2021. 12. 15.

Németül tanulnak a spanyol villamosok

Két különböző tenderen is eredményes volt a svájci multinacionális járműgyártó, így egy régi és egy új vásárlónak is szállíthatnak villamosokat.




Majdnem másfél éve lehetett olvasni az apró információmorzsákat, hogy a ViP Verkehrsbetrieb Potsdam újabb villamosokat vásárolna, hogy végleg kiválthassa a többször felújított, de nem akadálymentes Tatra KT4-eseket, illetve kapacitást is bővítsen. Végül tavaly októberben megadta a támogatást a városháza és tegnapra kiderült az eredmény is: Stadler Tramlink érkezhet Brandenburg tartomány fővárosába. Egészen pontosan a spanyol üzemben készülő TRAMLINK 42 méter hosszú és 2,4 méter széles verziójából rendeltek 10 darabot, melyekhez 10 éves karbantartási szerződés is tartozik. További 15 villamosra van opciója Potsdamnak, de a tavaly decemberi városházi döntés csak 13 villamos megvásárlásához szükséges 60,8 millió euróról szól, az opciós mennyiség lehívására hat év áll rendelkezésre.

A '90-es évek közepe óta megszokott zöld négyszöges arculat ennek a típusnak is jól áll

Az új villamosok a megosztó tulajdonságokkal rendelkező, immár 10 éve futó Variobahnoktól 12 méterrel lesznek hosszabbak, így összesen 246 utast szállíthatnak, 74-en pedig ülőhelyet is találnak. Az acélvázas, alumínium oldalpaneles, multicsuklós kialakítású, egyirányú villamoson a gyors utascseréről a 6 dupla és 2 szimpla ajtó gondoskodik, melyeket színes LED-csíkokkal is ellátnak, két dedikált kereksesszékes és további négy többcélú tér biztosítja a babakocsik vagy rollátorok szállításának lehetőségét. Bár átmenő tengelyes forgóvázak kerülnek a jármű alá, azok kismértékben el tudnak majd fordulni, így a beltér teljesen akadálymentes lehet és az ívekben sem fog olyan mértékben rángatózni. A klíma vezérlése figyeli a kihasználtságot és annak megfelelően dolgozik, az egységesen 425 mm széles ülőhelyeknél pedig áramot adó USB-portokat is beépítenek. A villamosvezetők munkáját a 600 kW összteljesítmény mellett ezen a típuson is segíti majd a lehetséges baleseti helyzetre figyelmeztető rendszer. Elsődlegesen az Észak-Déli-tengelyt kiszolgáló 92-es és 96-os vonalakon jelennek majd meg 2024-től.

Szintén hosszadalmas tárgyalássorozat eredményeként került egy másik villamosüzem kistafírozása is a Stadlerhez: 12 TRAMLINK szolgálja majd Lausanne még nem is létező villamosüzemét 2026-tól. Az új villamosüzem 4,5 km hosszú lesz és Lausanne-Flon állomást köti majd össze Renens pályaudvarával, illetve Villars-Sainte-Croix felé is hosszabbítani kívánják. Az előbbi szakaszra 10 járműegység szükséges, a várhatóan 2023-ban zöld utat kapó hosszabbításhoz további kettő. A Transports publics lausannois (TL) kantoni garanciával jutott kölcsönhöz, hogy finanszírozhassák az 50 millió frankos járműfejlesztést. A meglepő módon normál nyomtávon kiépülő hálózatra 45 méter hosszú és 2,65 méter széles villamosokat rendeltek, amik akár 300 utast is szállíthatnak.

Buszokról és trolikról ismert arculat nem áll rosszul a villamosnak sem
(grafikák: Stadler Rail AG)

Svájc egyetlen metróhálózata mellett 5 év múlva már villamos is színesíti majd a Lac Léman/Genfersee/Lago Lemano [Genfi-tó] partjának közlekedését.

Adorján Péter