2022. 03. 04.

Hétvégi gyors – 2022. február 26-március 4.

Hidrogénbuszok Ausztriának. Újabb belföldi trolirendelés Csehországban. Budapesti bérletek már vasúti automatából is. Bővíti a flottát az Alpha Trains és a RegioJet.


BKK-bérlet a MÁV-START-nál


Budapest | Magyarország – Miközben a BKK leginkább csökkenti a jegykiadó automaták számát, addig a MÁV-START automatáiból immáron Budapest-bérletet, 24 és 72 órás jegyet, valamit hetijegyet is lehet vásárolni. A vasúttársaság közleménye szerint „a budapesti díjtermékek értékesítése nagy előrelépés a fővárosba vonattal érkező utasok kiszolgálása szempontjából.” Hozzátették: folyamatosan telepítik az új automatákat, 2022 nyarára várhatóan 375 új gép áll az utasok rendelkezésére – ebből 135 már most is üzemel az elővárosi vasútvonalak mentén.
A BKK ezen díjtermékei nem számítanak újdonságnak a MÁV-START értékesítési rendszerében, hiszen azokat bármelyik vasúti pénztárban meg lehetett vásárolni már 10 éve is.


Újabb bér-Vectronok


München | Németország – Újabb mozdonyokat rendelt a járműbérlésel foglalkozó Alpha Trains a Siemenstől. Ezúttal Vectron AC és Dual Mode került a portfólióba, de a közlemény alapján nem határozható meg a pontos darabszám. Az AC-k 6,4 MW és 200 km/h konfigurációjuak lesznek skandináv területre, a Dual Mode német (és feltehetően osztrák) engedélyeket kap majd, hogy a 2 MW elektromos és 2,4 MW dízel-elektromos teljesítménnyel tehervonatokat továbbítson.

A hivatalosan kiadott képen a tavaly januárban a ČD Cargo számára bérbe adott mozdonyok láthatóak
(fotó: Christian Bauer / Alpha Trains/Siemens)


Újraindul a CAT


Bécs | Ausztria – 2022. március 29-től ismét közlekedik a Wien Mitte és a Flughafen Wien-Schewechat közötti dedikált reptéri vonat, a City Airport Train. A jellegzetes szürke-fehér-zöld fényezésű szerelvényeket a koronavírus-járvány következtében a megcsappanó utasszámok miatt (a vonat kifejezetten a repülővel utazókra számít) 2020. március 19. óta nem közlekedett, a járműveti az ÖBB máshol használta a regionális forgalomban. Az üzemeltető társaság közleménye szerint a belvárosi terminálon a check-in továbbra sem működik, a korábban megváltott CAT-jegyeket viszont elfogadják.


Sárga TRAXX-ból sosem elég 


Csehország – Tovább bővíti TRAXX flottáját a RegioJet. Újabb 12 mozdonyra adtak le rendelést az Alstomnál, így 2023 végére 30 darab TRAXX MS3-asa lesz a cseh vasúttársaságnak. A beszerzés célja, hogy a bérelt gépeket (elsősorban Siemens Vectronokat) vissza tudják adni és csak saját tulajdonú mozdonyuk legyen. Az új TRAXX-ok az átvételkor 160 km/órás közlekedésre lesznek alkalmasak, ám a későbbiekben akár 200-zal is száguldhatnak, amint lesz rá lehetőség a RegioJet hálózatán és a vállalat kéri az opciós átalakítást. 


Újabb környezetbarát keretszerződés


Bécs | Ausztria – Tavaly év végén rendelt legutóbb az Österreichische Postbus AG alternatív meghajtású buszokat, de február végén egy újabb, jelentős darabszámú keretszerződést is kötöttek a lengyel Solaris-szal. Az újabb potenciális adag 24 Urbino 9 LE electric és 82 Urbino 12 hydrogen szállítását vetíti elő 2022 és 2025 között, de opció van a 2028-ig hosszabbításra is.


Hidrogénezett tengerpart


Palma de Mallorca | Spanyolország – A kedvelt nyaralósziget, Mallorca szolgáltatója, az EMT is rendelt 5 hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt a lengyel gyártól. Az Urbino 12 hydrogen típusú buszokért 4 millió eurót fizet majd a megrendelő, de részben az EU által támogatott Green Hyslan projekt terhére.
A hírben elrejtette a gyártó, hogy az év második felében szeretné bemutatni a csuklós verziót is hidrogénes meghajtással.


