Hibrid motorvonatokat vesz a Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) is, ráadásul a júniusi szerződéskötés óta a megrendelő Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB) további vonatokat rendelt meg, így az eredetileg rendelt járműmennyiség nem lenne elegendő.
Még júniusban ítélte oda a Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB) a Netz Ostbrandenburg 2 (NOB2) elnevezésű vonalcsoportra szóló szerződést a vonalcsoportot most is üzemeltető Niederbarnimer Eisenbahnnak (NEB). A megrendelői igény szerint 2024 decemberi menetrendváltással kell felvenni az üzemet az új feltételek szerint, ami a mostani kínálatnál 30%-kal több vonatot jelent, a jól kihasznált szakaszokon a mai ütem sűrítését is magában foglalva. A legfontosabb menetrendi fejlesztések:
- az RB25-ös vonalon hétköznap betétjáratok közlekedenek Werneuchenig fél órás ütemet adva
- az RB26-os vonalon hétköznap betétjáratok közlekedenek Münchebergig fél órás ütemet adva
- az RB60-as vonalon az infrastruktúrafejlesztések miatt Frankfurt (Oder) és Wriezen között lehetővé válik az órás ütem
- Az RB35-ös vonal meghosszabbodik egy megállónyival az új építésű Bad Saarow Südig
A NEB által 2014 decembere óta üzemeltetett vonalak, amiket újabb 12 évre megnyert
(grafika: NEB)
(grafika: NEB)
Járművek tekintetében a Siemens Mireo Plus B lett a befutó, így az Ortenau-S-Bahn és a Hermann-Hesse-Bahn után itt jelenhetnek meg az akkumulátoros motorvonatok másodikként. A gyári adatok szerint 90 km akkumulátoros hatótávval tervezhetnek az üzemeltetők, emiatt júniusban még úgy tűnt, hogy a meglévő 11 mellé rendelt 5 PESA LINK II-vel kiszolgált RB26 kivételével mindenhova Mireo Plus B kerül és épül három töltőpont Wriezen, Templin és Beeskow állomásokon. Viszont novemberre változott a felállás és pontosította a VBB a megbízhatósági elvárásait, így újra kellett számolni a járműparkot is. Ennek eredményeként az eredetileg rendelni tervezett 26 helyett 31 hibrid motorvonat áll majd szolgálatba és így esély lesz a megbízhatatlanságukról híres cápák operatív pótlása is, illetve a münchebergi betétjáratok alapesetben is nagyrészt elektromos üzeműek lehetnek. Környezetvédelmi mutatókra lefordítva 4,4 millió literrel kevesebb gázolaj és ebből származóan 11,5 ezer tonna lokális CO2-kibocsátás megspórolása az éves eredmény.
A német piacon sikeresnek mondható a 187 példányban megrendelt elektromos alaptípus, az akkumulátorosból is elfogyott már 54
Természetesen a fejlesztések az utasok érdekében történnek, nekik a díjmentes WLAN, dinamikus utastájékoztatás és fedélzeti portál szolgáltatja majd az információkat. Háromféle áramvételezési módszert építenek be a járművekbe: 60 hagyományos konnektor, USB-portok és indukciós töltés is elérhető lesz. A 128 ülő utasra méretezett egységeken oldalanként három 1300 mm széles ajtón lehet majd beszállni 600 mm magasságban és külön meg lesz jelölve a családi és az akár 12 kerékpárt is befogadó többcélú terület. A 2014-től érvényes koncesszióban még elfogadott Stadler RegioShuttle RS1-esek napjai ezzel megszámláltattak, a kapacitásbővítés pedig 80%-os lesz az ezekkel kiszolgált RB35, RB36, BR60, RB61, RB62 és RB63 jelű vonalakon.
A technika fejlődésével ma már nem lehetetlen az elektromos közlekedés felsővezetékek nélkül sem, csak legyen valahol egy töltőpont
(grafikák: Frank Noack / Siemens)
(grafikák: Frank Noack / Siemens)
Adorján Péter