Közös villamosbeszerzés Szászországban. Vezetéket kapott a 72M. Francia villamosok Athénnak. Cápákat vesz a ČD. Villamosokat vett Pozsony. Ukránnak mondott cseh trolit kap Jihlava.
Kicsókolták a KISS-t
Bratislava | Szlovákia – Augusztus elején vált közismertté, hogy 4 Stadler KISS érkezhet Nyugat-Szlovákia vasútvonalaira, de jogi csatározás miatt tegnapig kellett várni a szerződés aláírásával. A végleges megállapodás szerint a 156 méter hosszú hatkocsis egységekbe összesen 611 ülőhely kerül (ebből a ŽSSK 30 első és 552 másodosztályú helyet vallott be) beépítésre, a szabványos 55 centis mellett az alacsonyabb peronokhoz is kerül beépítésre kitolható lépcső. A fedélzeten 3 normál és 1 akadálymentes mellékhelyiség kerül kialakításra, illetve 15 kerékpárt is rögzíteni lehet majd. Érdekességként kiemelendő, hogy a szokásos külső-belső kamerarendszer kiegészül egy-egy áramszedőt figyelővel is, így még biztonságosabb lehet a közlekedés. A legújabb előírások már megkövetelik a hitelesített energiamérő felszerelését is, így ezzel is rendelkezik majd mindegyik motorvonat. A megengedett sebesség 160 km/h lesz, a járművezetők és karbantartók képzésével együtt összesen 76,950 millió eurót fizet értük a ŽSSK, melyből csak alig 2 milliót tesz ki az EU-s és állami támogatásokhoz szükséges önrész.
Aki ismeri a magyar KISS-t, nem fog túlzottan meglepődni. Az ülőhelyek kapcsán csak az ismert meme jutott eszünkbe.
(grafika: Stadler Rail AG)
(grafika: Stadler Rail AG)
A 2023-as leszállítás után Bratislava, Nitra, Trnava, Trenčín, Žilina és esetleg Banská Bystrica környékén találkozhatnak majd velük az utasok, bár ezt a 120-as vonal (Bratislava–Žilina) villamosítása is befolyásolja még. Elsősorban mindenképp a nagyforgalmú 110-es (Bratislava–Břeclav), 130-as (Bratislava–Nové Zámky), 133-as (Trnava–Galanta) vonalakon jelennek meg, de a zsolnai csomópont munkálatai miatt valószínűleg a 150-es és 170-es vonalakon (Palárikovo–Zvolen–Banská Bystrica) vonalakon is bevetik majd őket, akár üzemszerűen csatolva is.
Újra villamost gyárthat a régi főműhely
Leipzig, Zwickau, Görlitz | Szászország, Németország – Eredményt hirdettek a Szászország villamosüzemei által közösen kiírt pályázaton. Nem okozott túlzottan nagy meglepetést, hogy a LEIWAG nevű konzorcium nyerte, amely a helyi HeiterBlick és a Kiepe Electric közös fedőneve. Tavaly nyáron még opciókkal együtt 143 villamosról beszéltek, de ezen változtattak és már a '90-es évek közepén beszerzett NGT8-as (helyileg 36-os típus) leváltásához is elegendő 130 darabos opciót jelentettek be a szerződés szerdai aláírásakor. A másik két város képviselői csak azt emelték ki, hogy számukra történelmi lépés, hogy közel 40 százalékban szász terméket állíthatnak majd forgalomba, amivel munkahelyeket tudnak biztosítani a régióban. A számítások szerint az összes opció lehívásával 600 millió eurós szerződést sikerült megkötni, ami 27 milliós megtakarítást jelent az önálló rendeléshez képest. A gyártás 2023-ban, a kiszállítás 2024-ben kezdődhet meg.
A platform azonos lesz, de mindhárom város saját követelményrendszert támaszt a gyártó felé
(grafika: Leipziger Gruppe)
(grafika: Leipziger Gruppe)
Csillogó rézen a Kálvin térig
Budapest | Magyarország – Öt nappal a hivatalos határidő előtt, 2021. december 10-én este a kötelező próbák után használatba vehették a BKV trolibuszai a legújabb felsővezeték-szakaszt. A Baross utcai vezetéket még az M4-es metró építése miatt kellett többször átalakítani, majd 2010 közepétől a Mária utca és a Szabó Ervin tér közötti szakaszát a forgalomból kivonták, csak az áramszedők átrakásával lett volna járható, ennek ellenére azóta is folyamatosan táplálás alatt állt. Februárban jelentette be a BKK, hogy kiemelt fejlesztésként közbeszerzést írtak ki a vezeték megépítésére, melyre akkor egy valóban innovatív fejlesztés keretes megjegyzéseként reflektáltunk is. A régi-új vezeték mindössze 2 hónap alatt épült ki, gyakorlatilag a Mária utcától a Kálvin téri – a metrópótlás miatt – ideiglenesen felhagyott buszmegállóig, illetve a 83-as vonalán a Lónyay utcától a Szentkirályi utca megállóig a metrópótlás előtt és majd utána érényes forgalmi rendnek megfelelően. A munkák során szinte az összes tartóoszlopot, illetve a tartó- és munkavezetékeket is cserélték. Ezáltal a 83-as visszakapta a kivitelezés idejére idediszponált Solarisok helyett a GVM-eket, de az Üllői úton az Orczy tér felé duplázott felsővezeték épült a 72M felcsatlakozásának segítésére. A munkálatokra közel 4 milliárd forintot fordított a főváros, csak a hasznosulása erősen kérdőjeles.
A metrópótlás 2023-as befejezéséig csak a régi vezeték végéig közlekedhetnek a trolibuszok felsővezetékről, így a 72M számára csak a belváros felé, de forgalomtól függően újabb 300-500 méteren nem kell kihaszálniuk az akkumulátoros önjárást – korábban is bőven a 4 kilométeres határon belül volt ennek szükségessége
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
A BKK közleményéhez kapcsolódó Facebook-bejegyzés alatt több hozzászóló sem értette, hogy az alulról fotózott váltó hogyan kapcsolódik ide, mi változott és mitől lett hirtelen még fenntarthatóbb a trolibusz-közlekedés, hiszen a vontatási akkumulátorok 6-8 év alatt mindenképpen elöregszenek és cserére szorulnak. A szerkesztőségeknek küldött képen a közlemény első képe szerepelt, amint egy 72M a Szentkirályi utca megállóból az Orczy tér felé kihalad, de itt eddig is felcsatlakozva közlekedtek. A 2005-ben és 2007-ben beszerzett Ganz-(Škoda-)Solaris és 2015 óta érkező Škoda-Solaris típusok önjárási képességeinek kálváriáját ismerve nem feltétlenül bízhatunk a hosszú üzemidőben.
Továbbra is az a véleményünk, hogy ennek a fejlesztésnek nem most és nem ekkora volumenben lenne helye, hiszen a csúcsforgalmi időszakokban heti szinten kerül elterelésre a 72M a Mária utcán át az Üllői útra, ahol – felsővezeték hiányában akkumulátorról üzemelve – a metrópótló buszokkal együtt használhatja a buszsávot, így nem kell akár 15 percet is várakoznia a Baross utca belső végén. A Kálvin tér és az Arany János utca közötti szakasz továbbra is fájóan hiányzik, pedig egy évtizede a kiskörúti vágányzat és a villamos felsővezetéki rendszere a trolibusz vezetékeinek távlati megjelenésével került kialakításra.
Továbbra is az a véleményünk, hogy ennek a fejlesztésnek nem most és nem ekkora volumenben lenne helye, hiszen a csúcsforgalmi időszakokban heti szinten kerül elterelésre a 72M a Mária utcán át az Üllői útra, ahol – felsővezeték hiányában akkumulátorról üzemelve – a metrópótló buszokkal együtt használhatja a buszsávot, így nem kell akár 15 percet is várakoznia a Baross utca belső végén. A Kálvin tér és az Arany János utca közötti szakasz továbbra is fájóan hiányzik, pedig egy évtizede a kiskörúti vágányzat és a villamos felsővezetéki rendszere a trolibusz vezetékeinek távlati megjelenésével került kialakításra.
Újabb Škoda-szállítmányra készülnek
Bratislava | Szovákia – Még december elején döntött a DPB a februárban kiírt pályázaton nyertes szállítóról. Evés közben jön meg az étvágy jeligére a 10 kétirányú mellé újabb 30 egyirányú villamost is rendeltek, melyeket természetesen a Škoda Transportation szállíthat. A 29T3 jelű egyirányúakat 71,7 millió euróért, a 30T3 jelűeket 26,488 millió euróért kapja meg a fővárosi vállalat. Az egyirányúak esetében a Stadler és a PESA, a kétirányúak esetében csak a PESA jelentkezett még a felhívásra, de nem jártak sikerrel. A szerződés aláírásával még meg kell várni a fellebbezési határidő lejártát, de még idén megtörténhet az aláírás.
Alstomok Athénban
Athén | Görögország – 25 darab Alstom Citadis X05-ös állt forgalomba a görög fővárosban. A szükséges 15 ezer kilométert próbajáratként, utasok nélkül lefutott villamosok tesztidőszaka véget ért, megkaptak minden engedélyt, így semmi akadálya hogy a továbbiakban utasokkal közlekedjenek. Az ötmodulos villamosok 33,42 méter hosszúak és 294 utas fér rájuk. A francia vállalat termékei nem ismeretlenek Athénban: korábban már metrószerelvényeket is szállítottak oda a 2000-es évek elején.
Úgy tűnik, hogy nem csak a CAF tud olyan villamost gyártani, amelynek a fülkéje mögött kétszárnyú ajtó van, ráadásul mindkét oldalon vannak ajtajai, pedig Budapest legújabb villamosainak beszerzésekor ez volt egy utolsó érv, amikor már semmi más nem szólt CAF Urbos 3-asok mellett.
(fotók: Alstom)
(fotók: Alstom)
Egy mozdonnyal fél Európán át
Lovosice–Rotterdam | Csehország–Hollandia – Új viszonylatot nyitott a ČD Cargo, melyet heti négy vonatpárral szolgál ki irányvonataival. Az első vonatot a szükséges engedélyekkel rendelkező 193 584-es pályaszámú mozdony továbbította Lehrte állomásig a saját, onnantól az LTE jogosultságait használva.
Hajnalban Rotterdamban már a visszatérő szerelvényt vette föl a mozdony
(fotó: ČD Cargo)
(fotó: ČD Cargo)
Szintén mai hír, hogy további 8 Vectron MS bérlését készíti elő 2022 március végi átadással a cseh teherszállító cég. A feliratozásban CZ-SK-DE-AT-HU jelzések mellett 3-nak NL, másik 3-nak SL-HR kódokat is előírtak.
A DART-ban is jó az Alstom
Dublin | Írország – 10 éves keretszerződést között járművek beszerzésére az Alstom és az ír állami vasúttársaság az IE (Iarnród Éireann). Az összesen 750 jármű beszerzésére alkalmas szerződés első lépcsőjében 19 darab ötmodulos Alstom Coradia LINT érkezik majd Dublin elővárosába, a DART hálózatára. A járművek között lesz akkumulátoros is, melyek 80 kilométert tudnak felsővezeték és dízelmotor nélkül megtenni. A keretszerződés nem csak a beszerzést, de a teljeskörű diagnosztikát és karbantartást is tartalmazza, 15 év időtartamra. A 82 méter hosszú járművek 550 férőhelyet biztosítanak, teljes hosszában átjárhatóak lesznek és természetesen teljes hosszában akadálymentesek. A járművön nem csak mobiltelefonokat, de elektromos rollereket és kerékpárokat is tud tölteni az utazóközönség.
