A STIB/MIVB, Brüsszel közlekedési cége újabb, a közlekedésbiztonságot magasabb szintre helyező megoldással kísérletezik, ezúttal egy alig két éves busz lett a tesztalany. Digitalizáció a gyakorlatban még év vége előtt az utasok számára is.
Az utóbbi néhány évben egyre-másra jelennek meg a nagytestű járművek piacán a hagyományos tükröket helyettesítő kamera-monitor-rendszerek, amik mára már nem feltétlenül csak a passzív eszközök digitális megvalósításai. A 1525-ös háziszámú Solaris Urbino 18 electric kapta meg a lehetőséget, hogy a gyártó által opciós extraként kínált kamerák és monitorok kerüljenek az üvegtükrök helyére. A korszerű rendszer holtterei jelentősen kisebbek a hagyományos megoldásnál, ami főleg városi környezetben tekinthető pozitívnak. A STIB/MIVB részéről Gaëtan Deckers, a cég biztonsági menedzsere kiemelte, hogy ez a teszt is segíthet megbízni a járművezetőknek az elektronikus segédrendszerekben, amivel tovább kívánják csökkenteni a balesetek gyakoriságát. 2015-ben még 3195 balesetet könyvelhettek el, ez 2020-ra 2139-re csökkent, ami az események számának harmadával csökkenését jelzi. Ehhez nem csak a korszerű technológiák, de a járművezetők jobb képzése is hozzájárult, hiszen időközben a szolgáltatás folyamatosan bővült.
Balra egy hagyományos tükrörendszerrel felszerelt, jobbra a tesztelésre átalakított autóbusz. A jobb oldali tükrök esetében nem példa nélküli, hogy a láthatósági követelmények miatt kifejezetten nagy méretűek, így viszont a figyelmetlenebb utasokkal kerülhetnek konfliktusba.
Jean-François Gaillet, a közlekedésbiztonsággal foglalkozó állami VIAS Institute innovációs és technológiai igazgatója elmondta az átadáson, hogy örömmel vesznek részt a tapasztalatok szakmai értékelésében, hiszen a Zero Accident [Nulla Baleset] vízió érdekében érdemes megvizsgálni minden lehetőséget. Kiemelte, hogy a kamerarendszer még rossz időjárási körülmények között is jobb képet mutat, mint az üvegtükör.
Amennyiben minden engedélyt beszereznek, az első teszthelyszín a 64-es vonal lesz. Itt az első időben válogatott járművezetők tesztelhetik majd várhatóan folyó év végétől a napi forgalomban. Amennyiben pozitív visszajelzések érkeznek, a jövőbeli járműbeszerzéseknél már gyárilag ezzel a megoldással rendelhetik az autóbuszokat.
A közeli képen látszik igazán, hogy nem gyári a megoldás, mivel a korábban felszerelt tükör tartószerkezetét felhasználták
A tükörlapok új megvalósítása: a helyzet közelíti a hagyományost, így nem kell a járművezetőknek új pozíciókat megszokni
(fotók: STIB/MIVB)
(fotók: STIB/MIVB)
A STIB/MIVB nem csak a passzív vagy félpasszív megoldásokkal kívánja elérni a jobb mutatószámokat, hanem aktív eszközöket is felszerel a buszaira. Utóbbi körbe tartozik a sebességkorlátozó beépítése, amivel könnyebben tudják betartani a járművezetők is a január óta majdnem mindenhol érvényes 30 km/h sebességkorlátozást. 2022 végére legalább 800 autóbusz kell rendelkezzen ezzel a megoldással. Vizsgálat alatt van az "eagle eye" felszerelése, amivel a holttérben tartózkodó más úthasználókat érzékeli majd a busz és akár informálni is tudja majd őket a potenciális veszélyről.
Természetesen ebből a bemutatóvideóból is készült francia és flamand nyelvű változat
Adorján Péter