4 évnyi munkával sikerült 6 német és osztrák személyszállító cégnek keresztülvinnie, amit az utóbbi évtizedben szinte senkinek: relatív egységes járműtípust vásároltak nagy tételben, így közel 20 százalékkal sikerült csökkenteni az árakat.
Egészen 2017-ig kell visszatekernünk az időt, ha a közös beszerzés motivációját szeretnénk megtalálni. Az akkor még a mainál több gyártóval rendelkező európai piacon indítottak 2020-ban járműbeszerzést a karlsruhei hálózatot működtető cégek vezetésével és a VDV szakmai hátterével német és osztrák üzemeltetők. A piaci szereplők száma is csökkent, de mostanra eredményt tudtak hirdetni a témában és pontosabb szállítási ütemezés is ismertté vált.
Hat különböző színben gyártják majd a CityLink típust, amik paramétereikben némileg eltérnek majd. Balról jobbra: Saarbahn, AVG, SFBW, Schiene OÖ, SLB, VBK
(grafika: Stadler Rail AG)
(grafika: Stadler Rail AG)
Az első darabot Saarbrücken kapja meg 2024-ben, ezzel a prototípussal végzik majd el a kötelező próbákat is, majd 2025-től újabb 24 motorkocsi érkezik és még így is marad 21 opciós darab. Az AVG 75+73 2025-től, a VBK 2026-tól 73+52 darabot kap, így Karlsruhe és környéke hamarosan búcsúzhat a '90-es évek elején beszerzett villamosoktól. Szintén 2026-ban lesz valóban nemzetközi a projekt: a Schiene Oberösterreich a helyi HÉV-vonalakra rendelt 20 darabot, további 50 pedig opcióként íródott a szerződésbe a Linz környékére tervezett hálózathoz. Salzburg is ekkor kapja meg a 20+5 darab közül az elsőket, amivel a Lokalbahn járműveit cserélik majd le. 2027-ben kapcsolódik majd be a Tübingen belvárosát egy tavalyi népszavazás alapján kihagyó Regionalstadtbahn Neckar-Alb 30+57 járművel. Ez összesen akár 504 járművet is jelenthet, aminek a 16+16 éves karbantartással együtt számított értéke eléri a 4 milliárd eurót. A Regionalstadtbahn Neckar-Alb és az AVG esetében a finanszírozást Baden-Württemberg tartomány járműellátója, az SFBW biztosítja, akitől a cégek visszabérlik őket üzemeltetésre.
Salzburgban egészen időszerű a flottacsere, a képen látható 53-as pályaszámú darabot 1992-ben gyártotta az SGP, 2013-ban az Inekon épített bele a KT-asokéhoz nagyon hasonló alacsonypadlós középrészt, de klíma már biztosan nem lesz a szériában
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Nem ismeretlen a termékvonal Ausztriában: a Vorchdorfer Lokalbahnon még Vossloh TramLink néven gyártott járművek közlekednek
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
A már itthon is ismert Stadler CityLink „egységesített” verziói szintén a spanyolországi gyárban készülnek majd, ahogy a VBK korábban megrendelt NET 2012 szériája is. A pontos járműkonfigurációkat az egyes megrendelők döntik majd el, így a padlómagasság és az ülőhelye száma is változatos lesz, de mindegykbe kerül majd légkondicionáló és akadálymentesek is lesznek.
Adorján Péter