Új hang !!!-ban
Ostrava | Csehország – Több mint 20 év után új hang jelenik meg az ostravai tömegközlekedési járműveken. Az 1998-tól a cseh közmédia, a Český rozhlas ostravai stúdiójának oszlopos tagja, Yvetta Dadamová egyben a helyi tömegközlekedés hangja is volt a '90-es évek végétől. A közlekedési vállalat azonban az arculatfrissítés jegyében az utastájékoztató hangokat is egységesíti és egy új hangot szólaltat meg járművein. Marika Tošková korábban szlovák rádióknál is dolgozott, de a DPO járművein csehül tájékoztatja az utasokat a következő megállóról, terelésekről, közelgő forgalmi változásokról.
Jelentősen fejlesztik a szentpétervári villamoshálózatot
Szentpétervár | Oroszország – Elfogadták a villamosközlekedés fejlesztését célzó programot Szentpéterváron, melyet 2028-ig terveznek megvalósítani. Oroszország leghosszabb, 500 kilométeres hosszúságú hálózatából jelenleg 170 kilométernyi villamosvonal szorul felújításra. A 736 jármű által járt hálózat állapota folyamatosan romlik, az évi 20-25 kilométernyi felújítási igény helyett 2021-ben csak 15-öt sikerült megvalósítani. A 2000-es évek közepén több villamosvonalat is megszüntettek a városban, azonban ezeket a fejlesztést követően nem építik vissza, csak a meglévő vonalakat újítják fel. A projektben 15 gyorsvillamos vonalat is terveznek, mint amilyen jelenleg a 100-as vonal. Jelenleg 736 darab villamos járja a város vágányait, 2024-ig 255, 2028-ig 600 vadonatúj villamost terveznek vásásrolni. A decemberben elfogadott 2022-2024-es költségvetési tervezet szerint első körben 169 új villamost vásárolnak, melyeknek a típusára nem találtunk adatot. Az első jármű 2022 tavaszán, az utolsó 2023 őszén áll majd forgalomba a tervek szerint. A járművek darabja 143 millió rubel (körülbelül 635 millió forint) és a költségek felét hitelből kívánják fedezni.
Cápatámadás Észak-Csehországban is
Prága | Csehország – A februári szerződéskötés után újabb 33 PESA LINK, azaz RegioShark motorvonatra kötött szerződést a České dráhy, ezeket Hradec Králové környékére szállítja majd 2024 és 2026 között a lengyel gyártó. A légkondicionált, akadálymentes beltérben az utasok a mára már szokásos hagyományos 230 V-os és USB-csatlakozókon is feltölthetik az eszközeiket, ha lemerülne a díjmentes WiFi használata közben.
Az új cápák már kevésbé jellegzetesen cápásak
(grafika: PESA)
(grafika: PESA)
Álruhás cseh
Jihlava | Csehország – Még áprilisban kötött szerződést Jihlava városa 6 új trolibusz szállítására az ukrán Bogdant képviselő cseh Tram for envi nevű céggel. Tegnap a középcsehországi város közleményben jelentette be, hogy a korábban megajánlott saját karosszéria helyett a SOR járművázát felhasználva épülnek majd meg a trolibuszok. Természetesen a DPMJ kifejezetten örül ennek a változásnak, hiszen a nem változik az árazás, de egy korszerű és alkatrész-utánpótlással rendelkező típus kerül a városba. Az elektronikai részt továbbra is a Škoda Electric szállítja majd, tehát gyakorlatilag a már 10 példányban ismert 32Tr típust kell majd üzemeltetni.
Összeállította: Adorján Péter, Gyorgyovics Krisztián, Mellár Marcell