extra vonatpár is közlekedik Krems és Spitz között.
Maga az érintett vonalszakasz a Duna bal partján futó Krems an der Donau–Linz közötti „Wachaubahn” két megmaradt szakasza közül a keleti, melyen Emmersdorf an der Donau és Krems között van nyári kirándulóforgalom - a már említett napi 4 pár NÖVOG-vonat közlekedik itt. A vonal Emmersdorf és Weins-Isperdorf közötti szakaszán 2009 nyarán közlekedett az utolsó vonat, azóta már szinte teljesen fel is szedték a pályát ezen a szakaszon. A nyugati oldalon 2019-ig Sarmingstein állomásig, azóta azonban már csak St. Nikola-Struden állomásig van napi személyforgalom, a maradék szakaszon Weins-Isperdorf állomásig a NÖVOG bonyolít alkalomszerű teherforgalmat. A szentivánéji különvonatok végpontjául szolgáló Spitz an der Donau állomás egy ívben fekvő, háromvágányos, helyszíni kezelésű váltókkal ellátott állomás, így nem kis szervezést igényel az évi egyszeri alkalom, amikor 4-5 vonat is mozog, sőt, végállomásozik is itt.
Maga az érintett vonalszakasz a Duna bal partján futó Krems an der Donau–Linz közötti „Wachaubahn” két megmaradt szakasza közül a keleti, melyen Emmersdorf an der Donau és Krems között van nyári kirándulóforgalom - a már említett napi 4 pár NÖVOG-vonat közlekedik itt. A vonal Emmersdorf és Weins-Isperdorf közötti szakaszán 2009 nyarán közlekedett az utolsó vonat, azóta már szinte teljesen fel is szedték a pályát ezen a szakaszon. A nyugati oldalon 2019-ig Sarmingstein állomásig, azóta azonban már csak St. Nikola-Struden állomásig van napi személyforgalom, a maradék szakaszon Weins-Isperdorf állomásig a NÖVOG bonyolít alkalomszerű teherforgalmat. A szentivánéji különvonatok végpontjául szolgáló Spitz an der Donau állomás egy ívben fekvő, háromvágányos, helyszíni kezelésű váltókkal ellátott állomás, így nem kis szervezést igényel az évi egyszeri alkalom, amikor 4-5 vonat is mozog, sőt, végállomásozik is itt.
A Regiobahn ex-Northrail 1142 635-ös gépével hasít a MÁV Rail Tours eklektikus (avagy „minden, ami gurul”?) szerelvénye az osztrák Ostbahn Bruck an der Leitha [Királyhida] és Wilfleinsdorf közötti szakaszán
A Bécsből érkező különvonatok sorát a Pro-Lok kötelékébe tartozó 2143 067 pályaszámú ex-ÖBB dízellel érkező szerelvény nyitotta; az Unterloiben és Dürnstein-Oberloiben állomások között készült képen a jellgzetes wachaui szőlődombokon túl a jobb oldalon feltűnik a Göttweigi Bencés Apátság is, melyet 1083-ban alapítottak, így némileg fiatalabb kortársa a Pannonhalmi Apátságnak
Dürnstein-Oberloiben állomásra érkezik a Regiobahn GmbH „bulivonata” a 2050.09-es pályaszámú mozdony előadásában. A gép Henschel-SGP koprodukcióban készült, de mivel az erőforrást a General Motors Electro-Motive Division szolgáltatta, a hangzás a méltán közkedvelt NoHAB/M61 sorozathoz hasonló
A Regiobahn „bulivonata” szerelvényösszeállítás szempontjából erősen támaszkodott az ex-ÖBB Schlierenwagenekre; hiába, a jó futású és turisztikai szempontból kiváló (=hatalmas lehúzható ablakkal szerelt) járművek mindenhol elmennek vasútnosztalgiás célokra
A NÖVOG 16957-es esti Emmersdorf-Krems an der Donau viszonylatú, 2 RegioSprinter motorkocsiból kiállított személyvonata igyekszik néhány perc késéssel Wösendorf-Joching és Weißenkirchen in der Wachau állomások között. Az ünnepség alkalmából a NÖVOG ezen utolsó, normál menetrend szerint vonaton kívül még két késő esti vonatpárt közlekedtetett a vonalon
A NÖVOG menetrend szerinti vonatával lebonyolított kereszt után máris tempózik a vonal végpontja felé az amerikai-német-osztrák klasszikus a Regiobahn vonatával a wachaui szőlőhegyek között a késő délutáni napsütésben. Hát van ennél szebb látvány?
Hamarosan érkezik is a kissé megkésett (az első különvonat és a 16957-es Wachaubahn-személyvonat keresztjénél dőlt el a dominó) MÁV Rail Tours különvonat is a Pro-Lok flottájába tartozó 2143 051 előadásában - képünkön Wösendorf-Joching megállóhelynél kapaszkodik a dombon felfelé a nap leghosszabb - mind a szerelvény méretét, mind pedig az útvonalat illetően - különvonata
Van némi fanyar irónia a 175 éves magyar vasutat hirdető svájci gyártmányú személykocsiban, de akkor is kiválóan mutat a MÁV Rail Tours piros-fehér-zöld egyedi színtervű személykocsija
A nap legnagyobb durranása (szerencsére csak átvitt értelemben) talán a MÁV Nosztalgia Rail Tours villamos fűtőkocsija („Rezsó”) volt, hiszen egyrészt ez az egyetlen működőképes példány van a régen széles körben használt járműből, másrészt az osztrák vaspályákon valószínűleg sosem volt gyakori vendég a (meglepő módon) RIC-jellel felruházott kocsi
Félúton hazafelé, azaz svájci személykocsi magyar kötelékben osztrák pályán - a MÁV Rail Tours vonata parkol Spitz an der Donau állomáson a minimális késéssel történő megérkezés után
A 2143 051 hamarosan lejár a magyar különvonatról...
...majd körüljár a zsúfolt állomás egyetlen szabadon maradt vágányán. A NÖVOG helyszínre telepített forgalmi szolgálattevője nem unatkozott szombat este, komoly mennyiségű vonatmozgást igényelt a 4 különvonat lefogadása, körüljárása és visszainduláshoz felállítása a 3 vágányos állomáson úgy, hogy közben még a Regiobahn motorkocsijai is be-be gurultak egy fordulóra
Itt már 2143-Rezsó a sorrend - a naplementében vár kitolásra a MÁV Rail Tours szerelvénye, hogy helyet adjon az utolsóként érkező különvonatnak
A másik oldalon a két korábban érkezett Regiobahn-továbbítású különvonat már egy vágányra összetolva várja a késő esti visszaindulást Spitz an der Donau állomáson
Kitol a MÁV Rail Tours vonata a 2050.09 mellett. Utóbbin még a régi krómozott „B-Ö-B” logót láthatjuk, míg a 2143-ason már a modernebb „ÖBB Pflatsch”, azaz a mai is használatos „Wortmarke” („ÓBB”) elődje díszeleg; nagyon más formavilágúak az osztrák dízelek, mint amit a magyar vonali dízelektől megszoktunk, de talán mondhatjuk, időtálló dizájn mindkettő
Utolsóként a Majestic Imperator szalonkocsi-szerelvény gurult be a Regiobahn kékbe öltözött 2143 062-es gépével
Telt ház Spitz an der Donau állomáson; az első vágányon (jobb oldalt) a MÁV Rail Tours különvonata, a másodikon a Wachaubahn motorkocsijai, mögöttük takarásban az utolsóként érkezett Majestic Imperator szerelvény, a harmadik vágányon pedig az elsőként és másodikként befutott különvonatok parkolnak
Ha pedig már itt járunk, álljon itt néhány kép a vonal másik üzemelő szakaszáról, illetve a már felszedett részről!
2021. március utolsó vasárnapján St. Nikola-Struden állomáson, a menetrendszerű személyforgalom mai végpontján parkol a hétfő reggeli üzemkezdésre készülő Lange Schlieren kocsikból kiállított ingavonat, illetve a hétvégi forgalomban közlekedő Desiro-motorkocsi
Weins-Isperdorf és Persenbeug állomások között már a pálya sincs meg, de a nyomvonal még kivehető és számos műtárgy is a helyén van még
Ugyanitt az ellenkező irányba tekintve is felsejlik a sziklák és a Duna közötti futó vasúti nyomvonal, a távolban jobb oldalon pedig az Ybbs-Persenbeug vízerőmű duzzasztógátja látható
Magyarics Zoltán