2022. 05. 09.

Hidrogénes regionális

Bemutatkozott az első hidrogénes Mireo, ami egy fontos lépés a fosszilis tüzelőanyagok kiváltásához. Jelenleg az egyik legzöldebb technológiaként hivatkozott megoldáshoz viszont a háttér is szükséges, ennek az elemei is új fejlesztésűek.




Másfél évvel a projekt bejelenetése után már kézzel fogható lett a hidrogén-üzemanyagcellás motorvonat. Viszont holnap még nem fogjuk forgalomban látni, hiszen még meg kell szerezze az ehhez szükséges engedélyeket. A jelenlegi német kormány koalíciós szerződése szerint 2030-ra a teljes hálózat háromnegyedén valamilyen módon elektromos üzemű járműveknek kellene közlekedniük, ehhez fontos a most elkészült Miero Plus H is, ahogy Michael Theurer, a szövetségi közlekedési minisztérium parlamenti államtitkára fogalmazott.

Michael Peter, a Siemens Mobility ügyvezetője ezt annyival egészítette ki, hogy a a vasúti közlekedés fontos szerepet játszik a klímavédelmi célok elérésében, hiszen egy ilyen jármű a teljes 30 éves élettartama alatt 45 ezer tonnányi CO2-kibocsátást spórol meg az egyéni gépjárművel közlekedéshez képest. Számunkra furcsa, hogy miért nem a dízelmotoros regionális motorvonathoz hasonlította az előnyt.

Krefeldben, a Siemens üzemében készült az újdonság

Dr. Daniela Gerd tom Markotten, a DB digitalizációs és technológiai ügyvezetője elmondta, hogy az alternatív hajtás a cégcsoport számára nem csak a sokat hangoztatott zöld jövő, hanem a korszerű technológiák miatt is fontos, hiszen ezeket is karban kell tartani és ez a maitól eltérő infrastruktúrát igényel.

A hidrogénes motorvonat és egy tankkonténer előtt Michael Peter, a Siemens Mobility ügyvezetője; Michael Theurer, a szövetségi közlekedési minisztérium parlamenti államtitkára és a szövetségi kormány vasúti közlekedésért felelős biztosa; Dr. Daniela Gerd tom Markotten, a Deutsche Bahn digitalizásiós és technológiai ügyvezetője

Az 563 101 pályaszámot kapott motorvonat kétrészes, 160 km/h végsebességre képes. Ehhez 1,7 MW beépített teljesítmény társul, ami 1,1 m/s² gyorsulást tesz lehetővé, miközben a számítások szerint 800 km a számított hatótáv. Háromrészes kialakításban akár 1000 km is lehet a hatótáv. A 2023-ban kezdődő próbafutások és a 2024-re prognosztizált utasforgalmi próbára ugyan még várni kell, de Pforzheim és Tübingen között lehet majd találkozni a vízpárát eregető motorvonattal, ami a számítások szerint ezen a vonalon évi 330 tonna CO2-kibocsátástól kíméli majd meg a környéket – az elméleti maximumra évi 200 km futásteljesítmény mellett 520 t az ígéret.

Szokatlan az évek óta minden lehetséges ponton költségeket csökkentő Siemenstől az ennyire burkolt tető

A vízzé alakított gázt valahgy pótolni kell, ehhez pedig a gázolajkút nem megfelelő. Viszont a tankolás időszükségletét nem kívánták nagyon megnövelni, így tartályos töltőállomást fejlesztettek 13,74 millió eurós támogatással, hogy igény esetén közúton szállítva áthelyezhető legyen a töltőállomás. Az energiaellátás a DB által vásárolt ökoárammal történik, a vizet a meglévő vízhálózatból nyerik, hiszen tisztított vízre van szükség. A elektrolízis után egy kompresszor segítségével paszírozzák bele a tartályokba a hidrogéngázt és abból töltik át a járműbe.

Zöld árammal bontott zöld hidrogén zöldíti a környezetet

A karbantartás az ulmi műhely feladata lesz, ahol a Siemens szakértői segítik majd a DB Regio dolgozóit. Ehhez a következő 1-2 évben fel kell készíteni a telephelyi technológiát és a dolgozókat is át kell képezni az új technológiára. A járművet a tervek szerint az InnoTrans 2022 közönsége is láthatja majd.

Nem volt meggyőző az akkus Talent
Ezzel párhuzamosan befejeződött a februárban megkezdett tesztüzem az akkumulátoros TALENT-tel, ami nem győzte meg egyértelműen a bajor tartományi kormányzatot. Bár kiemelkedő tecnológiának és jó megoldásnak számít, a prototípus nem tudott minden tervezett napon részt venni a forgalomban, mivel többször is problémák adódtak az akkucsomaggal. Ez azt jelenti, hogy a tervezett 26 napból 18-on nem volt forgalomba adható, mivel a beépített 4 csomagból legalább 2 üzemképes kellett legyen a Pleinfeld–Gunzenhausen vonal sajátosságai miatt. Az Alstom képviseletében Müslüm Yakisan szerint így is fontos adatokhoz jutottak, amivel a jövőben készülő hasonló darabok – amik biztosan Coradia Continental platformra épülnek majd – jobbak lehetnek. Christian Bernreiter, bajorországi közlekedési miniszter szerint mindenképpen fontos volt a teszt, bár a problémákat csak azok ismeretében lehet kiküszöbölni és szívesen várják újabb tesztüzemben vissza. Hansrüdiger Fritz, a DB Regio helyi vezetője elmondta, hogy a dolgozók a nyugodt futást és a kiemelkedő gyorsulást szerették meg.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.