Auckland újra a CAF-ra szavazott. Hűtővonattal Spanyolországban. Állomásfelújítások Ausztriában. Afrikába mennek a Királynék? Pörög az orosz mozdonygyártás. Villamosítják a konténerterminált.
Egyedi villamos érkezett
Olomouc | Csehország – Megérkezett az utólag beszerzett, negyedik kétirányú EVO 1/o Csehország egyetlen olyan villamosüzemébe, ahol ilyen forgalomban van. Mivel gyakorlatilag egyedi típusról van szó, így 27,5 millió cseh korona (körülbelül 404 millió forint) lett az ára. A 16,6 méter hosszú, kétirányú típusból összesen 4 készült eddig, mindegyik ebben a városban dolgozik. 2017-ben összesen 3 ilyen villamost szereztek be, akkor darabjáért 22 milliót fizettek. Ehhez karbantartási szerződést is kötöttek, ami 15,07 millió korona 27 évre.
Drága lett, de korábban sem volt túl olcsó. Ostrava hasonló áron Stadler Tango villamosokat vett.
(fotó: DPMO)
(fotó: DPMO)
Jó az öreg a háznál
Rostock, Mecklenburg-Vorpommern | Németország – Tíz, helyi jelzéssel 6N1 típusú (de jobban ismerhetik a típust a szakmabeliek MGT6D-ként) villamost újíttat fel a rostocki villamost üzemeltető RSAG. A kocsoikat 1994-ben szerezték be, összesen negyven darabot. A 651...690 pályaszámcsoportú járműek voltak a hálózat első akadálymentes járművei, még akkor is, ha csak 40%-ban alacsonypadlós kocsikról beszélünk. A bőven negyedszázados járműveket annak idején a DUEWAG és a bautzeni vagongyár építette, a villamosberendzeésket az ABB és a Siemens szállította. A felújítást a lipcsei IFTEC, az ottani városüzemeltetési holding cége végzi és van is tapasztalatuk, hiszen hasonló villamosokat üzemeltet az LVB Leipziger is. A felújítás során megújul a járműszerkezet, a forgóvázak és a kor igényeihez igazítják az utasteret is – ígérte az RSAG vezetője, Yvette Hartmann. A felújított villamosokkal további tíz évig számolnak majd.
Még jobb kép Mazačkáról
Prága | Csehország – A prágai pályafenntartási villamos, a Mazačka becenevű, T3-asból kialakított jármű élő videóját szinte minden érdeklődő közlekedésbarát ismeri. A slowtv.cz és a DPP együttműködésében üzemelő livestream ezentúl azonban még jobb minőségű lesz, ugyanis a villamos új kamerát kapott, így a prágai utcákon kóborló sínkenő kocsi útvonalát egészen jó minőségben élvezhetjük.
Az 5572-es pályaszámú kocsit előbb 1990-ben üzemi teherszállító villamosnak, majd 2014-ben sínkenő járműnek építették át a DPP főműhelyében a 6498-as pályaszámú, eredetileg a motoli kocsiszínben honos T3-asból, amely 1965-ben hagyta el a smíchovi Tatra gyárat. Mazačka speciális anyaggal, HeadLub 90-el teszi kevésbé csikorgóssá a kanyargós prágai villamossíneket. A 2014-es átépítéskor kapta meg a kocsi a webkamerát is, amelyet több oldalon is láthattak már a nézők. A kifejezett rajongókkal is rendelkező „Mazačka” a MALL TV (avagy Slowtv.cz) oldalára küldi a képeket akkor, amikor épp a meghatározott menetrendje szerint rója a prágai síneket.
Hidrogénes hibriddel kísérletezik a CAF
Brüsszel | Belgium – Az FCH2RAIL projekt keretében hamarosan kiszállítja az üzemanyagcellákat gyártó Toyota a CAF-nak az egységeket. A tavaly óta gyártott második generációs modulok közül 3 az akumulátorokkal együtt egyelőre marad Zaaventemben, a másik 3 pedig bedobozolva kerül a CAF-hoz, hogy beépülhessen a prototípus CIVIA motorvonatba.
