2022. 04. 02.

Hétvégi gyors – 2022. március 26-április 2.

Chemnitzben és a BLS-nél is kevés a kocsi. A ČD és a Medway is Vectronnal erősíti a flottát. Tram-EM lesz, az ÖBB 2143-es viszony napi forgalomban már nem. Szlovákiában újra lesznek IC-k, de újraindul a Székely Gyors és a Csíksomlyó Expressz is.



Kevés lett a Citylink


Chemnitz, Szászország | Németország – Miután január végén újabb szakasszal bővült a City-Bahn Chemnitz hálózata, elérte maximumát a járműpark által nyújtható kínálat. Viszont további fejlesztések vannak a „csőben” és ahhoz kellenek az újabb járművek is. Ebből következőleg újabb 19 és opcionálisan további 27 Stadler Citylink szállítására kötött szerződést a VMS, mint regionális megrendelőszervezet. A korábbi 12 darabbal szemben ezek már városi (600/750 V=) és nagyvasúti (15 kV 16,7 Hz~) áramnemeket fognak ismerni, így újabb vonalakon vezethetnek majd be átszállásmentes kapcsolatokat a 2026 nyarán kezdődő kiszállításokat követően.

A német-osztrák megatender után a típus legfőbb sikerét adó városba is érkeznek újabb darabok
(grafika: Stadler Rail AG)


Gyűlnek a pecsétek


Athén | Görögország – A Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) [Vasúti Szabályozási Hivatal, RAS] engedélyezte három tavaly Görögországba szállított ETR 470-es közlekedését. Ezzel egy újabb akadály hárult el a közforgalomba helyezésük útjából, jelenleg már az ERA-nál pattog a labda. Amennyiben minden adatbázisban rögzítésre kerülnek a szükséges adatok, megkaphatja új, görög identitását az ETR 470.001, ETR 470.006 és ETR 470.008.


Terjeszkedik a Medway


Antwerpen | Belgium – Egy éve készíti elő a piacra lépését az MSC-hez tartozó Medway Európa északi részein belga központtal. A jelenleg még csak Portugália, Spanyolország és Olaszország területén működő teherszállító vasúti társaság egy önálló, de a brand minden jegyét felmutató cég képében jelenne meg a főprofilt jelentő koténerhajózás kiegészítéseként a belga, holland és német hálózaton, erre az engedélyeket már meg is igényelték az ERA-nál. Első viszonylataik az antwerpeni MPET és a német Neuss, Frankfurt, Germersheim és Wörth között lennének.

Portugáliában a CP teljes 4700-as sorozatát átvették, melyek a belga 18-as és 19-es sorozathoz hasonlóan önmagukat Vectronnak álcázó EuroSprinterek.
(fotó: Nelso Silva / Wikimedia Commons)


Megbízásokat osztogatnak


Berlin/München | Németország – Több fontos possztal bízták meg a héten Dr. Sigrid Evelyn Nikutta asszonyt, mintegy elismerve évtizedetkre visszatekintő munkásságát. Szerdán a DB AG felügyelő bizottsága további 5 évre, 2027. december 31-ig szóló határidővel nevezte ki az igazgatóságba a DB Cargo élére a 2020 januártól kinevezett, korábban a BVG-nél 10 éves kitérőt tevő pszichológus végzettségű vezetőt. Másnap a Knorr-Bremse AG felügyelő bizottsága döntött úgy, hogy meghívja a grémiumba. Itt a repülés világában sikeres, korábban az Airbus vezérigazgatójaként is tevékenykedő Dr. Thomas Enders helyét veszi át. Végleges kinevezésére a május 24-i közgyűlésen kerülhet sor.
Dr. Levin Holle, a DB AG pénzügyi és logisztikai igazgatója is tovább folytathatja mostani munkáját, számára 2028. január 31. az új szeződéses határidő.


Újabb 50 Vectron érkezik a ČD-hez


Prága | Csehország – 50 új Vectron beszerzéséről írt alá szerződést a Siemens és a ČD. A 6,4 MW maximális teljesítményű, 230 km/h legnagyobb sebességű mozdonyok a nagysebességű és a hagyományos pályákon közlekedésre alkalmas lesz, az ehhez szükséges beredezésekkel fel lesz szerelve. Az új mozdonyokat 2025-től szállítja a Siemens, utána pedig elsősorban nemzetközi forgalomban így a Prága–Berlin–Hamburg, a Prága–Bécs–Graz, valamint a Prága–Pozsony–Budapest vonalakon közlekedő vonatok elején – vagy éppen végén tűnnek majd fel, ugyanis ingaüzemre is alkalmas lesz. Ez utóbbira a ComfortJet szerelvények esetében lesz elsősorban szükség.

A frissen beszerzett Siemens Vectron MS-ek 1,5 kV és 3 kV egyenfeszülségről valamint 15 kV 16,7 Hz és 25 kV 50 Hz alatt is képesek működni, ám elsősorban csak a Csehországgal szomszédos országokban és Magyarországon várható az előfordulásuk
(grafikák: Siemens Mobility)


ATLAS-L4


München | Németország – A címben olvasható néven indított közös kutatási projektet számos jármű- és komponensgyártó, rendszerintegrátor, adatfeldolgozó, egyetem és állami szervezet, hogy a betűszó mögött rejlő Automatisierter Transport zwischen Logistikzentren auf Schnellstraßen im Level 4 [Automatizált Szállítás Logisztikai központok közötti gyorsforgalmi utakon 4. szinten] elnevezés lehetőségeit kiaknázzák. Akármennyire fontos szempont a teherszállítás vasútra terelése, nem érnek oda mindenhova a sínek, szükség van a közúti szállításra is. Mivel a szakmai szervezetek szerint Németországban már most is hiányzik 60.000 járművezető és a következő években gyorsuló ütemben (jelenleg még csak évi 10-15 ezer fő) fogynak majd el a potenciális munkavállalók, biztosítani kell a legkülönfélébb termékek elérhetőségét. Ennek egy módja lehet a kamionok automatizálása gyorsforgalmi utak közelébe telepített logisztikai központok között, így a várakozások szerint csökkenthető a CO2-kibocsátás is, illetve az eleve magas biztonsági színvonal tovább emelhető.

A különféle szenzorokkal bőségesen ellátott próbakamion egy teszt során
(fotó: MAN Truck & Bus SE)


Vezércsere a holland vasútnál


Amszterdam | Hollandia – Július 1-jei hatállyal elhagyja az elnök-vezérigazgatói posztot Marjan Rintel, aki 2014 novembere óta üzemeltetési igazgatóként, 2020. október 1. óta pedig elnök-vezérigazgatóként dolgozott az államvasútnál. Saját bevallása szerint szívvel-lélekkel dolgozott ennél a csodás holland vállalatnál az elmúlt nyolc évben, ahol naponta 20 ezer dolgozó által juthatnak el az utasok szinte bárhova az országban. Következő munkahelye a KLM elnök-vezérigazgatói széke lesz, ahol a két cég kooperációjára helyezi majd a hangsúlyt. Korábban 15 éven át dolgozott marketing területen a KLM-nél és a Schiphol Groupnál. Gerard van de Aast a felügyelőbizottság nevében szólva megemlítette, hogy nehéz helyzetben vette át Marjan a céget, de jó állapotban hagyja azt hátra. Az utódját egyelőre keresik, szabadon maradása esetén júliustól Bert Groenewegen, a mostani pénzügyi igazgató venné át a stafétát.

Marjan Rintel visszatér a polgári repülés területére
(fotó: NS)


Két szűk év


Bern–Luzern | Svájc – Nem tudja bevezetni idén decemberben a BLS az luzerni S6-os és S7-es, illetve a Luzern–Langnau–Bern viszonylatú RE-n a MIKA becenevű járműveket, mert nem áll még rendelkezésre megfelelő darabszámban. Az új, komfortosabb motorvonatok a várakozások szerint növelik majd az utasszámot, de a meglévő Lötschberger és NINA szériák egyike sem kompatibilis velük vezérlésileg, így nem működhetne a most megszokott átszállásmentes vonategyesítése-megosztása Wolhusenben az S6-os és S7-es vonalak között. A VVL-lel egyeztetett új bevezetési időpont 2024 decembere, amikor már biztosan lesz megfelelő darabszámú MIKA és az S77-es mellett csak néhány peremidős vonaton kell majd bevetni a NINA-kat.

Impozáns a 200 méter hosszú szerelvény, csak még nincs belőle elegendő
(fotó: BLS)


Visszatér az IC


Pozsony [Bratislava] | Szlovákia – Április 10-ével visszatérnek az IC-vonatok Szlovákiában. A ZSSK piaci alapú prémiumszolgáltatása Pozsony és Kassa között lesz elérhető a zsolnai fővonalon – jelentette be Andrej Doležal szlovák közlekedési miniszter. Korábban az IC 520-as számcsoportban lévő vonatokat a koronavírus-járvány miatt állították le és most jött el az ideje annak, hogy újraindítsák őket. A kötelező helybiztosítással közlekedő vonatokból napi hat pár közlekedik majd, az elővételi jegyváltásra pedig már március 28. óta van lehetőség.


Egy korszak véget ért


Bécsújhely [Wiener Neustadt] | Ausztria – Hosszú évek csendes agóniája után véget ért Ausztriában a 2143-as sorozatú dízelmozdonyok korszaka. Az ÖBB 2143 029-es pályaszámú dízelgépét március közepén állították le, néhány nappal korábban pedig a „nosztalgia” 2143 040-es pályaszámú gépet is leállították, utóbbi fenyőzöld színekbe dolgozott az utolsó napokig. A gépek Bécsújhely térségében dolgoztak helyi tolatós tehervonatokkal.


A típust az ÖBB számára az SGP építette 1964 és 1977 között, összesen 77 példányban. A 2143-asokban az SGP négyütemű, 12 hengeres, 1115 kW teljesítményű dízelmotorja dolgozott; a testvérsorozatban, a 2043-asokban (ezeket a Jenbacher építette szintén 77 példányban és szintén 1964-1977 között) kétütemű, 12 hengeres, 1104 kW teljesítményű motor volt. A két sorozat a 2016-osok megjelenéséig a nem villamosított vonalakon a vontatási szolgálat fő oszlopa volt a személy- és teherforgalomban egyaránt.


Még két hónap várakozás


Budapest | Magyarország – Két év kényszerszünet után újra elindul a Székely Gyors és a Csíksomlyó Expressz, avagy az Össznemzeti Zarándokvonat. Bár arra számítottunk, hogy láthatjuk a vonat idei mozdonyát, arról még csak egy frissen elkészült dizájntervet tudtak mutatni. A Kárpáteurópa Utazási Iroda szervezésében és a MÁV-csoport támogatásával közlekedő vonatra idén is 1100 utast várnak, ahol a sajtótájékoztatón is fellépett Dévai Nagy Kamilla lesz a díszvendég. Az idei évben a 125 éve született Tamási Áron képével díszített mozdony továbbítja majd a vonatot, ahol erre lehetőség lesz.

A sajtótájékoztatón Mező Tibor, az utazási iroda ügyvezetője; Csibi Krisztina, a Magyarság Háza ügyvezetője; Potápi Árpád, nemzetpolitikáért felelős államtitkár; Dr. Kormányos László, a MÁV-START vezérigazgató-helyettese; Petrus György, az utazási iroda cégvezetője és Dévai Nagy Kamilla előadóművész volt jelen
(fotó: Adorján Péter)

Bár a grafikán a 480 022 pályaszám látszik, mindenképpen román engedélyekkel is rendelkező darabot kell választani
(grafika: Török Máté / Kárpáteurópa Utazási Iroda)


Tűzoltás Gerában


Gera | Németország – Évek óta tolja maga előtt a GVB és a városvezetés új villamosok beszerzését, de május elejére mindenképpen fel kellene tudni mutatni az önrészt. Egészen konkrétan 6+3 darab 38 méter hosszú villamos beszerzéséről lenne szó a 7,5 perces ütemű csúcsidei menetrend kialakításához, de ezzel sem lehetne kiváltani a meglévő 22 KT4D-t, tehát még néhány évig biztosan marad a városban nem akadálymentes jármű. Az elmúlt két évben a piaci folyamatok miatt biztosan drágábbá váltak a villamosok, de a szövetségi és tartományi támogatás mértéke maradt 50 százalék.
Gera az egyetlen város, ahol KT8NF típusú villamosok közlekednek, ezekből pontosan 6 darab üzemel.


E épület át lett adva


Budakalász | Magyarország – Elkészült és hivatalosan is átadták a Prolan új kutatás-fejlesztési és gyártási központját. Immár minden folyamat a saját telephelyükön belülre került, ami munkahelyek megtartását jelenti. Az 1 milliárd forint saját tőkéből és 280 millió forint vissza nem térítendő állami támogatásból egy új épület kialakítását és az összes munkafolyamat egy tető alá hozását vitte véghez a főleg irányítástechnikával és rendszerek automatizálásával foglalkozó hazai cég.

A jelképes szalagátvágásra csütörtökön délután került sor Mosóczi László, Vitályos Eszter, Szijjártó Péter, Sörös Ferenc és Mráz Dániel jelenlétében

A gyors üzemlátogatáson az egyik legsikeresebb termékük, a főleg német piacra készülő Steuerbox kész darabjait láthatjuk Mráz Dániel kezében

Az üzemben már folyik a termelés, a munkaállomások között félkész elektronikák mutatták a folyamatot
(fotók: Adorján Péter)


Lesz TRAM-EM!


Lipcse | Németország – Már csak másfél hónap van hátra, de biztosnak látszik a Villamosvezetők Európa-bajnokságának megtartása, melyet ezúttal Lipcsében tartanak az Augustusplatzon. A különleges nyomtávú (1458 mm) pályán felbukkanhat T4D-től Solaris Tramino XL-ig minden típus, de mindenképpen érdekes lesz a két évnyi kihagyás után a verseny.
A résztvevő városokról eddig nem közöltek a szervezők részleteket, de ezügyben keressük őket.




Túl a Kárpátokon


Ukrajnában a helyzet percről percre változik. Oldalunknak nem célja a hadi hírek közvetítése, azt megteszi számos fősodratú hírportál, de a kialakult helyzet érinti a tömegközlekedést is. Emiatt néhány fontosabb, érdekesebb hírt mindenképpen fontosnak tartottunk összegyűjteni az ukrán-orosz konfliktus kapcsán.

Helsinki | Finnország – Egy hónappal a hivatalos kapcsolatok általános szüneteltetése és egy nappal a személyszállító Allegro felfüggesztése előtt mindennemű teherszállítási tevékenységet is felfüggesztett a VR-csoport vasárnap, így már csak az orosz tulajdonú kocsik üres visszaküldését vállalja a VR Transpoint. Ezzel párhuzamosan az alapvetően csak nemzetközi forgalomban közlekedő, rönkfa szállítására szolgáló kocsik belföldi használatának engedélyezését kérték az illetékes minisztériumtól, ezzel könnyítenék meg az erdészetek munkáját. A kivétel időbeli hatálya 2023. december 31. lenne és 2 évvel meghosszabbíthatnák, amennyiben a finn parlament április 7-i ülésén átmegy a javaslat.
Időközben sikerült mindkét fél számára egyértelműsíteni, hogy milyen szankciók és milyen árufajtákra vonatkoznak a vasúti áruszállításban, így március 30-án újraindulhatott a teherszállítás az EU-s határon. Az Interfax által szemlézett РЖД-közlemény szerint 2000 kocsinyi áru várakozott a finn belépésre, ezt kívánják most ledolgozni.

München, Nürnberg, Salzgitter, Wittlich, Krakkó | Németország, Lengyelország – Néhány hete még kettős érzéseink voltak, amikor az oroszországi polgári és nem annyira polgári profilú járműgyárak ideiglenes bezárásáról érkeztek hírek, de az nem érintette az európai piacokat. Viszont a bajok elkezdtek „begyűrűzni” és az első elismert áldozat az MAN tehergépkocsi-gyártása, mivel nem érkeznek meg a járművekben a digitalizáció miatt egyre fontosabb szerepet játszó kábelkötegek. Az elmúlt három hétben már tapasztalták a problémákat, de mostanra gyárbezárásra és a dolgozók állásidőre küldésére is szükség lett. Más beszállítók megtalálása és/vagy a kapacitások kiépítése viszont hónapokban mérhető időtartam, addig egyszerre akár 11 ezer dolgozót is hazaküldhet a cég. Alexander Vlaskamp vezéigazgató szerint a munkahelyek viszont biztosítva vannak, a cégvezetés pedig szolidaritását kimutatandó lemond a díjazásának jelentős részéről. Az üzletkötők megkeresik a megrendelőket, akik megrendelt járműveiket késve vehetnék át és egyedi konstrukciókat dolgoznak ki a kompenzációtól a visszamondásig terjedő skálán. Külön kiemelik a közleményben, hogy az autóbuszok gyártása nem érintett.

Félkész teherautó-alvázak a müncheni gyárban
(fotó: MAN Truck & Bus SE)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell