2022. 05. 10.

Ráncfelvarrást kapnak az SOB FLIRT-jei

Szinte hihetetlen, de az első generációs Stadler Flirtök már 15 éve járják a kilométereket az SOB hálózatán. Ezzel elérkeztek abba a korba, hogy egy alapos felújítást kapjanak. A félidős ráncfelvarrást összesen 11 motorvonat kapja meg.





A svájci Südostbahnhoz (SOB) a Stadler FLIRT motorvonatainak gyártásának szinte legelején, 2007-ben érkezett 11 négyrészes szerelvény, amelyek azóta minden nap a kelet-svájci gördülőállomány szerves részét képezik. Ezzel egyébként szinte egyidősek a MÁV első generációs FLIRT-jeivel és a műszaki tartalom is messzemenőkig megegyezik, a belső elrendezés azonban látványosan eltér. Az SOB-nél ezen motorvonatok tervezett élettartama nagyjából 30 év, így most elérkezett a félidős felújítások ideje. A ráncfelvarrás különböző elemeit az SOB saját üzemei mellett a Stadler frauenfeldi telephelyén és az SBB-nél Bellinzonában végzik.

Az SOB egyik első generációs Flirtje ereszkedik Einsiedeln felől Wädenswil felé az S13-as vonalon, a Südostbahn vonalainak egyik híresen meredek, 50 ezrelékes szakaszán

A felújítás első fő eleme az utastájékoztató rendszerek és egyéb utastéri technikák teljes lecserélése. Az SOB egységesíteni kívánja a flottát, így az első generációs FLIRT-ök is megkapják a FLIRT 3-asok és Traversók belső felszereltségét. Teljesen megújul az utastájékoztatás, a kijelzők kívül-belül, a biztonsági kamerák és az utasszámlálási berendezések is. Egyértelmű változás lesz, hogy a FLIRT 1-esek is megkapják a narancssárga LED-mátrix frontkijelzőt a jelenlegi zöld helyett. Ezzel együtt a járművek integrált kommunikációja is megújul, a karbantartóbázisokról a távolból is látni lehet majd a hibaüzeneteket, ezzel gyorsabb segítséget lehet nyújtani a mozdonyvezetőknek. Az első 041-es pályaszámú vonat ezeknek a rendszereknek a prototípusát már meg is kapta a Stadlernél és próbaüzemben van, majd a végleges verzió kialakítása utána többi szerelvényt várhatóan 2022 októberétől kezdik el felújítani.

A teljes felújítás után az első generációs FLIRT-ök már igen nehezen lesznek megkülönböztethetőek a most még a narancssárga kijelzőről és a LED-es fényszórókról rögtön megismerhető FLIRT 2-esektől
(fotók: Berky Dénes)

A második fázisban, melyet az SOB-nál házon belül végeznek az egyébként is esedékes karbantartási időszakokban, az elhasználódó és elöregedett, elavult alkatrészeket cserélik. Az egyenirányítókat és a vonatatási transzformátorokat szétszedik és alaposan kitakarítják, az esetlegesen elhasználódott alkatrészeket cserélik. A levegős rendszerekben mintegy 180 szelepet cserélnek vagy újítanak fel. A fényszórókat is cserélik az eredetiről modern LED-es verzióra illetve a vezetőállás elhasználódott kezelőszerveit is újakra cserélik. Ezzel együtt a klímavezérlést is átalakítják, amely eddig a légrugók nyomásából kalkulálta, hogy hányan vannak az utastérben és ennek megfelelően milyen intenzitással működjön. Ezentúl a levegő minőségét, elsősorban a széndioxid-tartalmat fogja mérni és ehhez állítja a légkondicionálót. Az utastér is ráncfelvarrást kap, az asztalok is felújítást kapnak vagy cserére kerülnek, míg a nyomógombok és piktogrammok a legújabb előírásoknak megfelelően lesznek színezve és jelezve.

Az új utastájékoztató rendszer már beépített állapotban, de még vizsgálat és beállítás alatt
(fotó: SOB)

A harmadik és legmunkaigényesebb részt az SBB bellinzonai üzemében végzik majd, ez pedig a teljes külső felújítás. Ennek keretében szétszedik egységekre a szerelvényeket, amelyek új fényezést kapnak, kijavítják a kocsiszekrény és a frontkabin esetleges hibáit, megújulnak a kocsiátjárók és sok egyéb kisebb részlet is. A nagyobb belső munkákat is itt végzik majd, a másodosztályon új padlóborítás készül, az elsőn pedig új padlószőnyeget fektetnek le. Ezen felül a új üléshuzatoknak is örülhetnek majd az SOB utasai, amelyeket mindkét kocsiosztályon újra cserélnek. Továbbá felújításra kerülnek a belső lámpák, levegőztető rendszerek, fűtőtestek és a felszállóajtók is.

Mivel a szerelvényekre a napi forgalomban folyamatosan szükség van, ezért a teljes flotta megújulása jó ideig eltart majd. A felújítási programra az SOB összesen 19 millió svájci frankot költ.

Berky Dénes

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.