TRAM-EM lesz szombaton. Fejlődik Szarajevó közlekedése. Villanybusz szelte át Európát. Görög lett a Cisalpino. Munkaerőhiánnyal küzdenek Nyugat-Európában.
Szurkoljunk Budapestnek!
Lipcse, Szászország | Németország – Ahogyan azt április elején jeleztük, május 21-én, azaz most szombaton rendezik meg a TRAM-EM elnevezésű versenyt, ami az európai villamosvezetők megmérettetése immár 10 éve. A versenyt a szervezők élőben közvetítik az interneten, melyet az esemény saját posztján keresztül lehet majd elérni szombaton.
A budapesti üzemet a 2018 óta a budai vonalakon dolgozó Bór Orsolya és a 2011 óta a dél-pesti vonalakon szolgáltató Lak Gellért képviseli majd
Bécsi buszok Szarajevóban
Szarajevo [Сарајево] | Bosznia-Hercegovina – Öt új MAN autóbuszt állít forgalomba a szarajevói közlekedési cég, a GRAS. A társaság számára új, amúgy a leállított bécsi flottából vásárolt LPG-üzemű gázbuszok még így is komoly előrelépést jelentenek a város közlekedésében. Az alacsonypadlós MAN Lion's City-ket elsősorban a csúcsidőszakban veti be a GRAS kapacitásbővítésként. A tervek szerint további 5 szóló és 5 csuklós kocsit is forgalomba kívánnak állítani az eredetileg 2010-2011 során gyártott, majd néhány év múlva Bécsben leváltott kocsik közül.
Szarajevó meglehetősen színes közlekedéséről szóló képes beszámolónk a villamosokat érintően itt; a többi ágazatot bemutató írásunk pedig itt érhető el.
Megállapodtak a pénzről
Szarajevo [Сарајево] | Bosznia-Hercegovina – Megállapodás szültett az elővárosi vasúti közlekedés finanszírozásáról a Boszniai Föderáció szaktárcája és a ŽFBH között. A vasúttársaság közleménye szerint a Szarajevó és Podlugovi közötti szakaszon az év első negyedévében 28715 utast szállítottak, ez a ŽFBH utasszámának közel 40%-a. Emiatt szükséges a kapacitások bővítése és az elővárosi közlekedés viszonylatainak hosszabbítása. A megállapodás alapján lehetőség nyílik Visoko felé is a forgalom felvételére. Eddig Szarajevó térségében Pazarić érhető el viszonylag kulturált menetrendi kínálat keretében Podlugovi mellett.
A bosnyák vasút kalandos világáról Berky Dénes kollégánk színes sorozatot is készített, amely itt olvasható.
Okoseszközöket cserélnek
Németország – A HMD Global kapta meg a lehetőséget, hogy ellássa mobiltelefonokkal a DB Fernverkehr dolgozóinak jelentős részét. Első körben 12 ezer X20-as okostelefon és 15 ezer T20-as tablet érkezik, melyekhez a lakossági 3 helyett 4 évig támogat majd a gyártó szoftveresen. A gyártó közlése szerint a gyártástól a selejtezésig tartó időtartamban egy mobil eszköz évi 10 kg CO2-t termel, amit a Let’s plant together programjuk keretében kompenzálnak az eladott eszközönként elültetett egy fával, ami pontosan ugyanennyi CO2-t köt meg az élettartama során.
Indul a Πεντολίνο!
Athén [Αθήνα] | Görögország [Ελληνική Δημοκρατία] – Még 2021 nyarán kezdték el átvinni némelyik ETR 470-es szerelvényt Görögországba, miután az olasz állami vasút, az FS vásárolta meg a görög vasút, az egykori OSE/ΟΣΕ személyszállító leánycégét, a TrainOSE-t. A Pendolino-motorvonatok üzembe helyezése mondjuk már több mint egy éve csúszik, alapvetően a hatósági engedélyek hiánya miatt. Az egykori Cisalpino-motorvonatok a Milánó–Zürich viszonylatot 2022. május 22-étől az Athén-Larissza [Σταθμός Λαρίσης/Σιδηροδρομικός Σταθμός Αθηνών] és Thesszaloniki [Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός Θεσσαλονίκης] közötti járatra cserélik fel, az utat négy óra alatt teszik meg. Az FS a railcolornews szerint négy szerelvényt vitt át Görögországba, amelyek napi két pár nonstop utat tesznek meg a két végállomás között. A kilenc kocsis szerelvényekben 4 economy (másodosztályú) és 3 elsőosztályú kocsi van az étkezőkocsi mellett.
Járműtároló minipályaudvart avattak
Bern | Svájc – Csütörtökön használatba vette az SBB a menetrendi kínálat bővítéséhez szükséges Bern Bümplit Süd nevű négyvágányos járműtároló minipályaudvart. A vágányok lehetővé teszik regionális és távolsági szerelvények tárolását is. A kiépítésére azért volt szükség, mert a 2025-ös menetrendváltásra felkészülés keretében megszűntek egyes vágányok, így azokat a város szélén pótolták vissza. A 38 millió frankba kerülő beruházás két héttel korábban elkészült, mit tervezve volt. Jelenleg a zajvédő falak építése folyik, hogy a környéken lakók az áthaladó és az álló vonatok zajából is kevesebbet érzékeljenek. Külön kiemelték, hogy a fenntartó az SBB Infrastruktur, de a vasúti törvény értelmében bármelyik vasúttársaság használhatja a létesítményt.
