2022. 01. 14.

Hétvégi gyors – 2022. január 9-14.

Ittas volt, nem vihette el a vonatot. Újabb és gyorsabb motorvonatokat szerezne be a ČD. S-Bahn-bővítés Nyugat-Berlinben. Hisznek a jobb jövőben.


Újabb különvonat szerveződik


Győr–Veszprémvarsány–Pápa | Magyarország – Az idén nyári, nagy sikerű Kunsági vasúttúra szervezői újabb programot eszeltek ki Bakonyi vasúttúra néven. A dátum 2022. március 26., mely egy héttel követi a Bakonyvasút Egyesület saját, már betelt vonatát. Egyirányú utazásra 5000, retúrban 8000 forint ellenében biztosítanak lehetőséget előzetes regisztráció mellett. A tervezett menetrend és vonatösszeállítás is elérhető a szervezők Facebook-oldalán.


Már hanggal is bizonyíthatnak


Magyarország – Fontos és előremutató jogszabályváltozás történt meg 2022. január 1-jével: jogszabályilag is engedélyezetté vált a testkamerákkal a hangfelvételek készítése, bár erről csak e hét végén adott hírt a MÁV-csoport. Az előző évtized közepén megszaporodott bántalmazások után egészen 2019-ig kellett várni, hogy itthon is megjelenjenek a kompakt, de jó felvételeket készítő eszközök, így védve a közlekedésben dolgozókat. 2021-ben tovább csökkent az eljárást maga után vonó cselekmények száma, mindössze 59 alkalommal kellett hatósági segítséget kérni, összesen 5 eljárásban használták fel a felvételeket. Az elfogadottságát jelzi, hogy 7826 jegyvizsgáló 70.800 vonaton teljesített szolgálatot „bekamerázva”.
Tavaly a BKK is kísérletezett ilyesmivel, egyelőre különösebben látványos eredmény nélkül, bár közel fél éve már minden órában legalább egyszer elhangzik a felszíni járműveken a kép- és hangfelvétel készítésére vonatkozó automatikus bemondás.


Fel! Újítunk!


Magyarország – Parádésan indította a hetet a MÁV-csoport, ugyanis keddi közleményük szerint 2021-ben majdnem elérték, hogy 2013-tól számítva az üzemben lévő járműállomány fele elfogadható színvonalú legyen. Tavaly 57(!) személykocsit, 28 motorkocsit és 44 mozdonyt újítottak föl. Ebbe beletartozik az egyébként szükséges kerékpárszállító Bzx kialakítása, a távajtózárás követelménye miatt átalakított ajtóvezérlésű gyorsvonati kocsik, az élettartamukat megfutott DVJ '94-es IC-kocsik felpimpelése vagy a revízió keretében klímát kapó 40-60 éves Szilik kényszerkarbantartása. Az éves számok mondhatni botrányosan alacsonyak, ráadásul egyes telephelyeken napi-heti szintű probléma a megfelelő számú üzemképes szerelvény kiállítása is.

Egy-másfél éve még örültünk a statisztikák által is alátámasztottan legpontatlanabb vonalon a motorvonatok teljesítményét hozó ingavonatoknak, de az üzemeltetési kultúra még mindig nem tudott felnőni hozzájuk Szolnokon
(fotó: Adorján Péter)

Meglehetősen érdekesen hat a nagy Fecskésítés utáni rohamos visszatérés a Papagáj kinézethez.
Különösen szánalmas, hogy állami garanciavállalás hiányában lassan két éve tolja maga előtt a MÁV-START 115 új mozdony beszerzését, amire decemberben idén tavasz volt a nagyon határozatlan remény.
(fotó: MÁV-START)


Ön dönt...


Wilhelmshaven, Niedersachsen [Alsó-Szászország] | Németország – Oldenburgból Wilhelmshavenbe tartott az egyik német magánvasút mozdonya, hogy az egyik helyi olajfinomítóból elhozzon 19 tartálykocsit. A magánvasút 36 éves mozdonyvezetője láthatóan nem volt munkára képes állapotban, emiatt a helyi munkatársak értesítették a rendőrséget és a mentőket is. Mint kiderült, a mozdonyvezetőnek nem egészségügyi problémái voltak, hanem az ittasság-ellenőrzéskor 2,17 ezrelékes alkoholszintet mértek nála. A helyi rendőrök átadták a járművezetőt és az ügyet a vasúti ügyekben illetékes Bundespolizei munkatársainak, akik eljárást indítottak az alkoholos befolyásoltság alatt álló mozdonyvezető ellen a vasúti közlekedés veszélyeztetése miatt – közölte a Bundespolizei Bad Bentheimben székelő felügyelősége.
Németországban különösen a magánvasutak esetében nem a Magyarországon megszokott jelentkezési móddal dolgoznak a mozdonyvezetők, sokszor a diszpécserekkel csak telefonon vagy más elektronikus úton tartják a kapcsolatot. Emiatt sajnos ritkán, de előfordulhat ilyen eset. Igaz, néhány éve a DB-nél is „fogtak” ittas mozdonyvezetőt, ő vélhetően a jelentkezés után fogyasztott.


Gyorsítana Csehország


Csehország – A ČD nagysebességű motorvonatok beszerzését tervezi. Jelenleg csak 160 km/h sebességre alkalmas motorkocsikkal rendelkezik a vasúttársaság (leszámítva a 7 darab Pendolino szerelvényt). A beszerzendő járművek nem lennének teljesen egyformák: 200, 300, 400 és 500 férőhellyel rendelkező motorkocsikra is van igény. A beszerzésre a középtávon 200 km/h-ra emelt pályasebességű szakaszok miatt lesz szükség. Fontos szempont lesz, hogy a vonatok a szomszédos országokba is el tudjanak jutni, így az ott lévő áramnemeken (3 kV=, 15 kV 16,7 Hz~, 25 kV 50 Hz~) kell tudnia üzemelnie, valamit rendelkeznie kell az adott országok vonatbefolyásoló rendszereivel, az ETCS-en felül. A piaci egyeztetés már meg is kezdődött, az érdeklődők között szerepel az francia Alstom, a spanyol CAF, a kínai CRRC, a lengyel FPS Poznań, a Newag és a PESA; a német Siemens, a svjáci Stadler, a cseh Škoda és a szlovák ŽOS Vrútky.


S-Bahn-vonalakat kaphat Spandau


Berlin | Németország – Legutóbb 2020 szeptemberében adhattunk hírt Berlin egyik elvesz(t)ett vonaláról, az egykori Siemensbahnról, ahol az 1980-ban bezárt vonal felépítményét kellett eltávolítani az alépítmény vizsgálatához. A vizsgálatok eredményéről azóta sem hallottunk, viszont újabb terveket sző a VBB a vonallal kapcsolatban: meghosszabbítanák első körben Hakenfelde felé. A mostani végpont után Wasserstadt Oberhavel és Hakenfelde néven épülnének állomások, de egyelőre csak koncepcionális tervezésről van szó az ügyben. A készülő megvalósíthatósági tanulmány alapján lesz majd kiválasztva a három (piros, sárga, kék) nyomvonal közül a végleges, bár utóbbi kettő esetében szinte biztosan alagutat kellene ásni a vonatoknak, ami jelentősen megdrágítja a fejlesztést. A piros nyomvonal esetében magasvasút, bevágás, alagút és ezek kombinációja is vezethet eredményre.

