Épül a prágai trolihálózat. Később érkeznek a NightJet-szerelvények az ÖBB-hez. Összebútorozik a CSX és a Pan Am Railways. Megújul Dortmund főpályaudvara. Mozdonyhiány az osoblahai kisvasúton. A Stadler az SBB-nek és a TMR-nek is szállít új járműveket. Szob felé utazna vonattal? Sok sikert!
Ismét kerülnek
Nagymaros–Szob | Magyarország – Június 9-én délután a Dunakanyarban leesett jelentős mennyiségű csapadék miatt megcsúszott a hegyoldal Nagymaros és Szob állomások között. A több ezer köbméternyi sár- és kőlavina elzárta a vasúti pályát és a 12-es főutat is. A közutat június 14-ével megnyitották, így a korábban Kóspallag felé kerülő pótlóbuszok már „direktben” közlekednek a két állomás között.
A prágai EC-k, a Báthory EC és a Metropol EN a MÁV-csoport szerint Győr és Rajka érintésével járnak, de a ZSSK-tól kapott hírek szerint június 20-ától a legtöbb EuroCity Prágából Szobig jár majd, Szob és Nagymaros között pótlóbusszal; Nagymaros és Budapest között a helyi vonatokkal lehet majd utazni, így az óra negyvenes indulások helyett az óra nyolckor induló zónázó vonatokat lehet igénybe venni – áll a ZSSK közleményében. A rajkai átmenetben egyedül a 130/131, 280/281 és a 476/477 számú páros marad meg a ZSSK közleménye szerint. A pótlás belföldi részéről a lapzárta előtt érkezett információ, ezek alapján a többi Metropolitan vonat Szobtól indul Prága felé – ahogy a ZSSK már a hét közepén jelezte. Szob és Nagymaros között a megszokott vonatpótló autóbuszokon felül, az EC-khez csatlakozóan a plusz vonatpótló busz is indul; az EC-pótló busz azonban nem áll meg sehol Nagymaros és Szob között. Az viszont a hirdetményből nem derül ki, hogy a Budapest-Keleti pályaudvarról induló, a vágányzárban érintett EC és EN vonatok mikor indulnak és Magyarországbon belül hol állnak meg. Az EC-k Nagymaros és Budapest között semmilyen módon nem kerülnek pótlásra: a nemzetközi utasok a Z70-es vonatokkal utazhatnak a fővárostól és vonatpótló autóbuszok végállomásig.
Újabb heti konténervonat
Trieszt | Olaszország – A többségnek valószínűleg meglehetősen ismeretlenül hangzik a Piattaforma Logistica Trieste (PLT) név, viszont ez a multimodális terminál is a haburgi kikötőt üzemeltető HHLA-hoz tartozik. Innét indult el június 8-án az első új kapcsolatot jelentő konténervonat Kelet-Európa felé. A vonatot a francia CMA CGM működtetni, akik szerint így könnyebben férhetnek hozzá a gyorsan növekvő kelet-európai piacokhoz.
Egyelőre heti egyszer közlekedik az új vonat, de várható a sűrítés
(fotó: HHLA)
(fotó: HHLA)
Épül a felsővezeték
Prága | Csehország – A prágai trolihálózat szándékáról és annak lépéseiről már írtunk itt, itt, itt és itt;
ám felsővezeték – a pilot-projektként közlekedő 58-as vonalon (azon belül is 1 megállóköznyi hosszon) – csak pontszerűen épült, elektromos buszok töltésére. Eddig. Letňany metróállomás és Miškovice között ugyanis elkezdték kiépíteni a felsővezetéket, ezzel elsőként a jelenlegi 140-es autóbuszvonal válhat trolibuszvonallá: az első próbaüzem még 2022-ben elindulhat. De nem csak a 140-es vonal fölé kerül felsővezeték: szakaszosan a 136-os (Sídliště Čakovice–Jížní město) és a 150-es (Želivského–Na Beránku) vonalakon is trolik közlekednek majd. Mit jelent hogy szakaszosan? A vonalakon akkumulátorral önjáró képességű trolibuszok fognak közlekedni, azonban – a jelenlegi tervek szerint – jellemzően a vonalak több mint 50%-án felsővezeték is kiépül. A jelenlegi projekt, amihez a tervezők is megvannak, 4 vonala tartalmaz: az említett 136-os, 140-es és 150-es vonalakon túl a Praha-Holešovice pályaudvartól induló 112-est is. A többi vonalra egyelőre a tervezők jelentkezését várják, kivéve a reptérre közlekedő 119-est, amely már a kivitelezőre vár, így annak az építése is megkezdődhet a 2022-es év végéig. A cél a lokális szén-dioxid kibocsátás csökkentése: ebben a tekintetben a DPP 2030-ra a 2010-es értékhez képest 45%-os csökkenést vár. Ebbe nem csak a trolibuszok számítanak bele, hanem az azóta a mindennapi forgalomból kivont típusok környzeti terhelése is.
Sose késő az elsőhöz
Grudziądz | Lengyelország – Megérkezett az első saját tulajonú, alapcsonypadlós villamos Grudziądz hálózatára 2022. május 31-én. Az egyetlen állandó vonallal rendelkező „hálózaton” jelenleg csak magaspadlós villamosok közlekednek: különböző mértékben felújított Konstal 805-ösök, valamint Düwag GT8-asok. A helyi közlekedési vállalat 4 darab Moderus Beta típusú járművel frissíti a flottáját. Járt már korábban alacsonypadlós villamos a városban, de az csak kölcsönben volt ott 2015-ben és azóta vissza is került Bydgoszcz városába.
DAK-val képzeli el a jövőt az SBB Cargo
Svájc – Immár 3 éve közlekednek automatikus kapcsolószerrel felszerelt kocsik és mozdonyok az SBB Cargo kötelékében, ezalatt 200 kocsi, 20 vonali és 15 tolatómozdony átépítése készült el. Az Európai Unió által is szorgalmazott DAK elterjesztése érdekében a svájci vasút is segítséget nyújt. Anja-Maria Sonntag, az SBB Cargo automatizálási projektvezetője szerint a dolgozók számára könnyebbséget jelent az új rendszerű kocsikkal dolgozni, kevesebb fizikai megerőltetést okoz a DAK. Természetesen jelenleg azzal a problémával is meg kell küzdeni, hogy a csavarkapcsos és DAK-s kocsikat nem lehet egy vonatba rendezni, de a mozdonyokon is egyelőre a hibrid kapcsolószerek jelentik a megoldást. Az SBB Cargo arra a politikai döntésre vár, amely újabb lökést adhat leglább a belföldi forgalomban történő elterjedésnek és ezzel még jobban a vasúti szállítás felé tolni az áruforgalmat.
Čau KT8, 'brýden 45T
Plzeň, Brno | Csehország – Készülnek az új kétirányú villamosok a Škoda plzeňi gyárában, melyek Brnoban fognak közlekedni. 2026-ig összesen 40 darab Škoda ForCity Smart 45T kerül a város villamos-hálózatára, mely a meglévő 38 darab KT8D5R.N2 és KT8D5N típusokat váltja majd. Az új típus teljes hosszában alapcsonypadlós, klímatizált és egy kicsit hosszabb, 30,3 helyett 31 méter hosszú lesz.
A három modulos felépítés és az ajtók elosztása meglehetősen hasonló a leváltandó KT8-asokéhoz
(grafika: Škoda Group)
(grafika: Škoda Group)
Az első vázszerkezet már elkészült, azonban ez még messze van a teljesen kész villamostól
(fotó: Škoda Group)
(fotó: Škoda Group)
A tamperei és schöneichei Škoda ForCity Smart villamosokhoz hasonlóan, a középső modul alatt lesz két forgóváz és nem a csuklók alatt, mint a KT8-asok esetében
(fotó: Škoda Group)
(fotó: Škoda Group)
Kínai busz? Nei, takk.
Oslo | Norvégia – Három vállalat verseng a Ruter pályázatára, amelyben összesen 5,4 milliárd norvég koronáért kell autóbuszokat üzemeltetni Osloban és környékén. A Rødt párt helyi képviselője (Siavash Mobasheri) felhívta a figyelmet arra, hogy lehetőleg ne kínai autóbuszokat vásároljanak, mert azok az emberi jogok semmibe vételével készülnek. A Nobina, a Norgesbuss és az Unibuss közül csak az utóbbi nyilatkozott, ők pedig azt mondták, hogy nem valószínű, hogy kínai buszokat hoznak, amennyiben a két tender közül bármelyiket megnyerik. Azt már helyi járművezetőktől tudjuk, hogy a Kínában gyártott autóbuszokkal egyéb gondok is akadnak: a megbízhatóságuk messze a legalacsonyabb az összes típus közül és ez nem csak a hideg téli hónapokra korlátozódik.
CSX × Pan Am Railways
Jacksonville, Florida és Portland, Maine | Amerikai Egyesült Államok – A Surface Transportation Board jóváhagyásának megérkezése után június elején megkezdődött a Pan Am Railways átvételi folyamata, a cég honlapján is már az új felállás fogadja a látogatót - a vevő a floridai központú CSX Transportation, a két nagy „keleti” Class I amerikai vasúttársaság egyike. Az ügylet pontos értéke nem ismert, de iparági szakértők szerint a legnagyobb amerikai regionális vasút felvásárlása 700 millió dollárjába került a CSX-nek. Ezért egy jogilag több cégből álló, 6 tagállamot (Maine, New Hampshire, Vermont, Massachusetts, Connecticut, New York) érintő, kb. 1700 mérföldes (2735 km) hálózatot birtokló vasutat kaptak, mely az északeleti gazdaság változásai közepette is folyamatosan nyereséges tudott maradni. A CSX 100 millió dollárnyi befektetést vállalt az üzlet keretében, mely nagy valószínűség szerint különféle űrszelvény-bővítési és tengelyterhelés növelését célzó projeketben materializálódik. Az ügylet két érdekességet biztosan hozott. Egyrészt a viszonylagos vasútföldrajzi elszigeteltség és a nehézipar lokális hiánya miatt a kérdéses tagállamokból a Class I vasutak évtizedekkel előtt kivonultak, és még a CSX is inkább ellentétes irányban mozgott (pl. a Beacon Yard intermodális terminál bezárása Bostonban) - most viszont több évtizedes kihagyás után tér vissza egy Class I vasút Maine és New Hampshire államokba. Másrészt a Pan Am Southern nevű leánycég a CSX-rivális Norfolk Southern vasúttársasággal közös vállalkozás volt a Pan Am hálózaton belül. A furcsa összefonódás feloldására semleges üzemeltetőt kértek fel - a Genesee & Wyoming regionális vasutakat tömörítő holding Berkshire & Eastern tagvállalata egy még nem meghatározott időpontban átveszi a Pan Am Southern üzemeltetését. A témával vasútpolitikai és vasúttörténeti érdekességei miatt a közeljövőben bővebben is foglalkozunk majd.
Vége a pótkocsis üzemnek
Ostrava | Csehország – Leállítása került mindkét pótkocsi az ostravai villamoshálózaton. A DPO két Pragoimex VV60LF típusú pótkocsit vett. Ezek bár hasonlítottak a brnoi társaikhoz, sok különbség volt köztük. A brnoiak ráncajtósak voltak (hasonlóan az ottani VarioLF és VarioLF2 villamosokhoz), míg az ostravaiak az ottani Pragoimex villamosokkal harmonizálva lengőajtósak. A két kék-fehér pótkocsi sem volt egészen egyforma: a 301-es, amely 2004-ben került a DPO állományába és a 2004-es Czech Raildays-en mutatkozott be „hagyományos” gumikeretes ablakokkal rendelkezett, míg a 302-es, ami a 2006-os InnoTrans-ot is megjárta, már ragasztott ablakokkal rendelkezett. A 301-est egy, a Poruba kocsiszínben történt siklás után vonták ki a forgalomból 2022. áprilisában, míg a 302-est júniusban. Előbbi kiállítási tárgy lesz Ostravában, míg utóbbi sorsa egyelőre bizonytalan, azonban valószínűleg az is valamilyen módon megőrzésre kerül egy gyűjteményben. A leállítás mellett szól a típus egyediségén túl az is, hogy a Škoda 39T villamosok érkezésével lassacskán kikopnak a forgalomból azok a villamosok, amellyel pótkocsit lehet vontatni – ezzel azok is amelyek nem alacsonypadlósak.
A 301-es volt az első ostravai alacsonypadlós pótkocsi, gumiágyas ablakkerettel és a brnoiaktól eltérően lengőajtókkal
(fotók: Adorján Péter)
Van még hely!
Norvégia – A norvég vasúti infrastruktúra-kezelő statisztikát adott ki a vasútállomások melletti kerékpártárolók kihasználtságáról. Ezek a kerékpártolók (Sykkelhotell) jellemzően fedett, zárható egységek, melyeknek havi díja 50 korona (kb. 1900 forint). Jelenleg országos szinten mintegy 3519 darab áll rendelkezésre 39 vasútállomáson, ám az előfizetők száma nem egységesen oszlik el. A kiépíett helyekre vetítve a legjobb előfizető az Oslotól bő egy órányi vonatozásra található Tønsberg állomáson található: itt az 51 helyre 199 előfizető jut, ezt követi Asker ahol szintén 199-en fizettek be a szolgáltatára; itt 76 fedett kerékpártároló áll rendelkezésre. Vannak azonban állomások, ahol a 25%-ot sem éri el az előfizetők száma a kiépített helyekre, így arra buzdítja a Bane NOR az utazókat, hogy amikor lehet, használják a kerékpárt a vasútállomás megközelítésére, hiszen ezeken az állomásokon jóval könnyebb a kétkerekűt leparkolni mint az autót.
Nincs mozdony, nincs vonat
Třemešná ve Slezsku–Osoblaha | Csehország – Csak a gőzmozdony által továbbított nosztalgiavonatok közlekednek Csehország rövidebb keskennyomközű vasútvonalán idén nyáron. Az ok röviden mozdonyhiány, egészen pontosan a kettőből az egyik mozdonyt műszakik okok miatt le kellett állítani, a másiknak pedig a folyamatban lévő korszerűsítése az alkatrészek beszállításának késése miatt legalább fél évet csúszik, így az leghamarabb őszre lesz kész. A szóban forgó járművek a ČD 705-ös sorozatába tartoznak, a melyek a gyárat az '50-es évek közepén és annak második felében hagyták el TU 47.0 sorozatként. A járművekből 66-ot gyártottak, melyből 21 maradt az egykori Csehszlovákia területén. A České dráhy állományában az osoblahai kisvasúton kívül egy harmadik mozdony is van, az viszont kiállítási tárgy a Lužná u Rakovníka állomás mellett található vasúti múzeumban. A vonatokat, a felújított mozdony megérkezéséig autóbuszok pótolják.
A 705 716-os pályaszámú mozdony a Luzňá u Rakovníka melletti múzeumban van, egy hozzá tartozó, szintén keskennyomközű kocsival, a 2021. szeptermber 19-én rendezett nyílt napon
(fotó: Mellár Marcell)
(fotó: Mellár Marcell)
Épül, szépül Dortmund főpályaudvara
Dortmund | Németország – Az 5-ös peront (11-es és 16-os vágány) is készre jelentette a kivitelező, így újabb pontja vált korszerűvé a Ruhr-vidék egyik fontos állomása. A napi 120 ezer utas által használt pályaudvaron ez egy fontos peron lett, hiszen a maga 415 méteres hosszával a távolsági vonatok számára is használható. A legújabb akadálymentességi kritériumoknak is megfelelő fizikai kialakítás mellett az energiahatékonyság is szempont, hiszen LED-es megvilágítást kapott. Az aluljáró a korábbi 9,5 helyett a felújított peronok alatt már 13 m széles és jóval világosabb is lett, az állomástól északra fekvő távolsági buszpályaudvarhoz vezető szakasza is megújul. A következő fázis június 20-án kezdődik, ekkor a 4-es peron (8-as és 10-es vágányok) kerül teljes elbontásra év végéig, illetve lezárják a csonkavágányok (2-5) felé vezető alagúti kijáratot is. A 2018 óta tartó korszerűsítés végére teljesen akadálymentessé válik az állomás, 14 mozgólépcső és 7 új lift segíti majd elkerülni a lépcsőzést.
Folyamatos forgalom alatt újul meg az állomás teljes területe
(fotó: DB)
(fotó: DB)
Újabb egerészölyveket vesz az SBB
Bern | Svájc – Újabb 7 Giruno (Stadler SMILE) érkezik 2026-ig az SBB-hez, hogy bővíthessék az észak-déli tengely kapacitását, illetve kapcsolatot biztosíthassanak Stuttgart érintésével. Jelenleg napi 26 vonat közlekedik átszállás nélkül a svájci-német határátmenetben, ezt növelik majd 35-re, viszont ehhez szükségesek az új járművek. Ezeket a korábbi rendelés opciójaként realizálják 250 millió frank ellenében, fő bevetési területük pedig a bázeli határátmenet (Basel SBB–Basel Bad) lesz.
Jobb is, meg nem is
Budapest | Magyarország – Érdekes újítással jelentkezett a felhasználók többsége által kevéssé kedvelt BudapestGO: az igényvezérelt járatok indulásait is mutatja és a közlemény szerint egyszerűen meg is rendelhetjük vele a buszt vagy fogaskerekűt. A valóság ezzel szemben az, hogy a továbbra is önálló böngészőlapban megnyíló webes felületig 3 menülépésen keresztül jutunk el, ami nem igazán nevezhető egyszerű kezelésnek.
Eleve közel fél éves csúszással készült el a rendelőfelület az EU-támogatott SMACKER-projekt keretében tavaly, de továbbra sincs integrálva az utazástervezőbe a funkció
Néhány nappal később újabb hangulatjelentést közleményt adtak ki, amiben az egymilliomodik megvásárolt jegyről adtak hírt. Bár már az utcákon láthatóan digitalizálódik a jegyértékesítés, továbbra is borsos öszeget fizet a főváros az államnak a háttérrendszer használatáért, tehát nem mondható túlzottan okos döntésnek a pénzégetés ezen formája.
Új vonatokat vesz a TMR
Martigny | Valais, Svájc – Szám szerint 7 új motorvonati egységet vásárol a Transports de Martigny et Régions (TMR) és az Société nationale des chemins de fer français (SNCF) a Mont-Blanc Express járatokra, hogy a mostaninál komfortosabban és energiatkarékosabban közlekedhessenek az utasok. Az adhéziós és fogaskerekű üzemre is alkalmas, méteres nyomtávú járművek egyelőre a Beh 4/8, illetve Z890 sorozatként léteznek a rajzasztalon, a kiszállításukra 2024 szerptembere és 2025 júliusa között kerülhet sor. Forgalomba állásukra 2025 vége a határidő, ekkortól akár dupla egységként is közlekedhetnek majd az egyenként 230 férőhelyes járművek. A finanszírozás a két ország illetékes tartományai által történik, a 76 millió frankos számlából 43,4 millió svájci hozzájárulás lesz.
Jól illik a gyártó mostani formanyelvébe ez a méretre szabott darab is, a fényezés pedig meglehetősen karakteres lett
(grafika: Stadler)
(grafika: Stadler)
Határidők? Milyen határidők?
Bécs | Ausztria – Bár nem meglepő, de a Siemens sem tudja határidőre teljesíteni a vállalásait és két fontos megrendelés is csúszásban van. Az ÖBB-nek készülő nightjet-egységek 2022 ősz helyett csak 2023 nyarára, a Rheinbahn és a DVG által megrendelt HFx-ek pedig 2023 ősze helyett 16 hónappal(!) későbbre várhatóak. Az osztrák és német médiában megjelentek szerint az elmúlt két év korlátozásai és az azóta fennálló logisztikai bizonytalanságok lassítják a gyártást.
Szuperolcsó bérlet itthon is?
Budapest | Magyarország – Néhány napja nagy port vert föl Palkovics László technológiai és ipari miniszter kijelentése, miszerint meg kell vizsgálni itthon is a német 9-Euro-Ticket bevezethetőségét. Az ötlet valamennyire méltányolható, bár a hazai helyközi díjszabás legutóbb 12 éve változott, így reálértéken nézve már most jelentős árcsökkenés következett be, illetve nemzetközi összehasonlításban is kifejezetten jutányosnak számít a hazai közösségi közlekedés használata. Természetesen értjük, hogy sokaknak a munkáltatója nem tartja be a 39/2010. (II. 26.) kormányrendelet által kötelezően előírt költségtérítést, de ehhez kell a dolgozói oldal is, aki ezt nem teszi szóvá. Tehát mindössze annyit kellene tenni, hogy az erre hivatott NAV tartassa be a szintén 12 éve létező és alkalmazandó szabályozást. A mostani súlyos államháztartási hiány mellé bizonyosan felelőtlen döntés – még ha népszerűségjavító is – lenne újabb százmilliárdokat kivenni az amúgy is alulfinanszírozott közlekedési cégek zsebéből. A főváros vezetése állítólag nyitott lenne az ötletre, ha az állam beszállna a finanszírozásban – ezzel kapcsolatban egyelőre azonban szkeptikusak vagyunk, nem olyan régen még az alapszolgáltatás állami támogatásához is csak politikai csörték árán jutott Budapest.
Túl a Kárpátokon
Az ukrán-orosz háború közvetítése nem célunk és nem feladatunk, azonban a háború kapcsán számos hír érkezik a közlekedésről is, ezeket viszont igyekszünk megosztani olvasóinkkal, amennyiben hiteles, ellenőrizhető információkról van szó.
Kijev | Ukrajna – A német kancellár, Olaf Scholz; a francia elnök, Emmanuel Macron és az olasz miniszterelnök, Mario Draghi együtt utazott az ukrán fővárosba – vonattal. Az ukrán vasút, az Укрзалізниця Facebook-posztja és a hírügynökségi beszámolók alapján különcélú vonattal utazhatott a három magasrangú vezető Kijevbe, ahol találkoztak Volodimir Zelenszkij ukrán elnökkel.
Szintén vonattal érkezett Kijevbe a román államfő, Klaus Johannis is. Jelenleg a diplomáciai utazásoknak a közúti közlekedés mellett az egyetlen lehetséges módja Ukrajnában a vasúti utazás, a légi közlekedés nem biztonságos a háború miatt. A magas rangú vezetők utazásai pedig remélhetőleg rávilágítanak arra, hogy picit lassabban, de a vasúttal is célba lehet érni, nem kell mindig repülni.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán, Mellár Marcell