2021. 12. 24.

Karácsonyi mentesítő gyors – 2021. december 18-24.

Kellemes ünnepeket kívánunk minden olvasónknak!
Új villamosokat vesz Boroszló. Tehermozdonyokat venne az AVG. Majdnem mindenhol van már mobilnet a prágai metróban. Új motorvonatok érkeznek Norvégiába és Svédországba. Rekordot döntött az akkus FLIRT. Fénymozdonyt avatott a MÁV-csoport. Sikereket halmoz az Ebusco.





Újabb LAV-t adtak át


Madrid–Ourense | Spanyolország – VI. Fülöp spanyol királlyal a fedélzeten közlekedett a legújabb nagysebességű vasút nyitójárata december 20-án délelőtt. Az 500 kilométer hosszú és akár 350 km/h-val járható vonal közel másfél órával rövidíti meg az utazási időt, így mindössze 2:15 szükséges a teljes távon. A teljes beruházás 20 évig tartott és több szakaszban került átadásra, az utolsó 120 km a terepviszonyok miatt 30 alagutat is tartalmaz.

Őfelsége VI. Fülöp még a vezetőállásra is bement, a nyitójárat pedig több nagyobb városban is megállt kisebb-nagyobb ünnepségek miatt
(kép és videó: Spanyol királyi ház)


Emeletesből sosem lehet elég


Brüsszel | Belgium – Újabb 98 többcélú teres M7 típusú kocsit vásárolt az SNCB/NMBS a 2015-ben megkötött keretszerződés terhére, az összesen megrendelhető 1362 kocsiból ezzel együtt már 747 darabot lehívtak. A már forgalomba helyezett több, mint 100 kocsit sokszor a korábbi M6-os típussal vegyesen sorozzák vonatokba, de ősz óta már néhány csúcsidei sűrítő vonaton is találkozhatunk homogén szerelvénnyel. A 200 km/h sebességre alkalmas kocsik rendelkeznek holland és luxemburgi engedélyekkel is, így nem lehetetlen a megjelenésük a határokon túl sem.


Piacvillamos indulhat


Karlsruhe | Németország – Az AVG és az Offenburgi Főiskola közös projekten dolgozik, melyben újrahasznosítanák a forgalomból kivont járműveket. A LogIKTram nevű projektben három diplomamunka is készül, ezek több szempontból vizsgálják a megvalósíthatóságot. Az elképzelés szerint némi átalakítás után a a Pfinztal–Karlsruhe–Albtal viszonylaton közlekedtetni tervezett régi járművek belterében alakítanának ki piacot, ahol a környék termelőinek termékeit árusítanák. A termelőket így közelebb tudnák hozni a vásárlókhoz, illetve nem feltétlenül csak a legközelebbi piacokra szállítanának. Az egyelőre koncepcionális fázisban lévő ötlet szerint járatokat is indítanának, illetve adott állomásokon menetrend szerint tartózkodna hosszabb időt a jármű és lehetne vásárolni. Másik érdekesség, hogy valamilyen kiszállítási megoldást (ételautomata, csomagpont, házhozszállítás) is szeretnének a rendszerbe integrálni, amit egy webshoppal kívánnak kiegészíteni.


Hazai villamosok az iparvidékre


Wrocław | Lengyelország – Új alacsonypadlós villamosokat vásárolt Alsó-Szilézia fővárosa az állami tulajdonú járműgyártól. A 29 méteres járművekből 24 darab érkezik a következő két évben és további 16-ra rendelkeznek a felek opcióval. Az alapmennyiségért 204, a teljesen darabszámért 337,5 millió złoty fizetendő. A Twist sorozatba tartozó járművek nevükből adódóan hagyományos forgóvázak alkalmazása mellett lesznek majd teljesen akadálymentesek. A gyártó nem ismeretlen a városban, 2015-ben már rendeltek 8 hasonló villamost.

A szerződés aláírására stílszerűen a korábbi modell előtt került sor, az újról viszont egyelőre csak rajz létezik
(képek: PESA)


ETCS-t mindenhova!


