2021. 11. 26.

Hétvégi gyors – 2021. november 21-26.

Elektromos BRT lesz Bordeuaux-ban. Pezsgőszínű RhB. Környezetbarát karácsonyfa-szállítás. Tovább terjeszkedik a Trenitalia. Cseh mozdonyok a Boszporuszon túlra.


Altenrhein × RhB = 500


Landquart | Svájc – A Bodeni-tó partján, Svájcban található Altenrheinban a vasúti járműgyártást nem ma kezdték. Az eredetileg repülőgépeket gyártó üzemek a második világháború után hamar elkezdtek földi járműveket is gyártani, így a vasút is a palettára került. Az ekkor FFA (Flug- und Fahrzeugwerke Altenrhein) néven futó gyártótól a kedvenc svájci hegyivasutunk, a Rhätische Bahn is hamar elkezdett vasúti járműveket rendelni. Az első ilyen kocsik az 1960-tól gyártott első generációs Einheitswagenek voltak (EW I). Később az altenrheini üzemet a Schindler Waggon, majd a Stadler vette át, de az RhB továbbra is innen rendelte a járműveit, hiszen a szakmai tudás nem vész el, csak átalakul. Az RhB történetének legnagyobb járműbeszerzésénél sem tért le a jól kitaposott útról és ismét a Stadlerre esett a választás. A legújabb Capricorn motorvonatok gyártása közben így az altenrheini üzem és az RhB egy mérföldkőhöz érkezett, legördült ugyanis a gyártósorról az 500. kocsiszekrény amit itt az RhB-nak építettek. Konkrétan az ABe 4/16 3133-as pályaszámú motorvonat D jelű középkocsijáról van szó. Ennek megünneplésére ezen motorvonat mind a négy kocsiját pezsgőszínűre festették. Ízlések és pofonok, mindenesetre így a fotókon még annyira nem meggyőző ez a dizájn, de talán előben, napsütésben jobban néz majd ki.

A különleges festésű Capricorn motorvonatot az RhB Landquartban mutatta be a sajtónak és a nagyközönségnek
(fotó: RhB)


Fényruhát kapott az OBS


Schwarzatal | Németország – A közelgő karácsonyi szezon miatt ünnepi díszkivilágítást kaptak a különleges megoldásairól ismert Oberweißbacher Berg- und Schwarzatalbahn (OBS) járművei és állomásai. Szombaton kapcsolják föl hivatalosan a fényeket és egészen január 6-ig csodálhatják meg az arra kirándulók. A menetrendváltás utáni hétfőtől a teljes hálózatra érvényes Bergbahn-Tagesticket árazása változik, a május és október közötti főszezoni 15/12 € helyett mellékszezonban hétköznapokon csak 11/8 € lesz a termék, hétvégén és állami ünnepnapokon a főszezoni árat kérik a kasszánál.

Közeledik az év vége, aminek legbiztosabb jele a díszkivilágítások megjelenése
(fotók: Barbara Neumann / DB AG)


Karácsonyi Nightjet


Wien | Ausztria; Bruxelles/Brussel/Brüssel [Brüsszel] | België/Belgique/Belgium – Az ÖBB éjszakai vonatába kivételesen egy ADbmpsz sorozatú, kerékpárszállító részes kocsi is besorozásra került november 23-án este: a kocsi feladata annak a négyméteres fenyőnek a szállítása volt, amelyet az Európai Parlament épületében díszítenek majd fel. Az osztrák Waldviertel régióból immáron huszonnegyedik alkalommal érkezik az EP karácsonyfája és az első alkalommal teszi meg vonattal az 1193 kilométeres távolságot. A Nightjet vonatokat üzemeltető ÖBB közlése szerint így környezetbarát módon jut el az ünnepi ajándék az EP-hez, ezzel pedig nem csak a 2019 óta létező közvetlen vonatra hívják fel a figyelmet, hanem arra is, hogy a vasúti közlekedés a leginkább környezetbarát (tömeg)közlekedési mód Európában.

A fenyőfa egyébként a kifejezetten karácsonyfa-célú, fenntartható ültetvényről származik az alsó-ausztriai Maria Laach am Jauerling településről. A Staffenberger-család ültetvénye egyike a legnevesebb ilyen intézményeknek a térségben.


Múzeumi „nyavaja”


Luzern | Kanton Luzern, Svájc – A svájci „Volánbusz”, a PostAuto leállította két önvezető buszát: a Valère és a Tourbillon nevet viselő járművek az elmúlt öt év során mintegy 55 ezer utast szállítottak Sion óvárosa és a Quartier Uvrier között, mindemellett pedig világhírt szereztek a svájci buszos cégnek. A projekt azonban lezárult és a járműveket leállították. A Navya gyártotta járművek egyikét most a PostAuto a luzerni Verkehrshausnak, az ottani közlekedési múzeumnak ajándékozta, így a megmaradó kocsit a látogatók a Vierwaldstättersee partján láthatják hamarosan.



Alagúti séta


Antwerpen/Anvers/Antorf | België/Belgique/Belgium – November elején érkezett meg az első CAF Urbos a gyémántkereskedéseiről és kikötőjéről híres flamand városba, a héten pedig a felszín után a prémetro állomásait is meglátogatta. A próbajáratokat még a rakszelvényt mintáró kiegészítésekkel tette meg, hogy probléma esetén ne az új járművet kelljen javítani. Maga a típus egy több opcióval rendelkező szerződésben érkezik Flandria több üzemébe, a híres Kusttram vonalán már tavasz óta közlekedik, Antwerpenben pedig jövőre áll forgalomba.



Из Крагујевца са љубављу!


München | Németország – Bár már majdnem három hete megérkezett az első T4.8 sorozatú Siemens Avenio Münchenbe, a hivatalos bemutatására csak ezen a héten került sor. A 2511 pályaszámot kapott jármű oldalán büszkén hirdeti, hogy ő az első abból a 73 darabos rendelésből, amit 2019 nyarán rendelt meg a bajor főváros. A négyrészes járművekből álló széria 2026-ig érkezik és hivatalosan a 13 még eredeti állapotú R2.2-es és további 11 már felújított R2.2b kiváltása mellett a menetrendi sűrítések és elhatározott vonalhosszabbítások járműigényét fedik le vele.

Az új szériát a színes számkijelző és a szöveget fehér színnel megjelenítő kijelzők és a beltérben az áttervezett burkolatok különböztetik meg
(fotó: MVG/SWM)

Nürnberg | Németország – Frankföld fővárosa is rendelt összesen 26 darabot és lényegében a fényezésen kívül meg is egyeznek a müncheni darabokkal, de ezek első darabját még csak Wegberg-Wildenrathban rakodták le az első futáspróbák elvégzéséhez. Utasforgalomba jövő nyáron kerülhetnek az első darabok, 2023-ban pedig két új betétjárat (10-es Am Wegfeld–Plärrer–Aufseßplatz–Dutzendteich és 11-es Gibitzenhof–Aufseßplatz–Hauptbahnhof–Mögeldorf útvonalakon) indul, ahol biztosan találkozhatunk majd velük. A szerződés további opciókat tartalmaz, amiből összesen 75 újabb darabot rendelhet a VAG egészen 2035-ig.

Hosszú utazás után a híres próbapálya bejáratánál
(fotó: Siemens Mobility)


Emeletesek a szomszédnak


Caxias do Sul | Brazília; La Paz | Bolívia – Négy új Paradiso New G7 1800 DD típusú buszt adott át a Marcopolo a megrendelő Flota Cosmos részére. A Mercede-Benz O500 RSD 2442/30 alvázra épült buszok harmadik tengelye merev kialakítású, a 14,4 méter hosszú karosszériát egy OM 457 LA motor 310 kW-ja (420 LE) mozgatja a saját gyártmányú nyolcfokozatú GO 210-es manuális váltón keresztül, a megállásról Voith retarder gondoskodik. A 43 pihenőszékben utazó biztonságról számos aktív (ASR, Hill Holder, EBS, ESP, LDWS, TPMS) elektronikus segéd is gondoskodik. A bolíviai piacra idén már 10 hasonló felszeretségű buszt szállítottak, az üzemeltetést a Daimler helyi képviselete is támogatja, ahogy a gyártó képviselete is segítséget nyújt az immár 10 éve csak a Marcopolo buszait használó családi cégnek.

