Miközben az SBB nemrégiben az eddigi legnagyobb motorvonat-rendelését adta le (kinél másnál, mint a Stadlernél), a régi járműveket sem hanyagolják el. Sőt, a távolsági személykocsik egy része immáron a sokadik felújítását tervezik a helvétek.
Összesen 175 darab személykocsi felújítására kerül sor a következő évek során az SBB tervei szerint: 62 darab 1. osztályú és 113 darab 2. osztályú jármű kap élettartam-hosszabbítást. A 2022 második felében induló program egészen 2028-ig tart majd – a tervek szerint valamennyi akadálymentes mosdóval bíró kocsi mellett a kerékpárszállító járműveket és a panorámakocsikat is felújítják.
A munkák során a kocsiszekrényt újrafényezik az SBB aktuális arculata szerint, korróziómentesítik. A járművek ablakait lecserélik: a mobiltelefon jelét átengedő, de egyébként pedig jól szigetelő, energiatakarékos megoldást választanak majd. Az utastérben új szőnyegeket fektetnek majd le, valamint megújulnak az üléshuzatok is ott, ahol ez szükséges. Mindezeken túl pedig a kocsik ajtórendszerét is a legkorszerűbbre cserélik.
Az SBB EC-kocsijai hosszú évtizedeken át voltak állandó szereplői a Zürich és München közötti járatoknak. Egy ilyen, épp Münchenbe tartó vonat élén látható Bregenzben az SBB 421 383-as számú gépe.
(fotó: Berky Dénes)
(fotó: Berky Dénes)
Az SBB úgy számol, hogy a 175 kocsiból 136 járművet külső partnernél újítanak majd fel, további 57-re pedig opciót kötnek. Külső partnerek bevonására az SBB szerint azért van szükség, mert a jelenlegi műhelyi kapacitások nem teszik lehetővé a program gyors végigvitelét, a kapacitások már így is szűkösek, igaz, dolgoznak a saját műhelyi kapacitásuk bővítésén továbbra is. 39 járművet az SBB saját műhelyi kapacitásaival fiatalít meg, ebben az olteni és az yverdoni telephely jut szerephez.
Az 1980-as években beszerzett kocsikat az SBB a 2000-es évek végén újította fel legutóbb, most ismét szépészeti beavatkozás következik és 2037-ig biztosan számolhatnak ezekkel a járművekkel.
Az 1. osztályú kocsik belső tere 2012-ben. Ekkoriban újultak meg legutóbbi ezek a járművek.
A tervek szerint az első prototípusok tehát 2022 második felében újulhatnak meg, a sorozatban történő felújításokra pedig 2023 és 2028 között kerülhet sor. A felújított személykocsik a nemzetközi és a belföldi távolsági forgalomban – InterRegio-vonatokban – ebben a formában legalább 2037-ig szolgálatban maradhatnak.
Nem csak München, hanem Stuttgart felé is a távolsági közlekedés alapját jelentik az SBB-nél az EC-kocsik. Egy stuttgarti IC várja az indulást Zürichben Berky Dénes felvételén.
Halász Péter