2022. 04. 01.

Hétköznapi mentesítő – 2022. április 1.

Retro-hullám és kíváncságlista a MÁV-START-nál, új platformon a MÁVINFORM, régi-új metrószerelvények állhatnak forgalomba Budapesten. És még sok más (ál)érdekesség a hajtás után!



Visszatérés az elővárosba


Budapest | Magyarország – A MÁV-START részéről folyamatosan látszik a törekvés arra, hogy a meglévő járműállományt valamilyen módon érdekessé tegyék az utasok és a vasútbarátok számára is. Nemrégiben ugyan a hivatalos közforgalomtól elbúcsúzott az utolsó üzemképes 300-as BDt vezérlőkocsi, de ez csak átmeneti a hírek szerint. Ugyanis a retro-flottát erősítendő a csörgős ingavonat társat kap majd egy V43-assal tolt szerelvény személyében. A tervek szerint négy további Bhv kap majd olajzöld illetve fekete festést, ezek közül az egyik – nem utalva a műszaki tartalmára – a sok vasútbarát számára „misztikus” vörös csíkot is viseli majd. Ugyancsak régi, a csörgős inga vezérlőjéhez hasonló festést kap a jelenleg a Keleti pályaudvaron félreállított 365-ös vezérlőkocsi és az egyik olyan V43-ast is régi színterv szerint tervezik átfényezni, amelyik már ingavonati üzemre alkalmas számcsoportba tartozik. A vonat a tervek szerint a nyári hétvégéken a budapesti elővárosban, várhatóan a nagykátai vonalon közlekedik majd az S60-as személyvonatok fordulójában.
Ugyancsak a „retro hullám” része a jelenleg 414 001-es BDVmot átfényezése. A miskolci térségben szolgáló motorkocsi, két 22-05-ös Bmx és egy vezérlőkocsi a gyártáskori állapotnak megfelelő fényezést kap majd. A MÁV-START-nál felmerült annak a lehetősége is, hogy a járművek a mostani „buszülések” helyett visszakapják a régi, a By sorozatú kocsikra emlékeztető üléseket, de egyelőre ezt vizsgálják a szakemberek, hogy a selejtezett By-okból kiépített ülőalkalmatosságok megfelelőek lehetnek-e ehhez?


Egy jó párizsi...


Párizs | Franciaország – Március végén jelentette be az SNCF, hogy várhatóan 2023 decemberétől Párizs és Budapest között is közlekedik majd legalább napi egy pár TGV-szerelvény. A vonat várhatóan Párizsból reggel 8 óra körül indul majd, Karlsruhe, Stuttgart, München, Salzburg, Bécs érintésével éri el Budapestet, a tervek szerint a jelenleg a Dacia nemzetközi gyors által használt időben. Ellenkező irányban szintén hasonló menetrendben, a jelenleg a Dacia által használt kora reggeli budapesti indulással kell számolni és Párizsba 19-20 óra körül érkezne a járat. Az SNCF tervei szerint még az idei évben megkezdheti a hazai próbafutásokat az egyik TGV POS szerelvény, amelyet a járművezetők képzése követ majd. Érdekesség, hogy az SNCF nem az államvasutakkal, hanem Ausztriában a Westbahnnal, Magyarországon pedig az LTE-vel kooperálva üzemeltetné a járatokat.

A hajnalban Münchenből Párizsba induló TGV-járat már 2018 nyarán a müncheni főpályaudvar csarnokában. A bajor főváros a TGV-hálózat egyik legkeletebbre eső pontja, de 2023-tól ezt a címet megkaphatja a budapesti Keleti pályaudvar.
(fotó: Halász Péter)


Onlyfans-re költözik a MÁVINFORM


Budapest | Magyarország – Platformot vált a Magyar Államvasutak hírcsatornája, a MÁVINFORM. Az eddig a Facebook és a Twitter oldalán meglehetősen aktívan jelenlévő, a MÁV Komminikációs Igazgatósága alá tartozó egység a továbbiakban az Onlyfans oldalon teszi közzé a híreit. A váltás oka kettős: egyfelől a fiatalok körében egyre kevésbé népszerű az előbbi két oldal, másfelől pedig a koronavírus-járvány okozta bevételkiesést igyekszik pótolni a vasúttársaság. Az Onlyfans hagyományosan a szűkebb körben megosztandó, kellő elhivatottság (és pénz) után megjelenő tartalmak tárháza. Itt fognak megjelenni a MÁVINFORM hírei is. A havi előfizetéssel a vágányzárakról, hosszú távú változásokról értesülhetnek az olvasók, míg az operatív változások (vonatok lemondása, eltérő útvonalon történő közlekedtetése, késése) külön üzenetként, darabonként eltérő áron lesznek elérhetőek. A havi előfizetés a szokásoknak megfelelően 10 amerikai dollár lesz, míg a posztok $5 és $20 között változhatnak a forgalmi zavar súlyosságától függően.



Mindenki elégedett


Budapest | Magyarország – „A közlekedők igényeinek megismerése, annak fontossága nem csak üres frázis a Budapesti Közlekedési Központnál. Az újjászületett MOL Bubi rekordjai, vagy a BudapestGO alkalmazás sikere éppen annak köszönhető, hogy a BKK évek óta kiemelt figyelmet fordít az ügyfelek visszajelzéseire, és azok alapján fejleszti szolgáltatásait” – írja közleményében a Budapesti Közlekedési Központ. Az általuk hivatozott felmérés szerint az utasok 85%-a elégedett az utastájékoztatással (bár a szövegben másutt ez már 97%-os érték), általában véve a budapesti tömegközlekedéssel pedig 83%-uk vélekedik jól. A felmérés szerint a BKK munkatársai kivétel nélkül udvariasak, segítőkészek. Mint írják: „az ügyfelek pozitív véleményéhez többek között az is hozzájárulhatott, hogy a BKK nemrég megreformálta a beléptetéses jegyellenőrzést. Ma már nem egy külső partner, hanem a BKK saját munkatársai dolgoznak például a metróállomások bejáratainál.” Összességében a BKK felmérése szerint a budapesti tömegközlekedés biztonságos, megfizethető, komfortos és gyors. Azaz egyenesen tökéletes.



Közösségi finanszírozással a mellékvonali járműállományért


Magyarország – A magyarországi mellékvonalak üzemeltetése régóta vitatéma szakmai, társadalmi és költségvetési oldalról. Erre kínálhat megoldást, ha a mellékvonalakon közlekedő járműveket nem teljes egészében az állami költségvetésből tartják fenn, hanem részben vagy egészében közösségi finanszírozásból. Az amazon.com oldalon van lehetőség úgynevezett „wishlist” [kívánságlista] létrehozására, amellyel az oda látogatók ajándékként megvásárolhatják azt, amire a lista létrehozó vágyik. A MÁV-csoport wishlistjén főleg a Desiro motorvonatokhoz található alkatrészek és anyagok találhatóak, de értesüléseink szerint – ha beválik – később más járművek alkatrészeit is innen szerezheti be a vasúttársaság.

Egyelőre csak a Desirohoz való turbó és kisebb javítókészletek találhatóak a listán, de a csehországi Bz-k leállításával, azok alkatrészei is felkerülhetnek az Amazonra.


Földalatti járműgazdálkodás


Budapest | Magyarország – A budapesti M3-as metróvonalon olyan kevés jármű áll rendelkezésre, hogy felmerült: a sok-sok éve álló és megbontott Ganz-Hunslet-metrószerelvényt ismét üzemképessé teszik és forgalomba helyezik. A BKV szakemberei a Škoda Transportation mérnökeivel közösen próbálják meg a korabeli villamosberendezéseket feléleszteni és megbízható üzemre bírni – a jármű védettsége miatt a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeummal is közös folyamat már jó ideje tart, a közlekedési cég azonban sajtómegkeresésre csak most ismerte el a munkák haladását. A vonat a szükséges és gyorsított eljárásban történő hatósági vizsga után jó eséllyel a nyár végén forgalomba is állhat, ha a műszaki üzembe helyzés után megfelelő külső-belső felújítást és fényezést is kap a vonat. A jelenleg a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban lévő hatodik kocsit akkor hozzák csak vissza a Kőér utcába, ha a szerelvény másik két ikerkocsija megbízhatóan életre kelthető lesz, akkor a második vezetőállásos kocsi üzembe helyzése sem lesz nehéz feladat. Addig – várhatóan április végéig – még megcsodálhatják a látogatók a Ganz-metró vezérkocsiját Szentendrén.

A 400-as pályaszámú kocsi 2009 óta a szentendrei múzeumban, míg a szerelvény többi része a Kőér utcai kocsiszínben várta eddig a sorsát
(fotó: Adorján Péter)

Szintén napirenden van az, hogy az eredetileg nosztalgiacélra félretett első Ev sorozatú kocsikat (a Tamara néven is ismert 100...103 számúakról van szó) elsősorban a gyenge forgalmú időszakokban állítják forgalomba, így egy további Pandát ki tudnak váltani a vonalról. Emiatt a jövőben jelölik a német metróüzemeknél is megszokott módon a rövidebb vonatok („Kurzzug”) hosszát majd a peronok mellett, illetve a BKK-val egyeztetés folyik arról, hogy pontosan milyen időszakban közlekedhet majd a várhatóan három kocsiból álló szerelvény – a többi jármű tartalék lesz majd.


Van élet a C2 után


Budapest | Magyarország – Eredményhirdetésre került sor Arrivabus Kft. 2023-ban lejáró szolgáltatási szerződését kiváltó pályázaton. A tendert az Arrivabus Kft. nyerte, ám az addigra 10 éves Mercedes Citaro C2 és C2G típusú autóbuszok helyett új járművekkel szolgáltat jövő évtől. Hosszas mérlegelés után a vállalat a SOR NS 12 és NS 18 típus mellett tette le a voksát, így azok érkeznek elsősorban az észak-pesti régióba. A cég illetékesi elmondták, hogy örömükre szolgált, hogy míg korábban egy előszériás típust sikerült nagy tételben beszerezni, annak minden nyűgével; addig most egy szériaérett típus érkezik a fővárosba.

Nemrégiben a BKK lazított a taxik fényezésének szabályozásán (bizonyos elemeknek már nem kell sárgának lenniük), ez a 2023. január 1. után forgalomba álló összes budapesti közösségi közlekedési járműre vonatkozik, így fordulhat elő, hogy a korábbi teljesen égkék fényezést más árnyalat és más arányok váltják fel.
(fotó: SOR)


Megyei matrica után megyei bérlet


Magyarország – Az autópályákra érvényes megyei matricákhoz hasonlóan megyei bérletet lehetne váltani menetrendváltásról a MÁV-Start és a Volánbusz járataira. Bár a városok körüli zónarendszereknek nagy hagyománya van Európában, ezt egy sokkal innovatívabb és utasbarátabb megoldással váltanák ki Magyarország területén. A rendszer lényege, hogy az egyes megyéken belül bármilyen, közszolgáltatás keretén belül közlekedő járatra – így buszra és vonatra is – érvényes lenne. Az országos szintű zónarendszer ilyen módon való kialakítása azoknak lesz a legelőnyösebb, akik nagy távolságra ingáznak, hiszen egy Budapest–Debrecen távot ezentúl akár 3 ilyen megyebérlettel le lehet tudni, anélkül hogy a kilométereket számolgatnánk. A megyei bérlet mellé pótjegyet nem, csak díjmentes helyjegyet kell váltani azokra a vonatokra, amelyeken ez kötelező.

Hírösszefoglalónk természetesen csak április 1-jei tréfa, a valósággal való mindennemű hasonlóság csak és kizárólag a véletlen műve lehet.

Összeállította: Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.