Kis lépésekkel, de halad a vágyott pályahálózati adottságok felé a cseh vasút: sikeresen tesztelték az ETCS pályaoldali elemeit és ezzel párhuzamosan engedélyt kapott a Siemens Vectron is az önálló közlekedésre. A Správa železnic, a Siemens és a ČD Cargo közreműködésével megvalósított tesztsorozat példás együttműködést is tanúsít.
Engedélyezte a Správa železnic, a cseh infrastruktúra-kezelő a Břeclav–Česká Třebová–Kolín, Břeclav–Přerov–Ostrava–Petrovice u Karviné és Praha–Olbramovice vonalakon azon Siemens Vectron mozdonyok ETCS felügyelete alatti közlekedését, melyek rendelkeznek ETCS Level 2 Baseline 2 vagy 3 verziójú járműoldali berendezésekkel. Ehhez szükség volt számtalan próbafutásra, amihez a saját 193 901-es és a ČD Cargo 363 012-es mozdonyát használták még november folyamán.
Használtan szerezték be tavaly ősszel, de már fontos feladatokat teljesít a Správa Železnic saját mozdonya. A háttérben látható ÖBB-s gépek korábban is bejárhattak az országba, de nem használhatták natív módban az ETCS-t.
(fotó: Správa Železnic)
(fotó: Správa Železnic)
A tesztek során statikus és dinamikus szcenáriókat is vizsgáltak, utóbbiak közül külön érdekes feladat volt az ETCS-be nem integrált vágányút használata, a diszpécser általi megállítás vagy a behaladás egy menetengedéllyel rendelkező vágányútra. Jiří Svoboda, az SŽ vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a nemzetközi forgalom fő korridorain jó ütemben halad a rendszer kiépítése, így elkezdhették a járművek kompatibilitási tesztjeit. Az eredmények alapján a jelenlegi kiépítettség már megfelelő az üzemszerű és rendszeres használathoz, ami mindenképpen szükséges lesz a több vonalon megcélzott sebességemelésekhez és a pályakapacitás mainál jobb felhasználásához.
Az ETCS egyik legfontosabb haszna a mainál könnyebb határátmenet lehetne, de sokszor még a határállomásokon sincs kiépítve. A képen Bernhardsthal állomáson, az ÖBB területén áll az SŽ mozdonya.
Roman Kokšal, a Siemens csehországi vezetője örömét fejezte ki, hogy egy ilyen fontos projektben segítségére lehettek a pályahálózat-üzemeltetőnek és külön büszkeség az első homologizált típus gyártójának lenni. A ČD Cargo ETCS-szakértője, David Jelínek reménykedik benne, hogy a cég többi járműve is sikerrel veszi majd a próbákat, de a valós vonattovábbításhoz még további engedélyek szükségesek és a Siemens-szel már tárgyalnak a Baseline 3-ra fejlesztés lehetőségeiről, akár gyári, akár utólag felszerelt mozdonyokról legyen szó.
A Jižní expres (Ex7) által használt 220-as vonalon kiépített ETCS-szakasz fővárosi végpontja Hostivař állomás
Ugyanezen szakasz külső végpontja jelenleg Olbramovice, innét délre folyamatban van a pálya 200 km/h-ra fejlesztése
(fotók: Siemens)
(fotók: Siemens)
Adorján Péter