2022. 04. 29.

Hétvégi gyors – 2022. április 23-29.

Változik a budapesti metrópótlás. Megújulnak a brit Pendolinók. Kihasználta az összes opciót a KM. Történelmét reklámozza a müncheni S-Bahn. Megszokta a hideget a Transmontana. Hírösszefoglalónk.






Lesz is metró, meg nem is – újabb szakaszba lép az M3 felújítása


Budapest | Magyarország – Csütörtökön tartott sajtótájékoztatót a BKV MFPI és a BKK a föld alatt végzett munkálatok állásásról és a május 14-től érvényes pótlási koncepcióról. Jelenleg folynak az engedélyeztetések, illetve a pecsétes papírokhoz szükséges kisebb próbák, de az igazi próbatétel a május 2-án kezdődő járműves tesztek lesznek, amik a végleges engedélyek kiadásához szükségesek.

A hétköznapi hosszított üzemszünet továbbra is fennmarad, de pontos menetrendek egyelőre csak a GTFS-ben és a webes BudapestGO-ban érhetőek el
(grafika: BKK)

Ezekkel kapcsolatban annyit mondott el Radnay Tibor, a metrófelújítás projektigazgatója, hogy a mozgólépcsők és liftek beépítése már előrehaladott állapotban van, ami a három megnyíló metróállomást (Semmelweis Klinikák, Corvin-negyed, Kálvin tér) illeti, viszont az állomás, a vonalalagút, az energiaellátás, a távközlési-, biztosító- és jelzőberendezések több kivitelező által épülnek többé-kevésbé párhuzamosan, így azokat a rendszereket is csak a próbafutások alkalmával lehet összehangolni és véglegesre állítani. Minden állomás rendelkezik majd legalább három mozgólépcsővel és egy lifttel, hiszen ennyi a szabályozási minimum, de továbbra sem lesznek második kijáratok. Az aluljárók felújítása egy későbbi munkafázisban lesz esedékes, amennyiben erre forrást tudnak majd szerezni. A metrót megépítő elődökre is kitért, miszerint a '70-es években készült tervek funkcionálisan álltak az állomásokhoz, így azokba a mai követelményeket kielégítő lifteket csak cipőkanállal lehetett befeszíteni, ezért lett az általában beépített terület alatt fekvő állomásokon függőleges helyett ferde pályájú lift a mozgólépcsők lejtaknájában.

Radnay Tibor, BKV MFPI projektigazgató

Tarsoly András, a BKK Közlekedésszervezés szakterület vezetője ismertette, hogy miként változik a pótlás az új szakaszban: a mostani egy helyett háromféle busz lesz az utasok segítségére. Mivel a Nagyvárad tér és Lehel tér állomások az elmúlt 4 évben a folyamatos forgalom miatt nem kerülhettek felújításra, így most érkezett el az idő ezen állomások munkálataira. Emiatt a Nagyvárad tér állomáson a Kőbánya-Kispest és Kálvin tér között közlekedő vonatok áthaladnak, majd a Kálvin tér–Deák ferenc tér szakaszt utasok nélkül teszik meg oda-vissza. A lezárt Nagyvárad téri állomás pótlásásra Népliget állomástól M30 jelzéssel közlekedik majd körjárat a Könyves Kálmán körút–Üllői út–Orczy út–Elnök utca útvonalon – minden tiszteletünk így előre is a járművezetőknek a dilikörhöz. A Lehel tér állomás lezárása miatt szintén lezárásra kerül a Dózsa György út állomás, ahol befejezik a liftek beépítését. Újpest felől a Göncz Árpád városközpont lesz a végállomása a vonatoknak, a buszok a Petneházy utcánál kialakított visszafordítóban, a felüljáró északi végénél fordulnak majd – a kiemelten balesetveszélyes helyzetre mi is szeretnénk felhívni a figyelmet – és az északi szakasz felújításakor már használt átvágások kiépítése miatt egyes kanyarodó irányok is tiltásra kerülnek. Innét M3 és M3A jelzéssel indulnak buszok a Kálvin tér és Nyugati pályaudvar célállomások felé – utóbbi remélhetőleg nagyon gyorsan a szépemlékű M14-es sorsára jut. Az nem derült ki, hogy a Nyugati pályaudvar–Kálvin tér szakaszon is meglesz-e a csúcsidei átlagos 45 másodperces követés vagy az csak a Váci úti irodafolyosónak jár. A pótlóbuszok az Üllői út–Baross utca–Szentkirályi utca útvonalon fordulnak majd meg, emiatt a parkolás megszüntetése és a Szentkirályi utca kétirányúsításáról döntöttek. A forgalomtechnikai beavatkozások már múlt hét óta folynak, de az intenzitásuk fokozódik a következő két hétben, valamint a közműcégekkel is egyeztetnek a tervezhető munkálatokról.

Tarsoly András, BKK Közlekedésszervezés
(fotók: Adorján Péter)

Dél-Pesten egyelőre csak annyi változás következik be, hogy a 254M helyett az eredeti 254E (volt Alacska-busz) közlekedik majd a Népligetbe, a gyáli expresszek (84M, 94M, 294M) is visszaváltoznak Határ utas formájukba és a Ferihegy–Budapest-Nyugati szakaszon továbbra is elfogadja a MÁV-START a Budapest-bérleteket minden vonaton. Kelet-Pest visszakapja a valóban gyorsjárati 98E-t és egyelőre megmarad a csúcsidei 161E és 261E is. A fenti forgalmi rend az iskolai tanév végével megint változik és 8 héten keresztül nappal is az esti és hétvégi rend szerint közlekednek majd a metrópótló buszok, ekkor a Deák Ferenc tér állomás vágányhálózatát cserélik, hiszen arra sem került még sor, illetve a Szabó Ervin téren álló forgalomirányító központban végeznek majd vágányzárat igénylő munkálatokat, így csak az északi szakasz marad üzemben helyi kezelés mellett. Ha minden fogaskerék megfelelően működik a továbbiakban is, akkor sikerül a támogatási szerződés által megszabott 2023. március 31-ig elkészülni mindennnel és visszaadható lesz a 17,4 km hosszú vonal mind a 20 állomása és a budapesti metróhálózat 41 állomásából immár 33 akadálymentesen megközelíthető is lesz.


A saját vonalukat vesztették el


Frankfurt am Main, Hessen | Németország – Elbukta a saját vonalának üzemeltetési tenderét a HLB Hessenbahn. A Tanunus-Netz üzemeltetését a 2022. december 11-i menetrendváltástól ugyanis a DB Regio leánycége, a Regionalverkehr Start Deutschland nevű cég veszi át. A Frankfurt am Main Hauptbahnhof és Königstein, illetve Brandobendorf, valamint Bad Soden közötti RB 11-es, RB 12-es és RB 15-ös viszonylatokat az állami cég 2034 végig üzemeltetheti, mégpedig hidrogénhajtású Alstom iLint-ekkel, amelyeket a megrendelőszervezet szerez be és ad ki üzemeltetésre a szolgáltatóknak.
A HLB Hessenbahn számára azért is kínos a pályázat elvesztése, mert 1992-ben az egyik elődcége, a Frankfurt-Königsteiner Eisenbahn (FKE) vette át a vonalakon az üzemeltetés jogát az akkori Deutsche Bundesbahntól és látványos javulást hozott a térség közlekedésében ez a lépés. Többek között összehangolták a menetrendeket, felújították az állomásokat és a most búcsúzó VT2E típusú motorkocsikat is forgalomba állították.

A jellegzetes motorvonatok már csak év végéig közlekednek Mainhattan házi kirándulóhelyére.
Képünk 2018 októberében készült a 19-es egységről Frankfurt-Höchst állomásról kihaladás közben.
(fotó: Adorján Péter)


