2022. 02. 25.

Hétvégi gyors – 2022. február 19-25.

Felújítja az NS a korosodó IC-motorvonatait. Újabb csatornán kommunikál a MÁV-csoport. Mégis lehet KISS Ausztriában. Magánvasúti próbamenet Csehországban. Villanybuszok Prágában. Hírösszefoglalónk.


Újabb Facebook-oldalt nyitott a MÁV-csoport


Budapest | Magyarország – 2022. február 21-én délután elindult a MÁV-START saját Facebook-oldala, ahol egyelőre még nem sok tartalommal találkozhatunk. Érdekes megjegyezni, hogy a cégnév hivatalos írásmódja helyett MÁV - START Zrt. írásmód szerepel a lapon, amit igazából nem értünk.


A lépés mindenképpen váratlannak mondható, hiszen a nemzetközi utazásokat népszerűsíteni hivatott oldal már 2017 májusa óta üzemel és nem is olyan régen nevet változtatott, ők lettek a szóköz nélküli MÁV-START oldal, a belföldi utazással és a cégcsoporttal kapcsolatos hírek pedig 2019 januárjától érhetőek el önálló oldalon.


...egy a ráadás


Amszterdam | Hollandia – Az NS úgy döntött, hogy felújítja az utolsó, most 13-17 éves VIRM-4 szériájú emeletes motorvonatait is. Az 51 egységet a korábbi VIRM-szériákhoz hasonlóan újítják föl, gyakorlatilag azok folytatásaként. A tervek szerint a VIRM-1, VIRM-2 és VIRM-3 szériák korszerűsítése 2024-re befejeződik, de az első VIRM-4 már 2023 őszén bevonul Haarlembe és 2025 végén visszatér a forgalomba. A teljes széria sorozat-átalakítása 2026 és 2028 között megy végbe, a költsége pedig 323 millió euró. Eelco van Asch, az NS üzemeltetési igazgatója szerint a jövőben az emelkedő utasszámokra kell készülniük, emiatt szükségesek az emeletes vonatok. A már felújított darabokat az utasok 8 pontra értékelték a felmérésekben.

Egy négyrészes VIRM-szerelvény e hét szerdáján Amszterdam Biljmer ArenA állomáson - még a klasszikus gúnyában és kissé megfáradt, közepesen lelakott belsővel
(fotó: Magyarics Zoltán)


Belpiacos trolibuszok


Brno | Csehország – A DPMB folytatja a járműveinek megújítását: hétfőn 10 Škoda 32Tr megvásárlását jelentették be a morva nagyvárosban. A 10 kilométeres önjárásra képes trolikért 118 millió koronát kér a Plzeňben székelő gyártó. A 30-as, 32-es, 34-es, 35-ös, 36-os, 38-as és 39-es vonalakon a még meglévő 14Tr és 21Tr típusú trolikat váltják. A kocka-Škodákból már csak hét szóló és egyetlen csuklós üzemel, melyeket év végéig biztosan kivonnak forgalomból. 21Tr-ből még 49 gazdagítja az állományt, de a 30 darabos, 354 millió koronás opcióval az ő napjaik is meg vannak számolva. Az első darabokat 2023 elején szállítják. Markéta Vaňková, Brno polgármestere rámutatott, hogy a tavaly és idén érkező 40 csuklós trolibusz (ezek 27Tr típusúak) után ez a rendelés is a kifejezetten környezetbarát trolihálózat további fejlesztésére irányul, ami külön öröm.


Lesz még KISS Ausztriában!


Bécs | Ausztria – Még tavaly ősszel szenvedett jelentős késést az ÖBB beszerzése, aminek keretében a kezdeti 95 helyett 186 emeletes szerelvényt kívántak beszerezni. Altenrheinban már dörzsölték a markukat, amikor az Alstom beadványa megakasztotta a folyamatot, de meglepetésre nem tartalmi, hanem formai kifogás miatt semmisítette volna meg a bíróság az eredményt. Szeptember 10-én a Bundesverwaltungsgericht [Szövetségi Közigazgatási Bíróság] kimondta, hogy a Stadler Rail által az ajánlaton alkalmazott digitális aláírás nem érvényes az EU területén, mivel azt Svájcban hitelesítették. Természetesen azonnal rácsaptak a jogászok az esetre és ehét szerdára sikerült pontot tenni az ügy végére, mivel a Verwaltungsgerichtshof [Közigazgatási Törvényszék] döntése szerint mégis érvényes az aláírás, így az ÖBB megkötheti a 10 évre szóló keretszerződést. Négy, öt és hat kocsiból álló szerelvények az új svájci telephelyen, St. Margrethenben épülnek majd és érkezhetnek az aktuális igényeknek megfelelően, az összérték pedig 3 milliárd euró. Érdekesség, hogy az udvari beszállító Siemens nem is jelentkezett, mert a Desiro HC nem tudta teljesíteni a követelményeket, a Bombardier Alstom pedig a TALENT 3-bukta miatt került kispadra.


Megvan az összes


Prága | Csehország – Forgalomba állt a České dráhy összes használtan vásárolt Siemens ES64U4 típusú mozdonya. A csehek az RTS-től vették meg még 2019-ben a 1216 902-est és 903-ast, valamint tavaly nyár végén csaptak le a Wiener Lokalbahnen Cargo (WLC) négy gépére, a 1216 951...954 pályaszámúakra. A használtan vásárolt járműveket a Prága és Bohumín és a Prága–Břeclav viszonylatokon használják elsősorban. A railcolornews szerint a ČD további gépeket is szívesen vásárolna.


Vasútfelújítás mellé párhuzamos autópálya-átadó


Brüsszel/Szolnok | Belgium/Magyarország – Az Európai Bizottság engedélyezte 80 millió euró (körülbelül 28,5 milliárd forint) kifizetését a 100-as vasútvonal Szajol és Debrecen közötti szakaszának felújítására. Mivel a vasútvonal felújítása november végén hivatalosan Ebesig elkészült, ezért ez a támogatás már az Ebes és Debrecen közötti szakaszra költendő. Az elfogadott tervek szerint 3 szintbeni útátjáró felüljáróval kiváltása a legnagyobb feladat, a két vágány teljes átépítése, a felsővezetéki rendszer és a biztosítóberendezés korszerűsítése pedig alapfeladat a helikopterpénzhez. Elisa Ferreira, kohézióért és reformokért felelős biztos szerint a beruházás javítani fogja a lakosság és az ipar vasúti kapcsolatait, ami által közelebb kerülhetünk a Green Deal céljaihoz. Azt már csak mi tesszük hozzá, hogy a 10-15 éve felújított szakaszok kezdenek újra szétdőlni, a tavaly felújított Vecsés–Monor szakasz kivételével a Kőbánya-Kispest–Szolnok szakaszon erősen keresni kell a 120 km/h-val járható szakaszokat.
Ezzel párhuzamosan sikerült átadni az M4-es autóút Abony és Törökszentmiklós közötti szakaszát, ami továbbra is előnyös versenyhelyzetet teremt a közúti szállításnak. Ez volt az a gyorsforgalmi útszakasz, amit még tavaly év végén díjfizetőssé tettek, majd egy hete kivettek a listából és a NÚSZ Zrt.-re tolták a felelősséget, hogy a korábban megváltott – és a díjmentesség elrendelése miatt megszűnt – Jász-Nagykun-Szolnok megyei éves útdíjat visszafizesse.


Új magánvasúti próbálkozó


Brno | Csehország – Új magánvasúti szolgáltató jelent meg a cseh és az osztrák piacon. A Gepard Express a csehországi Brno és a bécsi repülőtér vasútállomása (Flughafen Wien-Schwechat) között indított nemzetközi vonatokat, amelyek kevesebb mint két óra alatt teszik meg ezt a távot. Az első, öt kocsiból álló szerelvény február 22-én 09:30-kor indult a morva fővárosból és 11:19-re ért a reptéri állomásra. Ám ez a járat most még csak kísérleti vonat volt, a tervek szerint áprilistól veszik fel a forgalmat és napi hat pár vonattal terveznek, a forgalmi helyzettől függően 1 óra 40 perces menetidővel számolnak majd.
A társaság vonatának nagy része a becsődölt német Locomore kocsijaiból áll, további kocsikat pedig a ČD-től és a szlovák ZSSK-tól bérelnek. A vonat továbbításához az ELL-től béreltek egy Vectront.
A magánvasúti járat közlekedtetését a Jihomoravské kraj is támogatja, ugyanis a térségnek fontos, hogy a forgalmas schwechati reptér gyorsan elérhető legyen, annak ellenére, hogy Brno-Tuřanyban van saját reptere is a térségnek, de érdemi (személy)forgalma nincs.
A Gepard Express jelenleg Brno és a bécsi reptér között minibuszokat üzemeltet, valamint vannak járatai Brno és Opava között is.


Akkumulátoros áttörés?


Leeuwarden | Hollandia – Éjszakai próbákba kezd a Stadler és az Arriva, hogy a tavaly tavasszal forgalomba állított és eredetileg is a dízelmotorok akkumulátorra cserélésére fejlesztett WINK-ek közül egy bizonyíthassa a képességeit. A FLIRT Akku esetében már Guiness-rekordot elért berendezések adaptált konfigurációját tesztelik a következő egy hétben.


Mindenki a helyére!


Prága | Csehország – Üzembe állt mind a 14 Škoda 36BB típusú villanybusz Prágában. Hétköznap a 154-es (Strašnická–Koleje Jižní Město) és 213-as (Želivského–Jižní Město), illetve hétvégén a 124-es (Želivského–Zelený pruh) vonalakon közlekedő járművek évi 60 ezer kilométer megtétele mellett 252 ezer liternyi gázolaj felhasználásától és 714 tonna CO2 kibocsátásától kímélik meg a várost. Egy töltéssel 100 km a hatótáv, de a kétpólusú áramszedővel Želivského és Strašnická végállomásokon vagy bármely villamos-végállomáson képesek tölteni 15-30 perc alatt – természetesen a garázsban is van kiépítve töltőhely.

Vršovice garázsban – amely Michle kerület területén fekszik – honosak a Temsák Škodák
(fotó: Škoda Transportation)

A szomszédos buszgarázs szintén alternatív hajtóanyagot tesztelhet majd, döntött a DPP javaslatára a városháza. Ez év második felében kezdődően 24 hónapon keresztül kívánnak tesztelni ey hidrogén-tüzelőanyagcellás szóló buszt, melyet a 170-es (Pražská čtvrť–Jižní Město) vonalra állítanának be és Kačerov garázsban lenne honos. A vonal kiválasztásánál szempont volt, hogy az átlagos prágai buszvonal tulajdonságait mutassa és közel legyen a K Barrandovu utcán található egyetlen nyilvános töltőállomáshoz is. A két éves tesztüzemmel első sorban a tapasztalatszerzés a cél.


Batár-Panter


Studénka | Csehország – A lett közlekedési miniszter jelenlétében mutatta be a Škoda Transportation az első elkészült RegioPanter motorvonatot, melyet a Pasažieru vilciens rendelt meg. A 32 darabos széria a gyártól a 16Ev típust kapta, melyekért 240 millió eurót fizet a lett állami szolgáltató. A Studénka városában lévő üzemben tartott eseményen Rodgers Jānis Grigulis, a Pasažieru vilciens vezérigazgatója szerint az utasaik megérdemelték az új járműveket, a cseh és szlovák darabok pozitív tapasztalatai után várakozással teli az engedélyek megszerzéséig hátralévő időszak. A 35-40 évnyi időtartamra tervezett 1520 mm széles nyomtávú szerelvények négyrészesek és 436 utas számára kínálnak ülőhelyet, a 3 kV-os egyenáramú felsővezeték alatt akár 160 km/h is lehet a végsebességük.



Flottabővítés a Salzach partján


Salzburg | Ausztria – 2019 óta 22 HESS lighTram® 19 DC került Mozart szülővárosába, de ez a Salzburg AG szerint nem elegendő, ezért 2023 és 2024 folyamán újabb 13 ilyen trolibusz érkezik, melyeket szintén a HESS fog karbantartani. A keretszerződésből még 8 darabos opció maradt hátra, de ennek lehívásáról még jövőre nyilatkozhat a megrendelő.

A legrégebbi típus a 2000-es évek elején vásárolt Van Hool AG 300T, majd több generációnyi Solaris Trollino 18 után most a HESS akkumulátoros önjárásra alkalmas terméke a kedvenc
(fotó: Salzburg AG)


Okosított ingavonati mozdony


Prága | Csehország – Az AŽD Praha és a ČD-Telematika konzorciuma megszerezte az összes szükséges engedélyt, hogy a 362 165-3 pályaszámú mozdony bekapcsolt ETCS fedélzeti berendezéssel közlekedhessen. A Siemens Vectron után a második, de az első utólagosan ETCS-sel felszerelt típus lett, a konzorcium pedig további 101 darab 162-es és 362-es sorozatú mozdony átalakítására rendelkezik szerződéssel közel 1,4 milliárd korona értékben. A komponenseket az Alstom szállította és a ČMŽO Přerov is részt vesz a munkákban. A 2021 közepe óta tesztüzemben lévő mozdonnyal kapcsolatban Tomáš Businský, a ČD-Telematika igazgatósági tagja megemlítette, hogy ez egy kulcsrakész megoldás és prototípusként kezelte minden hivatal, emiatt került ennyi időbe az engedélyeztetés. Viszont a következőket már a mostani tapasztalatok és engedélyek alapján lényegesen gyorsabban tudják készre szerelni és tanusíttatni. Michal Kraus, a ČD vezérigazgató-helyettese kiemelte, hogy 2025-től az erre kiépített korridorokon kizárólag az ETCS felügyelete alattti közlekedést kívánják megvalósítani és ehhez kellenek a régebbi mozdonyok is.



Túl a Kárpátokon


Ukrajnában a helyzet percről percre változik. Oldalunknak nem célja az ilyen hírek közvetítése, de a kialakult helyzet érinti a tömegközlekedést is. Emiatt néhány fontosabb, érdekesebb hírt mindenképpen fontosnak tartottunk összegyűjteni az ukrán-orosz konfliktus kapcsán.

Prága | Csehország – A cseh és az ukrán közlekedési tárca együttműködésének eredményeként a ČD több tucat vasúti kocsit tud az ukránok rendelkezésére bocsátani a civil lakosság evakuálásához, emellett hálókocsikat is tudnak biztosítani, ahol szükség esetén az embereket el tudják szállásolni. Egyelőre konkrét kérés még nem érkezett, de a ČD közleménye szerint készenlétben tartanak több szerelvényre való kocsit, hogy ha kell útnak tudják indítani őket. A ČD jelezte: közvetlen vasúti eljutási lehetőség nincs Ukrajna felé, csak átszállással (Kassán), de kéri az utasokat, hogy mindenki tájékozódjon az utazása előtt.
Az ígéretet végül tett követte: a PKP InterCity-vel közösen két, egyenként tizenhárom kocsis vonatot indítanak Bohumínból a lengyelországi Przemyśl városába, az ukrán határ közelébe. A ČD szóvivője, Petr Šťáhlavský közleményében jelezte: a másodosztályú ülőhelyes kocsik mellett a nagyobb poggyászok szállítására, tárolására alkalmas kocsikat is soroztak a vonatokba, emellett ellátták a szerelvényeket innivalóval és takarókkal is. Az egyenként 700 férőhelyes vonatok Bohumínból pénteken este 19:15-kor és 19:30-kor indulnak és vasárnap este térnek vissza a menekülőkkel Csehországba. Az evakuációs vonatok elsősorban nőket és gyeremekeket hoznak majd az Olomouc–Česká Třebová–Kolín–Prága útvonalon érkezve.
Mindemellett pedig jelezte a ČD: az ukrán papírokkal rendelkezők ingyenesen utazhatnak a járaton, a lengyel határtól Bohumín pedig egy nap alatt elérhető, a térségben közlekedő nemzetközi vonatok kapacitásait pedig a lehetőségekhez mérten növelik.

Záhony | Magyarország – A kishatárforgalomban közlekedő Záhony–Csap [Чоп] viszonylatú személyvonatok a megszokott egyetlen Bhv helyett a megnövekedő utazási igények miatt (számos ukrán állampolgár, főleg magyar nemzetiségűek tartanak Magyarországra Kárpátaljáról) már február 24-étől a hírek szerint négy „posta-Bhv-val” kerültek kiállításra. E sorok megjelenéséig a kishatárforgalom, valamint a Budapest–Munkács [Мукачеве] IC és a Hortobágy EC-vel közlekedő Wien [Bécs]–Budapest–Kijev [Київ] hálókocsi közlekedése elvben zavartalan. Igaz, kérdéses, hogy Kijevbe el tud-e jutni a hálókocsi... A MÁV-csoport erről egyelőre hallgat, a nemzetközi utazásokat országonként bemutató oldalon igazából semmi sem utal a háborús helyzetre, ha valaki ugyan odatéved a főoldalról véletlenül.
Lapzárta után érkezett
A MÁV Kommunikációs Igazgatósága vasárnap 11:37-kor adta ki a közleményét a sajtólistára, ami szerint a magyar vonatokon a Záhonyból induló, bármilyen állampolgárságú és bizonyíthatóan Ukrajnából érkezett utasok díjmentesen, úgynevezett „szolidaritási jeggyel”, 2. osztályon, felármentesen utazhatnak. Ezen felül pedig a Záhony és Csap [Чоп] között közlekedő vonatokat több kocsival indítják. A záhonyi állomáson karitatív szervezetekkel közösen segítik a háború elől menekülőket, a térségben pedig több vasútállomáson is egész éjjel nyitva vannak a várótermek. Ezen kívül közölték: a kijevi hálókocsik nem közlekednek.

Pozsony [Bratislava], Tiszacsernyő [Čierna nad Tisou] | Szlovákia – A szlovák személyszállító vasút, a ZSSK közölte: a bizonytalan helyzet miatt nem közlekednek a Kassa [Košice] és Munkács [Мукачеве] között közlekedő RR 960, 961, 962 és 963 számú vonatok – ezeket egyébként felújított, csuklós Studenka-motorkocsikkal, Baget-ekkel adták ki. Ugyancsak felfüggesztették a kishatárforgalmat Tiszacsernyő [Čierna nad Tisou] és Csap [Чоп] között, itt napi négy pár vonat (Os 8860, 8861, 8862 és 8863) közlekedne egyébként. A négy RR és az Os 8861 és Os 8862 számú vonatok a belföldi szakaszon, Kassa [Košice] és Tiszacsernyő [Čierna nad Tisou] között a közforgalmú menetrendben meghirdetett időpontokban azért közlekednek.
A ZSSK közleménye szerint Roman Koreň, a cég igazgatóságának elnöke hozzátette: a ZSSK rendelkezésére áll az ukrán félnek, ha arról lenne szó, hogy a polgári lakosságot kellene evakuálni, igyekeznek valamennyi elérhető eszközt mozgósítani ebben az esetben.
Február 25-én kora este a ZSSK is jelezte: az ő vonataikat is használhatják díjfizetés nélkül az ukrán papírokkal érkező civilek.
Arról egyelőre nincs információ, hogy a Kassai Vasművet kiszolgáló széles nyomtávolságú pályán milyen korlátozások vannak az ukrajnai helyzet miatt.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.