München | Németország – Korszerűsíti és egységesíti a belga vasút járműveinek nagy részén az ETCS-berendezéseket a Siemens. A 305 Siemens Desiro ML, 64 M6-os és 21 I11-es vezérlőkocsi ugyan képes az ETCS Level 1 értelmezésére, de azok vegyesen a Siemens, az Alstom és a Bombardier termékei. A legújabb Baseline 3.6.0 verziót telepítik majd a motorvonatokra és vezérlőkocsikra, amik a szükséges engedélyek megszerzése után Luxemburg mellett akár Hollandia és Németország területére is beléphetnek majd. Távlatilag az ATO megjelenése is megvalósítható lesz, amivel növelhetőek a pályakapacitások. A szerződés 10 éves karbantartást is tartalmaz.


Rekoder FLIRT


Berlin | Németország – Újabb, kicsit furcsának tűnő rekorddal gyarapodott a Guiness Rekordok Könyve: ezúttal a Stadler Rail építette akkus FLIRT került be a legek közé: a Berlin-Gesundbrunnen és Warnemünde közötti próbaúton kereken 224 kilométernyi távolságot tett meg a jármű önerőből, akkumulátorról üzemelve. A 2018-ban bemutatott fejlesztés tesztje már 15 ezer kilométeren is túl van. A Stadler Rail az akkus FLIRT-ek hatótávolságát 80 kilométerben határozta meg, ennek most többszörösét is sikerrel teljesítette a jármű.


Mindenhol van mobilszolgáltatás


Prága | Csehország – A B vonal Rajská zahrada és Černý Most állomások közötti szakaszán is befejezték a szakemberek a kivitelezést, így már a teljes prágai metróhálózaton lehetséges a mobiltelefonok használata és nem a felszínről leszivárgó jel bizonytalanságában kell bízni az utasoknak és a dolgozóknak. A 2015-ben indult munka most érett be és immáron a teljes prágai metróhálózaton elérhetők a mobilszolgáltatók 4G és 5G szabványos szolgáltatásai. A projektet eredetileg 2022 végére szerették volna befejezni, de a koronavírus-járvány miatti korlátozások egy időben az üzemidő csökkentését is magukkal hozták, így gyorsabban haladt az üzemszüneti szerelési munka. Jelenleg még egyetlen állomáson nem üzemel a mobilszolgáltatás: az A vonal Jířiho z Poděbrad állomásán a felvonóépítés után helyezik üzembe az eszközöket.


Menetel az Ebusco


München | Németország – Alig három hete szerezte meg az EU-ban érvényes típusbizonyítványát az Ebusco forradalmi típusa a 3.0, ezen a héten már forgalomba is állt a bajor fővárosban az első két darab, így az MVG lett a típus első üzemeltetője. Korábban már pozitív tapasztalatokat szereztek a 2.2 típussal, ezért esett a választás a teljesen szénszálas karosszériájú új modellre. A gyártói adatok szerint aká 575 km is megtehető egyetlen töltéssel, mivel nem csak az űrtechnológiában alkalmazott szénszálas kompozit járműváz, hanem a technikai fejlődés miatt kisebb motorok és a szimpla hátsó gumik is a korábbinál takarékosabb üzem felé mutatnak.

Indítókulcs helyett egy szénszálas lemezt vehetett át Peter Bijvelds-től Veit Bodenschatz, az MVG buszaiért felelős ügyvezetője, majd megsétáltatták a buszt a városban

Frankfurt am Main | Németország – Még tavaly rendelte meg a Transdev-csoporthoz tartozó Alpina azt a 13 Ebusco 2.2-t, amik idén már összesen 1 millió kilométert futottak és annyira beváltak, hogy újabb 12 megrendelése mellett döntöttek.