A Toyota eddig csak buszokhoz gyártott ilyen meghajtást, most vasúti járműbe is beépítik
(fotó: Toyota)
(fotó: Toyota)
59-es trolival a reptérre
Prága | Csehország – Megkapta az építési engedélyt a repülőtérre tartó trolibuszvonal kiépítésére a DPP. A jelenlegi 119-es autóbusz helyett 59-es jelzéssel közlekedő trolibuszok nem végig, de az út több mint 50%-án felsővezeték alatt közlekednek, a többit akkumulátorról, „önjáró” üzemmódban teszik meg. Nemrégiben beszámoltunk arról, hogy a 58-as (Palmovka–Miškovice) vonal alapkövét letették és hogy további vonalak vannak tervben. A leendő reptéri 59-es vonalra 20 darab duplacsuklós trolibuszt vásárol a DPP, ám arról hogy ki szállítja, arról egyelőre nincs információ. A piac jelenlegi állása szerint három gyártó jöhet szóba: a svájci HESS, a lengyel Solaris és a flamand VanHool.
Megtetszett a CAF
Auckland [Tāmaki Makaurau] | Új-Zéland – Újabb 23 AM sorozatú motrovonatot vásárolt az Auckland Transport, hogy bővítse a meglévő 72 darabos flottáját. A rozsdamentes acélszerkezetű járművázú háromrészes motorvonatok teljesen akadálymentesek és 380 utast szállíthatnak. További 5 járműre szóló opció is tartozik a karbantartással együtt 130 millió eurós szerződéshez. A korábbi flotta 2011 óta már 33 millió kilométert megtett különösebb probémák nélkül.
TRAXX-ok Délre és Északra
München / Kassel | Németország – Összesen 15 újabb mozdonyt rendelt a Railpool az Alstomtól, melyek Olaszország, Svédország és Norvégia sínpályáin állnak majd forgalomba. A pontos típusösszetételről nem nyilatkoztak, de egy részük biztosan DC3 lesz, mivel nevesítve van az olasz üzem, Vado Ligure. Ezzel a rendeléssel a céghez már 250 különböző verziójú TRAXX tartozik majd a céghez. 5 másik mozdonyra is szól opció, amit bármilyen verzió lehet.
Kevés hírt hallunk a TRAXX DC3-as mozdonyokról, hiszen rétegigényt elégítenek ki, emiatt is készülnek kizárólag Olaszországban
(fotó: Fabio Frosio / Alstom)
(fotó: Fabio Frosio / Alstom)
Minden a tervek szerint halad
Moszkva [Москва] | Oroszország [Россия] – A Siemens orosz piacon tevékeny leányvállalata, a Szinara már idén tejesített néhány darabnyi rendelést. A Szinara [Синара] becenevű, 3ESz6 [3ЭС6] típusú mozdonyt adott át a Nyugat-Szibéiai Vasútnak, ahol a Tajga [Тайга] telephelyre kerültek. Összesen 21, illetve további 90 2ESz6 [2ЭС6] is teljesítendő még idén. A típus elvi engedélyekkel rendelkezik a 4ESz6 [4ЭС6] (négyrészes kialakítás két booster-szekcióval) modellre, de ebből még nem rendelt az RZsD [РЖД]. Váltóáramú mozdonyra is szükség van, ezért 31 darab 2ESz7 [2ЭС7] is készül év végéig, valamint a FoszAgro [ФосАгро] Apatit [Апатит] nevű bányája is rendelt két 2ESz10 Granit [2ЭС10 Гранит] mozdonyt. Szintén a cégcsoporthoz köthető két ötrészes Desiro RUS [ЭС2Г Ласточка] leszállítása és forgalomba állítása is a Kalinyingrádi területen.
A kép erősen csal, ez csak két szekciós mozdony
(fotó: Sinara Group)
(fotó: Sinara Group)
Villamosított konténervasút
Wilhelmshaven, Alsó-Szászország | Németország – Beadta a kérelmeket a JadeWeserPort a konténerkikötőbe vezető 4 km hosszú összekötő vonal és a 16 vágányos rendező villamosításához. A beruházást a DB-vel közösen végzik, akik az Oldenburg–Wilhelmshaven vonalat villamosítják a decemberi menetrendváltásig. A Rail Power Systems, a Tianjin Keyvia Electric Co., Ltd leányvállalata végzi a munkálatokat az egyébként folyamatosan üzemelő területen.
Integrált telephelyi irányítás
Taffs Well [Ffynnon Taf], Wales [Cymru] | Egyesült Királyság [y Deyrnas Unedig] – A Sella Controls szállíthatja a még csak épülő cardiffi metró telephelyének irányítórendszerét. A Cardiff melletti település lesz a 2019-ben megrendelt 36 CityLink otthona, amikkel a főváros környékének utazási igényeit kívánják kielégíteni. A brit cég ipari automatizálással foglalkozik, a depóba biztonságigazolt HIMA PLC-ket és Frauscher tengelyszámlálókat építenek majd be és kötik össze őket SIL 4-es szintnek megfelelő redundanciájú Tracklink nevű rendszerré. Az úgynevezett COTS-termékek integrációja miatt a TfW/TrC egy könnyen skálázható és módosítható rendszert kap, ami a vasúti fővonalhoz is csatlakozik majd, illetve mindenféle adatot és kezelést rögzíteni képes.
A telephely furcsa alakú, de maximálisan kihasznált lesz
(grafikák: Transport for Wales / Trafnidiaeth Cymru)
(grafikák: Transport for Wales / Trafnidiaeth Cymru)
Afrikai száműzetés
Dar es Salaam [دار السلام] | Tanzánia – Az ÖBB egykori zászlóshajói, a 1014-es sorozatú gépek több mint egy évtizede már csak hánykolódnak a tulajdonosok között, nagyon nem tud kezdeni velük semmit – nem tudta őket eladni Magyarországra, Szerbiába, de még bérletbe se sikerült őket elpasszolni. Ismeretes, hogy legutóbb a Zeller Transport Technik szerezte meg a gépeket, de a 2016 őszi vásárlás után 2018-ig nem történt semmi, azután Romániában némileg felújították a gépeket és visszatértek Ausztriába, de a járművek alól lényegében megszűnt a vasúttársaság és a hatósági engedélyeik is lejártak. A gépekre viszont találtak vevőt, mégpedig Tanzániában, az ott épülő normál nyomtávolságú, 25 kV 50 Hz-es váltóárammal villamosított hálózaton. A hírt közlő Railcolornews szerint az osztrák gépek ráadásul Németországból vásárolt DBz751 és DABz756 sorozatú kocsikkal közlekednek majd. A szakértők joggal teszik fel a kérdést: vajon meddig fogják bírni az amúgy is nehezen üzemeltethető mozdonyok az új helyükön?
Hűtővonatot indítottak Spanyolországban
Algeciras–Marín | Spanyolország – Még decemberben kezdett kísérletezni a Renfe Mercancías nagy távolságú hűtőszerelvénnyel, mivel a Maersk szeretett volna fagyasztott halakat szállítani a Földközi-tenger és az Atlanti-óceán partja között. A végleges kialakításban a most szerdán menetrend szerint elindított szerelvény 21 kocsiból áll, 290 méter hosszú és 1.650 km távolságot tesz meg heti kétszer. A Gibraltárhoz közeli Algeciras kikötőjéből szerdán éjszaka indul, a portugál határnál fekvő Marín kikötőjéből pedig szombat délután, egy irányban 36 óra szükséges. Amennyiben az igények növekednek, mindkét fél készen áll további járatokat beindítani. A modularitást szem előtt tartva hagyományos hűtőkonténereket (úgynevezett reefer) raktak a vonatba, különlegességként a szerelvény elején és végén 1+1 generátorkocsival és a végigvezetett energiaellátással, hogy minden körülmények között biztosítani tudják az összes konténer folyamatos hűtését – Spanyolországban még mostanában is közel 20 °C van nappal. Érdekes adatként még annyit közölt az állami teherszállító, hogy az európai átlaghoz képest jelentősen el van maradva a vasúti áruszállítás a hatalmas országban: 18 helyett mindösze 4% a részesedés.
Ha a tengeri körülményeket kibírják, akkor szárazföldön sem eshet nagy bajuk a reefereknek
(fotó: A.P. Moller-Maersk)
(fotó: A.P. Moller-Maersk)
Ócskavasas vonatokra szerződtek
Győr | Magyarország – Két évre kötött megállapodást az Alcufer, a MÉH, az RCH és az RCL-HU. A megállapodás részeként évi 400-450 ezer tonna fémhulladékot szállíthat az osztrák-magyar logisztikai csoport az ország teljes területén. Az együttműködés nem új, mintegy három évtizede tart és az évente összesen 600 ezer tonnányi fémhulladékot hasznosító vállalatok azóta szállíttatnak akár kocsirakományú mennyiséget is.
Infrastruktúrát modernizál az ÖBB
Lienz | Ausztria – Kelet-Tirol tartomány központja, Lienz városának pályaudvara az elmúlt évek alatt alaposan megújult. A kicsit elfeledett, a 80-as évek stílusát idéző állomás teljesen új utasforgalmi területeket, buszállomást, P+R parkolókat és bringatárolókat kapott. Természetesen a peronokat is átépítették a mai ÖBB standardnak megfelelően, új perontetők is épültek, melyek közül a leglátványosabb az állomásépületet is körbeöleli illetve a buszállomás felé is átnyúlik, amelyet így esőben is száraz lábbal el lehet érni. Az egész állomás és környéke akadálymentesítve lett, új liftek és rámpák segítik a mozgásukban korlátozottak közlekedését. A három év alatt elkészült projekt összesen 35 millió eurót emésztett fel.
A megnyitóünnepséget a koronavírus persze elmosta, de azért egy csoportképre futotta a lienzi állomás átépítésének befejezésekor a helyi prominensekkel.
Balról jobbra: Günther Plattner (Tirol tartomány vezetője), Elisabeth Blanik (Lienz polgármestere), Ingrid Felipe (a tartományi vezető helyettese) és Christian Nagl (az ÖBB üzletágvezetője).
(fotó: ÖBB/Brunner)
Bécs | Ausztria – Nem csak dél-nyugaton, de észak-keleten is komoly pénzeket öl az osztrák állam és az ÖBB a vasúti infrastruktúra fejlesztésébe. Kezdődik ugyanis a Nordbahn, a Bécstől a břeclavi cseh határig húzódó vasútvonal teljes rekonstrukciója. Az első két felújított állomás Wien Süßenbrunn és Deutsch-Wagram lesz, innen haladnak majd észak felé. Wien Süßenbrunn 2022 év végéig teljesen átépül és új, akadálymentesített peronokat kap. Deutsch-Wagramnál az egyik nagy projekt az L6-os út szintbeli keresztezésének megszüntetése lesz, a közutat itt aluljárón át fogják vezetni. Emiatt egyes szakaszokon buszos pótlásra is szükség lesz a bécsi S1-es és a REX 1-es vonalakon.
A vonal teljes felújítása 2030-ig eltart, amelynek során minden szintbeli közúttal való kereszteződést megszüntetnek és részben kiváltanak. A munkálatok végeztével a bécsi S-Bahn Gänserndorfig sűrűbben tud majd járni, a P+R parkolók száma jóval nagyobb lesz és a távolsági, Bécs és Prága közötti nemzetközi vonatok menetideje is csökken majd. A Csehországban tervezett felújításoknak köszönhetően a Bécs-Prága táv 3 óra 45 perc alatt teljesíthető lesz, a mai 4,5 óra helyett.
Új villamosmosó Ostravában
Ostrava | Csehország – Hatékonyabb, kevéssé környezetszennyező és cseppmentes tisztítás – nem egy mosogatógép reklámjáról van szó. Az ostravai Poruba kocsiszínben az ötből már négy mosó készen van, amelyek havi 150 villamos külső tisztítására lesznek alkalmasak. Az ígéretek szerint korszerűbb berendezésekkel az ablakokon száradó vízcseppek időszakának vége, valamint a vízzel és a tisztítószerekkel is ügyesebben sáfárkodik. A DPO az elmúlt öt évben 70 millió cseh korona értékben költött a járművek tisztántartására szolgáló berendezésekre.
Hasznos segítség a beltéri járműmosó, hiszen télen is tisztán lehet tartani a flottát
(fotó: DPO)
(fotó: DPO)
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Mellár Marcell