Egyszerűen csak Flix. 3D-nyomtató az ÖBB-nél. Hóeltakarításra szerződött a magánvasút a svédeknél. Új embléma a spanyol nagysebességű vonatokon. Hírösszefoglalónk.
Flix, csak egyszerűen
München | Németország – Az idén 9. éve működő FlixBus márkanév jogait tulajdonló cégnél január óta készítették elő történetük legnagyobb változását: a korábban FlixMobility GmbH formában bejegyzett firma hivatalosan is Flix SE néven szerepel a cégjegyzékben, ezzel több szempontból egyszerűbbé vált az európai távolsági buszos piacot módszeresen leuraló szolgáltató további expanziója és a közúti mellett a vasúti hálózat is húzhat hasznot ebből a lépésből. Az alapítók közül André Schwämmlein (CEO) und Daniel Krauss (CIO) marad a cégben, melléjük érkezik a Condor Airines korábbi pénzügyi igazgatója, Christoph Debus (CFO). A harmadik alapító, Jochen Engert, a felügyelő bizottság tagjaként folytatja munkáját, aminek Achim Berg lett az elnöke. André Schwämmlein szerint az új név hangsúlyozza, hogy mennyire egyszerű jegyet váltani a cégcsoport járataira.
3D-nyomtat az ÖBB
Bécs | Ausztria – Bár már évekkel ezelőtt bevezette az eljárást, mostanra már eredmények is rendelkezésre állnak a napi használatból és a fenntartásból. Jelenleg Bécsben és Linzben található saját eszköz, de a nagyobb vagy komplexebb darabokat külső partnerekkel készíttetik. Az ipari tanulók képzőhelyein is vannak kisebb gépek, így az innovatív technológiával már a legújabb dolgozók is megismerkedhetnek. Fontos szempont volt az immár 16 ezernél is több alkatrész legyártásakor, hogy azok beszerzése legtöbbször gyártás hiányában lehetetlen vagy csak gazdaságtalanul nagy tételben vásárolható. A videón is szereplő szervízajtó esetében a házon belüli gyártással 80%-os költségcsökkenést tudtak elérni.
Autóval a vasútállomásra
Hamburg | Németország – Erősen meglepődhettek a Bundespolizei járőrei, amikor csütörtökön hajnalban egy Audit találtak leparkolva az állomásépületben. A járó motorral és résnyire nyitott ajtóval hátrahagyott autó vezetője nem sokkal később egy borosüveggel a kezében érkezett meg az egyik üzletből. A helyszínen elvégzett légalkoholteszt 1,14‰-es értéket jelzett, ezért értesítették a közlekedési kihágások tekintetében illetékes tartományi rendőrséget, akik a 31 éves román állampolgárt előállították és hatósági vérvételt kezdeményeztek. A közleményben viccesen megjegyzik, hogy a jövőben egy jelentősebb időtartamban nélkülöznie kell majd a gépjárműhasználatot bármilyen bevásárláshoz, nem csak az állomásépületen belül.
Bár az autórakodó az állomás másik végén van, mégis sikerült nagyobb károkozás nélkül eljutnia a megtalálási helyre
(fotó: NDR)
(fotó: NDR)
Hólapátolásra szerződtek
Skelleftehamn | Svédország – Meghosszabbította a szerződést a Trafikverket három évvel, így 2025. április 30-ig a Railcare feladata az orszg vasútjain a téli időszakban a pályák járható állapotban tartása. A hagyományos hóekés módszer mellett hóporszívót is használnak, melyet 2011-ben fejlesztettek ki és a gép el is olvasztja a feldolgozott mennyiséget.
Nem feltétlenül a hagyományos módszerek vezetnek célra a sarkköri területeken
(fotó: Railcare)
(fotó: Railcare)
30 év után új embléma
Madrid | Spanyolország – Idén 30 éves a spanyol nagysebességű vasúthálózat és ennek okán a RENFE az AVE szolgáltatás logóját is megújította. Az AVE az Alta Velocidad Española (Spanyol Nagysebesség) rövidítése, viszont egyben madarat is jelent a szó, így a korábbi logót is ezzel a szójátékkal alkotta meg a vasúttársaság. Az új logót már meg is kapta egy 102-es sorozatú Talgo-szerelvény, írja a Railcolornews.
Megszűnik a hurokvágány
Berlin | Németország – Az egykori Kelet-Berlin legforgalmasabb vasútállomása volt Berlin-Lichtenberg. Ma már ugyan a távolsági közlekedésben vesztett a szerepéből, de így is fontos csomópont maradt, ahol azonban a villamosnak csak marginális szerepe van: különösen azért, mert a csomópontban mindentől távol áll meg. A városvezetés és a BVG tervei szerint a Frankfurter Alle mellé kerülne a villamosvégállomás, a jelenleg működő hurok egy részét pedig elbontanák. Így 21-es és a 37-es viszonylat végállomását csak kétirányú kocsikkal lehetne majd használni, cserében sokkal közelebb kerülne az U5-ös metróhoz és az S-Bahn-peronokhoz a kötöttpálya. A projektről társadalmi egyeztetést is tartanak, az érintettek a meintram.de oldalon kaphatnak részletesebb informácikat a projektről, illetve szólhatnak bele a tervezés folyamatába.
A hurokvágányt különösen hétvégén előszeretettel használják a nosztalgiavillamosok is, hiszen sok vizet nem zavarnak a háztömbkerülő végállomáson. Itt éppen egy 2018-as nosztalgiamenet és a forgalmi 21-es villamos találkozása látható
Új egyenruhát kapnak a magánvasutasok
Düsseldorf, Nordrhein-Westfalen | Németország – A Keolis-csoporthoz tartozó Eurobahn új egyenruhákkal látja el a vasutasait. A magánvsaút beszerzési és energiamenedzsment vezetője, Klaas Korte bejelentése szerint egy herfordi, tehát helyi, a régióban működő céget bíztak meg a hatszáz dolgozó számára kiosztandó formaruhák gyártásával. A Pionier Workwear márka és annak a tulajdonosa, az Ahlers modern és divatos ruhákkal látja el a dolgozókat, amelyek a tisztességes foglalkoztatás elveit betartó helyeken készülnek Bulgáriában, Észak-Macedóniában és Vietnámban. A vasúttársaságnál jelezték: a régi egyenruhákat nem kell leadni a dolgozóknak, azokat ugyancsak hordhatják, amíg megfelelő a megjelenésük, ezzel is kevésbé terhelik a környezetet – írja közleményében az Eurobahn.
Mintaprojektből szégyenpad
Debrecen–Nagykereki | Magyarország – A héten napi szintűvé váltak a vonatlemondások és a pótlóbuszozás az alig egy évtizede még mintaprojektként kezelt, a menetrendben 106-os számú vasútvonalon. A naponta változó és nem kiszámítható változások kiváltója az elmaradt pályakarbantartás miatt gyakorlatilag a teljes vonalra bevezetett 40 km/h-ás sebességkorlátozás, amit az alapesetben 60 km/h-hoz (ez is szánalmas egy elővárosi vonal esetében) írt menetrenddel nem lehet teljesíteni. Információink szerint kidolgozás alatt van egy új menetrend kidolgozása, ami a jelenlegi lehetőségeket veszi majd alapul, addig pedig a MÁVINFORM Facebook-oldalán lehet vadászni a műszaki hiba címszóval lemondott vonatokat.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter