Tabut döntöttek néhány hónapja Franciaország déli részén, ráadásul az egyik leggazdagabb régióban. A szolgáltatás minőségével az elmúlt másfél évtizedben súlyos problémái voltak a megrendelőként eljáró regionális kormányzatnak, ezért a versenyhelyzet megteremtésében látták az egyre jobban elmérgesedő helyzet megoldását.
Nem fogadtunk volna nagy tételben a francia vasúti piacnyitásra egészen idén őszig, de bekövetkezett ez a fordulat is. Ráadásul nem is akárhol, hanem a fényűzéséről közismert PACA régióban lépte meg a regionális kormányzat, ráadásul az állami SNCF bármiféle jogvita kezdeményezése nélkül engedi majd át a terepet – egészen pontosan a szolgáltatások 10 százalékát. A regionális közösségi közlekedési szolgáltatások korábban nem a felfelé kiemelkedő mutatókról voltak híresek: 2016-os adatok szerint minden 10. vonatot lemondtak, minden 5. késett, az utasok 18%-a feketén utazott és 15 ezer erőszakos és közösségellenes esetet jegyeztek föl az állomásokon és vonatokon a statisztikák. Ezen szomorú számok sarkallták arra a régiót, hogy 2017-ben újrapályáztassa a teljes hálózatot, de már szigorúbb feltételekkel.
Második felvonásként tavaly 10 különböző operátor részvételével elindítottak egy kiválasztási folyamatot, amiből az SNCF és a Transdev került ki győztesként. A 2025 júliusától érvényes peremfeltételek szerint a maihoz képest 75 százalékkal növelik a járatszámot az ütemes menetrenddel. Növelik a sebességet és ezáltal pontosabbak lehetnek a vonatok. A biztonságérzet növelése és a csalások visszaszorítása érdekében nagyobb számú élőerős személyzetet kell alkalmazni. A hálózat napi 25 ezer utasa szempontjából a legfőbb változást a megújuló szolgáltatások és a felújított, illetve új járművek jelentik majd.
Hasonló motorvonatok már százával vannak forgalomban, de mindet az SNCF üzemelteti
Itt jön a képbe az új operátor, aki a Métropoles nevű járatokat üzemeltetheti majd a Marseille–Toulon–Nice viszonylaton, napi 14 vonatpárt 16 új járművel. Ez a mai kínálat megduplázását jelenti, illetve elvárás a késések 40 százalékos csökkentése is. A francia tulajdonú magánvasúti operátor más országokban már évtizedes tapasztalatokkal rendelkezik, így valószínűleg nem voltak túl nehéz helyzetben a pályázati anyagok össeállításakor. A szolgáltatáshoz vásároltak is 16 nyolckocsis Bombardier Alstom OMNEO-t, amit 2024 végéig szállít majd le a Crespin melletti gyár, ahol az eddig összesen megrendelt 491 ilyen motorvonat is épül. A 110 méter hosszú egységeken 352 utas találhat majd fix és 66 lehajtható ülőhelyet, ezek egy része üvegajtóval elválsaztott első osztályú lesz. A légkondicionált utastér nagy méretű ablakain át nézhetjük majd az akár 200 km/h-val elsuhanó híres tengerpartot, amennyiben nem a hagyományos konnektorba vagy USB-portba dugott eszközünkön keresztül élvezzük a WIFI-t. Kiemelt figyelmet fordítottak a megfelelő kerékpár- és poggyásztároló kialakítására, így még kényelmesebb lehetett az utastér, ahol kisebb harapnivalókat is árulnak majd. Szintén alapelvárás a nagy méretű utasinformációs kijelzők, a biztonsági kamerarendszer és az automatikus utasszámláló megléte.
A 2014-ben megjelent OMNEO-platform érdekessége, hogy a rövid kocsik miatt a szokásosnál szélesebb lehet, így a hagyományosnál szélesebb járóköz marad a folyosókon
(grafika: Alstom)
(grafika: Alstom)
A szerződés összeértéke 250 millió euró, melyben 10 évnyi karbantartás is szerepel, tehát a gyártó felelőssége lesz, hogy a szolgáltatási szerződés teljes időtartama alatt rendelkezésre áljanak a szerelvények. Elméletileg egyszerre 14 jármű dolgozik majd, 2 tartalék és ezáltal reményeik szerint megfelelnek majd a megrendelő által elvárt 97,5%-os menetrendi pontosságnak. Olyan érdekességeket is tartalmaznak az elvárások, hogy a mostani dolgozók közül is át kell vennie a magáncégnek munkaerőt, de a meglévő juttatásokat sem csökkenthetik, illetve az új munkavállalókat főként hátrányos helyzetűek közül kell kiválasztani, hogy visszavezessék őket a munkaerőpiacra. Ahogy az manapság lenni szokott, a vontatási energiaszükségletet minősített zöldenergiaként vételezik majd és a járművezetőket a gazdaságos vezetésre képzik.
Olivier Delecroix, az Alstom kereskedelmi igazgatója és Vincent Destot, a Transdev regionális igazgatója Crespinben írták alá a szerződést
(fotó: Samuel Dhote / Alstom)
(fotó: Samuel Dhote / Alstom)
De ejtsünk szót az SNCF-nek juttatott koncesszióról is! Az állami szolgáltató három vonalat vihetett, ezeket Azur néven hivatkozzák, konkrétan a Les Arcs-Draguignan–Vintimille, a Nice–Tende és a Cannes–Grasse viszonylatok tartoznak ide. Ezen a vonalcsoporton a 2024 decemberi menetrendváltástól kell megfelelni a kívánalmaknak és a mostani 69 helyett napi 120 vonatpárral biztosítani a 15 perces ütemet, ezáltal egy elővárosi gyorsvasúti rendszert létrehozni. Ez a regionális szolgáltatások 23%-át jelenti és a mostani járművek (Z 23500 és Z 26500 sorozatok) felújítását a régió támogatja.
Adorján Péter