Villamosítják az elővárost


Kaltenkirchen, Schleswig-Holstein | Németország – Jó évtizede még azzal próbálták meg az AKN kapacitásait bővíteni és vonzóbbá tenni, hogy a dízel-villamos motorvonatok villamos üzemben Hamburg belvárosáig jártak. Ez az üzem azonban hamar abbamaradt, mert az AKN-nek mindössze 8 VTA típusú járműve volt alkalmas erre, az S-Bahn kapacitásai pedig végesek voltak. Így már 2014-ben a két érintett tartomány, Hamburg és Schleswig-Holstein szakemberei elkezdték előkészíteni az AKN fővonalának Hamburg és Kaltenkirchen közötti 30 kilométeres szakaszának villamosítását és részleges kétvágányúsítását. A 2018-as projektindítás után végül 2022 februárjának végén indultak meg a munkálatok és 2025-re fejeződik be. EKkor a tervek szerint az A1-es viszonylat déli részén Hamburg-Eidelstedt felől az S21-es S-Bahn-viszonylat közlekedik majd, alapvetően 20 perces ütemben, de a csúcsidőszakban Hamburg és Quickborn között 10 perces ütemet is terveznek és az infrastruktúra ennek megfelelően épül ki.


(Rém)Álomvonat


Nyugat-Magyarország – Gyakorlatilag egy napon belül megtelt a MÁV-START általunk legértelmetlenebbnek tartott vonata, az Álomvonat. Nevéből következően éjszakai kirándulóvonat a Budapest–Déli–Siófok–Keszthely–Nagykanizsa–Zalaszentiván–Ukk–Tapolca–Balatonfüred–Budapest-Déli kört teszi meg május 7-én és 8-án. Ebből a programleírás szerint a legérdekesebb a 21:11 és 23:10 közötti keszthelyi városnézési lehetőség és a 6:00-ás tapolcai érkezés utáni interaktív „kincskereső” program alkotja. Mivel éjszaka közlekedő vonatról van szó, két felújított CAF Bcmz lesz a fő attrakció, de egy CAF WRmz és egy DWA WRRmz is társul a szerelvényhez, ahol folyamatosan üzemel majd a konyha. A meglehetősen borsos jegyár tartalmaz háromszori étkezést és az alapesetben csak nemzetközi útvonalon kipróbálható kocsikkal utazást.
A Balaton déli partján a vasút többnyire nem közvetlenül a parton fut, az éjszakai 7 órás (!) Keszthely–Tapolca menetidőhöz egy tehervonat átlagsebességét kell majd hozni, bár a nappali visszaút kárpótolhatja majd az utasokat az átgurult éjszaka után.


Ha már helyreállítják, villamosítják is


Ahrtal, Rheinland-Pfalz | Németország – A 2021-es nyári súlyos árvizekben megsérült az Ahrtalbahn pályája is. A megrongálódott vasútvonal helyreállításán már a víz levonulásakor elkezdett dolgozni a DB, hiszen a térség számára fontos közlekedési kapcsolatról van szó. A Remagen és Rengen közötti vasútvonalon 2023-ban indul meg a kivitelezés a tervek szerint, a villamosítással párhuzamosan pedig számítógépvezérlésű biztosítóberendetést is telepítenek a vonalon. A mintegy 200 millió eurós projekt 90%-át a szövetségi kormányzat, a maradékot pedig a tartományi kormányzat állja majd.


Botladozik a D


Bécs | Ausztria – Úgy tűnik, hogy nem tett túl jót a Bombardier csődje felvásárlása a helyi D sorozat gyártásának (sem), hiszen 2017 óta mindössze 28 darabot tudott átvenni a Wiener Linien. A fő problémát a Tramwayforum.at tematikus csoportjában a továbbra sem megbízható minőségű hegesztések jelentik a járműváz esetében, de egyéb problémák is nehezítik a forgalomba állításukat, ezért a cégvezetés felől érkező információk alapján erősen gondolkoznak a 119 eddig megrendelt darab utáni időszakon, hogy másik gyártó termékét válasszák. A szintén méretre szabott ULF után ez a sorozat is nehezített körülmények között lesz üzemeltethető, ha hinni lehet a híreknek.


Színes gyorsvasút


München, Bajorország | Németország – 1972-ben, a XX. Nyári Olimpiai Játékok alkalmából indult el az üzem a müncheni S-Bahn-hálózat első részén. Ekkora készült el a Stammstrecke alagútja is, amelyet az azóta legendássá vált 420-as sorozatú motorvonatok népesítettek be. Az elmúlt fél évszázad sikertörténetét a DB egy színes „Werbe-S-Bahn-nal” mutatja be, amely részben az elmúlt évtizedek színterveit villantja fel, részben pedig a fenntartható közlekedésre hívja fel a figyelmet.



Brit hatlábú


Bussnang | Svájc – A brit Beacon Rail és a GB Railfreight összesen harminc darab hattengelyes, dízel és villamos üzemű mozdonyt rendelt a Stadler Railtől. A Co'Co' tengelyelrendezésű gépek az immáron száz darabos példányszámban a kontinentális Európában szolgáló Eurodual mozdonyok brit igényekre szabott változatai lesznek: 25 kV 50 Hz-es váltóáramú felsővezetékről és dízelmotor segítségével a nem vagy más módon villamosított brit pályákon is üzemelhetnek majd. A 6000 kW teljesítményű gépek 500 kN vonóerő leadására képesek, engedélyezett legnagyobb sebességük pedig 120 km/h. A mozdonyokat 2025-ig állítják forgalomba.



Személykocsi+


Szolnok | Magyarország – Április 29-én délben kigördült a MÁV-START második kibelezett elővárosi kocsija, amit meglehetősen furcsa, eddig még sehol nem látott színekre fényeztek. A H-START 50 55 84-05 109-6 Bdmpee840.2 pályaszámot kapott kocsi előélete egyelőre nem ismert számunkra, de továbbra is fenntartjuk véleményünket, miszerint nem feltétlenül szerencsés egy szezonális rétegigény miatt átépíteni a legfiatalabb elővárosi kocsikat. Ráadásul a fényezés mibenlétére (új alap távolsági arculat) is csak azért derüt fény, mert néhány MÁV-csoporthoz közel álló egyén szakmai fórumon leírta. Csak ezzel megint az a probléma, hogy az elmúlt 10 évben ez immár a harmadik új és világmegváltó arculat, avagy továbbra sem látszik az egységesség – még mindig van narancssárgára aszott Uzsgyi forgalomban, pedig az egy kis darabszámú sorozat. Emellé az immár minden EC és egyre több IC kategóriába tartozó kocsi arculatának egyfajta egyszerűsítéseként létrejött arculat abszolút nem utal a szolgáltatási színvonalra, sőt megtévesztő is, hiszen sem klíma, sem zárt rendszerű mellékhelyiség (ez az IC-flotta esetében sincs) nem tartozik a kocsihoz. Ugyancsak az elejtett információk alapján a nyári szezonban a Kék Hullám vonatokban teljesíthetnek szolgálatot ezek a kocsik, bár pontos számosságukat csak feltételezni lehet 5 kocsi magasságában.

A kép előterében az újdonság, miközben a mögötte álló Bydee sorozatú kocsi szintén ma került ki a járműjavítóból, mégis az előző gyorsvonati fényezést kapta. A következő IC+ mintájára hajazó széria a háttérben látható Bhv lesz, hiszen egyre inkább ezekkel lehet találkozni a kevés megmaradt gyors- és sebesvonatban?
(fotó: Dóra László)

A dolog pikantériája még annyi, hogy a szemfüles olvasó láthatja: az irányított utas- és kerékpáráramlás szerint feliratozták a kocsit. A MÁV-START korábbi közleménye szerint még tapasztalatokat gyűjtenek ezzel a megoldással, kérdés, hogy mire jutottak, mert ezt nem kívája elárulni a MÁV KIG, a MÁV-START Zrt. sajtókapcsolatait is menedzselő szervezet.


Megújulnak a Pendolinók


Manchester, Anglia | Egyesült Királyság – Az Avanti West Coast franchise keretében közlekedő 390-es sorozatú billenőszekrényes motorvonatok 20 év után megkapják a megérdemelt nagyobb felújítást az utastérben, így a kezelésből visszatérő egységek egy szinte új vonatot jelentenek. A másodosztályon (Standard) új, kényelmesebb ülések kerülnek be és mindegyikhez tartozik saját konnektor. A világítás, a büfé és az összes burkolat megújul, nagyobb csomagtartók és mozgáskorlátozott helyek, illetve a korábbinál több utastájékoztató monitor kerül kialakításra vagy beépítésre. Összességében 117 millió fontot költ el az üzemeltető a gyártóval (Alstom) és a tulajdonossal (Angel Trains) együtt, aminek a 80%-a országon belülről érkező komponensekre és szakmunkára megy el. A programmal 100 munkahelyet is megőriznek legalább 2024-ig, amikor az 56. szerelvény is elkészül. Az első új szerelvénnyel teljesített járat a hétfői 5:05-kor Londonba induló volt



MVG ❤️ C2


München, Bajorország | Németország – Megérkezett az első szerelvény abból a 22-ből, amit még 2020-ban rendeltek meg. Viszont a menetrendi kínálat bővítése és az A sorozat kiváltása miatt szükség is van az újabb nagy kapacitású egységekre. A Siemens által most leszállított C2.13 sorozatú, 746-os azonosítójú metró még át kell essen a szokásos engedélyeztetési eljárásokon, de várhatóan hamarosan forgalomba is állhat. Ezzel együtt a felek hivatalosan is bejelentették, hogy mindenki legnagyobb meglepetésére további 18 ilyen szerelvény érkezik majd a bécsi gyárból 2024-2025 folyamán – a korábban C3-ként hivatkozott darabok valószínűleg a C2.14 szériába tartoznak majd.

A második opció szállításának kezdetére emlékeztető kulcsot Albrecht Neumann, a Siemens Mobility járműgyártási vezérigazgatója adta át Ingo Wortmann, az SWM mobilitási ügyvezetője és az MVG igazgatóságának elnöke részére, Dr. Konrad Schober pedig a tartományi kormányzat nevében biztosította a feleket az engedélyeztetési folyamat szakszerűségéről.
(fotó: SWM)


Repülőtéri vasúti kapcsolatot avatnak


Kopitnari [კოპიტნარი] | Grúzia/Georgia [საქართველო] – Április 30-tól megállnak a vonatok a Építő Dávid Kutaiszi nemzetközi repülőtér [ქუთაისის საერთაშორისო აეროპორტი] közelében frissen felújított Kopitnari állomáson, az első héten pedig az érvényes repülőjegyet bemutató utasoknak díjmentesen biztosítják Tbilisi [თბილისი], Batumi [ბათუმი], Zugdidi [ზუგდიდი], Poti [ფოთი] és Ozurgeti [ოზურგეთი] felé vagy felől a menetjegyet, a repülőtér és a vasútállomás között pedig a Grúzia Egyesült Repülőterei [საქართველოს აეროპორტების გაერთიანება] biztosítja díjmentesen a transzferjáratokat. A repülőtérre szinte kizárólag diszkont légitársaságok közlekednek, legfőbb szolgáltató a magyar hátterű Wizz Air.


Gyártói gondoskodás


Luxembourg | Luxemburg – 70 mozdony karbantartására kötött szerződést a következő 8 éves időtartamra az Alpha Trains Group és az Alstom, ezzel biztoítva a megbízható üzemvitelt. A megelőző karbantartásokra és javításra is vonatkozó megállapodás szerint a Rotterdam, Brugge/Bruges és Antwerpen/Anvers műhelyeiben végzi majd az Alstom 400 szakembere a munkákat, de mobil csapatokkal is segítenek a hibás gépek esetében.


Megszépülő pályaudvarok Szászországban


Drezda, Szászország | Németország – Összesen nyolc állomást újít föl 82 millió euró értékben a DB 2031-ig Szászországban, ebből az első a drezdai főpályaudvar, ahol a 20 éve kialakított teflonbevonatos üvegszálszövetből álló csarnoktető megérett a javításra. A Sir Norman Foster által tervezett, a maga korában extravagáns megoldás egyre kevésbé bírja az időjárás viszontagságait, így az beázik. A négy focipályányi felületet több helyen úgynevezett Skylight töri meg, ezek akár 33 tonnányi terhelésnek is ellenálló üvegfelületek, amik a csapadékvíz megfelelő elvezetését biztosítják. 2025-re megújul a teljes felület és az utasok számára semmilyen korlátozást nem jelent a magasban végzett munka, amire 44 milliót költenek.

A II. Világháború előtt üvegfedésű volt a csarnok, majd az ezredforduló után kapta a mai megoldást
(fotó: Vectorvision / DB AG)

A projekt keretében megújulnak még Reichenbach/Vogtland peronjai és a világítás, Görlitzben és Zwickauban a felvételi épület és a vágánycsarnok lesz soron, Dresden Mitte állomásnál a viadukt alatti íveket szanálják, Mittweida állomása teljesen átépül, Glauchauban az utastájékoztatás korszerűsödik és Markranstädt is kap új lifteket.


Van még FLIRT? Jöhet!


Varsó | Lengyelország – Lehívta az utolsó 16 darabos opciót is a Koleje Mazowieckie, így 2023 közepére már 61 FLIRT 3 motorvonat szolgálhatja az utasokat. A motorvonatokat helyben, a Siedlce melletti gyárban építik majd és felerészben EU-támogatásból vásárolják őket, hogy kiválthassák az ikonikus EN 57-es típust. A ma már alapvetőnek számító funkcionalitás (klíma, WiFi, konnektorok, akadálymentesség) mellett AED is kerül a vezetőállásba. A biztosítóberendezések fedélzeti egységei házon belülről érkeznek és az ETCS L2 3.4.0 verzióját is megértik majd a nemzeti SHP mellett.


Bevált a Transmontana


Solna | Svédország – 4 újabb Softronic-mozdony vásárlását határozta el a svéd Green Cargo vezetősége, mivel megelégedéssel használják az eddigi 16 Transmontana típusú román gépet. Tavaly év végén már rendeltek kettőt, de most újabb négyet írhat a könyvbe a craiovai cég, hogy 2024-ig leszállítsa őket. Az üzemeltető szerint sikerült évi 200 vonattal csökkenteni az acélszállítmányok számát, miközben a szállított mennyiség nem változott. További sórolási potenciált jelent, hogy a korábban használt Rc sorozatból kettőt kellett egy vonatra vezényelni és azok nem tudtak rekuperálni sem, így a vontatási energiafelhasználást is racionalizálták.

Svédországban hivatalosan Mb sorozatnak hívják a román erőgépeket
(fotó: PJ Wedell / Green Cargo)


Túl a Kárpátokon


Ukrajnában a helyzet percről percre változik. Oldalunknak nem célja a hadi hírek közvetítése, azt megteszi számos fősodratú hírportál, de a kialakult helyzet érinti a tömegközlekedést is. Emiatt néhány fontosabb, érdekesebb hírt mindenképpen fontosnak tartottunk összegyűjteni az ukrán-orosz konfliktus kapcsán.

Bécs | Ausztria – Az ÖBB Rail Cargo Group (RCG) erősíti a gabonaszállítást Ukrajna és Európa között: márciusban és áprilisban hetente háromszor indult vonat a szlovák Čierna nad Tisou [Tiszacsernyő] és a német Brake között, ez májustól napi vonatot jelent majd. A májusra tervezett 30 vonat közül mindössze 5 nem éri majd el Németországot, hanem szlovák és cseh állomásokra közlekedik majd. Egy vonat 480 méter hosszú és 2.000 tonnányi árut szállít.

Krakkó | Lengyelország – Múlt szombaton írta alá Mateusz Morawiecki lengyel és Denisz Anatolijovics Smihal [Денис Анатолійович Шмигаль] ukrán miniszterelnök azt a megállapodást, mely szerint a egy közös logisztikai vállalaton keresztül kívánják előmozdítani Ukrajna iparának európai és világpiaci megjelenését és könnyíteni a szállítást. Olekszandr Mikolajovics Kamisin [Олександр Миколайович Камишін], az UZ elnöke kiemelte, hogy a vasúti teherszállítás nyújthatja a legjobb megoldást még az eltérő nyomtáv és technológia mellett is.

Kijiv [Київ] | Ukrajna [Україна] – Kórházvonatot állított össze az Ukrán Vasút és az Orvosok határok nélkül, hogy az intenzív kezelést igénylő sérülteket a szállítás alatt is felügyelni tudják. A 8 kocsiból álló szerelvény április 26-án tette meg az első útját a biztonságos Lvivbe, hogy ott ép kórházban kaphassanak ellátást. Korábban már 4 kocsit felajánlott az UZ hasonló szállításokhoz, de csak ilyen kocsikkal közlekedő vonat még nem volt az immár két hónapja tartó háború során. A képek alapján hagyományos személyszállító kocsikat adaptáltak, mivel 20 éve selejtezték az utolsó ilyen feladatú szerelvényt.


Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter