2022. 02. 02.

Emelik a tétet: 73×408=32.000

Szinte még el sem készült az első darab, már újabb opciót vált megrendeléssé a Deutsche Bahn. Kapacitásbővítéssel készülnek az országos ütemes menetrendre, amit 2030-ra kívánnak bevezetni.
Nézzük meg az idei év újdonságát!





Újabb fontos befektetést határozott el a Deutsche Bahn: a másfél éve megrendelt 30 mellé további 43 ICE 3neo érkezését jelenthették be az első 408-as sorozatú motorvonat tegnapi rummelsburgi bemutatóján. A megrendelés következtében az évtized végére a nagysebességű flotta csak ezzel a típussal 32 ezer új ülőhellyel bővülhet, a szerződés értéke 1,5 milliárd euró.

Folyamatosan emeli a tétet a DB, hiszen a régebbi szériák folyamatos leváltása erősen időszerű
(grafika: DB AG)

Az új típus a gyártónál a Velaro MS, az üzemeltetőnél az ICE 3neo nevet kapta és elméleti szinten Németország mellett Franciaország, Belgium és Hollandia pályáira is alkalmas lesz, amint megszerzi a szükséges engedélyeket. Meglepő lehet, hogy a férőhelynövelést ebben az esetben nem az ülőhelyek számával éri el a DB, hiszen a 407-es sorozatban (Velaro D) 460 ülőhely van, míg a 408-as mindössze 439 ülőhelyet kínál. Ennek oka, hogy 8 kerékpárnak kellett helyet kialakítani és több funkcionális teret is beleterveztek a járműbe, mint a családi szakasz, kisgyerekes fülke vagy a csendes szakasz.

Hirtelen ránézve csak az utastéri ajtók markánsabb kerete tűnik föl a 8001-es azonosítót kapott egységen. Az ICE 2 óta bevált recept szerint 200 méter hosszú az egység és üzemszerűen duplázható a kapacitás.

A leglátványosabb változásként az ajtók számát tekinthetjük, amiből 10 helyett 12 pár áll majd rendelkezésre, ezek közül egy kifejezetten akadálymentes lesz saját emelővel, aminek a közelében lesz a két kerekesszékes hely. Mellékhelyiségből is 11 áll majd rendelkezésre, melyek közül egy a személyzeti, egy pedig akadálymentes kialakítású. A 430 másodosztályú és 99 első osztályú ülőhely mellett 16 fő fogyaszthat majd az étkezőkocsiban.

Belül a korábban megszokottól eltérő mintájú üvegajtók segítenek majd azonosítani a típust

Másodosztályon már évtizedek óta nem szempont az ablakosztáshoz igazodó ülőhelyelrendezés, de a korábbinál kevésbé zsúfolt a beltér

Az ülések ismerősek lehetnek az ICE 4 kapcsán

A csomagoknak többféle rakodóhelyet is találhatunk a kocsivégen...

...esetleg a kocsi közepén, megújult formában.

Az ajtó mögött 11 termes elrendezésű ülőhely várja a családokat

A legkisebbek számára egy 5 ülőhelyes fülke került kialakításra beépített játékokkal
(fotó: Volker Emersleben / DB AG)

Kényelmi fejlesztésként értelmezhető, hogy az összes ülőhely kap saját 230 V-os konnektort és az ülés háttámlájába épített tablettartót, de a kabátoknak is itt találunk egy rejtett akasztót. Ezen túlmenően az üvegezés a mobiltelefon-hálózatok jeleit a korábbinál nagyobb mértékben engedi át, így biztosabb hang- és adatkapcsolatot ígérnek akár a maximális 320 km/h mellett is.

Már csak év végéig kell várni a kipróbálására
(videó: hl-Studios GmbH / DB AG)

Rummelsburg az ICE-k karbantartásának egyik fontos bázisa, itt tartották a típusbemutatót. A csarnokban Dr. Richard Lutz, a DB AG elnöke, Dr. Volker Wissing (FDP) szövetségi közlekedési miniszter és Dr. Roland Busch, a Siemens AG elnöke tartottak beszédeket
(fotó: Oliver Lang / DB AG)

Minden részes prominens kiemelte, hogy a klímaváltozás fékezésének egyik fontos eleme a vasúti közlekedés, ami a szárazföldön a legzöldebb. A növekvő ülőhelyszám nem csak a komfortot növeli, hanem a több járműegység által megvalósítható lesz a mostaninál komplexebb ütemesség is. A következő nyolc évben az utasszámok duplázódását kívánják elérni, ehhez is fontos a járműbeszerzés. A Siemens mindössze egy év alatt építette meg az első motorvonatot, ami rekordtempó egy ennyire komplex feladat esetén, de jól mutatja a Velaro platform modularitását. Az ígéretek szerint az első darabok a decemberi menetrendváltástól közlekednek majd a München–Frankfurt/Main–Köln–Dortmund és a München–Stuttgart–Köln–Dortmund viszonylatokon, a darabszám növekedésével a VDE 8-ra is kerülnek majd ilyen szerelvények.

Adorján Péter