Súlyos vasúti baleset történt május 9-én, hétfőn a kora esti órákban a Bécs–Wampersdorf–Ebenfurt vonalon: kisiklott és súlyosan megrongálódott a Győr-Sopron–Ebenfurti Vasút Pozsony–Bécs–Sopron viszonylaton közlekedő vonata. A balesetnek az első hírek szerint egy halálos áldozata és több sérültje van. Az ÖBB (Osztrák Szövetségi Vasút) tájékoztatása szerint a mentés miatt legalább holnap délig teljes zárlat van érvényben a Pottendorfer Linie néven ismert vasútvonalon. Részletek a hajtás után!
Május 9-én, hétfőn, kevéssel 18 óra után súlyos vasúti baleset következett be Bécs elővárosi hálózatán, a Bécs–Wampersdorf–Ebenfurt vonal (ún. Pottendorfer Linie) Münchendorf állomásának közelében, a Münchendorf–Achau (korábban helytelenül Münchendorf-Ebreichsdorf szerepelt) állomásközben, a 178-as pályaszelvényben, ahol egy személyszállító vonat ismeretlen okból kisiklott. A sajtóértesülések szerint a balesetnek egy halálos áldozata és számos sérültje van, a tűzoltóság és mentők nagy erőkkel (köztük az ÖAMTC négy mentőhelikopterével) vonultak a helyszínre.
A balesetes szerelvény a Győr–Sopron–Ebenfurti vasút (GYSEV) osztrák üzletágának (Raaberbahn) kötelékébe tartozó csatolt Siemens Desiro Mainline („Ventus”) két egységéből, egy első szállítási körből származó 4744-es és egy második beszerzési körben érkezett 4746-os motorkocsiból állt. A hátul haladó 4744-es sorozatú szerelvény mindhárom kocsiegysége állva maradt a pályán, bár a felvételek szerint egy híján az összes, azaz 5 forgóváz kilépett a sínről. Nem járt ilyen jól az elől haladó 4746-os sorozatú egység, mely összes tengelyével siklott, és a háromból két egység oldalra borulva, a vágánytengelytől jókora távolságra (a vezérállásos egység konkrétan a pálya melletti mezőn) állt meg – a halálos áldozat is jó eséllyel innen került ki. A csatolt szerelvény a Sopron–Bécs–Pozsony REX 6-os viszonylat egyik csúcsidei vonatszámában, az időadatok alapján a Sopronból 17:23-kor indult 7657-esben közlekedett – ez magyarázhatja az áldozatok viszonylag kis számát, hiszen ez az átlós viszonylat délután a „másik végén", Bécs és Pozsony között zsúfoltabb. A felvételek tanúsága szerint legalább három felsővezetékoszlopot is kidöntött az oldalán szánkózó két járműegység. Sovány vigasz, de a jármű a fotók alapján jól vizsgázott: a valószínűleg viszonylag nagyobb sebességnél bekövetkezett kisiklás és komoly műszaki károk mellett a kocsiszekrények épek maradtak és a mezőn landoló 4746-os járműegység vezérállása is a tankönyvieknek megfelelően leginkább az erre a célra kialakított gyűrűdőzónában roncsolódott.
A balesetes szerelvény a Győr–Sopron–Ebenfurti vasút (GYSEV) osztrák üzletágának (Raaberbahn) kötelékébe tartozó csatolt Siemens Desiro Mainline („Ventus”) két egységéből, egy első szállítási körből származó 4744-es és egy második beszerzési körben érkezett 4746-os motorkocsiból állt. A hátul haladó 4744-es sorozatú szerelvény mindhárom kocsiegysége állva maradt a pályán, bár a felvételek szerint egy híján az összes, azaz 5 forgóváz kilépett a sínről. Nem járt ilyen jól az elől haladó 4746-os sorozatú egység, mely összes tengelyével siklott, és a háromból két egység oldalra borulva, a vágánytengelytől jókora távolságra (a vezérállásos egység konkrétan a pálya melletti mezőn) állt meg – a halálos áldozat is jó eséllyel innen került ki. A csatolt szerelvény a Sopron–Bécs–Pozsony REX 6-os viszonylat egyik csúcsidei vonatszámában, az időadatok alapján a Sopronból 17:23-kor indult 7657-esben közlekedett – ez magyarázhatja az áldozatok viszonylag kis számát, hiszen ez az átlós viszonylat délután a „másik végén", Bécs és Pozsony között zsúfoltabb. A felvételek tanúsága szerint legalább három felsővezetékoszlopot is kidöntött az oldalán szánkózó két járműegység. Sovány vigasz, de a jármű a fotók alapján jól vizsgázott: a valószínűleg viszonylag nagyobb sebességnél bekövetkezett kisiklás és komoly műszaki károk mellett a kocsiszekrények épek maradtak és a mezőn landoló 4746-os járműegység vezérállása is a tankönyvieknek megfelelően leginkább az erre a célra kialakított gyűrűdőzónában roncsolódott.
A kisiklás oka jelenleg ismeretlen, a „fotelbalesetvizsgálat” bűnébe esés nélkül következzen néhány tény, illetve feltételezés! A Pottendorfer Linie néven ismert fővonalnak ezen a szakaszán 160 kilométer/óra a megengedett legnagyobb sebesség. A vonalszakasz szinte új, az elmúlt években került felújításra és a második vágányt is ekkor építették ki. A pályaüzemeltető itt az ÖBB Infrastruktur, míg a REX6-os viszonylatban a GYSEV és az ÖBB lényegében azonos kivitelű Desiro ML szerelvényei „poolban”, közös fordában járnak: munkanap csúcsidőben két egység csatolva, azon kívül szólóban. A 4744/4746 sorozatú Desiro ML szerelvények 160-as tempóra alkalmasak, ezen a vonalszakaszon jellemzően ki is használják a pályára engedélyezett maximumot, a menetrend viszonylag feszes. A baleset helyszínén a pálya egyenesben fekszik, távolbalátást akadályozó körülmény nincs. Felüljáró (melyről esetleg idegen test eshet a pályára) nincs a helyszín közvetlen közelében. A helyszíni képeken más vonat vagy egyéb jármű nem látható, ilyet a híradások sem említenek. A fentieknek megfelelően sok ok kizárható, a szóba jöhető okok talán a következőekre szűkíthetőek: váltóhiba, a vonat futóművében bekövetkezett műszaki hiba vagy idegen test a pályán. Az iparági pletykák szerint egy nyílt vonali a Münchendorf állomás kezdőponti végén lévő egyik váltó megnyílása okozhatta a balesetet – mindezek ellenére vagy pont éppen ezért kíváncsian várjuk a balesetvizsgálat eredményét!
Frissítés, május 10. 08:45: Újabb információk alapján az egyik súlyos sérült a mozdonyvezető, akit a tűzoltóság szabadított ki a vezérállásról. A vonaton 56-an utaztak, 44-en nem szenvedtek sérülést, és a mentők tájékoztatása szerint a legtöbb utas önerőből hagyta el a balesetes járművet. Az eddigi mérleg egy halálos áldozat, a mozdonyvezetőn kívül 3 súlyos sérült és 9 könnyű sérült. A GYSEV osztrák üzletágának helyettes ügyvezetője a cég történetének fekete napjaként említette a tegnapit, elsősorban a halálos áldozat miatt. A baleset okait a GYSEV, a pályaüzemeltető ÖBB és az illetékes minisztérium szakemberei vizsgálják. Időközben az ÖBB szerda éjfélig meghosszabbította a műszaki mentés és helyreállítás idejére elrendelt vágányzárat, az érintett vonatok utasait továbbra is pótlóbuszok szállítják Achau és Wampersdorf állomások között.
Az ORF, az osztrák közmédia képén az elől haladó 4746-os sorozatú motorkocsi első járműegysége, mely a baleset során a vágánytól messze, a mezőn állt meg
(fotó: ORF)
(fotó: ORF)
Magyarics Zoltán