Még az eredeti gyári vonal sincs felújítva, de már a hosszabbításán dolgoznak

Másik elvesz(t)ett vonal is reaktiválásra kerülhet Spandauban, amennyiben ezt alátámasztja majd a vizsgálat. A Bötzowbahn megmaradt részén jelenleg a HVLE végez kiszolgálást, illetve üzemeltet rendezőpályaudvart és fűtőházat, ahol 2011-ben felbukkantak Talent 2-es motorvonatok is. Az ipari arculat változhat, amennyiben a Sen UVK és a HLVE közös megvalósíthatósági tanulmánya szerint lenne értelme 1950 után újra a személyszállításnak. Itt Seegefelder Straße és Falkenseer Chausse néven kívánnak állomásokat építeni, amivel tehermentesítenék a kerületi főpályaudvart.

A berlini S-Bahn-hálózat legnyugatibb pontja jelenleg Spandau, innét kívánják meghosszabbítani a gyorsvasutat a BAR-ig
(grafikák: VBB)

A két vonal vizsgálata pedig annyiban összefügg, hogy esetleges kapcsolatot is vizsgálnak a kettő között, avagy egy spandaui S-Bahn-gyűrű is kialakulhat. Az S-Bahn Berlin GmbH nem kell kiírjon még járműbeszerzési pályázatot, mivel a megvalósulásra a 2030-as évek végén számítanak a szakemberek.



Alstom menni Norvégia


Norvégia – 2021 decemberének végén már lehetett tudni, hogy a Norske tog az Alstomtól fog vásárolni motorkocsikat, az üzlet azonban még nem volt végleges. 2022. január 10-én azonban már véglegessé vált: első körben 30 darab Alstom Coradia Nordic érkezik a skandináv országba és egy diszkrét 170 darabos opciót is tartalmaz az aláírt kontraktus. Az keretszerződés összege 20 milliárd norvég korona (~715,7 milliárd forint).

Az Alstom Coradia Nordic motorvonatok a legidősebb motorkocsikat váltják, nem a FLIRT-öket. A jobboldalt álló BM69-es sorozatú motorvonatok azonban teljesen leállításra kerülnek. A képen látható 69676-os vezérlőkocsi (BM69D altípus) a mai napig forgalomban van, azonban leginkább fővárostól dél felé, az L2-es vonalon közlekednek. 2015. október 26-án még az L1-es vonalra került kiadára, Lillestrøm állomáson 2127-es számú vonatként várta az indulást Høybråten és Oslo S állomáson át Asker felé.
(fotó: Mellár Marcell)



A SOR szállítja az első trolibuszokat Prágába


Prága | CsehországNemrég tették le az alapkövét az első újkori állandó trolibuszvonalnak Prágában, így logikus volt, hogy a gördülőállományról is lesznek információk. Nem is kellett sokat várni: az első 15 csuklós, akkumulátorról önjáró üzemmódan is közlekedni képes trolibuszt végül a SOR szállítja. A tenderen még két induló volt, a svájci HESS és a szintén cseh Škoda. A leszállításra 14 hónapja lesz a gyártónak. A járművekre 9, a vontatási akkumulátorokra 6 éves garancia jár a darabonként 14,55 millió cseh koronás árért (~210 millió forint). Prága lesz az első város, ahol az SOR új szériás TNS 18-as típusa áll forgalomba. A trolik kiválasztásánál szempont volt hogy 12 kilométert meg tudjanak tenni önjáró üzemmódban bekapcsolt fűtéssel vagy klímaberendezéssel. Az üzemeltető DPP azzal is számolt, hogy az akkumulátorokat a 15 éves tervezett élettartam alatt egyszer cserélni kell, erre kocsinként 1,44 millió koronáért már szerződést is kötöttek, amely magában foglalja azt is, hogy ezt a műveletet a gyár fogja megtenni. A felszereltségi listán a beltéri mellett első és hátsó kamerák is szerepelnek, automatikus utasszámláló berendezés, a felsővezetéket jégteleníteni képes eszköz, ezen felül a járművek akkumulátorának állapotát távolról, a garázsból is tudják felügyelni. A DPP járműveket a Klíčov garázsban fogja tárolni, az 58-as vonalon (ma 140-es) legkésőbb 2023 év első felében fognak megjelenni.


Már vonatokkal is tervezhető budapesti utazás


Budapest | Magyarország – Felsőbb nyomásra fél éven belül másodszor engedett a BKK és ennek csak örülhetnek az utasok, ugyanis a MÁV-HÉV vonatai után a MÁV-START vonatai is látszanak ma reggeltől a FUTÁR utazástervezőben. Bár a BKK közleményében a FUTÁR fejlesztéseként hivatkozik a lépésre, az valójában a BFK szervezésének és a sokszor jogosan szidott MÁV SZK hajlandóságának eredményeként jöhetett létre. Korábban a kombinált vasúti-városi utazás megtervezéséhez legalább két utazástervező vagy külső fejlesztő megoldásának használatára volt szükség, de mától elegendő egyetlen weboldal vagy alkalmazás használata. Jegyet továbbra sem tudunk venni a FUTÁR alkalmazásban, bár ezen hónapok óta dolgoznak az illetékesek.

A vonatok esetében is ugyanúgy működik a rendszer, mint a városi járatoknál, csak máshonnét érkezik az adat. A MÁV-csoport GTFS-e miatt az állomások egyetlen pontként látszanak és irányonként helyett csak viszonylatonként tudunk szűrni a vonatok között, ami kevésbé praktikus.

Valódi közlekedési szövetségről szó sincs, mindenki a saját kondérja tartalmát próbálja védeni a másiktól, így a Budapest-bérlettel rendelkezőkön kívül valós hasznot senkinek nem jelent a lépés. Fájóan hiányzik továbbra is a Volánbusz járatainak megjelenítése, ami a 2011-ben megszűnt BKSZ eszméjének egyfajta kiteljesedése lehetne.
Bár Utas.hu néven létezik a Volánbusz járatait országosan kezelő utazástervező, abban pont Közép-Magyarország területén nincsenek valós idejű adatok, mert a járműveken nincs vagy nem működik a járműkövető rendszer.


30 éves az intergált elővárosi tarifarendszer Prágában


Prága | Csehország – 1991. december 20-án kísérleti jelleggel, ám 1992 óta megszakítás nélkül üzemel az integrált elővárosi tarifarendszer Prágában. Elsőként két vonalon, a 351-eses és a 352-eses került bevezetésre az új rendszer, azóta pedig már 432 vonalon működik a közép-csehországi kerületben és annak határain túl. A korábban csak érintett településekkel és célállomásokkal jelzett vonalakat felváltották a könnyen megjegyezhető viszonylatszámok. Az akkor még csak 3+2 városi zónából álló rendszer ma már a Prágán belüli három (P, 0, B) zónán felül további 12-ből áll, amelyek koncentrikusan helyezkednek el a cseh főváros körül. A regionális jegyekkel nem csak az elsővárosi autóbuszjáratokon, hanem a személy- és gyorsvonatokon is lehet utazni, amíg a jegy vagy bérlet érvényessége tart.


Együttműködéssel a jövőért


Hamburg | Németország – Együttműködési megállapodást kötött a Hamburger Hochbahn AG, a Volkswagen Nutzfahrzeuge és a MOIA, miyzerint megosztják egymással a tapasztalataikat az önvezető járművek és az utazási szokások kiszolgálása terén. A hanzaváros kifejezett célja 2030-ra egy olyan közlekedési hálózat létrehozása, amely biztosítja, hogy legfeljebb 5 perces sétával elérhető legyen a város bármely pontján egy mobilitási szolgáltatás, amivel a közösségi közlekedés részarányát 30%-ra növelhetik. A cél a járműállomány növekedésének megállítása és a szolgáltatási színvonal emelése.

2016 óta partnerként kezelik egymást, hiszen nem az utasok átcsábítása a cél
(fotó: Hamburger Hochbahn AG / MOIA)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell