2022. 04. 16.

Húsvéti gyors – 2022. április 9-16.

Villanybuszokra szerződött a DB. Klasszikus vonattá változott az olcsó-TGV. Hivatalos a 9. TRAM-EM szereplőinek listája. ETCS-t kapnak a cseh Pendolinók. Hírösszefoglalónk a húsvéti sonkához.


Megújuló, de folyékony


Los Angeles, Kalifornia | USA – A Metrolink áttörésnek is nevezhető lépést tett a héten: az összes mozdonyát megújuló gázolaj felhasználására állította át. Az újrahasznosított természetes zsírokból és növényi olajokból szintetizált hajtóanyagok nem tartalmaznak fosszilis alkotórészeket és a tisztább égés miatt akár 80 százalékkal kevesebb szennyező anyagot bocsátanak ki az amúgy is a legszigorúbb Tier 4 előírásnak megfelelő mozdonyok. Az átállást februárban kezdték és mostanra végeztek vele, bár nem tekintik végérvényes megoldásnak ezt a lépést. A jövőben a hidrogén üzemanyagcellás és/vagy akkumulátoros mozdonyok lehetnek az emissziómentes vontatás megtestesítői, bár ezekből még csak ottani mércével tolatónak kategorizált darabok léteznek.

Színében is különbözik az új hajtóanyag: balra a szintetikus, jobbra a fosszilis gázolaj
(fotó: Metrolink)


Elektromosít a DB


Deurne/Berlin | Hollandia/Németország – A legnagyobb szolgáltatóval kötött keretszerződést a holland villanybuszgyártó, amivel a német piacon erősítheti meg a pozícióját. A 2023-as és 2024-es évekre kötött megállapodást a Deutsche Bahn és az Ebusco 260 elektromos autóbusz szállítására, amennyiben a koncessziókat elnyeri az állami cég. Természetesen opciók is tartoznak a csomaghoz, ezekkel 2026-ig akár 800 járművet is lehívhat a közlekedési vörös cég. A keretszerződés részleteiről nem nyilatkoztak a felek, de minden bizonnyal nem mindenhova azonos konfigurációval rendelkező példányokat vásárolnának.

A kiadott látványrajzon egy 2.2 sorozatú, fémvázas buszt öltöztettek a DB egyenruhájába
(grafika: Ebusco)


Fapados Corail


Párizs | Franciaország – Újabb szolgáltatással bővült a francia SNCF „fapados” kínálata, az OUIGO. A TGV-szerelvények 2013-as forgalomba állítása után most a hagyományos távolsági vonatok között is megjelent ez a szolgáltatás és az SNCF reményei szerint az autóval és busszal utazók nagy része 2030-ig átpártol a vasútra. Elsőként két „Ouigo Train Classique” viszonylat indul be: az egyik Paris Bercy és Lyon Perrache között, napi egy pár vonattal, 4 óra 45, illetve 5 óra 15 perces menetidőkkel. A másik viszonylat Paris Austerlitz és Nantes között jár napi két vnattal, két különböző útvonalon, 3 óra 30 perces, illetve 4 óra 15 perces menetidővel.

(fotó: Jérémie Anne / Railway Gazette)

Az SNCF az „Ouigo Train Classique” projektnek egyelőre két évet ad, ha bebizonyosodik az üzleti modell életképessége, akkor további viszonylatok bevezetése várható majd. A jegyeket most 10-30 euró közötti áron lehet megvenni, hasonlóan változó árazással, mint a fapados TGV-szolgáltatás esetében. Az április 11-i első üzemnapon 60 ezer jegyet adtak el, ezek 20%-át a párizsi régióban vették meg, ami az SNCF távolsági közlekedésért felelős igazgatója, Alain Krakovitch szerint igazán meglepő.
A vonatok nyolc egykori Corail-kocsiból állnak, a vonatok továbbítására 9 darab BB 22200-as, kétáramrendszerű mozdonyt jelöltek ki és matricázták le a márka rózsaszínjére. A vonatokon 16 kerékpár szállítható, a mozgóbüfés szolgáltatás bevezetésére pedig már vannak tervek.


Búcsúzó Vándordűnék


Niebüll, Schleswig-Holstein | Németország – Március végén elindult a bontóba az első két 628-as motorkocsi a bontóba Niebüllből. A DB Fernverkehr elképzelései szerint a Niebüll és Westerland (Sylt) közötti „autóútpótló” autószállító vonatokhoz csatolt motorkocsik a szárazföldön tovább haladtak és így gyűjtöttek volna autó nélküli utasokat is a járathoz, ám a kísérlet nem bizonyult sikeresnek, hiszen a sima Hamburg és Westerland közötti RE-k és IC-k is gyorsabbak voltak, mint a Niebüllben tolatással súlyosbított Sylt-Shuttle Plus menetideje. A távolsági vonatokra emlékeztető fényezésű 628-as motorkocsik közül a 628 503-ast és az 535-öst március 24-én indították útnak Espenhain felé, ahol elbontják őket. A harmadik motorkocsi, a 628 495-ös és az 540-es egyelőre Westerlandon várja a sorsát. A nem éppen dinamikus közlekedésükről ismert motorkocsik északon a „Wanderdüne” [Vándorűne] becenevet kapták az utasoktól és a vasutasoktól.
A nem túl sikeres projektről a német tartományi köztévé, az NDR méltán nagysikerű szatirikus magazinja, az extra 3 is megemlékezett korábban.



Egységes billegés


Prága | Csehország – A ČD Telematika nyerte el a cseh Pendolino-flotta ETCS-sel történő felszerelését, egyedüli pályázóként. A pályahálózatot üzemeltető Správa železnic és a szolgáltató České dráhy is célként tűzte ki a főbb vonalakon a 160-200 km/h-val közlekedést, ehhez viszont a kiválasztott fővonalakon 2025-től kötelező lesz a minden engedéllyel rendelkező ETCS fedélzeti eszköz. A ČD mozdonyflottájának gerincét adó Pershingek és hasonmásaik után a billegős motorvonatok is az Alstom megoldását kapják meg darabonként 59,2 millió korona ellenében, avagy közel 414 millió korona összértékben.


Metrók lesznek, de milyenek?


München, Bajorország | NémetországAlig fél éve indított pályázatot az MVG új metrószerelvények beszerzésére, és a héten már eredménye is lett. Az EU hivatalos felületén megjelent összegzés szerint mindössze annyi biztos, hogy a meghívásos tárgyalással lefolytatott beszerzés eredményes és 18 szerelvény érkezhet a bajor fővárosba. Erősen meglepődnénk, ha nem a Siemens nyerte volna a feladatot.


Újabb 10 évig lesz gumivasút


Dallas, Texas | USA – 10 éves karbantartási szerződést kötött a Dallas Fort Worth International Airport üzemeltetője és a gyártónak tekinthető Alstom a repülőtér gumivasútjával kapcsolatban. A 2005-ben megnyitott 8 km hosszú kétpályás rendzser az összes terminált eléri, 32 szerelvénybe rendezett 64 kocsi szolgálja az évi 20 millió utast 99 % feletti rendelkezésre állással. Az Alstom feladata a 2032 januárjáig tartó időszakban a preventív és korrekciós karbantartás lesz, ahogy korábban is a Bombardier időszakban, mely 200 millió eurót ér a könyvelésnél.

A Skylink szerelvényei az általunk már korábban bemutatott frankfurtinál eggyel újabb generációt képviselnek, de a céljuk azonos
(fotó: Alstom)


Szerződtek a Vectronra


Budapest | Magyarország – Ahogyan azt korábban megírtuk, eredményes lett a MÁV-START által lefolytatott mozdonyvásárlási pályázat. Szerdán a Vasúttörténeti Parkban írta alá Keresztes Péter a MÁV-START vezérigazgatója és Ludvig László, a Siemens Mobility Kft. ügyvezető igazgatója a keretszerződést, bár lehívásra még nem került sor.



Teljes a lista


Lipcse, Szászország | Németország – Idén is 25 csapat vesz részt a TRAM-EM versenyen, ahol egy kakukktojással Európa legjobb villamosvezetői mérik majd össze tudásukat és ügyességüket. Lipcsében idén 150 éves az üzemág, így kísérőprogramokat is szerveznek, melyekről tematikus oldal is informál. A 2022-es verseny csapatai ábécérendben:
  • Barcelona
  • Bázel
  • Bécs
  • Berlin
  • Brno
  • Brüsszel
  • Budapest
  • Dublin
  • Firenze
  • Frankfurt am Main
  • Hannover
  • Kijiv
  • Kassa
  • Krakkó
  • Lipcse
  • Luxembourg
  • Lviv
  • Lyon
  • Melbourne
  • Nagyvárad
  • Porto
  • Szófia
  • Stockholm
  • Stuttgart
  • Zaragoza


Terjeszkedne a FRACHTbahn


Bécs | Ausztria – 15-ről 74 százalékra növelte tulajdoni hányadát a FRACHTbahn menedzsmentje, de Hans-Peter Haselsteiner és Erhard Grossnigg megtartja a 26 százalékos tulajdonhányadát a közvetlen irányításról való lemondás mellett. A 2019 végén a WESTbahn teherszállítási üzletágaként alapított cég tavaly óta a bolgár PIMK Raillel közösen kívánja kiépíteni a jelenleg még csak a Duna-tengelyre korlátozódó tevékenységét és komplex megoldást kíván nyújtani a Ruhr-vidék és Törökország közötti szállításokra.


Újabb éjszakai vonatos cég a láthatáron


Breda | Hollandia – GreenCityTrip néven próbálkozik a NightJet hegemóniájának megtörésére a Flywise Travel nevű holland utazási iroda a német piacon. Május 25-től Köln, Dortmund és Bad Bentheim kiindulással lehetővé teszik 640 ágyas kapacitású vonataikkal Velence, Firenze, Bologna, Milánó, Kopenhagen, Göteborg és Bécs elérését – fogalmaz a közleményük. Viszont az oldalt megnézve ezek nem annyira lesznek a heti többször induló NJ-k versenytársai, hiszen havi 1-2 alkalommal lehet adott városba utazni és fixen 5 napos túrákat (2 éjszaka vonaton, 2 éjszaka szállodában) kínálnak utazási csomagként.

Térképen jól mutat, de minimális a választható időpontok száma
(grafika: GreenCityTrip/Flywise Travel B.V.)


Még több akkut!


Gelsenkirchen, NRW | Németország – Nincs két hete, hogy véglegessé vált Németország legnagyobb akkus motorvonatflottájának megrendelése, a VRR újabb 10 hosszú egységet rendelt a CAF-tól. A TED-re feltöltött adatlap szerint korábban nem volt belátható néhány körülmény kimenetele, ezért kényszerűségből kell újabb egységeket rendelni. A jelenleg még nem létező RB68 és RB76 vonalakra szóló, 2025 decemberében kezdődő koncesszióhoz is a korábbival megegyező tulajdonságú járművekre van szükség, amikért újabb nettó 170 millió eurót fizetnek a spanyol gyártónak a korábbival egyező 30 éves fenntartási kötelezettség mellett.


Túl a Kárpátokon


Ukrajnában a helyzet percről percre változik. Oldalunknak nem célja a hadi hírek közvetítése, azt megteszi számos fősodratú hírportál, de a kialakult helyzet érinti a tömegközlekedést is. Emiatt néhány fontosabb, érdekesebb hírt mindenképpen fontosnak tartottunk összegyűjteni az ukrán-orosz konfliktus kapcsán.

Kijiv [Київ] | Ukrajna [Україна] – A háborús cselekmények elenére sem állt le teljesen a járműállomány korszerűsítése, a héten újabb tízkocsis motorvonatot adtak vissza forgalomba a nagyjavítás után. Megújultak a főkomponensek, a beltér és új színösszeállítást is kapott az ЕР9М-egység, melyet a Кільцевий маршрут [Körvasút] utasai láthatják a jövőben. A munkákban mintegy 400 ember vett részt.


Helsinki | Finnország – Bár alig két hete már rövid időre leállt mindenféle vasúti kapcsolat Finnország és Oroszország között, a teherszállítás nagyja továbbra is mentes a szankcióktól. Viszont a VR-csoport igazgatósága kontrollált körülmények között meg kíván szüntetni minden szállítási szerződést a partnereivel. Ennek pontos módja még kidolgozás alatt áll. A cégcsoportot április eleje óta megbízott vezérigazgatóként irányító Topi Simola szerint ez a döntés kifejezetten hosszú időt vett igénybe, de kormányzati támogatást is élvez.

Vilnius | Litvánia – Bár a márciusi szankciók eredményeként egyes árufajták tekintetében akár 57 százalékos csökkenés is megfigyelhető, az LTG Cargo teljesítménye így is 2,9 millió tonna volt. Viszont elhatározás született a belarusz és orosz irodák és leányvállalatok végleges bezárásáról, amit a következő 3-6 hónap folyamán visznek véghez.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter