Öt évnyi előkészítés és pályáztatás után lett végleges Németország legnagyobb akumulátoros motorvonatflottája, melyet egyelőre még nincs ki üzemeltessen.
Egészen 2018-ra nyúlik vissza a Niederrhein-Münsterland-Netz járműbeszerzése, bár akkoriban még meglehetősen kevés esélyt adtunk volna nem dízelmotoros motorvonatoknak. Időközben változtak az elvárások és a VRR-nek is célja lett, hogy 2030-ra 90 százalékban valamilyen módon elektromos járműveket közlekedtessen a vasútvonalakon. Ehhez ma már nem feltétlenül kell felsővezeték, ezt példázza Schleswig-Holstein és Rheinland-Pfalz után ez a hálózat is. A most bemutatandó megrendelés miatt is fontosak a korábbi megrendelések: itt is részleges villamosítást és felsővezeték-szigetek (OLIA, ahogy a DB Netz hivatkozza) segítségével kívánják „utántölteni” a járműveket a meglévő felsővezeték-hálózattól távolabbi végállomásokon.
Kleve és Coesfeld lenne a két OLIA helye, előbbi 65, utóbbi 50 kilométerre van a legutolsó drótdarabtól. A Millingen–Xanten és a Dortmud–Herne szakasz csak 25, a Gelsenkirchen Zoo–Dorsten 20, Ruhrort felé 9, Kamp-Lintfort felé 15 kilométer a vezetékmentes távolság.
(grafika: VRR)
(grafika: VRR)
A járművek beszerzésére a VRR és az NWL által közösen kiírt pályázaton már tavaly júliusi információk szerint a CAF nyert a Civity BEMU nevű modellel, de csak ezen a héten kötötték meg a végleges szerződést. A gyártó korábban már épített teljesen elektromos verziót Montenegró, Hollandia és a Schönbuchbahn számára, illetve hibridet Svédorszgának, de a lokálisan emissziómentes verzió újdonság. Kétféle járműméret érkezhet majd: 15 darab 45 méter hosszú és 48 darab 55 méter hosszú kétrészes motorvonatot építenek a spanyolok. De hogy lesz ilyen hosszkülönbség mellett ugyanolyan a 120 és a 160 fős kapacitású darab? Valószínűleg a részben most itt közlekedő Alstom LINT példáján, hiszen az is rendelhető kétrészes kialakításban két és négy ajtópárral is. Ezek a darabok viszont az egy évtizede elhatározott 76 centis peronmagassághoz igazodnak majd, így biztosítva az akadálymentes beszállást a mozgásukban korlátozottak számára is. Mivel viszonylag magas ülőhelyszámot – a közleményben kiemelik, hogy a mostaninál mindenképpen nagyobb üléstávolság mellett – vártak el a megrendelők, így nem csak négyes páholyok lesznek, de az utazás közbeni munkavégzést és kikapcsolódást megkönnyítik majd a lehajtható asztalok, konnektorok és a díjmentes WLAN. Érdekesség még, hogy viszonylag rugalmas hatótávolságokat szabtak meg: az RE 10 és RB 37 vonalakon 220 km, az RE 14, RB 36 és RB 43 esetében 90 km, az RE 44 és RB 31 vonalakon dolgozó járműveknél pedig 65 km a penzum. Szintén elvárás, hogy 6 órán belül átépíthető legyen az akkucsomag a profilok között.
A leendő hosszabb járművön 4, a rövidebben 2 ajtópár lesz oldalanként
Az RRX esetén már bevált és az S-Bahn-hálózat esetén is alkalmazott modell szerint a járműveket a közelekdési szövetségek tulajdonolják és üzemeltetési szerződés keretében bízzák rá a szolgáltatókra. A fenntartás most is a gyártó feladata lesz, ebben az esetben a 30 éves élettartam teljes hosszában. Ronald R.F. Lünser, a VRR szóvivője szerint főleg az utóbbi kényszer miatt a gyártók számára motivációt jelent a könnyen karbantartható és energiatakarékos járművek tervezése és gyártása. A finanszírozást az EIB és az NRW.BANK segítségével valósítja meg a két közelekdési szövetség: előbbitől 200, utóbbitól 67,3 millió euró érkezik, a teljes összeg pedig 354,9 millió eurót tesz ki, a hitelek pedig a teljes időtartam alatt tervezhető, fix mértékű költségeket jelentenek.
A Kempenben történt hivatalos eseményen résztvevők balról jobbra: Josu Esnaola, a CAF-csoport értékesítési igazgatója; Josu Imaz, a CAF járműgyártási igazgatója; Javier Martinez Ojinaga, a CAF-csoport vezérigazgatója; Ibon Garcia, a CAF-csoport fenntartási igazgatója; Christoph Dellmans, Kempen polgármestere; Michael Stölting, az NRW.BANK igazgatója; Dr. Hendrik Schulte, NRW közlekedési minisztériumának államtitkára; Josè Luis Castrillo, a VRR igazgatója; Ronald R.F. Lünser, a VRR szóvivője; Joachim Künzel, az NWL ügyvezetője
(fotók: VRR)
(fotók: VRR)
A vonalakat jelenleg vegyesen, nem a későbbi felosztás szerinti elosztásban az állami DB Regio és a Transdevhez tartozó NordWestBahn üzemelteti. Az évi 6 milliónál is több vonatkilométert jelentő koncessziót két részben kívánja odaítélni a VRR-NWL-páros és a vonalakat a lenti lista végén szereplő időtartamban üzemeltetheti majd a nyertes.
A Teilnetz 1 néven hivatkozott vonalak évi 2,4 millió vonatkilométerrel:
- RE 10 (Niers-Express) Kleve–Geldern–Krefeld–Düsseldorf: 2028.12.10-2040.12.15
- RB 37 (Niers-Erft-Bahn) Geldern–Krefeld–Neuss: 2027.12.12-2040.12.15
A Teilnetz 2 néven hivatkozott vonalak évi 4 millió vonatkilométerrel:
- RE 14 (Emscher-Münsterland-Express) Essen–Bottrop–Dorsten–Borken/Coesfeld: 2026.12.13-2040.12.15
- RE 44 (Fossa-Emscher-Express) Kamp-Lintfort–Moers–Duisburg–Oberhausen–Bottrop: 2025.12.14-2040.12.15
- RB 31 (Der Niederrheiner) Xanten–Moers–Duisburg: 2025.12.14-2040.12.15
- RB 36 (Ruhrort-Bahn) Oberhausen–Duisburg-Ruhrort: 2025.12.14-2040.12.15
- RB 43 (Emschertal-Bahn) Dortmund–Herne–Dorsten: 2028.12.10-2040.12.15
Természetesen a DB Netz és a többi infrastruktúra-kezelő számára is jelent feladatot az új koncesszió, hiszen a jövőbeli menetrend alapján fejleszteniük kell néhány helyen. Egyes peronokat meg kell hosszabbítani vagy magasítani, máshol a biztosítóberendezést kell felújítani, de Geldern állomáson meg kell oldani az RB 37-es számára fordító- és tároló vágányok kialakítását. További projektelem a tervezett két OLIA kialakítása és az RAG tulajdonában álló, Kamp-Lintfort területén futó egykori Friedrich Heinrich bánya vasútját is reaktiválni kell addig.
Adorján Péter