Nem véletlen a sötét üvegezés: éjszakai utazásnál minden beszűrődő fény zavarhatja az utasokat
(fotó: Marcopolo)


Spanyolországban a helyzet fokozódik


Madrid | Spanyolország – A spanyol vasúti piacnyitás nem áll meg, ezúttal az olasz vasút (Trenitalia) és az Air Nostrum légitársaság közös vállalkozásáról, az Intermodalidad de Levante S.A. (ILSA) néven futó projektjéről tudhattunk meg többet. A társaság néhány hónapja jelentette be, hogy nem meglepő módon a Hitachi és a Bombardier (Alstom?) által gyártott ETR400 típusú, jobban ismert nevén Frecciarossa 1000 nagysebességű motorvonatokból vásárol 23 darabot a spanyolországi közlekedésre. Most azt is megtudtuk, hogy az olaszországihoz nagyon hasonló fényezéssel érkező vonatok az iryo márkanév alatt fognak közlekedni és első sorban az üzleti utasok kiszolgálására tervezik. Ennek megfelelően a vonatokon mindent megtalálunk majd amit az olasz Frecciarossa szerelvényeken a magasabb kocsiosztályokon megszoktunk. Ezzel az ILSA látványosan elhatárolja magát az OuiGo (leánykori nevén TGV) által Spanyolországban indított low-cost háborútól. A piros vonatok a spanyol nagysebességű hálózaton előre láthatólag 2022 októberétől állnak majd utasforgalomba.


Kiemelt szolgáltatású, elektromos buszvonal épül


Bordeaux | Franciaország – 36 normál méretű és kialakítású csuklós busszal újítja meg a flottáját Bordeaux, ahol már folyamatban van egy 21 kilométer hosszú BRT-folyosó kialakítása Gare Saint-Jean és Saint-Aubin de Médoc között. A 2024 első negyedévében megnyitni tervezett új vonal két korábbit vált ki és végig előnyben részesítést élvez majd mind a dedikált buszsávok, mind a priorizált lámpahangolások terén. A francia terminológiában BHNS-nek nevezett rendszerben legfelebb 7 perc telik majd el két indulás között. A buszok természetesen tisztán elektromos üzeműek lesznek, az 552 kWh kapacitású pakkal akár 600 km megtétele is elérhető lesz a gyártó szerint, aki 40,3 millió euró ellenében szállíthatja a buszokat.

Alig két és fél év múlva már utazni is lehet majd velük
(grafika: VDL)


Forgalomba áll az első Škoda E'CITY


Prága | Csehország – A 2021-es (SORban a 10.) CZECHBUS közlekedési kiállítás után nem lesz tétlen a Škoda első elektromos busza: a prágai DPP-nél fog forgalomba állni az autóbusz. A TEMSA alapokra épülő 12 méteres autóbusz végszerelését, valamint az elektromos berendezések beépítését a plzeňi Škoda Transportation végezte el. Az első autóbusz még év végéig forgalomba áll, melyet még 13 másik követ majd. A járművek a 154-es (Strašnická–Koleje jižní město) és a 213-as (Želivského–Háje–Nádraží Uhříněves) vonalakon közlekednek majd. Ennek az oka, hogy a járműveket a tetőre épített áramszedőn kereszül a végállomáson is lehet tölteni, ehhez pedig ennek a két vonalnak a belvároshoz közelebb eső végén (Strašnická és Želivského, mindkettő az A metró vonalán található) van kiépített infrastruktúra.

Akik arra tippeltek, hogy a DPP állományában nem lehet a SOR NB szériás buszainál megosztóbb megjelenésű jármű... Nos, nekik van egy rossz hírünk.
(fotó: Sandra Sedlecká / ROPID)


Újabb török rendelés a CZ LOKO-tól


Česká Třebová/Ereğli | Csehország/Törökország – Hat EffiShunter 600-ast rendelt a török Erdemir vállalat. A Konya tartományban található Ereğli városa mellett található acélmű 1967 óta létezik, 2015-re pedig már a 43. legnagyobb acélt előállító gyár volt a világon, Törökországban pedig a legnagyobb. A legnagyobb gyáregység területe önmagában 4 km², a belső vasúti hálózaton közlekedő mozdonyok viszont már végletesen elöregedtek. Emiatt vásároltak be a cseh mozdonyokból, mely a nevükhöz képest erősebbek lesznek: a CZ Loko 709 kW-os CAT C27-es motorokat épít beléjük. Nem ez az első szállítás Törökországba: hat évvel ezelőtt szállítottak oda mozdonyokat, ám a piac mégis újnak számít, hiszen az ország méreteihez képest elenyésző az eddig szállított mennyiség.

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Mellár Marcell