2022. 01. 12.

Láthatáron a prágai trolihálózat

Letették az 58-as trolibusz alapkövét Prágában. Bár ezzel a jelzéssel közlekedett már troli az elmúlt öt évben, már nem csak tesztüzemként, hanem valódi, állandó járatként szepelhetnek a cseh fővárosban trolibuszok.





45 év kihagyás után 2017. október 15-én járt újra trolibusz Prága utcáin. A pilot projektként futó rövid vonalnak csak egy még rövidebb szakaszán volt felsővezeték, így a hagyományos értelemben nem is volt igazán trolivonalként értelmezhető. Különféle típusok fordultak meg az 58-as jelzésű vonalon, mely 2020-ban és 2021-ben már nem is igazán közlekedett. Bár úgy tűnt, hogy nem történik semmi az ügyben, épp ellenkezőleg: az építési engedélyek megszerzése zajlott, nem csak Palmovka metróállomástól keletre, hanem a város több pontján is. 50 évvel azután, hogy elment az utolsó trolibusz a cseh fővárosban, letették az alapkövét a ténylegesen, napi szinten, hivatásforgalmi vonalként közlekedő trolivonalnak. A jelenleg 140-es jelzéssel közlekedő autóbuszok helyett 58-as jelzéssel fognak futni Palmovka és Miškovice között. Bár önjáró üzemmódra így is lesz szükség, a vonal több mint 50%-án azért felsővezeték alatt fognak futni a trolik.

A jelképes alapkőletételen a város, a városrész és a kivetelező cégek képviselői is megjelentek. Maga az alapkő viszont az építés ideje alatt áthelyezésre kerül a buszmegálló mellől.
(fotó: Libor Hinčica / cs-dopravak.cz)

Marad még önjáró üzemmódban bejárandó szakasz (fekete vonal), de a meglévőnél (zöld vonal) jóval nagyobb arányban kerül kiépítésre a felsővezeték (narancs vonal).
(grafika: Zubozrout/Wikipedia)

A mostani beruházás keretében épül egy alállomás Letňany metróállomástól északkeletre, amely a teljesen új építésű felsővezeték-szakaszt fogja táplálni. Hogy nem csak a 140-es 58-as vonalnak épül ez, azt jól jelzi, hogy a tervrajzon Letňany metróállomásnál több felszállóhely fölé is felsővezeték kerül, amelyről a már korábban megálmodott elővárosi vonalak (351-es Neratovice felé, 377-es Kostelec nad Labem felé) is „villamosításra”, illetve hát „trolisításra” kerülnek. A leendő vonal(ak)hoz legközelebb eső Klíčov garázsban 18 töltőállomás épül, a járművek éjszakai „lassú” töltése érdekében.

„Bezzeg a Karosáknak nem kellett felsővezeték!” – ez igaz, viszont mára ki is koptak a napi forgalomból. Čakovice végállomáson, a képen látható helyen épül felsővezeték, ám ez csak a végállomási töltésre való, innen önjáró üzemmódban indulnak majd az 58-as trolik Palmovka felé.

2018 ápriliától 2019 év végéig volt kölcsön egy szinte nullkilométeres Škoda 30Tr az 58-as vonalon, amely azóta Hradec Kralové troliüzemében található 38-as pályaszámon

Palmovka metróállomás a meglévőnél jóval több felsővezetéket kap majd, így nem csak a végállomási töltés lesz megoldott, de felengedett csáppal érkeznek és indulnak is majd az 58-as trolik

Tényleg sok típus megfordult az 58-ason: a 2019-es PID által szervezett buszos nap alkalmával még Plzeňből is jött troli
(fotók: Halász Péter)

A többi trolivonalra is komoly szándék van a városvezetés részéről. Ezek is részben önjáró üzemben közlekedő vonalak lesznek, ám a vonalak nagyobb részén azért kiépítésre kerül a felsővezeték. Olyannyira komoly a szándék, hogy már számokat is kaptak, hiszen a buszos számtartományból (100-299) átkerülnek a trolisba (50-69) a következőképpen:
  • 51-es lesz a mai 131-es a teljes vonalon (Hradčanská–Bořislavká)
  • 52-es lesz a mai 137-es egy része (Na Knížecí–U Waltrovky)
  • 53-as lesz a mai 176-os a teljes vonalon (Karlovo náměstí–Stadion Strahov)
  • 56-os lesz a mai 191-es a teljes vonalon (Na Knížecí–Letiště Václava Havla)
  • 58-as lesz a mai 140-es a teljes vonalon (Palmovka–Čakovice–Miškovice)
  • 59-es lesz a mai 119-es a teljes vonalon (Nádraží Veleslavín–Letiště Václava Havla)
  • 61-es lesz a mai 201-es a teljes vonalon (Nádraží Holešovice–Černý Most)
A vonalak kiválasztásánál a legnagyobb szerepet a terepviszonyok adták: a 119-es kivételével mindegyik jelentős emelkedőket mászik meg, így kézenfekvő volt, hogy ezek a vonalak kapjanak felsővezetéket. Áramellátási szempontból érdekesség lesz, hogy bár a trolivonalak általában 750 V-ról fognak üzemelni, a Letňany metróállomás és OC Čakovice (a fenti térképen a bal felső sarokban) közötti szakaszon úgy alakítják ki a vezetékhálózatot, hogy önjáró üzemmód nélkül meg lehessen fordulni mindkét végállomáson és akár a jelenleg még múzeumban, leginkább kiállítási tárgyként szereplő járművek (vagy akár Budapetről vendégként érkező Ikarus trolik) is tudnak majd közlekedni oly módon, hogy az érintett szakaszon a felsővezetékre 600 V-os feszültséget kapcsolnak.

Mellár Marcell