2022. 03. 25.

Hétvégi gyors – 2022. március 19-25.

A Karosáknak búcsút int, a Škoda villamosokat szívesen várja Pozsony. Társadalmi egyeztetés a Havanna közlekedéséről. Az elektromos buszokat Prágában nem, viszont Romániában Alstom Coradia Stream motorkocsit érdemes lesz keresni.



Ami késik, nem múlik: Karosa-búcsú PozsonyBAn


Pozsony | Szlovákia – Bár a koronavírus első hullámval úgy tűnt, hogy a Karosák pozsonyi története véget ért, aztán #nincskocsi jeligére még 2021-ben is feltűnt 1-1 példány a szlovák főváros utcáin. 2022. április 2-án (szombaton) azonban jelképesen is, végleg búcsút vehetünk a szeretett/utált típustól Pozsonyban. A rendezvény a repülőtér előtt található végállomáson, egy kisebb kiállítás keretében zajlik majd, ahova 10:00-kor indul a főpályaudvarról (Hlavná stanica) a különjárat. A rendezvényről friss információkat a Facebookon létrehozott eseményben lehet majd olvasni.

Az egyik utolsó forgalmi Karosa csuklós a Puchovskán robog befelé a városba 2016. október 11-én, mint központi tartalék. A 1632-es Karosa B741-es 1995-ben épült és papíron a mai napig forgalomban van, bár hónapok óta nem volt már kint az utcán.
(fotó: Halász Péter)




Az elektromos busz elfogyott, trolibusz nem is volt


Prága | Csehország – Kivonta a forgalomból a DPP az összes Škoda 36BB típusú elektromos buszát. Az elmúlt néhány hétben keletkezett és egyre fokozódó mechanikus hibák miatt kerültek leállításra az alig több mint egy hónapos járművek. Az elektromos buszok karosszériáját készítő Temsa haladéktalanul megkezdi a felmerült hibák kijavítását, amelynek konkrét időpontja egyelőre nem ismert.



Kész a kőszegi vasút


Kőszeg | Magyarország – Elkészült a Szombathey–Kőszeg vasútvonal, a GYSEV hálózatának immáron egyetlen dízelüzemű vonalának felújítása. A társaság közlése szerint „munkálatok keretében a 17 kilométeres szakaszon elvégezték a vasúti pálya teljes rekonstrukcióját. Megtörtént a vasúti útátjárók felújítása, átépítése, valamint kialakították a távközlési kapcsolatokhoz szükséges optikai hálózatot”. Kőszegen átalakították a vágányhálózatot, 100 méter hosszú magasperon épült, a vonal köztes megállóiban 90 méteres peronokat raktak le, valamit új utcabútorok és esőbeállók is kerültek a vasúti létesítményekbe. Kőszegen közös peron mellé kerültek a buszok és a vonatok. A projekt az EU-s források segítségével valósult meg, 3,246 milliárd forintot költöttek el a 17 kilométeres vonal rekonstrukciójára. A közeljövőben a GYSEV villamosítani is tervezi a vasútvonalat, ennek előkészítése is zajlott a felújítás mellett.


Román tendert nyert az Alstom


Bukarest | Románia – Első alkalommal nyert tendert az Alstom Romániában: a francia cég húsz darab Coradia Stream motorvonatot szállhathat a román vasúti hatóság, az ARF számára. A hatrészes, teljesen alacsonypadlós vonatok a távolsági forgalomban vesznek majd részt és a hatóság adja majd ki a járműveket üzemeltetésre a majdani tenderek keretében. A húsz vonatot 15 évig a gyártó tartja karban, a szerződés 270 millió eurót ér. A román félnek további 20 vonatra is opciója van, valamint lehetőség van a karbantartási időszak bővítésére is, összesen 750 millió euróig.



Itt az első Rubin


Bremgarten, Aargau | Svájc – Megérkezett szerdán az Aargau Verkehr AG (AVA) telephelyére az első Stadler Tramlink, amit a még építés alatt álló Limmattalbahn vonalra vásároltak. A decemberben forgalomba helyezni tervezett vonalon nyolc ilyen jármű lesz a BLT-vel közösen üzemeltetett viszonylaton. A helyi nómenklatúrában Be 6/8 «Rubin» jelzésű járműveket Valenciában gyártották és részekre bontva, teherautón érkeztek az ideiglenes állomáshelyükre. A tervek szerint nyárra elkészül a dietikoni Müsli [svájciul: egér] becenevű telephely, ahonnét majd a végleges engedélyek megszerzését követően a december 11-én megnyíló vonalat kiszolgálják velük.

Reggel még kicsit szétszórt volt a 8001-es, de délutánra összeszedte magát
(fotók: AVA)


Villamos helyett Havanna-2-Expressz


Budapest | Magyarország – Minden valószínűság szerint az M3-as metró felújításának május közepi ütemváltásához kapcsolódóan alakítaná át a Havanna-lakótelep kiszolgálását a BKK. A többnyire csak Havanna Expressz névvel illetett 136E (1980 és 2008 között gyors 136-os) hivatalosan is elvesztené expressz jellegét, útvonalváltozás nélkül közlekedne, de majdnem minden érintett megállót kiszolgálva. A gyors metrókapcsolatot az M3-as metró déli szakaszának 2019-es lezárásakor bevezetett 194M átnevezésével biztosítanák az utasoknak, ennek új jele 142E lenne és nem változna a megállási rendje – kivéve, amikor üzemidejében operatívan pótolja a 42-es villamos indulásait. Üzemeideje viszont bővülne, hétköznap éjszakáig és hétvégén is közlekedne, avagy állandó járattá avanzsálhat.
A társadalmi egyeztetést április 7-ig lehet kitölteni.

A most nyilvánosságra hozott (és véglegesnek tekinthető) tervek alapján újabb évtizedekre fiókba került a 42-es villamos Gloriett-lakótelepig történő meghosszabbítása
(grafika: BKK)


Vectronizált cseh-railjet


Prága | Csehország – Sikeres teszteket tudhat maga mögött a ČD és a Siemens Mobility, ezúttal az 1-es számú kék railjet és az RSL-től bérelt 193 683 pályaszámú Vectron együttműködését vizsgálták pozitív eredményességgel a Prága–Stříbro és a Prága–Cheb viszonylatokon március 22. és 24. között. Bár némi finomhangolás még szükséges, alapvetően működőképes az összeállítás. Tomáš Mohr, a Siemens részéről elmondta, hogy ez a próbasorozat is szükséges volt a ČD azon kívánalma miatt, hogy egy esetlegesen meghibásodott 1216-os mozdony, egy InterJet vagy egy Pendolino pótlása esetén lehessen pótló szerelvényt forgalomba állítani.



Mérföldkő Vysoké Mýtoban


Vysoké Mýto | Csehország – Kigördült a Prágától 150 km-re lévő – most éppen – Iveco gyár kapuján a 150 000. legyártott autóbusz. A 127 évvel ezelőtt, 1895-ben alapított gyárban számos, nagy sikernek örvendett típus is készült, többek közt a Škoda 706 RTO, a Karosa Š 11, valamint a Karosa 700-as és 900-as szériája. Manapság pedig a Crossway széria készül itt, mely 2006 óta az egyik legsikeresebb helyközi típus, melyből már 50 000 példányt értékesített az vállalat, amely 3800 alkalmazottjával számottevő üzem a Cseh Köztársaság gazdaságában és Európa legnagyobb buszgyárai közé tartozik az évi 4000 értékesített járművével. Domenico Nucera, az Iveco csoport busz üzletágának vezetője elmondta, hogy büszkén ünneplik meg ezt a mérföldkövet és ambiciózus tervekkel készülnek a jövőre főként az alacsony károsanyagkibocsátású és az elektromos járművek terén.


Pozsonyi villamoseső


Pozsony | Szlovákia – Megkötötte Pozsony helyi közösségi közlekedési vállalata a DPB és a Škoda Transportation az újabb 20 darab egyirányú villamos szállítására vonatkozó szerződést. A Škoda 29T típusból már közlekedik 30 darab a szlovák fővárosban, ehhez érkezik még legalább 20, mely további 10 járművel kiegészíthető. A kétirányú 30T típus további példányokat egyelőre nem biztos hogy kap, ugyanis bár volt kiírva pályázat ilyen jellegű villamosokra is, ám ott még nem hirdettek nyertest, így nem biztos hogy a Škoda szállítja azokat a járműveket.

Az első pozsonyi 29T már 7 éve szolgál a város villamoshálózatán
(fotó: Adorján Péter)


Túl a Kárpátokon


Ukrajnában a helyzet percről percre változik. Oldalunknak nem célja a hadi hírek közvetítése, azt megteszi számos fősodratú hírportál, de a kialakult helyzet érinti a tömegközlekedést is. Emiatt néhány fontosabb, érdekesebb hírt mindenképpen fontosnak tartottunk összegyűjteni az ukrán-orosz konfliktus kapcsán.

München/Moszkva | Németország/Oroszország – Oleg Valentinovics Belozjerov [Олег Валентинович Белозёров], az RZsD elnöke a Szövetségi Tanács [Совет Федерации] ülésén elismerte, hogy a Siemens felfüggesztette a 2019-ben megrendelt 13 új Szapszan [Сапсан], azaz Velaro RUS motorvonatok gyártását és szállítását. Tavaly megérkezett 3, melyeket nyáron kívánnak forgalomba állítani Szentpétervár felé. Az Interfax beszámolója szerint egyelőre a karbantartási szerződés még érvényes, így reménykedhetnek a járművek üzemelésében. A moszkvai eővárosi közlekedés gerincét jelentő Lasztocska [Ласточка], avagy Desiro RUS motorvonatok Belozjerov elmondása szerint 88%-ban hazai termékek, de azok esetében is felmerült az üzemeltethetőség kérdése, ezért alternatív komponensek keresését kezdték meg a Szinara [Синара] és az Ural Locomotives [Уральские локомотивы] szakemberei.

Kijev [Київ] | Ukrajna [Україна] – Szombat este sikeresen hazatért az utolsó 4 ukrán mozdonyvezető is, akik összesen 23 napot töltöttek Belaruszban. Olekszandr Mikolajovics Kamisin [Олександр Миколайович Камишін], az UZ elnöke köszönetét fejezte ki a belarusz vasutasoknak, az országok diplomatáinak és a lengyel partnereknek. Az orosz-ukrán háború kitörésekor 12 ukrán mozdonyvezető tartózkodott orosz vagy belarusz területen, immár mindegyikük saját országában tartózkodik.


Szintén ide kapcsolódó hír, hogy az Orosz Vasutak (Российские железные дороги; РЖД) után a Belarusz Vasút (Беларуская чыгунка; БЧ) irányában sem közlekednek már ukrán vonatok legalább a háború lezárásáig, ezzel is lassítva az orosz katonai utánpótlások szállítását.

Varsó [Warszawa] | Lengyelország – Az OTIF és az OSzZsD [ОСЖД] március 21-én közös közleményt adott ki, melyben az ENSZ Közgyűlése által A/RES/ES-11/1 számon elfogadott határozatára hivatkozva elítéli Oroszország Ukrajna ellen indított háborúját és felhívja a figyelmet a békés rendezés szükségességére. A vasutak fejlesztésével foglalkozó nyugati és keleti szervezet vezetőségei bíznak a józan ész felsőbbségében és a mihamarabbi béketárgyalásokban.

Helsinki | Finnország – Topi Simola, a VR személyszállítási igazgatója március 25-én reggel bejelentette, hogy az Allegro szolgáltatást március 28-tól határozatlan időre felfüggesztik. Ennek előkészítéseként vasárnap már csak a reggeli járat indul Szentpétervárra, onnét pedig a reggeli és a délutáni is elindul. A döntést azzal indokolták, hogy a finn állampolgároknak volt idejük hazatérni, illetve az orosz állampolgárok is el tudták hagyni mindkét országot, amennyiben ez érdekükben állt – más állampolgárok nem használhatták a vonatokat a SARS-CoV-2-pandémia miatt bevezetett korlátozások értelmében.


Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Szundi Szabolcs, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.