Önállóan is gyárthat trolit a SOR


Otrokovice | Csehország – Beérkezett az első megrendelés a SOR TNS 12 típusára. A négy új generációs trolibusz a kelet-csehországi üzemben áll majd forgalomba, a DSZO kérésére Cegelec elektronikával. A 15 kilométeres önjárásra is képes trolikra az 55-ös (korábban dízelbuszos) vonalon lesz szükség, mely idn tavaszra válik alkalmassá a trolik közlekedésére. A darabonként 10,15 millió koronába kerülő járműveket 85%-ban az EU-támogatásból finanszírozzák és a szerződés szerint 12 hónap alatt kell leszállítani mindet.


Parkoljon okosan!


Budapest | Magyarország – Kampányt indított a BKK, hogy a P+R-t kiterjesztve bevásárlásra is sarkallja a városba autóval érkezőket. A P+R+S elnevezésű akció március 1. és május 31. között érvényes és a város négy bevásárlóközpontjával közös. Szakmai szemmel nem értjük, hogy a nem teljesen telített fővárosi tulajdonú P+R parkolók mellett miért kell magánvállalkozások bevételeit növelni, de biztosan jól átgondolták az illetékesek. Annyi biztos, hogy a KÖKI Terminál, a Shopmark (ex-EuroPark), a Savoya Park és a Campona vesz rlszt az akcióban. Az érintett területeket nézve Kőbánya-Kispesten 540 fizetős (20 munkanapra 5.600 forint), Kelenföld vasútállomásnál 1.453 díjmentes parkolóhely várja a városba beérkezőket és erre jól reflektál az ajánlat is: a KÖKI Terminál saját parkolóházában 91 helyet jelölt ki az üzemeltető, melyeket 6.900 forintért használhatunk 30 napon át; a Shopmark parkolója korábban a féllegális P+R mintapéldája volt, de ezek szerint legalizálni próbálják a helyzetet havi 10.000 forint ellenében; a két budai bevásárlóközpont továbbra sem számít föl díjat a várakozásért.

Bécs | Ausztria – Ezzel szemben Bécsben mácius 1-től a város teljes területén bevezették a díjfizetést a közterületen várakozás visszafogására, mentesülni csak lakossági igazolvánnyal lehet, de az ügyintézési formától függően 39,30 és 50 € közötti pénz ellenében kaphatja meg, aki ténylegesen az adott lakcímre van bejelentve. A város teljes területén egységes a díjfizetési kötelezettség: hétfőtől péntekig 9 és 22 óra között, de legfeljebb 2 órányi időtartamra lehet megállni egy adott helyen 30 percenként 1,10 € ellenében, amennyiben nincs Parkpickerl az autón. Erre egyfajta válaszként az ÖBB új rendszert vet be tavasztól az állomási parkolókban és parkolóházakban: a korábbi fizetőautomatás megoldás helyett Alsó-Ausztria területén rendszámfelismeréssel dolgozó technológiát vezetnek be. Amennyiben a kihajtásnál érvényes vasúti jegyünk vagy bérletünk van és azt megmutatjuk a gépnek, nem számol fel díjat és bérlet esetében a további alkalmakkor automatikusan engedi ki a jogosult autót a parkolóból. Csak ebben a tartományban 40 ezer autó- és 21 ezer kerékpár-parkolóhelyet tart fent az állami vasút és évi 1000-rel növeli a kapacitást. Tavaly 1300 burkolt és 700 ideiglenes parkolóhelyet adtak át. Hollabrunn lesz az első felokosított parkoló a korábbi 370 helyett 700 hellyel még idén tavasszal.


Vezetéknélküli villanytolatós


Cleveland, Ohio | USA – A mindössze 5 mérföldes vonalat üzemeltető Newburgh & South Shore Railroad (NSR), amely az OmniTRAX-csoport tagja, vásárolt egy akkumulátoros mozdonyt. Az AMPS Traction által a GP9 alapjaira épített megoldás 113 tonnás, 1700 lóerős (~1250 kW), tehát amolyan állomási tolaómozdony.


Túl a Kárpátokon


Ukrajnában a helyzet percről percre változik. Oldalunknak nem célja az ilyen hírek közvetítése, de a kialakult helyzet érinti a tömegközlekedést is. Emiatt néhány fontosabb, érdekesebb hírt mindenképpen fontosnak tartottunk összegyűjteni az ukrán-orosz konfliktus kapcsán.

Magyarország – Az elmúlt egy hét során nagyot fordult a helyzet az Ukrajnából érkező menekülők kapcsán. A MÁV-START a lehetőségeihez mérten erősíti a záhonyi vonatokat, van olyan szerelvény, amely még a daliás 1990-es években is impozáns lett volna: tizenkét Halberstädterből állt. Az ukrán papírokkal rendelkezők díjmentesen utazhatnak a MÁV-START és a BKK járatain is.

