Június 15-ével megszűnik a MÁV-Volán csoport, pontosabban és hivatalosan a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójának, Homolya Róbertnek a megbízatása. Hogy ki követi, azt még nem tudni, legalábbis hivatalosan biztosan nem.
Nagy átalakítások jöhetnek a hazai közlekedés háza táján a jövőben, legalábbis erre enged következtetni Vitézy Dávid közlekedéspolitikáért felelős államtitkárrá való kinevezése és az is, hogy a Technológiai és Ipari Minisztérium közleménye szerint 2022. június 15-ével megszűnik a MÁV Zrt-t eddig vezető Homolya Róbert megbízatása.
Homolya 2018 nyarán vette át a MÁV-csoportot, miután Dávid Ilona (meglehetősen kétes sikerű) irányításából kiszabadították a cégcsoportot. Az új vezető meglehetősen modern szemléletű volt: radikálisan változott a MÁV-START, mint a személyszállító leánycég hozzáállása az utasokhoz és az üzemeltetéshez, miután végre eltávolította Csépke András vezérigazgatót, de a vállalatcsoport kommunikációja is sokat javult. Sajnos azonban Homolya sem kerülhette el a felső, kormányzati nyomást, így a hírek szerint a Palkovics László miniszterrel igen jó viszonyt ápoló Keresztes Pétert kellett a MÁV-HÉV éléről a MÁV-START élére helyezni, miután korábban ott már üzemeltetéssel foglalkozó felsővezető volt.
Homolya működése alatt sikerült többek között ismét újraindítani és viszonylag népszerűvé tenni az étkezőkocsis szolgáltatást, többek között elindítani az IC-pótjegy és a gyorsvonati pótjegy kivezetését és általában véve a körülményekhez képest utasorientált hozzáállást a vállalatcsoport működésébe átvinni, a MÁV és a Volánbusz szolgáltatásainak összehangolását elkezdeni.
Homolya Róbert a zöld TRAXX átadásán, 2021 februárjában a Keleti pályaudvaron.
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Az iparági pletykák szerint pont emiatt a jó viszony miatt készülhet fel Keresztes a cégcsoport vezetésére is. Működése mondjuk a MÁV-START-nál nem volt túlságosan pozitív mérlegű: az üzemeltetési vezérigazgató-helyettessége idején látványosan romlott a járművek állapota, ez mára már odáig süllyedt, hogy a minőségi távolsági vonatokat sem sikerül maradéktalanul kiállítani, pláne nem megfelelő komfortfokozatú kocsikkal. Keresztes személyét sem fogadták el a vasutasok vezetőnek, hozzáállása a vasutat szeretőkhöz és értőkhöz furcsa volt: forrásaink szerint felsővezetőhöz nem méltó stílusban adta elő magát számtalan esetben és sokszor komoly ordítozásokig fajuló vitákra is sor került, a vasútbarátokat pedig a lehető legtávolabb szeretné tudni a vállalattól.
Más források viszont a Volánbusz Zrt. vezérigazgatóját, Pafféri Zoltánt sejtik esélyesnek Homolya megüresedő posztjára. Pafféri 2020 végén érkezett a Volánbuszhoz, a megbízott vezérigazgatót, Bói Lórántot váltotta, aki Dávid Ilona távozása után vezette megbízás alapján a buszos céget. Pafféri korábban a MÁV vezérigazgatóságán Dávid Ilona idejében és beosztottjaként dolgozott, majd a Budapest–Belgrád vasútvonal kínai beruházása kapcsán létrehozott projektcéget vezette.
Homolya további sorsa ismeretlen azonban, a szaktárca közleménye szerint azonban számítanak a magyar vasúti „gittegylet”, a Hungrail vezetésében Homolya tapasztalatára és tudására.
Mi magunk csak abban bízunk, hogy a tárcavezető végül mégsem szeretné magasabb pozícióban látni Keresztes Pétert, hiszen jelenléte a MÁV-csoportnál eddig nem okozott osztatlan elismerést. Nem vitás: a MÁV-HÉV Zrt. élén valóban jó vezető volt és a társaság valóban a lehetőségekhez mérten színvonalasan működött, de a „nagyvasútra” már ez nem jellemző Keresztes irányítása alatt. Sokan egy új „Csépke-korszakról” beszélnek vele kapcsolatosan, ami viszont biztosan nem jó senkinek: sem a vasútnak, sem az utazóközönségnek, akikből végső soron élni kellene a társaságnak.
Halász Péter