A holland villanybuszokkal a város északnyugati részén találkozhatunk az A vonalcsoport járatain

Koppenhága | Dánia – A Skandináv térség legnagyobb operátora, a Nobina hamarosan megkapja az eddig megrendelt 79 közül az első 13 2.2-es modelljét, amikhez gyári töltőt is rendeltek. A töltők egy buszt csatlakoztatva 150, kettő esetén buszonként 75 kW teljesítményre képesek. A Nobina dániában a legnagyobb akkumulátoros flottát szeretné kiépíteni, ami egybevág a kormányzati célokkal, hogy 2030-ra 7,2 millió tonnával csökkentsék a CO2-kibocsátást.

Dániába komplett rendszert szállítanak, nem csak buszokat
(fotók: Ebusco)

Berlin | Németország – Nagy és fontos megrendelést is kapott a holland buszgyártó: 90 Ebusco 2.2 állhat forgalomba jövőre Berlinben a BVG-nél. A német főváros közlekedési cége 419 kWh akkukapacitást, 32 ülőhelyet és 65 főnyi férőhelyet rendelt, így 290 km hatótáv adódik. Eddig csak az Indira-Gandhi-Straße garázsban voltak elektromos üzemű buszok, de ezzel a rendeléssel Britz és Cicerostraße garázsok is belépnek a város buszközlekedésének villamosításába – mindkét garázs 30 töltőállomást kap.

Nem ígérnek mást, mint a többi busz esetében: nagy sárga. A háziszám tekintetében akár igaz is lehet a 2200, abból a számcsoportból szerdán selejtezték az utolsó 2009-es évjáratú Citaro LE-ket.

Fürth | Németország – Megvan az első német rendelés a csuklós verzióra is, melyet a szomszédos Nürnberggel szimbiózisban élő város saját szolgáltatója, az Infra Fürth Verkehr GmbH jegyez. A városban ez lesz az első három teljesen elektromos üzemű busz és a gyártó helyi szervízpartnere az AGK Truck&Bus, aki 2019 júliusa óta karbantartja a helyi flottát a tulajdonos legnagyobb megelégedésére. Szinte már ki sem kell emelni, hogy légkondi, USB-port és WLAN is lesz a buszon.

Az egyedi arculati dizájn jelentősen feldobja az amúgy egyszínű járművet
(grafikák: Ebusco)


Mégsem lesz troli a megtakarításból


Jihlava | Csehország – Nincs szerencséje a DPMJ-nek a trolibuszok beszerzésével. A Bogdan trolik teljes csehesítése után a hazai piacra kiírt beszerzés is eredménytelen lett. Mindössze egy darab szóló trolibuszt kívántak beszerezni, jelentkezett is a Škoda Electric a 26Tr modellel, de egyedüli jelentkezőként nem nyerhette meg a 11 millió koronás tendert. Az összeg abból adódik, hogy az eredetileg ukrán trolik ennyivel kerülnek kevesebb pénzbe és a DPMJ élni kívánt a megtakarítás hasznosításával, viszont a kiírásban az EU vagy Svájc területén engedélyezett járművel kellett indulni, bár a Drážní úřad [Vasúti Hivatal] szerint ez csak az engedélyezés folyamatát gyorsítja, de nem váltja ki azt.
A város csak szóló buszokkal kiszolgált troliüzeméről a Közlekedési Osztály készített egy összefoglalót.


Alternatív tehermozdonyok


Karlsruhe | Németország – Két mozdonyt venne az AVG a teherszállítási feladataihoz. Az egyik mozdony egy elektromos-dízelelektromos kettős üzemű vonali mozdony lenne 2 MW elektromos és 850 kW termikus legkisebb teljesítménnyel. A másik mozdony akkumulátoros-dízelelektromos kell legyen tolatási feladatokhoz, az akkumulátorra vonatkozóan 600 V és 170&bsp;Ah vagy ezzel egyenértékű teljesítménnyel. Mindkét gépnek középső vezetőfülkével és oldaljárdával kell rendelkeznie, ahol 1-1 230 V-os, 12 V-os, 24 V-os és 2 USB-A csatlakozót is integrálni kell a vezetőasztalba. A pályázatokat februárig várja a megrendelő, a szállításra 2024 február a határidő.


