2021. november 2-án újabb bejelentést tett a MÁV-csoport: már Esztergom felé is utazhatunk Stadler KISS motorvonattal. Persze ehhez elég korán kell fölkelni, mert csak egy fordulót tesz a Pilis-hegységben kanyargó vonalon az új típus.
Sok viszontagsággal és bosszúsággal járt Budapest agglomerációjának észak-nyugati területén élők számára az esztergomi vasútvonal átépítése, ami néha véget nem érőnek tűnt. Viszont 2018 áprilisa óta villamos vonatatásra és motorvonati üzemre átállt vonalon eddig az infrastruktúra határain belül csak szóló vagy dupla Stadler FLIRT volt a választék. Az utasok száma jelentősen megemelkedett a korábbi időszakokhoz képest, így a 200 vagy 400 ülőhelyes szerelvények kapacitása kevésnek bizonyult és a híresen kényes utazóközönségnek kedvezni kívántak a MÁV-csoport illetékesei is. Vasárnap próbajáratként találkozhatott a 815 024-gyel a szemfüles vasútbarát, ami betudható lehetett volna a folyamatban lévő engedélyeztetések egy újabb fázisának is – ment is az agyalás és a vita a szükségességről és a bevezetés esetleges időpontjáról. Azt viszont alig néhányan gondolták volna, hogy ilyen hamar megjelenik a vonalon a típus.
Látványos tömeg szállt le a 815 011 által teljesített nyitójáratról, amit a sajtótájékoztató okán a 11. vágányra fogadtak.
Nézzük hát, mikor találkozhatunk most és biztosan Esztergom felé emeletes vonattal!
Számmisztikában járatosabb olvasóinknak feltűnhet, hogy az eredeti rendelés egyik példánya vitte a fordulót, pedig az újszászi darabnál sikerült figyelni, hogy a támogatási szerződésnek megfelelő darab jelenjen meg a kötelező sajtókörön. Ezt úgy sikerült összehozni, hogy „lenyúltak” egy egységet a Z50-es vonalról, mivel ott visszahoztak egy korábbi fordulótervet, amihez nem szükséges hajnalban ez az egység – a reggeli Kecskemét–Budapest járatok (amik egy konzisztens rendszerben G20 néven futhatnának) közönsége koppan most, bár ezt majd csak a SZVÖR-táblázatok publikálása után lehet biztosra mondani. Az viszont biztosnak tűnik, hogy a MÁV-csoport Facebook-bejegyzése alapján 7:09 és 15:03 között nincs feladata a szerelvénynek, hanem a Nyugati pályaudvar tárolóvágányainak egyikén parkol, tehát Vitézy Dávid mondataival ellentétben – akárhonnét számoljuk – továbbra sincs 16 egység egyszerre forgalomban.
- S72/2040: Budapest-Nyugati 04:40 – 05:55 Esztergom
- G72/2017: Esztergom 06:05 – 07:09 Budapest-Nyugati
Számmisztikában járatosabb olvasóinknak feltűnhet, hogy az eredeti rendelés egyik példánya vitte a fordulót, pedig az újszászi darabnál sikerült figyelni, hogy a támogatási szerződésnek megfelelő darab jelenjen meg a kötelező sajtókörön. Ezt úgy sikerült összehozni, hogy „lenyúltak” egy egységet a Z50-es vonalról, mivel ott visszahoztak egy korábbi fordulótervet, amihez nem szükséges hajnalban ez az egység – a reggeli Kecskemét–Budapest járatok (amik egy konzisztens rendszerben G20 néven futhatnának) közönsége koppan most, bár ezt majd csak a SZVÖR-táblázatok publikálása után lehet biztosra mondani. Az viszont biztosnak tűnik, hogy a MÁV-csoport Facebook-bejegyzése alapján 7:09 és 15:03 között nincs feladata a szerelvénynek, hanem a Nyugati pályaudvar tárolóvágányainak egyikén parkol, tehát Vitézy Dávid mondataival ellentétben – akárhonnét számoljuk – továbbra sincs 16 egység egyszerre forgalomban.
Völner Pál ex-közlekedési miniszter, aki most éppen mint Komárom-Esztergom megyei kerületi képviselő jelent meg; Dr. Homolya Róbert, aki a MÁV-Volán-csoport elnök-vezérigazgatójaként hosszú évek óta tényleg kíván is tenni a közlekedésért; Menczer Tamás, aki a „közmédia” műsorvezetőjéből lett a Külgazdasági és Külügyminisztérium tájékoztatásért és Magyarország nemzetközi megjelenítéséért felelős államtitkára
Az utasok leszállása után megkezdődtek a beszédek, ahol méltatták az utasok által kikényszerített fejlesztést – pénztárnál szavazás, ugye. Autóval esélytelen tartani a faltól falig 1 óra és 5 perces menetidőt, részszakaszokon pedig főleg csúcsidőben lesz látványos a vasút előnye.
Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese lépett először a mikrofonhoz. Tőle mindössze annyi érdemi információt hallhattunk, hogy mától minden hétköznap reggel lesz ilyen típus a vonalon.
Völner Pál a vonattal érkezett Budapestre, aminek kifejezetten örült, mivel a közútnál jelentősen kényelmesebb. Rövid beszédében Süttő és Esztergom közötti járatfejlesztést említett, amiről a menetrendi egyeztetést levezénylő KTI is összesen annyit árult el, hogy 60-90 perces ütem lesz a napi csúcsidőszakokban és menetrendileg csatlakozik majd a Budapest felé közlekedő vonatokhoz Esztergom-Kertváros állomáson a 4-es vonal.
Menczer Tamás (aki majd jövőre szeretné Csenger-Zalán Zsoltot váltani a vonal pest megyei részének képviselőjeként) olyan alapvetéseket mondott ki, mint az átlagos ingázók elvárásai: kényelmes, gyors és kiszámítható közlekedés. Az utasszám a korábbi 2,4 millióról 4,9 millióra nőtt, de még ez is csak az ingázók harmada.
Dr. Homolya Róbert a környezetvédelmi célok irányából közelítette meg a szolgáltatásfejlesztést, amihez a főleg EU-támogatásból beszerzett járművek mellett a pályahálózatot is rendbe kell szedni
Homolya úr szavai szerint átlagosan 550 utas száll le a Nyugatiban erről a reggeli vonatról, így mindenképpen jó döntés volt a KISS bevetése. Információink szerint a két következő (Z72/2027-es és G72/2037) vonat is rendszeresen teltházas, de egyelőre nincs lehetőség a kapacitásbővítésre.
Egyelőre furcsán hat a G72-es felirat és az esztergomi vasút állomásinak listája
A beszédek után az emeletre vezetett az út, ahol még a kifejezetten magas Völner Pálnak (a kép bal oldalán) is csak a leüléshez kellett hajolnia
Vitályos Eszter (a kép közepén), az Emberi Erőforrások Minisztériuma európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkáraként mondott beszédében a 10-es főút mellett élők utazási lehetőségeiről beszélt, de túl sok konkrétumot nem mondott.
Vitályos Eszter (a kép közepén), az Emberi Erőforrások Minisztériuma európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkáraként mondott beszédében a 10-es főút mellett élők utazási lehetőségeiről beszélt, de túl sok konkrétumot nem mondott.
Ha minden jól alakul, akkor 2022-ben eltűnhetnek az utolsó fecskés kocsik is Budapest környékéről, ahol az összes utazás fele realizálódik.
Adorján Péter