Még 2021 szeptemberében indította el a ROPID, a prágai közlekedésszervező azt a projektet, aminek keretében nemzetközi pályázaton keresték a város egységes tájékoztatási rendszerének kidolgozására vonatkozó terveket. Most megvan a nyertes, az egységes arculatnak megfelelő elemek pedig 2023-ban jelenhetnek meg a dolgok mostani állása szerint a cseh fővárosban.
A prágai városvezetés és a közlekedésszervező szervezet közös pályázaton kereste a legjobb megoldásokat az egységes közlekedési tájékoztatási felületek kapcsán. Szándékosan fogalmazunk ilyen körülményesen, ugyanis nem csak a tömegközlekedés utastájékoztatási rendszeréről van szó, hanem ennél sokkal többről: a turisztikai információkat és az egyéb hasznos dolgokat megjelenítő eszközök arculatát is szeretnék megújítani a csehek, ugyanis a jelenleg használt rendszer elvileg szintén egységes lenne, de annyira sikerült csak egységesíteni, hogy a városi arculat csak a B metró vonalán jelenik meg – írja közleményében a ROPID.
Valahogy így fest majd a városi környezetben az új arculatú tájékoztatás. A helyszín a Masarykovo nádraží közelében lévő Náměstí Republiky metróállomás.
A város közlekedésért felelős főpolgármester-helyettese, Adam Scheinherr úgy fogalmazott: a városnak szüksége van az egységes, érthető navigációs rendszerre, tájékoztató elemekre, hiszen Prága nagyon népszerű turistacélpont is, nagyon sokféle ember fordul meg a városban, az ő egyértelmű, világos eligazításukra pedig szükség van. A mostani rendszert az 1970-es és az 1980-as években dolgozták ki, a megújítása szükséges, már csak azért is, mert azóta olyan új technikai elemek jelentek meg és váltak mindennapossá, mint mondjuk a segway vagy éppen a mobiltelefon. Ráadásul a városban induló komoly beruházások – a D metró építése, Smíchov vasútálomás átépítése, a villamoshálózat bővítése – is igényli az alapos és érthető tájékoztatást, így időszerű most áttérni az új rendszerre – fogalmazott Scheinherr.
A gyalogos közlekedéshez kapcsolódó totemoszlopok közül háromféle méret is épül majd a helyi adottságoknak megfelelően.
A jól ismert iránymutató táblák arculata is megújul és egyértelműen jelzi az irányokat, célpontokat és szolgáltatásokat, így a mellékhelyiségeket is.
Egységes arculatot kapnak és könnyű eligazodást ígérnek a térképek.
Az új rendszer megjelenésére nemzetközi pályázatot írtak ki és nemzetközi zsűri véleményezte a benyújtott műveket. Összesen 16 pályázat érkezett többek között Svájcból, Hollandiából és Németországból is – de természetesen belföldről is. A második fordulóba végül kilenc pályázat jutott be, ezek közül került ki a győztes: a cseh Side2 és az A69 stúdiók munkája, amelyet több szakember is kiegészített: Dominika Potužáková grafikus és Petr Hlaváček történész-filozófus támogatta a munkát. A nyertes pályamű kidolgozásában szempont volt a hagyományos prágai épületek és értékek megjelenítése, miközben különféle környezetben próbálgatták az új rendszer működését – digitális szimuláció keretében.
A piktogramrendszer is őrzi a hagyományokat, de a kor szellemének és a technika fejlődésének megfelelően bővíteni kellett a kínálatot az eredeti, 1970-es, 1980-as évekbelihez képest.
A különböző fontos vagy éppen turisztikai szempontból érdekes szolgáltatásokat jelző oszlopok is egységes arculatot kapnak.
A metrókban és az aluljárókban a felszín felé vezető úton sem lesz könnyű eltévedni
Az új arculatnak megfelelő rendszereket egyelőre tesztelni fogják, mégpedig 2022 nyarától több helyszínen is megjelennek az új tájékoztató elemek – ígéri Petr Tomčík, a ROPID igazgatója. Különfelé eszközökről van szó, totemoszlopok, hirdetmények, a metróállomásokon lévő útmutató eszközök újulhatnak meg és várják a prágaiak visszajelzését, így finomítva a rendszert. A metróban a C vonalon fekvő Háje és Palmovka állomásokon jelennek meg kísérletképpen az új eszközök. A különféle elemeket egy vándorkiállítás keretében is szeretnék megmutatni a prágaiaknak. Az utastájékoztató elemek a remények szerint azért visszatértnek a gyökerekhez is, szerepet kap a prágai metró első állomásainak megjelenése és az ide tervezett Metron betűtípus is, amely Rostislav Vanek és Jiří Rathouský munkája.
A végleges változatot 2023-tól vezetik be folyamatosan, ám hosszú, évekig tartó folyamat lesz ez a szakemberek szerint, éppúgy, ahogy a közlekedési eszközök egyésges arculatának bevezetése is nyögvenyelősen halad
A metróállomásokon is egyértelmű lesz a navigáció
A metróban a hagyományos prágai vonalcsík és a hagyományokat idéző arculat marad, de olyan formát kap, hogy az új felszíni rendszerhez is illeszkedjen.
A tömegközlekedési járatokon is egységes lesz a tájékoztatási felület. A felső megoldás, más színekkel ismerős lehet már néhány villamosról most is.
A D metróvonal építése miatt is fontos az új arculat bevezetése, összekötik a két feladatot a csehek.
(a képek forrása a ROPID közleménye)
(a képek forrása a ROPID közleménye)
Budapest már próbálkozott ilyennel
Budapesten 2016 nyarán kezdett neki az akkor még viszonylag egységes BKK a felszíni tájékoztatási rendszer megújításának, amit a teljes városra kiterjesztettek volna. A projekt Gyalogos Eligazító Rendszer (GYERE) néven lehet ismerős egyeseknek, de végül a cég átalakításának áldozatául esett ez a kezdeményezés is. Az alapját az addigra már a legtöbb gyalogos aluljáróba kihelyezett tájékoztató rendszer képezte, azonos arculati elvek mentén képzelték az illetékesek a GYERE felszíni elemeit, avagy összeköttetésben lett volna egymással legalább dizájn szintjén a tömegközlekedési és a turisztikai útbaigazítás. Itt kell megemlíteni, hogy nem sokkal korábban a FŐKERT kivitelezésében a Margitsziget kapott egy ennek a tervezetnek is alapjául szolgáló iránymutató rendszert, ami gyártási minősége miatt nem állta az időjárást. Maga a GYERE pontszerűen máig létezik: a Széll Kálmán tér átépítésekor kikerült útbaigazító táblák voltak a pilotprojekt részei, egyes darabok máig változatlan formában vannak jelen a téren. Az aluljárókban megtalálható jelzések kezelése a Budapest Közút 2015 novemberi függetlenedése miatt éveken át kérdéses volt, sokszor nem volt sokkal hasznosabb az elavult információk miatt, mint a korábbi jellemzően narancs-fehér tablók, de mára megoldottnak látszik ez a probléma is. A felszínen azóta is a '90-es évek közepén kihelyezett barna-fehér jelzések próbálják navigálni a turistákat, a felszín alatt pedig a Budapest Közút és a BKK-BKV-páros egymással nem minden esetben azonos tartalmú rendszerei okozhatnak meglepetéseket.
Adorján Péter
Halász Péter