Elment az utolsó EN09-es


Berlin | Németország – A berlini BVG-nél leselejtezték az utolsó két, a házi sorozatjelzés szerint EN09-es szóló autóbuszt. A 2219-es és a 2279-es azonosítójú kocsi az utolsó a 2010 és 2011 során beszerzett több mint száz darab szóló Mercedes-Benz Citaro LE közül. Az idősödő kocsikat a BVG jellemzően más cégeknek értékesíti belföldön és külföldön is. A mostani lépéssel a BVG megszabadult az összes első generációs Mercedes-Benz Citaro buszától.

Karbantarthatóság szempontjából szakemberbarátabb a Citaro LE kialakítása, viszont a hátsó részébe lépcsőkön át vezet az út. Halász Péter 2011-es képén a 2227-es háziszámú darab fordul Steinstücken szélén, ami még éppen Berlin. Tíz évvel ezelőtt még újak voltak, a képen konkrétan alig másfél éves volt a busz.
(fotó: Halász Péter)


Fénymozdony még nem volt itthon


Budapest | Magyarország – Úgy tűnik, hogy a MÁV-csoport is bővíti a fényjárművek sorát. Ezúttal a 431 150 kapott 3500 LED-ből álló fényruhát és járja majd Karácsony három napján az országot. A kiszivárgott információk szerint 24-én az IC 716-IC 711, 25-én az IC 658, 26-án az IC 806-IC 811 vonatok élén lesz látható az 1971-ben épített vontatójármű.



Francia technika a norvég főváros környékére


Østfoldbanen | Norvégia – 30 motorvonatot vesz a norvég „vonatellátó” a Norske tog. A lassan 40 éves BM 69-es sorozat már nem sok vonalon található meg Oslo körényékén, ám a főpályaudvarról dél felé induló L2-es vonalon még fut a szerelvényekből. A magaspadlós, 130 km/h legnagyobb sebességre alkalmas járművek azért is esedékes, mert jelenlegi bevetési helyük mellett (Østfoldbanen) hamarosan alagút épül (Follobanen), melyre a teljesítményük és a sebességük már kevés lesz. Az új járműveket – elsőre kissé meglepő módon – az Alstom szállítja. A leköszönő motorvonatoknál még úgy is nagyobb ülőhely kapacitást fognak biztosítani (238 helyett 294) hogy nem a „szokásos” 3+2-es, hanem csak 2+2-es üléselrendezéssel állnak forgalomba. A nagy méretű többcélú terek a lehető legtöbb kerékpár, babakocsi, (szánkó, síléc) szállítására lesznek alkalmasak, amellett hogy állóhelyként funkcionálnak. A skandináv régióban nem lesz ismeretlen a Coradia motorvonat: Svédországban több mint 15 éve közlekednek ilyenek, nemrégiben pedig a dán DSB is vásárolt ilyet.

Többféle színváltozat is felvázolásra került a látványterveken

Aranyos látványelem, hogy az északi fényt is belekomponálták a látványtervbe; a vonat körül a sík terep azonban nem stimmel: több méteres sziklafalak között fognak járni az Alstom vonatai
(grafika: Norske tog)


Új vonatokat vesz, régieket felújít az SJ


Svédország – Duplájára nőtt a vasúton utazók száma a 2000-es évek eleje óta Svédországban, így folyamatosan nőtt az igény is az újabb és gyorsabb vonatokra. Bár a 2020-ban kezdődött koronavírus-járvány megtörte a trendet, a svéd államvasút mégis arra számít, hogy néhány éven belül újra egyre többen fognak utazni vonataikon. Hogy a növekvő igényeket ki tudják szolgálni, 25 új nagysebességű motorvonatot rendeltek a Bombardiertől, ami azóta már az Alstom csoport tagja. Az új járművek beszerzése mellett a meglévőeket is felújítja az SJ: a X2000-es szerelvények is kapnak egy kisebb ránfelvarrást.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell