Emlékmozdonnyal Erdélybe, rabomobillal a Balatonra, SOR-trolival Pozsonyba, új motorvonatokkal keresztül-kasul Svájcban és új villamosokkal Krakkóban utazhatunk a hajtás után következő hírösszefoglalónkban.
Bemutatkozott a Tamási Áron-mozdony
Budapest | Magyarország – Szerda délelőtt mutatkozott be teljes valójában az idei Csíksomlyó Expressz–Székely Gyors vontatójárműve, a 480 002. A különvonat cikkünk megjelenésekor már Romániában tartózkodik és szállítja a közel ezer utast a pünkösdi hétvégén tartott Csíksomlyói Búcsúba és kísérőprogramjaira. A bemutatón – melyen a MÁV-csoportot senki nem képviselte – elhangzott, hogy a 125 éve született író nevével jelzett emlékév programjait nagyrészt a magyar adófizetők támogatják állami programon keresztül. A különvonat hétfő esti érkezése után a mozdony beáll a 23 másik üzemképes TRAXX mellé a napi fordákba és potenciálisan eljut az ország minden villamosított vasútvonalú pontjára.
Ez a „reklámmozdony” is felemás lett, a korábban bemutatott tervektől pedig több ponton eltér. A korábbi évek hasonló indíttatású darabjai pedig szép csendben foszladoznak.
Balról jobbra: Petrus György, a Kárpáteurópa Utazási Iroda cégvezetője, Németh Lászó; a Loc&More Kft. ügyvezetője; Török Máté, grafikus; A. Szabó Magda, a Magyarság Háza projektvezetője; Dr. Szilágyi Péter, Miniszterelnökség Nemzetpolitikai Államtitkárság kabinetvezetője; Mező Tibor, a Kárpáteurópa Utazási Iroda ügyvezetője
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
Rabomobillal a Balatonra
Szolnok | Magyarország – Hét újabb kerékpárszállító kocsi hagyja el hamarosan a szolnoki járműjavító területét: a Bmx sorozatú elővárosi kocsikból átalakított járművekben 48 kerékpárhely található, éppúgy, mint a Tisza-tó Expresszben közlekedő hasonló kocsiban és itt is „tesztelik” az egyirányú kerékpárosáramlást. Igaz, lényegében ezzel be is vezették, de oda se neki. A járművek a megszokott gyorsvonati fényezés helyett az IC- és EC-kocsikról ismert „rabomobil” festés módosított változatát kapták, viszont hasonló megjelenésű jármű egyelőre nincs másik és a balatoni vonatokban sem mindig ezek járnak. Kérdés, hogy mennyire jelzi majd az egységes arculatot a vonatok megjelenése, mennyiben illik a posta-Bhv-khoz vagy éppen Halbestädterekhez ez az új fényezés?
Elment a nagysebességű vasút oszlopa
Tokió [東京] | Japán – 81 esztendős korában elhunyt Yoshiyuki Kasai, aki 1963 óta szolgálta a japán vasúti közlekedést. Számos poszton, többek között a japán vasúti közlekedés átalakításánál jeleskedett, egyike volt annak a három szakértőnek, akik az ország állami vasúttársaságának privatizációját előkészítette és levezényelte 1987-ben. 1995-ben a JR Central elnöke lett, amely társaság a Tokió [東京] és Osaka [大阪市] közötti Shinkansen-vonalat is üzemelteti. Idős kora ellenére is fárdhatatlanul dolgozott, legutóbb a Tokió [東京] és Nagoya [名古屋市] közötti mágnesvasút terveivel foglalkozott. Működése idején, 1997-ben a JR Central a tőzsdére ment, 2004-ben vezérigazgatóvá is választották, 2014-től tiszteletbeli elnöke lett a cégnek. A munkától 2020-ban vonult vissza.
Baleset Németországban
Burgrain, Bajorország | Németország – 12 óra 20 körül kisiklott Garmisch-Partenkirchen közelében a Garmisch-Partenkirchenből München Hauptbahnhofra tartó RB 59458 számú személyvonat. A balesetről egyelőre nem tudni részleteket, az biztos azonban az első híradások alapján, hogy többen, mnintegy harmincan megsérültek a balesetben, közülük 15-an kórházi kezelést igényelnek; írásunk megjelenésekor legalább 4 halottról beszélt a rendőrségi szóvivő. Az emeletes kocsikból álló szerelvény több kocsija felborult. Az öt kocsiból álló vonatot egy 111-es sorozatú mozdony tolta ingavonatként és a helyszínről érkezett képek szerint csak a mozdony előtti első kocsi maradt a pályán. A bajor tartományos közmédia hírcsatornájának, a BR24 tudósítója azt közölte: a vonatok feltehetően sok iskolás volt, akik a pünkösdi hosszú hétvége előtti utolsó tanítási napról tartottak hazafelé.
A baleset helyszíne a helyi iparterületet megkerülő ív a B2-es út csomópontja mellett.
A balesethez a hatóságok nagy erőkkel vonultak ki, az országos közmédia, az ARD hírcsatornája, a tagesschau24 szerint többek között hat mentőhelikoptert riasztottak, a rendőrségi szóvivő mintegy félezer segítőről beszél a helyszínen.
(forrás: tagesschau24)
SOR troli, de nem Škoda
Pozsony | Szlovákia – Szlovákiában elsőként érkezik 11 darab, akkumulátoros önjárásra képes trolibusz SOR karosszériával, ám nem Škoda hajtáslánccal. A Szegedre érkező járművekhez hasonlóan, a Cegelec szállítja az elektromos berendezést a trolibuszokba. A 44-es (régen 203-as) trolibusznak lenne egy olyan változata, amely a főpálaudvar előtt is elhalad és a onnan a jelenlegi 41-es autóbusz vonalán éri el a Búdková végállomást. Ehhez lesz szükség az önjáró trolibuszokra, melyet részben EU-s támogatásból vásárol a város.
Felesleges hosszabbítás
Magyarország – Csütörtök reggel a MÁVINFORM és a Volánbusz Zrt. Facebook-oldalán keresztül közölte az egyelőre csak egy töküres weboldallal rendelkező Technológiai és Ipari Minisztérium, hogy 3 nappal tovább fogadják el az állami közlekedési szolgáltatók a májusi bérleteket utazásra mind helyi, mind helyközi viszonylatokban. Indoklást nem fűztek hozzá, de szinte biztosan a pünkösdi hétvége miatt lett meghosszabbítva a bérletek érvényessége. A dolog szépséghibája, hogy a csúszódátumos és különösen a digitális formában megváltott bérletekkel ez a lépés nem tud mit kezdeni. Miközben a MÁV-Volán-csoport folyamatosan azon dolgozik, hogy digitalizálja a díjtermékek értékesítését, a tulajdonos és felügyelő minisztérium (hívják éppen bárhogy is) az utóbbi években hasonlóan váratlanul parancsolta meg többször is a díjszabási rendelkezések felülírását. Összességében nem befolyásolja a lépés a közlekedési kiadásokat, csak más napokon kell a pénztári sorban eltölteni az időt.
Lesz FLIRT-rendelés!
Bussnang, Thurgau | Svájc – Aláírta Peter Spuhler, a Stadler és Vincent Ducrot, az SBB vezérigazgatója a végleges szerződést, így már biztosan megérkezhet néhány éven belül az a 286, opciókal együtt 510 FLIRT motorvonat, mellyel a svájci vasutak történetének legnagyobb flottacseréje következik be a következő évtizedben. A 2 milliárd svájci frank értékű megrendelés véglegesítését néhány hete még egy korábbi bírósági fellebbezés hátráltatta.
Peter Spuhler és Vincent Ducrot láthatóan örült a végleges szerződés aláírásának
(fotó: Stadler Rail)
(fotó: Stadler Rail)
Rollerparkolók, emelkedő jegyár Budapesten
Budapest | Magyarország – Sokszor jogos panaszra kíván választ adni a Fővárosi Önkormányzat és a BKK a belvárosi részeken, ahonnét még nem tiltotta ki valamelyik kerület helyi rendelet által a mikromobilitási eszközöket. A 300. mikromobilitási pont – korábbi elnevezéssel rollerparkoló – átadásán felfedték ezen helyek új marketingnevét, melyet egy online szavazás keretében választhattak ki az érdeklődők. A kissé esetlen Mobi-pont elnevezés köznapi meghonosodása kérdéses, bár a szolgáltatók már felhívják a használók figyelmét az egymástól 100-150 méterre kijelölt felületek használatára.
Júniusban már sűrűbb menetrend mellett közlekedik a 100E busz – írja a BKK, de ez nem teljesen fedi a valóságot. A korábbi fix 10 perces ütem helyett egyes időszakokban valóban akár 9 perces ütemben is indulnak a buszok, de a sűrítés után rögtön 12 percre ritkul a vonal követése. Az üzemidő bővítese 1:30-ig a repülőtérre érkező járatok miatt szükséges volt már tavasz óta, a hajnali üzemkezdetkor pedig többször közlekedett zsúfolt másodrész is a vonalon. 5 évvel a járatnyitás után, idén júliustól a korábbi 900 helyett már 1500 forintba fog kerülni a menetjegy. A hivatalos indoklás szerint a forint-euró árfolyam változása és a járat 80%-ban külföldi utasok általi igénybe vétele miatt nyílt lehetőség az emelésre – arról nem közöltek információt, hogy a korábbi áron megváltott jegyek meddig lesznek felhasználhatóak.
Önállósodik a Škoda
Plzeň | Csehország – Bár a prágai elektromos buszok esetében a forgalomba állás után fénysebességgel derültek ki minőségi problémák és okozták a 36BB E'CITY típus kivonását, a héten bemutatta a Škoda a Temsa Avenue típus alapjaira épített 36Tr T'CITY típusát. A nevéből következően ezt alapvetően trolibuszként kívánják gyártani, a tavaly év vége óta készített prototípus egyelőre csak próbajáratokon vesz részt Plzeň hálózatán. Az akár 15 kilométeres önjárási képességgel is felszerelt bemutatódarab egyelőre a típusbizonyítvány megszerzéséhez szükséges folyamaton megy keresztül, a várakozások szerint iskolaszünetben utasokkal is végezhet majd próbajáratokat a nyugat-cseh iparvárosban.
Fehér színével biztosan kitűnik a többi helyi trolibusz közül
(fotó: Škoda Transportation)
(fotó: Škoda Transportation)
Frissül a krakkói flotta
Krakkó | Lengyelország – Hétfőn hajnalban megérkezett az első Lajkonik II típusú villamos, melyet alig több, mint két éve rendeltek meg. A Stadler által gyártott szerelvények első példányát most szállították, de korábban 50 darab erősen hasonló villamos állt forgalomba egy korábbi rendelés nyomán. Ez a széria már most tudja az akkumulátoros önjárási funkciót, amit az elődszéria két próbadarbját leszámítva csak előkszítés szintjén rendeltek meg – villamos esetében ennek a funkciónak legfeljebb kisebb felsővezetéki hiba esetén látjuk értelmét, hiszen a vágányok megléte mindenképpen szükséges feltétel.
13 szóló és 7 csuklós elektromos autóbuszra szóló szerződést ítélt oda az MPK a héten (Tessék meglepődni!) a Solarisnak. A szokásos klimatizálás mellett a fűtést is teljesen elektromos megoldással várták el, tehát valóban lokálisan emissziómentes járműveket kapnak az utasok 2023-ban. További 22 autóbusz beszerzése van folyamatban, ennek az eredményét június 24-én várhatjuk.
Hidrogénnel a jövőbe
Köln, NRW | Németország – Bár már korábban is vásárolgatott az RVK alternatív meghajtású buszokat, de egy szabad szemmel is jól látható méretű rendelést véglegesítettek most. 20+20 Solaris Urbino IV (ilyenből már most is üzemel 15 darab) és 20+40 Wrightbus Hydroliner érkezik jövőre a rajna-parti metropolisz elővárosi vonalaira. A bevásárlást a BMDV támogatásával valósítják meg, így kedvező áron juthatnak hozzá az alapvetően még drága járművekhez. Terveik szerint idén év végén egy csuklós hidrogén tüzelőanyagcellás buszt tesztelhetnek majd a hálózaton, ami még egyik gyártónak sincs a termékpalettáján.
A felső Wrightbus Észak-Írországban, az alsó Solaris Lengyelországban épül
(fotó: RVK)
(fotó: RVK)
Új A-széria
Koningshooikt | Belgium – Új városi és elővárosi autóbusz-típuscsaládot jelentett be a belga Van Hool járműgyár. Az új típusok csak „alternatív” hajtással lesznek kaphatóak, így sem CNG-s, sem dízelmotoros verzió nem lesz. Lesz viszont hidrogénes tüzelőanyagcellás, akkumulátoros, valamint trolibusz. Ami a járművek hosszát illeti: lesz belőle 12 és 13 méteres szóló, 18 méteres csuklós, valamint 24 méteres duplacsuklós kivitel. A járművet a szakmai közönség élőben még nem láthatta, de 13 vállalat összesen 162 járműre már adott le rendelést. Az új típus megtekintésére 2022. június 7. és 9. között lesz lehetőség, a párizsi expon.
Az új A-széria virtuálisan már nem titok, hamarosan pedig a nagyközönség is láthatja majd az első elkészült példányokat
(grafika: Van Hool NV)
(grafika: Van Hool NV)
Itt a menetrend
Prága | Csehország – Folyamatosan érkeznek a friss hírek a TGV v Česku! rendezvényről, aminek keretében a 16-os TGV PSE-szerelvényt turnéztatják majd Csehoszágban az SNCF és a Správa železníc közötti együttműködés „melléktermékeként”. Az első napok útvonalát és menetrendjét az infrastruktúra üzemeltetője már közzé is tette a Facebook-oldalán és fotópályázatot is hirdettek a turné kapcsán.
Összeállította: Adorján Péter, Mellár Marcell, Halász Péter