2021. 12. 09.

Önjáró villanymozdonyt vesz a ČD Cargo

Két újabb mozdonnyal bővít a ČD Cargo, ráadásul egy kevésbé elterjedt verzióval próbálkozik. A csehek komolyan gondolják a flottamegújítást és kis lépésekkel haladnak a cél felé.






Egészen meglepő módon dízeles segédhajtású mozdonyokat rendelt a ČD Cargo, hogy főleg Ausztriában használja őket. A cseh állami teherszállítónál már üzemel 12 saját és több bérelt Vectron MS, de azok csak felsővezetékes vágányon tudnak mozogni, így a Railpool segítségével tavaly nyáron kettő és idén tavasszal egy újabb TRAXX AC3 Last Mile érkezett a bécsi kirendeltséghez, hogy tapasztalatot szerezhessenek vele valós körülmények között. Az ismerkedés jól sikerülhetett, hiszen a mostani beszerzés is a bérelt gépek kiváltását célozza.

Bár a Bombardier Alstom TRAXX MS3 elméleti szinten rendelhető Last Mile verzióban, az Elektrolokarchiv szerint még senkinek nem gyártottak ilyet. A 388.0-ás sorozat jövőre a meglévő 10 mellé újabb 10 tagot kap, és valószínűleg felmérték a kasseli gyár lehetőségeit is a mostani döntés előtt.

Elhúzódó engedélyezési folyamat után kaptak engedélyt a TRAXX MS3-as gépek, de azóta nagyobb problémáról nem hallani
(fotó: ČD Cargo)

Konkrétan Siemens Vectron AC DPM modellből érkezik kettő közel másfél év múlva Csehországba 6,4 MW elektromos teljesítménnyel 15 kV 16,7 Hz és 25 kV 50 Hz alatt, illetve 180 kW dízelelektromos módban – a sebességről senki nem nyilatkozott, de furcsa lenne a 200 km/h-s verzió. Tomáš Tóth, a ČD Cargo vezérigazgatója megemlítette, hogy továbbra is céljuk a flotta évi 10 mozdonnyal történő megújítása, ehhez ezek a 2023 elején érkező, kevésbé korlátozottan bevethető elektromos mozdonyok is szükségesek. A kifejezetten nemzetközi szolgálatra tervezett mozdonyok Németország, Ausztria, Csehország, Szlovákia és Magyarország területére kell megszerezzék az engedélyeket, ehhez a hagyományos PZB, LZB és Mirel mellett ETCS Level 2 Baseline 3 is bekerül a géptérbe.

A cégvezetés szerint bőven van előnye a több típusnak, így került a flottába a Vectrom MS
A ČD Cargo saját képén a szeptember óta az európai együttműködést reklámozó 383 001, oldalán a v srdci Evropy [Európa szívében] felirattal

Roman Kokšal, a Siemens Mobility csehországi vezetője kiemelte, hogy ezekkel a mozdonyokkal hatékonyabb lehet az áruszállítás vasútra terelése, hiszen akár irányvonatokat is továbbíthat a szállító úgymond kaputól kapuig. A megkötött szerződés szerint az első négy évben a Siemens látja el a szervizelést is.

A Siemens Mobility által a még új és dízelmentes 471 006-ról kiadott kép

A Railcolor összesítése szerint jelenleg 28 DPM-es Vectron teljesít szolgálatot Európában:
  • 18 darab a Beacon Rail/Hector Rail részére skandináv használatra (243 103-120)
  • 7 darab a svájci railCare részére a belföldi szállításokhoz (476 451-457)
  • 2 darab utólag átépített a GYSEV-nél (471 005-006)
  • 1 darab utólag átépített az MRCE-nél (X4E-615/193 615)
Nem sok, főleg a közel 1200 eladott példány fényében.

Adorján Péter