Brüsszelben komolyan gondolják a közösségi közlekedés fejlesztését, hiszen ezzel lehet leginkább tehermentesíteni az úthálózatot. Hétvégén újabb terület kapott kötöttpályás kapcsolatot, amivel minőségibb kiszolgálást is megvalósítanak.
Bár mindössze 1,6 km új építésű pálya került forgalomba szombaton, jelentősen befolyásolja Brüsszel észak-nyugati peremének közlekedését a meghosszabbított útvonalú 9-es villamos. Maga a vonal sem túl régi, a 2018-as átadáskor maga Fülöp király vezette az első villamost az első szakaszon, ami 4 km hosszú és 10 megállót tartalmazott Simonis és Arbre Ballon/Dikke Beuk között. A metróhálózat fontos állomása és az UZ Brussel összekötése mellett Jette és Ganshoren kerületek kiszolgálása is javult, ezt jól mutatja a napi átlagban 12 ezres utasforgalom is – nem véletlenül jár akár 6 percenként a villamos.
A kétvágányú végállomás peronján bakban végződnek a vágányok, a háttérben a Stade Roi Baudouin/Koning Boudewijnstadion [Baldvin király Stadion]
Az új szakaszon újabb 4 megálló létesült (De Heyn, Palfijn, Stadion/Stade, a Roi Baudouin/Koning Boudewijn), a teljes vonal pedig 20 perc alatt beutazható – az eltérő irányú 6-os metróval 11 perc. Ahol lehetőség volt rá, zöld megoldásokat alkalmaztak, így a szakasz nagy részén a vágányok füvesítettek és összesen 210 új fával lesz gazdagabb a környék tavaszig. A járdákat kiszélesítették és kerékpárral is biztonságosabb lett a közlekedés. A fejlesztés következtében a korábban a Heysel/Heizel metróállomásig közlekedő 14-es busz megrövidült és UZ-VUB lett a végállomása, viszont a korábban a közúti forgalomban késő buszok helyett gyakran közlekedő villamosokat kapott a Cité Modèle/Modelwijk nevű lakótelep többezer lakója.
Az 1955-ben átadott városszéli lakótelepnek eddig nem volt kötöttpályás kiszolgálása, csúcsidőben pedig az akkori forgalomra méretezett utak nem bírták a terhelést
(fotó: STIB/MIVB)
(fotó: STIB/MIVB)
A következő fázis már tervezés alatt áll, hiszen a 7-es villamos Heysel/Heizel nevű végállomását kívánják elérni úgy, hogy lehetséges legyen a jövőben az Expo előtt végigvezetni a vonalat és az Esplanade végállomásra bekötni. Így a vásári programok résztvevőinek nem kellene a terület egyik sarkától a másikig gyalogolniuk, illetve a gépjárműforgalom is csökkenthető lenne a vásárváros környékén.
Adorján Péter