Fél évtizednyi előkészítés és tesztelés után Németország valamikori szén- és acélipari központjában egyszerűbbé vált a közösségi közlekedés használata. Bonyolult díjszabások tanulmányozása helyett csak két kattintás kell az út elején és végén.
Jelentősen egyszerűsödött a közösségi közlekedés használata NRW-ben december 6-tól, hiszen Németország legnépesebb tartományában immár valóban feleslegessé vált a tarifatáblázatok ismerete. Az új digitális tarifa ugyan nem szünteti meg teljesen a meglévő négy közlekedési szövetség (VRR, VRS, AVV, WTG) határait, de a legtöbb esetben kedvezőbb tarifákat nyújt a papírjegyekkel utazásnál. Fő újdonság, hogy nem a szövetségi területek saját tarifarendszerét, hanem légvonalban számított távolságot használ.
A négy részre osztott tartomány bizonyos tekintetben egységesedik, de a területi határok legalább a megrendelői kompetencia és a díjszámítás terén még maradnak
A legnagyobb forgalmat lebonyolító VRR és VRS már évek óta kísérletezett a hagyományosnál rugalmasabb és könnyebben használható tarifával, mindkét területen a most megvalósított légvonalas rendszert vizsgálták az alkalmi utazók körében. Az érvényességi terület először csak néhány várost fedett le, majd fokozatosan terjesztették ki a teljes területre, több lépcsőben növelve a felhasználók számát. Viszont ezek a rendszerek egymástól elszigetelt megoldások voltak és nem lehetett „kerítésen” kívülre utazni velük, pedig ez a tartományban sokszor napi gyakorlat.
A sajtótájékoztatón megjelentek balról jobbra: a monitoron az élőben bejelentkezett Michael Vogel, a VRS ügyvezetője; Matthias Hehl, a WestfalenTarif GmbH ügyvezetője; José Luis Castrillo, a VRR igazgatósáági tagja; Hans-Peter Geulen, az AVV ügyvezetője; Ina Brandes, tartományi közlekedési miniszter; illetve Christiane Stein moderátor
Bár már egy hete bejelentették az illetékesek a változást, a rendszer csak tegnap óta használható mindenki számára. A díjszámítás alapja a felhasználó által a részes közlekedési szövetségek bármely saját vagy az eddigi egyetlen külső szolgáltatóként megjelent FAIRTIQ appjában elindított utazás, ami egy alapdíjat jelent és utána a megérkezéskor megtett kijelentkezés (CICO) vagy kijelentkeztetés (CIBO) alapján légvonalban számított távolság alapú díjat számítja fel a rendszer. Összesen öt díjtáblázat alapján dolgozik a rendszer és mindig az aktuális utazásnak megfelelőből számítja a végső árat, de szövetségi területek határán újrakezdi a távolságszámítást: egy Düsseldorf–Köln–Aachen utazásnál a VRR, a VRS és az AVV miatt akár háromszor. Viszont van a rendszerben napi felső korlát, így a hagyományos napijegynél mindenképpen olcsóbb lehet ezt választani.
Az eezy.nrw tarifa jelenleg egy ernyőtarifa, ha a határokat átlépve utazunk
A tarifatáblázatokból látható, hogy az alapdíj 1,40 és 1,60 € között, a kilométerdíj 0,20 és 0,27 € között szór. Limitként 19 és 30 közötti összegeket állítottak be, ami minden esetben alacsonyabb a legdrágább fizikai napijegynél.
Ahogy az a fenti táblázatokba látható, a felnőttek és gyerekek száma sem korlátozott, illetve kerékpárt is vihetünk magunkkal fix napidíjért, de az első osztály kényelmét is képes kezelni a rendszer. Az egységesített digitális tarifától a minisztérium és a közlekedési szövetségek az utazási szokásosk változását – konkrétan a modal split közösségi közlekedés felé tolódását – várják, hiszen immár teljes mértékben kihagyható a tarifatáblázatok ismerete az utazási előkészületek közül. A nem hagyományos közlekedési megoldások egyelőre nincsenek benne a rendszerben, azok továbbra is a saját tarifájuk szerint szállítják az utasokat, ahogy megmaradnak a hagyományos díjtermékek is.
Adorján Péter