Az Alstom karbantartási lehetőséget nyert Romániában, másfélemeletes motorvonatokat szállít Németországba és akár néhány norvég korona is csoroghat a pénztárcájukba. A körvasút nem csak Budapesten rejt potenciált. Szavazás a párizsi villamosokról. Mozdonyt vesznek és festenek Németországban.
Egy kézben a karbantartás
Bukarest | Románia – Az Alstom és a Metrorex újabb szerződést kötött egymással a jelenlegi és a jövőbeni flotta karbantartására. A 15 éves kontraktus ellenében 500 millió euró üti a francia multi markát és mind a 82 szerelvény – melyek egy évben összesen 8,5 millió kilométert futnak – karbantartása és felújítása a felelőssége lesz. 2004 óta már az Astra IVA típust ők tartják karban, de a 2023-ra továbbépülő M5-ös vonalra rendelt 13+17 Alstom Metropolis szerelvény mellé most a Bombardier Movia és a CAF–CFR Grivița koprodukcióban gyártott vonatok is hozzájuk kerülnek. Az Alstom előző szerződése hatalmas előrelépést jelentett az állami üzemeltetőnek, hiszen a korábbi 56-ról 99,96%-ra javította a járművek rendelkezésre állási mutatóit.
Az első darabok még 2013-ban kerültek a legújabb típusból a román fővárosba, így egészen időszerű a nagyobb felújításuk. Képünk 2018 áprilisában készült a Piața Victoriei állomáson az M2-es vonalon szolgáló, a Prahova folyó nevét viselő szerelvényről.
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Mozdonyból sosem lehet elég
München | Németország – Az augusztusi 20 után újabb 70 és opcionálisan további 30 Vectron MS megvásárlásáról döntött a mozdonybérléssel foglalkozó Railpool. A 6,4 MW teljestményű és 200 kmh/h végsebességű kivitelek megkapják az ETCS mellett az aktuális konfigurációnak (Észak-Dél vagy Kelet-Nyugat) megfelelő nemzeti berendezéseket is.
Szavaztatják a villamost
Párizs | Franciaország – Az októberben megkötött keretszerződés értelmében újakra cserélik a legrégebbi párizsi villamosvonalak járműveit, ehhez kéri most a közlekedésszervező Île-de-France Mobilités az utasok segítségét. A lenti filmen is látható három verzió közül január 21-ig egy online szavazáson határozhatnak a kitöltők.
Keleti körvasút New Yorkban
New York | USA – A korábbinál rövidebb útvonalon épül meg az „Interborough Express” New Yorkban. Az eredeti ötlet 24 mérföldes hossza 14-re csökkent és egy kizárólag teherforgalomra használt vonal is utasszállító vonatokhoz juthat. A végállomástól végállomásig 40 perces gyorsvasúti kapcsolat 17 metróvonalhoz csatlakozna Brooklyn és Queens területén. Az MTA tanulmányai szerint az kapcsolat fellendítheti a környéken élők életszínvonalát, egyrészt a gyorsabb eljutási lehetőség miatt elérhető több álláslehetőség miatt, másfelől az autóbuszhálózat átszervezése okán azok kevésbé szennyezik a környezetet, mindezt úgy hogy egy meglévő infrastruktúrát részben felhasználva építik ki az összeköttetést. A nagyságrendileg 1-2 milliárd dollárba kerülő projekt keretében elkészült gyorsvasút napi 74-88 ezer utast szállíthat.
Sosemvolt 111-es
Mönchengladbach | Németország – A Deutsche Bahn használt járműveket értékesítő szervezeténél, a DB Gebrauchtzugnál (a linket erősen ajánljuk a hazai szakembereknek, hátha akad mondjuk alkatrész ehhez-ahhoz...) dolgozik a 111 074-es pályaszámú mozdony. A gép nemrégiben kapott új fényezést Mönchengladbachban: a megszokottól eltérően az 1990-es évek víz-mező-levegő mintás fényezését kapta, amelyet az akkori időben indított turisztikai charter-szerelvény, a DB Touristikzug viselt. Az amúgy különlegesen átalakított belsejű kocsik mellett ezt a fényezést kapta a vonatot sokszor további 103 220-as, valamint a vonatot ritkábban továbbító két dízel, a 218 416-os és a 218 418-as, amelyek párban csak nagyon ritkán kerültek a vonat élére, inkább egy megszokott flottafényű gép volt a másik dízelmozdony, amire a kocsik áramellátása miatt volt szükség. A regionális forgalomban jeleskedő 111-esek közül azonban ilyen gép nem készült, ám most, furcsa ötlettől vezérltetvén, a DB mégis lefestett a Touristikzug színezése szerint egy mozdonyt: az ötlet abból a szempontból ugyan kiváló, hogy valóban figyelemfelhívó a jármű – ám kérdés, hogy ez a retro fényezés nem hajlik-e már történelemhamisításba?
Másfélemeletes motorovonat
Frankfurt am Main | Németország – 13 négyrészes és 4 ötrészes Alstom Coradia Stream High Capacity motorvonatot rendelt a DB Regio az RMV számozása szerinti 30-as vonalra, amely a Frankfurt am Main Hauptbahnhof–Gießen–Kassel Hauptbahnhof viszonylatot takarja. A Main-Weser Express márkanéven is futó vonalon a most szolgáló mozdonyos-emeletes ingavonatok helyett érkező szerelvények mindegyike 30 kerékpárnak biztosít majd helyet, ülőhelyből pedig 420 vagy 540 áll majd az utasok rendelkezésére. A 600 mmiliméteres belépőmagasság mellett belül is viszonylag lapos rámpákat alakítanak ki, így kényelmesebb lesz használni a járműveket. Szinte magától értetődő, hogy lesz díjmentes WIFI és konnektor minden ülőhelyhez. A szolgáltatási szerződés 2024. december 15-től 14 évig érvényes és évi 1,7 millió vonatkilométerre vonatkozik.
A képen egy négyrészes motorvonat látható, az ötrészes középre is emeletes modult kap.
(grafik: Alstom)
(grafik: Alstom)
Négy jelentkező a norvég távolsági tenderen
Norvégia – A norvég „vonatellátó” a Norske Tog a távolsági szegmens kiszolgálására 17 új szerelvényre írt ki pályázatot. A beszerzés ténye nem újdonság, ám az igen, hogy ki jelentkeztek a kiírásra. A négy jelentkező az Alstom, a CAF, a Stadler és a Talgo. Végül mindegyik pályázó zárt motorvonatokkal jelentkezett. Az új járművek legkorábban 2024-ben állhatnak forgalomba, az utolsónak 2026-ban kell megérkezniük. Az első 17 darabon túl, további akár 100 egység leszállítására számíthat a leendő nyertes.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell