2022. 02. 28.

Állomásfelújítás a belvárosban

Brüsszelben elérkezettnek látták az időt, hogy a metróhálózat bővítése mellett a legrégebbi szakaszokkal is foglalkozzanak. Ennek első lépéseként kibővül és megújul a Gare Central/Centraal station metróállomás – természetesen a forgalom fenntartása mellett.




Az 1969 decemberében megnyitott első földalatti szakasz De Bouckére és Schuman között létesült és még villamosok közlekedtek benne Premetro néven. 1976. szeptember 20-ra elkészült Merode állomásig a vonalhosszabbítás és ekkortól közlekednek a teljesértékű metrószerelvények. Szigorúan véve 53, ha megengedőbbek vagyunk 46 éves állomás bőven megérett az átfogó megújulásra, amely 2022. március 1-jén el is kezdődik. A napi 53 ezres utasforgalmat bonyolító állomás 2027-re teljesen új arculatot kap és jelentősen kibővül a STIB/MIVB, a Bruxelles Mobilité/Brussel Mobiliteit és a Beliris közös projektjében.

A mostani szűk, sötét és funkcionális aluljárót kibővítik és boltok kapnak benne helyet

A rajzon egy kávézó szerepel, amivel a mostaniál barátságosabb kialakítást kívánták megjeleníteni

A munkálatokat a belvárosban, egy hét főút által kijelölt csomópontban kell úgy elvégezni, hogy a felszínen lehetőleg minél kisebb mértékben zavarja a 7 nappali és 11 éjszakai busz forgalmát. Ezen ok miatt a felső födémes (milánói) módszer használatával négy fázisban részlegesen korlátozzák a forgalmat és 2025-ig a felszínen minden munkálatot befejeznek. Utána további két évig még dolgoznak a mélyben, de az sem zavarja majd a metró forgalmát. A négy fázis:
  • A Rue de Colonies/Koloniënstraat és a Rue Montagne du Parc/Warandeberg utcák sarkán található kijáratokkal kezdenek
  • A Rue Ravenstein/Ravensteinstraat felőli oldalon bővítenek az állomáson
  • Kiépítik a mainál jobb kapcsolatot a vasútállomáshoz
  • Megújul a beltér a metróállomáson
Az állomás bővítését legfőképpen a műszaki kiszolgálóegységek áthelyezésével érik el, amitől nagyobb és komfortosabb tér áll majd az utasok rendelkezésére. Ez növeli majd a biztonságérzetet, illetve ezt erősítik majd a világos felületek és a megújuló, energiatakarékos megvilágítás is. A megközelíthetőség is javul: a Rue Ravenstein/Ravensteinstraat és a Rue Cardinal Mercier/Kardinaal Mercierstraat is kap saját kijáratot, valamint további átjárók is nyílnak a vasútállomás felé.

Az állomás bejárata marad a megszokott kapus rendszerű, de a peronokat is kibővítik

A peronok szélesebbek lesznek és az utastájékoztató elemek is fejlődnek

A KIOSK elnevezésű pénztár megmarad, hiszen egy ilyen fontos helyen szükség lehet a személyes tanácsadásra

A mozgásukban korlátozottak is könnyebben érhetik majd el az állomást, mivel lesz egy közvetlenül a felszínre vezető darab is a már most meglévő és felújításra váró kettő mellé. Mozgólépcsőből is több kerül beépítésre, egészen konkrétan kettővel több, így már 5 lesz.

Animáció, amiben bemutatják az egyes fázisokat és az új állomáskomplexum arculatát

A városban ez egy olyan állomás, ahol még nincs művészeti alkotás, ezért szeretnének ilyet és ehhez már elkezdték a kutatást. A munkálatokat a szövetségi kormányzat is támogatja 20&nbp;millió euróval, melyet a Beliris, mint a város beruházási cége kap meg.

Adorján Péter