2022. 05. 03.

TGV-vel Prágába

Bár április 1-jei (ál)hírösszefoglalónkban arról írtunk, hogy Budapestre jön a francia nagysebességű vonat, a TGV egyik járata, ám a valóság az, hogy egyelőre Közép-Európában Prága lesz az egyik helyszín, ahol (ismét) felbukkanhat majd a legendás motorvonat-család egyik példánya.




A cseh pályavasút, a Správa Železníc június elején különleges járművet hívott Csehországba: a francia nagysebességű motorvonat-család egyik képviselője érkezik majd az országba, bemutatkozik majd Prágában, Brnoban, Jihlavában és Ústí nad Labem városában is, azokon a helyszíneken, ahol a tervek szerint a vágyott cseh nagysebességű vasútvonalnak is lehetnek majd megállói a jövőben.
A tíz kocsiból álló szerelvény Németországon keresztül érkezik majd június 6-án, ekkor Prágában a főpályaudvaron lesz látható az új, žižkovi kijárat közelében. Az este folyamán viszik át Brnoba, ahol a Vásárvárosban lesz látható három napig, június 7-étől 9-éig, így a legendássá vált közúti szakaszon is megfordul majd a szerelvény. A következő állomás június 10-én Jihlava lesz, majd egy nappal később Ústí nad Labem főpályaudvara lesz az utolsó helyszíne a körútnak, amely a Správa Železníc és az SNCF közötti partnerségi megállapodásnak köszönhetően jöhet létre.
A körúton a 16-os számú TGV PSE szerelvény vesz majd részt. A TGV PSE-ket az Alsthom gyártotta az SNCF számára még 1980-ban a Párizs és Lyon közötti első nagysebességű vasútvonal üzeméhez. A sorozatból összesen 109 szerelvény épült. A markáns, narancssárga szerelvények két hajtófejből és nyolc betétkocsiból állnak, 200 méter hosszúak. Eredeti állapotukban 368 ülőhely volt bennük. A típus képviselőije 1981-ben 380 km/h-s rekordsebességet ért el, üzemi sebességük 300 km/h volt. A TGV PSE-k 2018-ig szolgáltak, a 16-os szerelvény 13 383 189 kilométert tett meg forgalmi járműként.
A mostani TGV-látogatás nem az első: 1991 júliusában már vendégeskedett a 325-ös számú TGV Atlantique szerelvény a csehszlovák vasúton. Az akkor világrekordnak számító 515,3 km/h-s sebességet korábban megfutó szerelvény többek között egy spanyol Talgo szerelvénnyel együtt vendégeskedett, miután a cseh(szlovák) vasút már akkor is gondolkodott a távolsági és nagysebességű járművek beszerzésén.

Halász Péter