Prága | Csehország – A cseh fővárosban február 28. óta szintén díjmentesen utazhatnak az ukrán papírokkal rendelkezők a helyi tömegközlekedési járatokon. A ČD és a ZSSK elsőként tette ingyenessé az utazást a menekülőknek, őket követte számos városi közlekedési cég is.
A DPP járművein, ott ahol ünnepekkor a város és az ország zászlója szokott megjelenni, most az ukrán zászló van. Mi több, a Ruská nevű megállóban vagy a Moskevská utca névtábláin is megjelentek az ukrán zászlók.
A DPP Prágán belül segít az ellátásban: az egyik kisteherautójuk például a városvezetéssel és a cserkészekkel közösen segít a menekültek ellátásában.


Sőt, a DPP egyes, elsősorban az ukrán térséggel kapcsolatos nevű megállóhelyeket is az ukrán nemzeti színekbe öltöztetett, az utastájékoztató eszközök kópiáit pedig a DPP webshopjában is megvehetik az érdeklődők. A bevétellel az ukrajnai menekülteket és az otthon maradók segélyezését segíti a DPP a cseh Charitason keresztül.


Németország – A Deutsche Bahn járatain kelet, azaz Csehország és Lengyelország felől érkezve Berlinig, Drezdáig, Nürnbergig vagy Münchenig az ukrán papírjaik felmutatásával utazhatnak. Ha más városba szeretnének továbbutazni, akkor az ukrán papírok felmutatása mellett amolyan regisztrációs jegyként a díjmentes „helpukraine” jegy váltása kötelező, amelyet bármelyik DB-s pénztár vagy a vonatkísérő személyzet is kiállít. A VDV közbenjárására március 1-től visszavonásig a menekültek utazásának segítésére a városi közlekedésben is elfogadják a személyazonosításra alkalmas ukrán igazolványokat vagy valamilyen közlekedési társaság által kiállított 0 eurós jegyet.

Przemyśl | Lengyelország – Példátlan összefogással segíti megannyi európai vasúti szolgáltató az Ukrajnában dúló harcok elől menekülőket. A RegioJet a ČD Cargoval és a Rail Cargo Grouppal közösen humanitárius vonatokat indított március 1-jétől minden nap Prága főpályauvara és az ukrán-lengyel határ közelében fekvő Przemyśl között. Odaúton minden egyes nap nagyjából hatszáz csomagnyi tartós élelmiszert visznek a határra, ahonnan az Ukrán Vasút [Укрзалізниця, Уз / UŽ] egy széles nyomtávolságú villamos motorvonata (Elektricska) viszi tovább a szállítmányt. Ellenkező irányban pedig vonatonként mintegy 400 gyereket és nőt tudnak kimenekíteni a harcok dúlta országból. A humanitárius vonat Prágából minden nap 20:25-kor indul, ellenkező irányban pedig 21:00 az indulása. A vonat szerelvényét a RegioJet biztosítja. A humanitárius vonat közlekedéséről részletes riportban számol be a Railcolornews.

Helsinki–Szentpétervár | Finnország–Oroszország – Lauri Sipponen, a finn államvasút (VR) elnöke március 1-jén levelet küldött Oleg Valentinovics Belozorov [Олег Валентинович Белозёров], az Orosz Államvasút [Российские железные дороги, РЖД / RŽD] számára, hogy a határt átlépő vonatok közlekedéséhez legszükségesebben kívül semmilyen kommunikációt nem tartanak fent a továbbiakban. Az Allegro vonatok továbbra is közlekednek Helsinki és Szentpétervár között, de azon csak a két állam állampolgárai (finnek és oroszok) utazhatnak, de korlátozások nélkül. Az efféle korlátozás már a 2020-ban kitört koronavírus-járvány alatt életbe lépett és mindkét ország részéről láthatáron volt az intézkedés felfüggesztése, ám az Oroszország és Ukrajna között kitört háború miatt továbbra is érvényben marad. A VR hálózatának egyéb részein márciusban díjmentesen utazhatnak az ukrán igazolvánnyal rendelkező menekültek.

A finn és az orosz vasút együttműködésében üzemelő Karelian Trains 4 hétkocsis motorvonattal rendelkezik és békeidőben napi négy vonatpárt közlekedtettek

A vasúti teherszállító cégek közül eddig a HHLA/Metrans, a Maersk és az LTG jelezte, hogy nem kívánnak az RŽD-vel szállíttatni, illetve nem vesznek föl szállítmányt Oroszország felé. Eközben az orosz vasút által közleményben jelezte, hogy kizárólag az ukrán irány esetében vezetett be korlátozásokat, minden más irányban normál üzemmódban fuvaroznak.


Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell