2022. 03. 18.

Hétvégi gyors – 2022. március 13-18.

Boston mellett eltűnt, Pozsonyban fejlődik a trolibuszhálózat. EU-s pénzből a román vasút járművet vesz, a lengyelek pedig maglevet építenek. A dánok akkumulátoros, a bajorok hidrogénes járművekben; az osztrákok pedig NEM Talentben látják a jövőt.



Újabb csomag Desiro ML?


Bécs | Ausztria – Újra megpróbálkozik az ÖBB 31 darab motorvonat beszerzésével, ami éppen lefedné a Tirolnak korábban beígért Talent 3-asok darabszámát. A 75 m hosszú egységeknek 160 km/h sebességet kell tudniuk, a gyártó pedig opciós tételként tekinthet ezek karbantartására. További nem kötelező opció 100 m hosszú egységek gyártása is, de ezt nem konkretizálták még. Viszont múlt hétvégi hírek szerint ezeknek is lenne helyük, hiszen 2023. szeptember 4-től egészen véletlenül pont ilyen hosszú szerelvényeket kívánna a Saalfelden–Schwarzach-St. Veit–Salzburg Hbf(–Freilassing) viszonylaton a megnövekedett utasszámok miatt a helyi megrendelő. Az új tenderre a jelentkezési határidő március 28., ami alig másfél hét.


Lehúzták a csápokat


Cambridge, Massachusetts | USA – Hétfő óta nem közlekedik a két megmaradt klasszikus trolibuszvonal (helyi terminológiában trackless trolley) a Boston melletti városban, mert az MBTA hivatalos közlése szerint a Mt. Auburn Street, Belmont Street és a Huron Avenue vonalát érintő közmű- és útfelújítási munkálatok miatt a következő 5 évben lehetetlen lenne a vezetékhez kötött rendszer üzemeltetése, illetve a most 18 éves járművek (Neoplan–Škoda AN440LF-ETB, az USA első alacsonypadlós típusa) is elérték a hasznos élettartamukat. Két évre átmenetileg dízel-hibrid buszok érkeznek a 71-es (Watertown Square–Harvard station) és 73-as (Waverley Square–Harvard station) vonalakra, majd őket váltják a még beszerzés alatt álló akkumulátoros buszok. Az új buszokhoz kapcsolódóan a North Cambridge garázs is megújúl és bővül, hiszen 28 helyett 35 járművet kell majd kiszolgálnia. A Silver Line-hálózat egyelőre megmarad, bár ott egyes szakaszokon szintén dízelmotor hajtja a Neoplan–Škoda DMA-460LF típusú csuklós duóbuszokat.

A hálózaton közlekedő járművek különlegessége volt a bal oldali ajtó, ami a Harvard Square alatti buszalagút miatt volt szükséges.

Az 1912-ben megnyitott alagútban egészen 1958-ig közlekedtek villamosok, 1938-ban megjelentek a trolik is. A képen a felső szinten egy végállomásra érkező trolit látunk, egy szinttel lentebb a bal oldali ajtót használva lehetett felszállni, a menetdíjat pedig leszálláskor kellett megfizetni.
(fotók: Magyarics Zoltán)


Dízelkorszak után akkukorszak


Lemvig | Dánia – A Holstebro–Skjern és Vemb–Lemvig–Thyborøn vonalakat üzemeltető regionális vasútvállalat lesz az első, amelyik alternatív meghajtású járműveket üzemeltet majd Dániában. A mostani flotta 8 járművet jelent, 20 és 40 év közötti dízelmotorvonatok képében, ezeket váltja majd a 7 Siemens Mireo Plus B. Az első darabot 2024 végén, az utolsót 2025 januárjában kell üzembe állítani és a jelenlegi tervek szerint sehol nem lesz felsővezeték a bő 120 km hosszú hálózaton, hanem Lemvig állomáson lesz kialakítva töltési lehetőség.

Helyi fórumokban már becenevet is kapot: rohamosztagos
(grafika: Midtjyske Jernbaner/Siemens Mobility)


Szigetről szigetre


Kiel, Schleswig-Holstein | Németország – A Deutsche Bahn viszont nekiáll az úgynevezett felsővezeték-szigetek építésének, hogy a NAH.SH által vásárolt 55 FLIRT Akku számára a most villamosítatlan vonalakon biztosíthassák a közlekedést 2023 decemberétől. Még idén ősszel újabb vágányok fölé épül felsővezeték Kiel, Bad Oldesloe és Büchen állomásokon, illetve jövőre a Flensburg–Kiel és a Kiel–Kiel Hassee szakaszok kapnak drótot. További hasonló projektek vannak előkészítés alatt Rheinland-Pfalz tartományban és a Ruhr-vidéken is.


Járművekkel fejlődik a román vasút


Bukarest | Románia – Végleges döntést hozott a ARF, így biztossá vált legalább 20 Alstom Coradia Stream motorvonat érkezése a következő 31 hónapban. A karbantartás 15 évig a gyártó feladata lesz, a mennyiséget és a karbantartás időtartamát is duplázhatja a megrendelő. Elsődleges felhasználási területként az IR-hálózatot jelölte meg a CFR Călători, bár ez sok mindent nem jelent. Az alapmennyiségért 1,311 milliárd lej [~98,2 milliárd forint], minden opciót kihasználva 3,714 milliárd lej [~278,3 milliárd forint] a szerződés értéke.
Ezzel a döntéssel párhuzamosan hidrogénes meghajtású regionális motorvonatokat is vásárolni kívánnak, mindössze 3+1 darabot. A 160 utas és 16 kerékpár szállítására alkalmas járművekhez szintén 15+15 éves karbantartást rendelnének, a nyertest az egységár, a karbantartás és az üzemanyag költsége alapján választják ki, a finanszírozást pedig a Nemzeti Helyreállítási és Alkalmazkodási Terv (NRRF) terhére valósítanák meg.


Hidrogénes kísérlet


München, Bajorország | Németország – Talán az óvatos sváb, talán a merészebb brandenburgi megrendelés, de mindenképpen a dízelüzem lehetséges kiváltása motiválja a BRB-t egy hidrogénes motorvonat beszerzésében. Az Augsburg–Füssen vonalon áll majd tesztüzembe a Siemens Mireo Plus H 2023 közepén, a tervek szerint 2024 januárjától pedig utasokat is szállít majd közel két éven át.


Európai maglev épül


Nowa Sarzyna, Podkarpackie | Lengyelország – Elkészült a Nevomo MagRail tesztpályája a növényvédőszereket gyártó CIECH Sarzyna területén fekvő iparvágány-hálózaton. A 700 méter hosszú szakaszon akár 160 km/h sebesség mellett is tesztelheti majd a lengyel start-up a passzív mágneses lebegtetés nevű technológiát, amivel a SpaceX Hyperloop is üzemelne. Łukasz Mielczarek, a cég társalapítója szerint az ő technológiájuk nem kíván saját infrastruktúrát, hanem meglévő vasútvonalakat használna akár 550 km/h sebességgel és teljesen automatizált lesz. Jelenleg a mágneses lebegtetéshez szükséges elemek telepítése folyik és nyáron már próbákat végeznének, amihez az olasz pályavasút, az RFI lesz a partner. A finnanszírozás EU-s és nemzeti fejlesztési és innovációs támogatások felhasználásával történik.

Egyelőre még csak egy erdőben lévő vasútvonal, de ez lehet a jövő nagyseebességű vasúti megoldása
(fotó: Nevomo)


Még kettőt kérnek


Köln | Németország – A tavaly nyári áradások hatásait kompenzálandó további két HF6-os beszerzéséről döntött a KVB. A pályázati szakaszt kihagyó döntésüket a vízkár miatt használhatatlanná vált járműveik pótlására és a mindössze két darabos rendelésre hivatkozva hagyták ki és állapodtak meg közvetlenül az Alstommal. Az első darabok január óta vannak hivatalosan forgalomban, a kiszállításuk folyamatos.


Összeomlás Lengyelországban


Lengyelország – Az országosan telepített 33-ból 19 irányítóközpont állt le csütörtökön, mivel 3:30 és 4:00 között folyamatosan álltak le a biztosítóberendezéseket irányító szerverek, ezzel mintegy 820 kilométernyi vasútvonalon bénult meg a forgalom. Az infrastruktúra-kezelő PKP PLK válságstábot hívott össze. Viszonylag gyorsan kiderült, hogy a hiba csak a Bombardier/Alstom rendszereket érinti, de első körben nem tudták kizárni a kiberbűnözést sem. Délre megtalálták a hibát és az Alstom szakembereivel közösen újraindították a rendszereket, így derült fény az összeomlást okozó dátumformázási hibára. Hasonló hibával már találkoztak korábban Pakisztánban és Indiában is, így pénteken normál üzemmenetet vehetett fel a lengyel vasút. A PKP Intercity az elmaradt vonatok utasainak megtéríti a teljes jegyárat.


Lanovkafelújítás Liberecben


Liberec | Csehország – Együttműködési megállapodást kötött a ČD, a libereci járás, Liberec városvezetése és a TMR Ještěd, a Ještěd hegy tetején működő kilátó és síközpont üzemeltetője még 2021 márciusában a kötélpálya felújításáról. Az eredetileg 1932-1933-ban épített felvonót legutóbb az 1971 és 1975 között újították fel, azóta üzemel jelenlegi formájában – vagyis csak üzemelt, ugyanis 2021. október 31. óta, a kötélpályán történt súlyos baleset következtében üzemen kívül van. A ČD, mint a kötélpálya üzemeltetője a helyi partnerekkel közösen vizsgálja a felújítás lehteőségeit: vagy a meglévő pálya felújítását vagy pedig egy modern felvonó építését a jelenlegi helyett. A munkacsoportok ezt a két megoldást vizsgálják jelenleg, illetve azt, hogy kis- vagy nagykabinos felvonóként szülessen újjá a ještědi kötélpálya. Szakértők szerint a munka 3-4 évig tart majd, ha a felújítás mellett döntenek és 4-5 évet vesz igénybe az új kötélpálya kiépítése. Liberec polgármestere, Jaroslav Zámečník azonban elkötelezett a város jelképének számító tévétoronyhoz és kilátóhoz vezető felvonó újjáépítése mellett. A kötélpálya legutolsó állapotában a csehszlovák Transporta vállalat tervei alapján újult meg, az 1200 méter hosszú pálya 400 méternyi szintkülönbséget győz le, átlagosan 36%-os emelkedéssel, a legnagyobb emelkedése pedig 56%.


Villamost a kocsiszínhez... mostmár tényleg


Prága | Csehország – Bár több mint négy éve napirenden volt, immár megkezdődött: a Depo Hostivař metróvégállomás és úgy általában intermodális csomópont új szintre lép a közeljövőben: épül a villamosvégállomás. Villamosra eddig is fel lehetett szállni, ám ehhez a csomópontba érkező buszokról 5-8 percnyi sétára volt szükség. Az új villamos-végállomás azonban közvetlenül a metróállomás mellett lesz, így a busszal, sőt az autóval érkezőknek valódi alternatíva lehet a villamos is. Hogy mely viszonylatok végállomásra kerül ide, arról hivatalos információ egyelőre nincs, az azonban elég világos hogy a 7-es vonal keleti vége, amely jelenleg Nové Strašnice (korábban Černokostelecká) átkerül az új végállomásra, a régi (jelenleg meglévő) hurokvégállomást pedig felszámolják.

A leszállóhelyként használt megállóhoz érkezik a 163-as vonalon közlekedő, az Arriva City flottájába tartozó SOR NB12-es kocsi 2018. november 15-én. Ma már ez a rész munkaterület.
(fotó: Halász Péter)



MX3000 után M4


Oslo | Norvégia – Újabb generációs metrószerelvények vásárlását jelentette be a norvég főváros vezetése 2022. februárjában. A jelenleg futó MX3000-eseket – melyeket 2005 és 2014 között szállított a Siemens – nem lecserélni, hanem a meglévő flottát kibővíteni kívánja a járműveket üzemeltető Sporveien A/S. A járművek felépítése hasonló lesz az MX3000-esekhez: három kocsiból álló teljes hosszában átjárható járművek, melyekből kettő üzemszerűen összecsatolható, így előállítva a hatkocsis szerelvényt. Első körben 20 egységről lenne szó, ám az opciókkal együtt akár 80-at is vennének, ha beválik. A beszerzés oka a 2027 után megnyitásra kerülő Fornebubane, mely Oslo nyugati elővárosát kötné a meglévő „metróhálózatba”.


Több hely az elektronoknak


Pozsony | Szlovákia – A cseh főváros után Pozsony is eredményt hirdetett a duplacsuklós trolibusz tenderen és meglepő módon a Solaris Trollino 24 lett a befutó. Igaz, a pletykákkal ellentétben mégsem a MetroStyle dizájnnal készült példányok érkeznek. A 16 darabos – ~17 millió euró értékű – első példányai 2023 nyarán állhatnak forgalomba a szlovák főváros hálózatán. Nem ismeretlen Pozsonyban a típus, hiszen 2020 novemberében már koptatta a vezetékpárt egy tesztpéldány. Úgy tűnik sikeres volt a teszt és északi szomszédaink is látnak még némi fantáziát ebben a közlekedési módban.


Túl a Kárpátokon


Ukrajnában a helyzet percről percre változik. Oldalunknak nem célja a hadi hírek közvetítése, azt megteszi számos fősodratú hírportál, de a kialakult helyzet érinti a tömegközlekedést is. Emiatt néhány fontosabb, érdekesebb hírt mindenképpen fontosnak tartottunk összegyűjteni az ukrán-orosz konfliktus kapcsán.

Wien [Bécs] | Ausztria – Az ÖBB március 12-én estétől további rendelkezésig a Budapestről érkező NJ 462 „Kálmán Imre/Wiener Walzer” érkezésekor az éjszakai vonat által használt peron másik oldalán egy Railjet-szerelvényt állít ki tartalékként, amely igény esetén 23:50 körül – valamivel a törzsvonat után – indul útnak München felé, ahova 05:20-kor érkezik. A jellemzően mentesítő- és külövonatoknak szánt számmezőbe számozott RJ 11462 számú vonaton mintegy 420 ülőhelyet biztosít az ÖBB, ezzel kívánja tehermentesíteni az éjszakai vonatot. Az Ukrajna felől érkező, a háború elől menekülő embek közül ugyanis sokan az ausztriai, németországi és más nyugat-európai államokban élő rokonokhoz, ismrősökhöz igyekeznek.


Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell, Szundi Szabolcs