Nevet vált a Škoda, miközben még gyárt. Mozdonyokat rendelt az Amtrak. Villamost vett Rostock. Skandináv megrendelést nyert az Ebusco.
Ez a Škoda, nem az a Škoda; és hamarosan nem is lesz
Plzeň | Csehország – Eladja a Škoda Group (amely ŠKODA TRANSPORATION a.s. néven van bejegyezve, a PPF-csoport tagja és vasúti járműveket, villamosokat, metrókat, trolibuszokat és újabban elektromos buszokat, valamint autóbuszokat is gyárt szerel össze) a Škoda ikonikus logójának, valamint a Škoda névnek a használati jogát a ŠKODA AUTO a.s.-nek (amely személyautókat gyárt és a Volkswagen-csoport része). Az ügylet megszünteti azt a félreértést, amely a két vállalat azonosságát feltételezi. Számtalan, új autót vásárolni kívánó leendő ügyfél nyitotta meg a skoda.cz oldalt – ott azonban a mladá boleslavi gyár legnagyobb modelljénél, a Škoda Kodiaq-nál is lényegesen nagyobb járműveket talált. Az Ipsos felmérése szerint a megkérdezettek 93%-a az autógyárral azonosítja a Škoda nevet, míg összesen 25%-a tudja, hogy Škoda logóval egyáltalán gyártanak bármit Plzeňben. A szárnyas nyilat tartalazó logót 1923 decembere óta használta a(z akkor még csak) mozdonygyár és 1925-től az autógyár, amelyik Laurin & Klement néven üzemelt. A plzeňi gyár 2029 végéig használja a nevet és a logót, de ez a cég jelezte: ez nem érinti a modellpaletta változását, csak másik néven és másik logóval kerülnek piacra járműveik – amely a jelen cikk írásakor egyelőre ismeretlen.
Kész lett az első lett RegioPanter
Plzeň, Ostrava, Rīga | Csehország, Lettország – Kigördült a Škoda Group első, a lett vasúttársaság (Pasažieru vilciens) részére gyártott Škoda 16Ev RegioPanter motorvonata. A Rīga környéki vonalakra összesen 32 darab, 3 kV egyenfeszültségről és 25 kV 50 Hz-ről is üzemelő, 160 km/h legnagyobb sebességű, szélesnyomtávú (1520 mm) motorvonatot rendelt a Pasažieru vilciens. A széles nyomtávolság mellett, a kocsiszekrény is szélesebb (2820 helyett 3400 mm): ennek köszönhető, hogy 400 ülőhely mellett 450 állóhely van az elkészült egységekben.
Batár dongó gumikeréken: ebből a szögből igazán jól látható, hogy lényegesen szélesebb a kocsiszekrény
A festés csalóka lehet, a valóságban ezek a motorkocsik nem magasabbak a Csehországban és Szlovákiában közlekedő RegioPantereknél
(fotók: Škoda Group)
(fotók: Škoda Group)
Újra gyártana buszt Olaszországban az Iveco
Fogia | Olaszország – Hazai üzemben is gyártana autóbuszt az Iveco. Ilyen logóval autóbuszok jelenleg a francia Annonay-ben (az egykori Renault buszgyárban), valamint a csehországi Vysoké Mýtoban (a néhai Karosa gyárban) készülnek. Hogy ezen vállalatok hogyan kerültek egy kalap alá, illetve milyen átfedésben gyártottak városi buszokat, arról részletesebben itt olvashatnak. Az olasz gyáregységben kifejezetten alternatív hajtású (hidrogénes tüzelőanyagcellás, illetve elektromos; valamint metánnal és biometánnal üzemelő) autóbuszokat gyártanának. Az országban 2011-ig készültek Iveco (és Irisbus logós) buszok, azután csak a francia és a cseh üzemekben.
Szia, Tina!
Rostock | Mecklenburg-Vorpommern, Németország – Új típussal bővül a legészakibb német villamosüzem flottája, a szállító pedig az előző típus után újra a Stadler lett. A még a Vossloh által kifejlesztett, de már a Stadler által szállított Tramlinkek (RSAG 6N2) a csehszlovák T6A2-k kiváltására érkeztek, de a DUEWAG-ADtranz 6NGTWDE (RSAG 6N1) 10 felújításra küldött példányát kivéve megérett a selejtezésre. Ezek helyére érkezik 2024-től 28 darab 32 m hosszúságú új fejlesztésű TINA, melyek hatalmas panorámaablakokat kapnak és megtartják az elődmodell hordós, 2,65 m széles kocsiszekrényét. Egyszerre 221 utas talál majd helyet, közülük 75-en ülőhelyet is. Klíma, dupla széles utastájékoztató kijelzők és kerékpárok szállításához is alkalmas méretű többcélú tér mellett újdonság lesz az NFC-s bankkártyákat is megértő jegyautomata, az utastéri WLAN és az USB-csatlakozók. A személyzetet a potenciális ütközéseket felismerő rendszer segíti majd a napi munkában. Az összesen 98,2 millió eurós beruházásból 9,45-öt a tartomány támogatása fedez.
Méltó utódja lesz a korábbi típusnak
(grafika: Stadler Rail)
(grafika: Stadler Rail)
Még egy adag környezetbarát dízelmozdony
Washington DC | USA – A korábbi 75+50 után újabb 50 Siemens Charger ALC-42 vásárlásáról döntött az Amtrak a héten. A mozdonyok a '90-es években vásárolt Genesisek kiváltására kellenek, melyeknél 95%-kal alacsonyabb emissziójuk van. A megrendelés értéke 2 milliárd USD, a Buy America-szabályok miatt pedig 6.000 munkahelyet biztosít a legalább ebben az évtizedben. A szállításra 2029-et vállalt a Siemens.
Montpellier-be gurul a CAF
Montpellier | Franciaország – Komoly mennyiségű villamost rendelt Montpellier, amivel megfiatalítja és egységesíti flottáját. A 77 CAF Urbosra szóló rendelésből 60 fix és 17 opciós darab, a hossza a 40 méteres kategóriába esik. Közülük 30-at az 1-es vonalon közlekedő, most 22 éves Alstom Citadis 401 típusok kiváltására, 22-t a 2025-re elkészülő 5-ös vonalra vásárolnak. További 17 darab a 2023 végén bevezetendő díjmentesség miatti sűrítéshez szükséges, 8-at pedig a 2024 és 2030 között szállított darabok nagyobb javításainak lefedéséhez irányoztak elő. Költségvetési oldalon ez összesen 70 milliót jelent, amibe beleszámították az üzemeltetési infrastruktúra fejlesztését is.
Egységes flottával bővül a hálózat
(grafika: CAF)
(grafika: CAF)
Akkuhibás kínaiak a C vágányon
Boston, MA | USA – Kedden kivonta az összes eddig leszállított CRRC-vonatát az MBTA a narancs és piros vonalakról, mert hétfőn az egyik akkumulátorcsomagja meghibásodott. A típus korábban a fékrendszer elégtelen működése miatt került hetekre a tárolóvágányokra, de ezt egy 400 milliós ráfizetéssel javítani tudták. A helyi NBC Boston csatorna hétfőn tudósított arról, hogy még május 30-án megfutamodott egy régebbi szerelvény. Az MBTA illetékeseinek hamarosan a Federal Transit Administration bizottsága előtt kell beszámolniuk a folyamatos és közfeltűnést keltő problémákról és a múlt héten kiadott biztonsági direktívák megvalósításáról, miközben az utasok teljesen jogosan megbízhatatlannak tartják a szolgáltatást.
RubY Németországban is
Essen, Nordrhein-Westfalen | Németország – Tavaly októberben mutatta be a Thalys a járműveinek új belterét, de egészen hétfőig kellett várnia a német utasoknak az élményre. A dizájndíjak egyik legfontosabbját, a Red Dot Awardot pedig szintén most vette át Bertrand Gosselin, a cég megbízott vezérigazgatója. A RubY névvel illetett belteret még idén megkapja minden PBKA-egység is. Ez egységenként 28 új ülőhelyet és a korábbinál 15%-kal nagyobb csomagteret jelent, a fő színek pedig a vörös és bordó közötti palettáról származnak.
Végállomásra érkezett a Variobahn
Chemnitz, Sachsen | Ország – A 601-es pályaszámú ADtranz Variobahn elbontásra került a CVAG telephelyén, hiszen a prototípus darab 30 év után forgalomból kivonásra került. A villamos 1993. december 30-án érkezett meg és 1994-ben szerezte meg a végleges engedélyeit, majd 1999/2000 folyamán érkezett meg az első sorozat belőle. A sorozattól eltérő alkatrészek beszerezhetetlensége vezetett a selejtezéshez, bár egy modulja a helyi villamosmúzeumhoz került, három másik pedig a tűzoltósághoz. Egy modult elbontottak.
Elhunyt Gschwindl úr
Hagenbrunn | Ausztria – Június 21-én, életének 66. évében elhunyt Herbert Gschwindl, az osztrák közlekedési szolgáltatók közül sokak számára kimondhatatlansága miatt emlékezetes Verkehrsbetriebe Gschwindl tuajdonosa. Az 1920-as éveken alapított családi vállalkozást 1995-ben átvevő szakember a turisztikai utazásra/utaztatásra specializált cégből egy univerzális, erős szolgáltatót épített, mely az ország legnagyobb ilyen vállalkozása lett. Jelenleg 150 járművet és 600 munkatársat foglalkoztatnak, a lehetetlen pedig sosem volt megoldás számára: már a 2000-es évek elején akadálymentesített buszokat vásárolt a távolsági forgalomra, egyszerre akár 15 mozgásában korlátozottat szállítva. Fő működési területe Bécs és környéke, itt minden fontos vállalkozással partneri viszonyt épített ki, több koncessziót is évtizedes távlatban üzemeltet. 2020 óta szülőfaluja, Großbersdorf polgármestere is volt, búcsúztatása szintén itt lesz július 2-án.
Skandináv terjeszkedés
Deurne | Hollandia – A Västmanland és Örebro megyék közlekedését koordináló Svealandstrafiken rendelt 23 Ebusco 3.0 szériájú – tehát kompozit karrosszériás – csuklós buszt. A gyártó 2023 második felére vállalta a szállítást, pedig nem tudunk legyártott példányról. Ez a szerződés az első, melyet egy svéd megrendelővel kötöttek.
A hideg éghajlat kihívásait teljesítő modellt eddig még nem gyártottak
(grafika: Ebusco)
(grafika: Ebusco)
Összeállította: Adorján Péter, Mellár Marcell