Ikonikus formájú mozdonyait küldi felújításra a České dráhy, hogy a korszerűsítés után új, de már ismert formában álljanak szolgálatba a villamosítatlan cseh fővonalakon. A kezelés a már bevált, ilyesmire specializálódott helyen történik.
A České dráhy megújulást irányzott elő a meglévő 14 tolató-vonali mozdonyának, melyek a 742-es sorozatba tartoznak és leginkább Kocour [macska, kandúr] becenéven ismertek. A felújítást a ČKD mozdonyaival kapcsolatosan hatalmas tapasztalattal rendelkező CZ LOKO végzi majd és végeredményként a 742.71-es sorozatú, EffiShunter 1000M gépek gördülnek ki a gyárkapun 684 millió korona ellenében. A csak a főkeretet és a futóműveket megtartó mozdonyokon eredetileg 883 kW teljesítményű motor helyére egy új, 1000 kW-os darab kerül, az emissziós értékek (mind a zajé, mind a káros anyagoké) a mostani szabványoknak megfelelő értékűek lesznek és ETCS is kerül a fedélzetre. A megengedett legnagyobb sebesség a korábbi 90 helyett 100 km/h-ra változik.
Mellár Marcell 2017 májusi képén 742 383 biztosította a vonóerőt a prágai kerékpáros kirándulóvonat, a Cyklohraček számára
A ČD elsődlegesen felsővezetéki hibák és karbantartások alkalmával kitolóként, balesetes vonatok elvontatásakor vagy kocsirendezés során kívánja hasznosítani őket. Michal Kraus, a ČD üzemeltetési vezérigazgatóhelyettese kiemelte, hogy az egy évtizede felújított 750.7-es sorozattal együtt egy olyan dízelflottát tudhatnak majd maguk mögött, amellyel 2025. január 1-jét követően is továbbíthatnak fővonali személyvonatokat.
A Najbrt-fényezésnek ez már szinte követhetetlen számú verziója
(grafika: CZ LOKO)
(grafika: CZ LOKO)
Josef Gulyás, a CZ LOKO ügyvezetője elmondta, hogy az EffiShunter egy jól bejáratott termék és ezen a pályázaton is az ár/érték-arány miatt tudtak nyerni, illetve az elvárt szállítási időket a korábban felhalmozott tapasztalatok segítségével kívánják majd betartani. Utóbbi lesz a legérdekesebb része a folyamatnak, ugyanis a megrendelő 2023 februárjában már üzembe helyezné az első darabot és mindössze 2024 végéig szól az utolsó darabra a határidő, avagy egy-másfél évig lehetnek távol a mozdonyok a napi üzemtől. Korábban ebből a sorozatból még nem készült személyvonati verzió, így ennek a megoldása is a mérnökökre vár.
A CER második ilyen mozdonya tavaly ősszel az Üllő–Monor pályaszakasz újjáépítésén is dolgozott
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
A típusra a legnagyobb megrendelést a ČD Cargo adta le még 2018-ban 50 darabbal, de vásárolt már ilyet a CER, az RCC és az ODOS is.
Adorján Péter