2021. 11. 11.

Menetrend 2021/2022 – konkrétumok talán holnap

Még egy hónapja van a 2020/2021-es menetrendi évadnak, ezért a Nyugati pályaudvaron tartottak sajtótájékoztatót a következő – 2021/2022-es évadra szóló – menetrendről. Sokkal több konkrétumot, nem tudtunk meg, mint ami a KTI október végén közzétett hírében olvasható, amiben egy kivétellel 100 felett nem léteznek a vonalszámok.



Sajtótájékoztatót tartott 11 órakor a vasúti szolgáltató MÁV-csoport és a megrendelő ITM a Nyugati pályaudvaron, de nem lettünk sokkal okosabbak még most sem, hiszen majd csak pontosan 30 nappal a hatályba lépés előtt, várhatóan holnap lesz nyilvános a 2021. december 12. és 2022. december 10. között érvényes országos vasúti alapmenetrend.

Érkezik a sajtótájékoztató hátteréül funkcionáló Z50/2837 12 perc késéssel. Apró szépséghiba volt, hogy az utasokat megállás után nagyjából másfél perccel később engedték csak kiszállni – ez tippre az MTVA tudósításának vágóképe miatt lehetett.

Ezúttal tényleg csak a szükséges mennyiségű megszólaló volt jelen

Mosóczi László, az ITM államtitkára szokás szerint felolvasta a magával hozott „mesekönyvet”

Mosóczi úr a jegyzeteiből felolvasta: Magyarország vasútbarát kormánya 2010 óta jelentős erőforrásokat mozgósítva javítja a tiszta és energiahatékony közlekedési mód versenyképességét (amikor éppen sikerült nem rombolni, erről írtunk már itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt és itt, illetve beszéltünk róla itt - a szerk.). Az utasok európai színvonalú kiszolgálása érdekében korszerűsítjük és villamosítjuk a pályahálózatot. A közkedvelt elővárosi motorvonatok és a magyar fejlesztésű és gyártású IC+ kocsik a nemzetközi és távolsági forgalomban teszik kényelmesebbé és gyorsabbá a vonatozást. Folyamatosan újulnak meg a vasútállomások is, a leglátványosabb példa a Nyugati pályaudvar utascsarnokának műemléki rekonstrukciója. A vasúti kínálat minőségét az infrastruktúra, a járműállomány és az állomások állapota mellett alapvetően befolyásolja a menetrendi kínálat is. A szolgáltatások versenyképességének elengedhetetlen, hogy a járatok az utasok igényeinek megfelelő gyakorisággal és időpontokban közlekedjenek. A korszerű eszközök könnyebbé teszik az érintettek közvetlen megkérdezését, bevonásukat a menetrendek előkészítésébe, az egyeztetésekbe. Kísérleti jelleggel, igazából első alkalommal indítottuk el a vasúti menetrendtervezetek széleskörű, online véleményezhetőségét. Hangsúlyozottan tesztüzemben biztosítottuk a lehetőséget. A több, mint 3000 érdemi, kritikai jellegű észrevétel arra sarkalt minket, hogy számos módosítást meglépjünk a menetrendben. A részvételi lehetőség hozzájárul az utasok elégedettségének növeléséhez, a szolgáltatási színvonal javításához.

A pusztaszablocsi és hatvani vonalon elvégzett felújításoknak köszönhetően gyakrabban és gyorsabban járnak a vonatok Érd, Százhalombatta és Dunaújváros felé – Budapest és Dunaújváros között 20 perccel rövidül a menetidő. Dunajúvárosba 2 órával később is lesz vonat Budapestről. A Hatvanból és Gödöllőről reggelenként elinduló új zónázó vonatok az eddiginél 15 perccel hamarabb futnak be a fővárosi végállomásukra. Menetrendváltástól a most csak munkanapokon közlekedő S12-es vonatok hétvégén is járnak, ezzel Budapest-Déli és Tatabánya között fél, Oroszlány felé óránként indul vonat szombaton és vasárnap is. Esztergom és Süttő között munkanapokon 8 vonatpár közlekedik majd, csúcsidőben óránkénti indulással és Budapest felé csatlakozással, egyes vonatok egészen Komáromig közekednek, egy vonatpár egészen Székesfehérvárig. A Pusztaszabolcs–Székesfehérvár vonalon munkanapokon reggel és délután új vonatok segítik majd a munkába járást. Kecskemét–Cegléd–Szolnok vonalon munkanapokon közvetlen reggeli járatok és délutáni órás ütem indul. A Helikon IR-ek megállnak majd Balatonfenyves alsón és Várdán. Budapest elővárosában megszűnnek a karácsonyi korlátozások, avagy legalább óránként közlekednek majd vonatok az ünnepi időszakban is. A nemzetközi forgalomban Arad, Kolozsvár, Munkács, Kassa, Graz és Ljubljana irányában bővül. A hosszabb távú tervek szerint a helyközi autóbusz-közlekedésre is kiteresztik majd az egyeztetést (időpont ehhez természetesen nem hangzott el - a szerk.).

Homolya Róbert, a MÁV-Volán-csoport elnök-vezérigazgatója a tőle megszokott professzionális lazasággal beszélt, de az államtitkár úr már minden változást elmondott helyette is

Homolya Róbert szavai szerint a menetrend határozza meg a vasútvállalat életét, eszerint kell szolgáltatniuk, az utasok is eszerint osztják be az idejüket, a napjaikat. A beérkezett 3000 javaslatot a KTI területi szervezetei egyeztették le a munkáltatókkal is, nekik is megköszönte a munkájukat. A nyilvános egyeztetés hatására növekszik a kínálat, a budapesti előváros mellett a távolsági szolgáltatások, főleg az InterCity vonatok terén lesznek változások. A Rákos–Hatvan és a Kelenföld–Pusztaszabolcs szakaszok felújítása miatt nagobb kapacitás áll rendelkezésre, így több vonat közlekedhet. A vidéki nagyvárosok közül Békéscsaba, Debrecen és Győr elővárosi kiszolgálása is fejlődik. Az InterCity vonatnem alatt 4 éve még csak 150 vonat közlekedett, a december 12-én életbe lépő menetrendben már 200 IC található. A szolgáltatási színvonal és kínálat mellett a menetrendi kínálat és üzemidő is bővül, több esetben esti-éjszakai eljutások jönnek létre például Debrecen felé.

A sajtótájékoztató miatt a csarnokban lekapcsolták a térhangosítást, hogy ne zavarja a felvételkészítést. Viszont a címlapképen láthatóan a szegedi IC (737 MÓRA) helyét az S70/2425 (815 011) foglalta el, így a „prémium vonat” mehetett az alapvetően szabadon tartott 10. vágányra.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.