Potsdam után Budapesten próbálja ki a Siemens a villamosok járművezetőit segítő rendszereinek prototípusát. A fejlesztés egy éve folyik, a beépített rendszer már túl van az első próbákon, de a kész termékre még várni kell egy kicsit.
Alig három éve mi is beszámoltunk róla, hogy az InnoTrans 2018 keretében főleg a szaksajtó számára került bemutatásra a ViP-nél 400-as pályaszámot és Perugia nevet viselő legelső Combino villamosba építve egy vezetéstámogató rendszer, ami elméletileg képes az autonóm vezetésre. Akkor világújdonság volt, de eltelt 3 év és a Bombardier által az utolsó időkben elnyert rendeléseknél már kiemelt funkció volt a balesetmegelőző rendszer léte. Erre lépett most a Siemens és mutatta be délelőtt a Hungária kocsiszínben a Siemens Tram Assistant (STA) nevű fejlesztését.
A rendszer egy radar és két kamera képét aggregálva képezi le a körülötte lévő teret és ismeri föl a veszélyes helyen tartózkodó gyalogosokat. Ez a rendszer a nevéből is láthatóan nem autonóm járművezérlő rendszer, hanem a potenciálisan balesetveszélyes helyzetekre hívja fel a járművezető figyelmét optikai és akusztikus módon, ahogy ezt már megszokhattuk a közúti járműveknél. A fejlesztéshez felhasznált jármű a 2001-es pályaszámú Siemens Combino NF12B, amelyik idén 15. éve állja többnyire a nagykörúti utasforgalom megpróbáltatásait.
A sorozat forgalomba állásának 10. évfordulóján, 2016. július 1-jén érkezik még eredeti színezésében a 2001 a Boráros térre, hogy 6-os jelzéssel a Móricz Zsigmond körtérre közlekedjen. Szinte hihetetlen, hogy ennek is már 5 éve.
A villamos bemutatására Hungária kocsiszín csarnokában került sor a reggeli csúcsból visszatérő villamosok beérkezése után
Borbás Péter Dániel, a BKV villamos üzemág üzemigazgatója elmondta, hogy kiemelten fontos a forgalombiztonság, hiszen évente mintegy 450 balesetben részes villamos és az összes esemény 15 százaléka saját hibás. Egy ilyen fejlesztéssel ha nem is előzhető meg minden baleset, a következmények szinte biztosan mérsékelhetőek.
Dr. Ludvig László, a Siemens Mobility magyarországi vezetője az autóiparban már bevált elemek kötöttpályás üzemre adaptálása kapcsán elmondta, hogy sikerült állami támogatást is szerezni a projektre és új munkahelyeket is létre tudtak hozni. Az automatizálás és a digitalizálás szerinte nem egy különös újdonság, hiszen a három budapesti metróvonal is többé-kevésbé automatizált.
Fábián László, projektvezető mutatta be a megjelenteknek a fejlesztés folyamatát és a beépített egységeket, illetve azok funkcióit
A napellenző fölött és a vezetői pult mögött elhelyezett kamerák figyelik a villamos előtti teret...
... az lökhárító fölött egy radar figyeli a szabadon maradt távolságot
A napellenző fölötti kamera egy nagylátószögű darab, ennek a képéhez viszonyítja a rendszer a látottakat
A vezetőfülkében a bal oldali kis doboz informálja a járművezetőt hang- és fényjelzéssel a veszélyhelyzetről, a jobb panelen alul pedig egy hibajelző lámpa és egy nyugtázó gomb került beépítésre
A bal oldali készülékszekrényben helyezték el a feldolgozó egységeket, amik fekete dobozként is funkcionálnak, hiszen egy esetleges baleset esetén megőrzik a felvételeket
A Sport utcában lévő próbavágányon egy bábuval mutatták be a rendszer működését, hiszen a villamost továbbra is ember vezeti
Körülbelül 30 km/h sebességről végezték a bemutatót
A hangjelzés minden esetben olyan távolságban szólalt meg, hogy a villamost vezető embernek bőven maradhasson lehetősége utasbarát módon, de intenzív fékezéssel megállni
A rendszer egyelőre „néma üzemmódban” dolgozik, amikor utasforgalomban közlekedik a villamos, viszont ekkor is rögzíti az adatokat, amit folyamatosan értékelnek ki a budapesti mérnökök.
A rendszerről szóló bemutatófilm, amit a Siemens tett közzé
Adorján Péter