A Közvetlen Kocsi újabb útibeszámolóval jelentkezik: ezúttal egy kellemes, egynapos kirándulásra invitáljuk a hallgatót: Budapest-Keletiből indul a Tisza-tó Expressz reggelente, délben már a Hortobágyon kalandozhatunk, majd egy jó ebéd után visszatérhetünk Budapestre még akár aznap. Sőt, kerékpárt is vihetünk, hely bőven akad a vonaton is.
A Közvetlen Kocsi mostani adásában egynapos kirándulásra adunk tippeket: nem csak a Balatonhoz érdemes ellátogatni a nyáron (vagy akár ősszel), hanem a Hortobágy és a Tisza-tó környéke is kínál érdekességeket, látnivalókat. Mi a kisvasutazást választottuk, de lehet kerékpárral is kirándulni a környéken, a MÁV-START hétvégi (május végétől napi) járata ebben segít, hiszen sok-sok kerékpáros helyet kínál a Tisza-tó Expressz szerelvénye is. Képes jegyzetek következnek a mostani adásunkhoz.
Megjegyzések, kiegészítések avagy a shownotes
01:40 — A vonat fizikailag is csak Budapest-Keleti és Balmazújváros között közlekedhet, mivel a BMW-gyár építése miatt Balmazújváros és Debrecen között szünetel a vonatközlekedés.
Balmazújvárosban vonatpótló buszokkal folytathatják az utat a Debrecen felé igyekvő utasok a BMW-gyár építéséhez kapcsolódó vasúti fejlesztések miatt.
02:54 — Az év első hónapjaiban kiemelkedően sok baleset történt a vasúti átjárókban. A MÁV-csoport kampányt is indított és a mozdonyvezetők is nyílt levélben fordultak a közúti közlekedésben résztvevőkhöz, hogy figyeljenek oda a vasúti kereszteződéseknél, mert mindenkit hazavárnak.
04:17 — A mindszenti baleset térfigyelő kamerás felvétele itt látható.
05:08 — A vasúti átjárókban működő fényjelző készülékekkel a KRESZ 19. §-a részletesen foglalkozik; az áthaladás szabályaival a 39. § foglalkozik részletes.
07:10 — A 108-as vasútvonal hortobágyi szakaszának pályaállapotait jól szemlélteti az alábbi fényképünk. A hivatkozott Hódmezővásárhelyi Népkert–Hódmezővásárhely szakasz állapotáról 2021 őszi beszámolónkban találnak képet.
Érkezik a 6625-ös számú vonatként a 240-es Bzmot és egy mellékkocsi. A felvétel Hortobágyi Halastó megállóhoz bejáró szerelvényről készült. A pálya állapota nem a legjobb...
08:33 — A távolban, ha szép az idő, tisztán kivehetők a Bükk domborulatai, ha észak felé haladunk és a menetirány szerinti jobb oldalon nézelődünk.
09:00 — A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságának még április 11-én elküldtük interjúkérésünket, sajnos azóta sem sikerült reagálniuk még egy türelmet kérő visszajelzés formájában sem az interjúkérésünkre. Sajnálatos, hogy a MÁV-csoport, a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága és a MÁV-START számára a teljesen ingyenes „reklám” lehetősége sem volt fontos.
10:02 — Hortobágyi Halastó nevet viseli a Hortobágyi Nemzeti Park itteni látogatóközpontjához és a kisvasúthoz közel eső megállóhely. Egykoron megálló-rakodóhely volt, innen szolgálták ki a halgazdaságot is, a kisvasúti átrakó nyomai még ma is látszanak a vonatból.
Sejthető, hogy hol voltak a régi rakodóvágányok Hortobágyi Halastó megálló-rakodóhelyen...
11:40 — A büfének és a jegypénztárnak otthont adó épületből ilyen látványos és hangulatos út vezet a kisvasút végállomására.
És így fest maga az állomás a felvételi épülettel és a motorszínnel. Ne tévesszen meg senkit: a pénztár nem itt, hanem a látogatóközpontban működik.
Érkezik a látogatóközpontnál lévő állomásra a C50-essel továbbított személyvonat. Két kéttengelyes és egy négytengelyes kocsi van a vonatban.
13:05 — A kisvasút menetrendje és díjszabása a Hortobágyi Nemzeti Park weboldalán böngészhető.
15:37 — A Hortobágyi Nemzeti Park ezen részén nagyon sok vízimadár él vagy tölti életének egy részét, ha vándormadarakról van szó.
14:00 — A kisvasút „külső” végállomásánál több helyszínről is megcsodálhatjuk a környék állatvilágát.
A nádasban kialakított három madárfigyelő épülethez ilyen pallós úton lehet eljutni.
Az épületek oldalfalán pedig az ott élő madarakról és egyéb állatokról is olvashatunk. Ha időnk engedi, érdemes elengedni a vonattal érkező embereket, hiszen nagyon hangulatos a madarak zaja.
A végállomás melletti madármegfigyelő torony.
És így fest a panoráma a toronyból kelet felé tekintve. Alant látszik a kisvasút végállomása is és a híres hortobágyi kanalas kotrógép is. :-)
A C50-es érkezés és az utasok leszállása után egyből körüljárt, a motort leállították, hogy ne terhelje feleslegesen a környezetet a puffogásával.
16:05 — A 300 mm-re kitolt teleobjektívvel is lehet azért madarakat fotózni, bár tény, hogy ez az érték komolyabb természetfotózásra nem alkalmas.
18:00 — A pálya egy átlagos kisvasúthoz képest valóban egészen jó állapotban van. Az említett balatonfenyvesi bővítésről 2021 nyarán írtunk részletesen.
19:55 — A kisvasút mellett a dűlőutakon magunk is sétálhatunk, akár egyik irányba vonatozva, a másik irányban pedig sétálva ismerkedhetünk a természettel.
22:08 — A Kossuth Rádió egyik 2005-ös vagy 2006-os Napközben című adásában sorol néhány késési okot Kránitz Balázs.
25:40 — A Tisza-tó Expresszben közlekedő kísérleti kerékpárszállító kocsiról itt írtunk, a kerékpáros közlekedés fejlesztéséről pedig 2021-ben még beszélgethettünk a MÁV-START illetékesével.
28:54 — A „rabomobil” festésű kerékpárszállító kocsi megjelenéséről itt írtunk korábban.
37:50 — A Csörgő Balmazújváros és Füzesabony között megbízhatóan teljesített, bár a forgóvázak felől kissé szokatlan, főleg inkább a remotorizált változatokra jellemző nyiszorgás hallattszott néha.
39:25 — A 82-es út szóban forgó útátjárója. Nem egy nagyon rosszul belátható kereszteződés...
40:55 — A MÁV-csoport útátjárós kampányának weboldala a mav.hu/erjhaza címen böngészhető.
Végezetül pedig egy rövid mozgóképes összeállítást is hoztunk erről a „forgatási napról”, amelyet Szundi Szabolcs kollégánk készített.
Közreműködött: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell, Szundi Szabolcs.
Szerkesztő: Halász Péter.
Station Voice: Pongrácz Dániel.
Zene:
- Silent Partner - Winter Embrace
- September - Flordia
RegionalBahn szerkesztőség