2022. 06. 29.

S-Bahn Hamburg: újraszámozás

Másfél év múlva új alapokra helyezik Hamburg S-Bahn-hálózatát, hogy egyszerűbb és kényelmesebb legyen a használata. Új számozási logika, új útvonalak és kevesebb vonatkeresztezés jellemzi majd az új hálózatot.







Legutóbb másfél évtizede kellett újratanulni Hamburg és környékének S-Bahn-hálózatát, amikor üzembe álltak az első kettős üzemű (harmadik sínről és felsővezetékről is üzemelő) járművek és kiváltották a Stade felé akkor már több évtizede közlekedő ingavonatokat, megadva a közvetlen városközponti kapcsolatot a térségnek. Emellett pedig szintén jó évtizede gyarapodott a hálózat, amikor az S1-es viszonylat vonatai elérték a repülőtéri állomást és a vonalon közlekedő szerelvényeket Ohlsdorfban osztják ketté, az egyik vonat a repülőtér, a másik három kocsis egység pedig Poppenbüttel felé megy. Azóta sok víz lefolyt az Elbán, az időközben 15%-kal megnövekedett kínálatot sokkal nagyobb, 30%-os utasszámemelkedés követte. A belvárosi szakaszon állandósult a néhány perces késés az elhúzódó utascssere miatt, illetve a vasútvonalak is elétrték a kapacitásuk határát.

A jelenlegi hálózat a várost két fő irányban szeli át: a belvárost északról elkerülő Verbindungsbahnon és a belváros alatti, az 1970-es években szakaszosan átadott City-Tunnelen át. A vonalak jelölésében is megjelenik ez, hiszen a City-Tunnel irányában az S1, S2, S3, a Verbindungsbahn irányában az S11, S21, S31 közlekedik. Viszont alapesetben az S11 és az S2 csak csúcsidőben közlekedik.

A jelenleg érvényes vonalházózat, a sűrítő vonalakat a fehér szakaszok és ikonok jelölik
(grafika: Wikimedia Commons / Arbalete)

A hálózaton már most is törekednek arra, hogy a csúcsidőben lehetőleg Langzug (3 csatolt egység) közlekedjen a fontosabb irányokban, ezt bővítik majd a jövőben is, hiszen arra számítanak, hogy a következő évek során tovább növekedik az S-Bahn-hálózaton utazók száma.

A 472-es sorozatú motorvonatok már csak az üzemi menetekben és a nosztalgiaüzemben vannak jelen a városban, de az S21-es viszonylatjelzés is hamarosan a múlté lesz. Az Elbgaustraße állomásra érkezik 2013 nyarán egy hat kocsis szerelvény Aumühle felől.

Az ilyen módon az 1980-as évek elejére kialakult, némileg a 2000-es években módosított hálózaton kíván változtatni a városvezetés és a Deutsche Bahn is, hiszen a mai és jövőbeli igényeket már nem feltétlenül szolgálja ki megfelelően. Első lépésként a 2023 decemberi menetrendváltáskor változik majd a felállás, amivel egységesebb követési időközök alakulnak ki és mérséklődnek a vonatkeresztezések a belváros két oldalán (Hauptbahnhof és Altona). Minden külső ágon azonos jelzés alatt közlekednek majd a sűrítő járatok és mindössze négy jelzésre redukálják az utastájékoztatást. A belvárosi szakaszokon 5 percenként követik majd egymást a vonatok, ami stabilabb üzemvitelt ígér és jobb csatlakozások alakulnak ki az átszállási pontokon. Arra is végeztek felmérést, hogy mennyi kényszerű átszállás keletkezik: a napi 750 ezer utasból mindössze 17 ezret érint, de ők azonos peronon szállhatnak majd át.

A 2024-es hálózat

Második lépcsőfokként 2030-ban számíthatunk változásokra, amikor a jelenleg az AKN által üzemeltetett A1-es viszonylat belső részét is integrálják a pálya kétvágányúsítása és felsővezetékes villamosítása után. Új elem lesz az S4 és az S6, melyekkel újabb területeket szolgálnak majd ki vagy sűrítenek a jelenlegi lakóterület-fejlesztések kiszolgálására.

A 2030-as hálózat
(grafikák: Freie und Hansestadt Hamburg)

Az új hálózat tehát a tervek szerint követi majd a folyamatosan növekvő hamburgi utazási igényeket – mindazonáltal szakít az immáron évtizedes hagyományokkal bíró viszonylatjelzésekkel. Hogy ez mennyire lesz jó vagy mennyire fogadja kevéssé lelkesen az utazóközönség, az még egyelőre kérdéses.

Két egységes szerelvény (Vollzug) a Dammtor megállóhelyen a Verbindungsbahnon. 2023-tól nem a kétszámjegyű, 1-esre végződő jelzés jelenti automatikusan azt, hogy erre közlekednek az így jelölt S-Bahn-járatok.
(fotók: Halász Péter)

Adorján Péter, Halász Péter