2022. 06. 01.

Hajóval a vonat helyett?

A tehervasúti cégek szerint igény volna a címben feltett kérdésre. Persze nem akárhol, hanem a 2022. június 26-án kezdődő és előreláthatólag három évig tartó vágányzár-sorozat alatt Drezda és a cseh-német országhatár között. Alternatív útvonalakból létezik egynéhány, olyan azonban, ami ezen korridor teherforgalmával elbírna, na olyan nem igazán van. Ötletek vannak a konvencionálistól az egészen Elba-inkluzívig.




A német vasúti infrastruktúra-kezelő a DB Netz, a Drezdát Prágával összekötő vasútvonal németországi szakaszát 2022. júniusában kezdi felújítani, amelynek következtében első körben a cseh-német határtól (konkrétan Dolní Žlebtől) Bad Schandauig egyetlen vágányon lesz fenntartva a vasúti forgalom legalább a decemberi menetrendváltásig. Ezen felül minden hétfőn a pályaszakasz teljes lezárásra kerül, ezzel várhatóan jelentős torlódásokat okozva a vasúti árufuvarozásban.

Eközben a cseh oldalon


A helyzetet bonyolítja, hogy a cseh oldalon zajlik a Drezda felé az utolsó nagyobb kapacitású állomás, Děčín felújítása is, így ott is korlátozott mennyiségű tehervonat tárolására van lehetőség. Persze maga az állomás megkerülhető lenne, hiszen az Elba jobb partján haladó vasútvonalról a város főpályaudvarát megkerülve, északon is át lehet kelni az Elbán – a Děčín východ és Děčín–Prostřední Žleb között lévő híd azonban teljes felújításon esik át, egy része elbontásra is került, így vonatforgalom nem lehetséges rajta.

Elméletileg lenne híd, amivel legalább Děčín hl.n.-t el lehetne kerülni...
(forrás: openrailwaymap.org)

...gyakorlatilag azonban már 2022. márciusában sem volt lehetséges az átkelés.
(fotó: Spárva železnic)

Změna trasy


Elméletileg lehetne azt mondani, hogy a távolsági forgalom (Prága–Berlin–Hamburg EC-k) maradjon és a tehervonatok „keressenek maguknak” alternatív útvonalat, ám ez több szempontból is elhamarkodott kijelentés lehet. Egyfelől, ha csak azt nézzük, hogy hol van legközelebb villamosított vasútvonal Németország felé, nos... a cikk megjelenésekor ilyen nem található. Ha Děčíntől nyugatra indulunk el, a legközelebbi villamosított vasúti határátkelőt délen, az osztrák Summerau és Horní Dvořiště között találjuk, ami konkrétan az ellentétes irány. Onnan a vonatok Linz–Passau–Nürnberg–Erfurt–Lipcse útirányon át tudnák elérni Drezdát. Keleti irányban már közelebb van egy átkelési lehetőség... Lengyelországba. Ústí nad Orlicítől északra Lichkov és Międzylesie között, ám azon el kell vonatozni egészen Wrocławig, majd onnan vissza Drezdába. Ami a kapacitást illeti, itt is jórészt egyetlen vágányon kellene közlekedni, szintén jelentős kerülővel. Ezen felül maradt a sűrű, ám villamosítatlan határátmenetek hada, amelyek mindegyike egyvágányú és azon felül hogy annyi dízelmozdony se áll rendelkezésre, sok helyen a vonatok hossza sem engedi meg hogy arrafele menjnek, lévén hogy itt már erősen mellékvonalakról van szó.

Áruforgalom egy vágányon, utasok hajón és buszon


Ilyen körülmények között nem teljesen elvetemült ötlet, hogy az érintett szakaszon a távolsági vonatok helyett Ústí nad Labem hl.n.-tól a D8-as és A17-es autópályán vonatpótló autóbuszok közlekedjenek, míg a „helyi” vonatokat Děčínig busszal, onnan pedig Bad Schandauig hajóval pótolják, mivel a közút a domborzat miatt nem teljesen követi le a vasútvonalat ezen a szakaszon – legalábbis olyan, amely autóbusszal ésszerűen járható lenne. A végleges megoldásra mindenképpen kíváncsiak vagyunk, annál is inkább, mert ez egyebek mellett a szeptembertől (a meghirdetett menetrend szerint) újra közvetlen Budapest–Berlin–Hamburg kapcsolatot biztosító Hungária EC-t is érinteni fogja.


Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.