Villanycicával, messzire
München–Limerick | Európa – Európai körútra küldte az MAN egy Lion's City E típusú buszát, hogy bebizonyítsa az elektromos meghajtás tartósságát és tapasztalatokat szerezzen az extrém körülmények közötti üzemeltetésről. 10 nap alatt 8 országot felfűző túrát állítottak össze a mérnökök, amiben volt minden elképzelhető körülmény: München–Innsbruck–St. Moritz–Zürich–Strassbourg/Straßburg–Metz–Brüsszel–Rouen–Cherbourg–Rosslare–Wexford–Limerick volt az útvonal, ami bőven tartalmazott hegyi és autópályás szakaszt is. Az összesen megtett 2449 km alatt 1763,7 kWh energia fogyott. A legnagyobb napi távolság 418 km lett és összességében 20,8%-os rekuperációt értek el. Utóbbihoz tartozik, hogy az Alpokban napi 50%-ot is el tudtak érni, így a hivatalos 350 km hatótávot át tudták lépni. A leghosszabb táv mellett is 24% maradt a nap végén az akkumulátorokban, az egyetlen töltési problémát pedig egy francia Lidl parkolójában hidalták át. A május 8-án indult túra szimbolikus jelentőséggel is bírt: az európai béke ünnepnapján indultak. A végállomás az International Bus Test 2022, ahol a szakújságírók teszik majd próbára a járművet.
Háttérben Rock of Cashel [Carraig Phádraig], Írország egyik legrégebbi erődítménye és temploma
(fotó: MAN Truck & Bus)
(fotó: MAN Truck & Bus)
Vonali zeneválogatás
Bécs | Ausztria – Érdekes projekttel jelentkezett a Wiener Linien az utasainak: minden metróvonal saját Spotify-válogatást kapott, melyek a vonal menetidejéhez igazodó időtartamúak. Az 5 listát ezen a linken érhetjük el. A válogatáskor figyelmet fordítottak a vonalak hangulataira, amit tükröz az austropoptól rockig tartó skála is.
Magaspadlós csere
Köln, Észak-Rajna–Vesztfália | Németország – Hivatalosan is meghirdette a magaspadlós flottacserét a KVB a szerdán a TED-en megjelentetett tenderrel. A 132 másfélirányú motorkocsi és a 34 betétmodul mellé 60+23 további opciós egységre is számíthat a majdani nyertes gyártó. A két motorkocsiból összállított egységnek a HF12, a betétmodulnak a HFx nevet adták. Az első 10+5 járművet 2026-ban kell szállítani és amennyiben minden elvárásnak megfelelnek, 2028-tól érkezhetnek a szériadarabok a 4-es, 13-as és 18-as vonalra. Természetesen az alkatrészellátást is biztosítják a szerződés részeként a teljes élettartamra vonatkozóan.
Visszalépés munkaerőhiány miatt
Hollandia – Személyzethiánnyal küzd az NS, hollandia állami vasúttársasága is. Nem csak a forgalommal összefüggően, hanem a háttérben is folyamatosan hiányoznak munkatársak, emiatt a héten lépéskényszerbe kerültek: a decemberben a Arnhem–Schiphol–Rotterdam viszonylaton bevezetett 10 perces követés helyett újra csak a 15 perces ütemet tudják biztosítani. A cég bevallása szerint egyelőre kezelhető a probléma, de nyáron további ritkításra lehet szükség, ha nem tudnak elegendő munkarőt beállítani. Tavaly 850 új munkatársat köszönthettek, de akár 1100-at is elnyelne a hálózat, ezért még intenzívebb fokozatra kapcsolják a reklámozást, amit eddig is alétező legtöbb felületen és formátumban terjesztették. Érdekes adat, hogy a nők aránya a jegyvizsgálók körében eléri az egy harmadot, míg a járművezetőknél ez csak 7,5%.
Kontrollerrel helyettesített hébli
Maschen, Alsó-Szászország | Németország – Digitalizálja a DB a forgalmi szolgálattezők képzését is, ehhez 2 millió eurónyi befektetéssel korszerűsítették európa legnagyobb teherpályaudvarán az oktatást. A hagyományos fizikai kezelőszervek mellett AR és VR szimulátorok is segítik majd a jelen és a jövő vasutasainak képzését. A korábban jelfogóknak otthont adó 450 m² nagyságú oktatóterem átadásán Ute Palmbeck, a cégcsoport személyzeti vezető elmondta, hogy a motiváció sokat segít a munkaerő megtartásában, így folyamatosan dolgoznak az állomány nagyságának és képzettségének szinten tartásán és fejlesztésén. Tavaly 90, idén már 160 forgalmi szolgálattevő képzését támogathatja a képzőközpont.
Vonóvezetékes állomás ugyan egyre kevesebb van, de ezek kezelése is fontos tudás – a virtualizáció segítségével elméletileg bármilyen állomás előállítható
(fotó: DB AG)
(fotó: DB AG)
Túl a Kárpátokon
Ukrajnában a helyzet percről percre változik. Oldalunknak nem célja a hadi hírek közvetítése, azt megteszi számos fősodratú hírportál, de a kialakult helyzet érinti a tömegközlekedést is. Emiatt néhány fontosabb, érdekesebb hírt mindenképpen fontosnak tartottunk összegyűjteni az ukrán-orosz konfliktus kapcsán.
Kijiv [Київ] | Ukrajna – A városi tömegközlekedés május 16-tól már reggel 6 és este 22:30 között üzemel, adta hírül a Kyivpastrans [Київпастранс]. A közlekedési cég jelezte: ettől a naptól fogva ismét üzemel az elektronikus jegyrendszerük is, az utazásért fizetni kell. A viteldíjat közlekedési kártyával, fizetési appokkal vagy a cég saját mobiltelefonos appjával lehet rendezni.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter